Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-21, 13:38   #17701
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nej. Har trivts med mina on-ear men faktum är att det en varm sommardag blir väldigt hett om öronen med dessa. Så in-ear är nog att föredra. Men då ska de sitta som gjutet, helst med någon anordning som håller dom på plats(typ runt örat).
Jag har ett par Urbanista Boston bluetoothlurar som jag tycker funkar rätt bra. Brukar dock inte använda dem så ofta eftersom jag vanligtvis har hörlurar med vanlig sladd.

Hur som helst så är dessa av typen som har en liten klump bakom nacken. Pluggarna sitter kvar i öronen eftersom det är nån liten gummiplutt som expanderar i ytterörat och håller grejerna på plats. Man får några olika storlekar på sådana pluttar så man hittar en som passar. Sitter som en smäck på mig utan att det gör ont i öronen iaf.

De ska vara vattentäta och man kan tydligen skölja dem under vattenkranen ifall de blir för svettiga.

http://www.coachmag.co.uk/sports-hea...dphones-review
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 17:47   #17702
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nej. Har trivts med mina on-ear men faktum är att det en varm sommardag blir väldigt hett om öronen med dessa. Så in-ear är nog att föredra. Men då ska de sitta som gjutet, helst med någon anordning som håller dom på plats(typ runt örat).
Jaybird X3!
Supernöjd med mina, grymt bra ljud och sitter som berget oavsett om jag klättrar, springer eller vad jag nu gör. Inte HELT vattentäta givetvis, men vattentåliga. Se bara till att välja rätt storlek på öronpluggen för att få bäst ljud för min del var stora gummiproppen bäst = grym bas). Skulle aldrig kunna tänka mig springa med något annat än dessa och in ear. Framför allt ljudet och basen tycker jag är topp.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 19:42   #17703
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har ett par Urbanista Boston bluetoothlurar som jag tycker funkar rätt bra. Brukar dock inte använda dem så ofta eftersom jag vanligtvis har hörlurar med vanlig sladd.

Hur som helst så är dessa av typen som har en liten klump bakom nacken. Pluggarna sitter kvar i öronen eftersom det är nån liten gummiplutt som expanderar i ytterörat och håller grejerna på plats. Man får några olika storlekar på sådana pluttar så man hittar en som passar. Sitter som en smäck på mig utan att det gör ont i öronen iaf.

De ska vara vattentäta och man kan tydligen skölja dem under vattenkranen ifall de blir för svettiga.

http://www.coachmag.co.uk/sports-hea...dphones-review
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jaybird X3!
Supernöjd med mina, grymt bra ljud och sitter som berget oavsett om jag klättrar, springer eller vad jag nu gör. Inte HELT vattentäta givetvis, men vattentåliga. Se bara till att välja rätt storlek på öronpluggen för att få bäst ljud för min del var stora gummiproppen bäst = grym bas). Skulle aldrig kunna tänka mig springa med något annat än dessa och in ear. Framför allt ljudet och basen tycker jag är topp.
Tack! Springer du med dom när det regnar?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 05:34   #17704
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu har jag varit ute på två "löpturer" denna vecka. Det är typ första gången jag springer sedan förrförra julen, eftersom jag haft ont i ett knä (som jag fått ont i pga problem med en fotled) etc...

Förra sommaren sprang jag 3km och fick panikont i knät mot slutet och fick sedan tillbaka samma knäonda som jag försökt rehaba bort. Sedan dess har jag inte sprungit, men har ägnat mig åt lite rehab, och nu alltså försökt komma igång så smått. Men jag pallar inte att motivera mig till att göra rehabträning. Jag kan hålla igång ett par veckor, och sedan "glömmer" jag bort det. Men nu har jag i alla fall gjort en del, och tyckte att det var dags att försöka skaka liv i dödköttet.

Första "löpturen" var 10km på skogsstigar då jag gick större delen, men joggade i de flesta uppförsbackarna. Det var väl ingen större utmaning rent konditionsmässigt, men jag ville mest kolla så inte benen ramlade av. Men jag kände inte av några problem i knän eller fotleder.

Andra "löpturen" var ett par dagar senare och då tänkte jag springa 6km på skogsstigar. Jag ville hellre springa en lite längre sträcka fast bryta upp den med promenader än att springa än kortare sträcka utan avbrott. Annars vore nog 6km i längsta laget med tanke på att det viktigaste för mig i nuläget är att vänja ben och knän vid lite belastning. Konditionen får komma när den kommer, det är inget jag fokuserar på alls i nuläget. Sprang väl kanske 5min och promenerade 0,5-1min. Men jag hade ingen tidtagning utan gick bara på känsla. Dock blev det nog bara 4km innan jag fick ont i knäskålssenan och gick sista biten. Dock var det inte i mitt onda knä det kändes denna gång. Så det var inte min gamla skada som gick upp, utan nåt annat. Jag skulle tro att det bara var nån lättare överansträngning eller nåt. Ska vila några extra dagar innan jag försöker igen. Har inte känt nåt särskilt efteråt heller, så jag tror inte det är nåt egentligt avbräck.

Jag tror nästa försök blir att jogga 3km, fast utan några avbrott, får se hur knäna gillar det. Kanske gör jag det idag, eller imorgon.

Hoppas mina trasiga ben kan tänka sig att samarbeta denna gången så det kan bli lite löpträning i sommar. Just nu känns konditionen ungefär som att jag skulle behöva ett halvår av hårdträning för att kunna springa milen på under timmen. Riktigt ruttet skick man är i...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 06:08   #17705
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Jag känner med dig och hoppas verkligen att du kan komma igång skadefri. Visste inte att du var drabbad av sådana maskinproblem, måste vara tufft för dig som är såpass intresserad.

Extra tack för alla råd du kommer med!
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 08:54   #17706
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Åh fan! Visste inte att du hade skadebekymmer! Känns trist att inte kunna komma med några tips. Är tacksam för alla dina förklarande texter och bra tips. Hoppas bekymren ger med sig så du kommer tillbaka. Du får satsa på discobyggning under tiden. 😉
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 13:59   #17707
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag är ett gammalt vrak helt enkelt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 14:06   #17708
App
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack!Tack! Springer du med dom när det regnar?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Kör med dessa --> https://www.elgiganten.se/product/lj...horlurar-svart

Tycker dom är riktigt bra och prisvärda. Sitter som en smäck och trillar inte ur när man springer
App är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 14:21   #17709
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag är ett gammalt vrak helt enkelt.
Är din avatarbild nytagen ? ;-)
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 15:11   #17710
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Är din avatarbild nytagen ? ;-)
Brynna Nuppa Fjässa Sponken!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 22:14   #17711
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall jag inte tipsat om Gwen Jorgensons youtubekanal så gör jag det nu.



En olympisk (guld?) medaljör i triatlon som håller på att sadla om till att bli marathonlöpare. Man kan ju tro att det borde vara en enkel transition att göra, särskilt som Gwens starka sida var löpningen. Men det verkar inte vara så bara trots allt. Dessutom har hon fött barn mitt i alltihop, vilket inte lär göra det lättare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 07:55   #17712
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
På lördag ska jag springa ett trail-halvmaraton. Det känns som att det kommer att ta allt mellan 2-2,5 h att genomföra. Ska bli ganska fint väder så jag räknar med att vatten kommer att bli en viktig faktor. Har mitt vätskebälte med 2x375 ml flaskor. Fanns bara en vätskestation. Tror ni det räcker?

Oberoende av om svaret är ja eller nej så är jag intresserad av hur man smidigast löser vattenfrågan när bältet inte är tillräckligt. Svenbanan har ju nämnt lösningen med en vattenflaska som kan fästas på underarmen, är det vägen att gå?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 09:02   #17713
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
På lördag ska jag springa ett trail-halvmaraton. Det känns som att det kommer att ta allt mellan 2-2,5 h att genomföra. Ska bli ganska fint väder så jag räknar med att vatten kommer att bli en viktig faktor. Har mitt vätskebälte med 2x375 ml flaskor. Fanns bara en vätskestation. Tror ni det räcker?



Oberoende av om svaret är ja eller nej så är jag intresserad av hur man smidigast löser vattenfrågan när bältet inte är tillräckligt. Svenbanan har ju nämnt lösningen med en vattenflaska som kan fästas på underarmen, är det vägen att gå?


Med en vätskestation skulle jag säga att det räcker. Personligen skulle jag nog irritera mig på nåt som hänger på underarmen under två mil och istället passa på att köpa en ryggsäck med vätskesystem alt camelback.

Trailtremilare för mig på lördag, mulet och 12 grader är ju bra prestationsmässigt men vi ska ju upp på ett par mindre berg så jag hade gärna haft sol pga trevligt etc.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 09:46   #17714
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Med en vätskestation skulle jag säga att det räcker. Personligen skulle jag nog irritera mig på nåt som hänger på underarmen under två mil och istället passa på att köpa en ryggsäck med vätskesystem alt camelback.

Trailtremilare för mig på lördag, mulet och 12 grader är ju bra prestationsmässigt men vi ska ju upp på ett par mindre berg så jag hade gärna haft sol pga trevligt etc.
Yes. Jag tror också att det räcker. Anledningen till att jag frågar är egentligen främst ett annat lopp där jag kommer att vara igång i 4-4,5 h och där det kan bli varmt. Får kolla upp lämpliga ryggsäckar. Är intresserad av hur man vanligtvis "kittar" sig inför sådana utmaningar.

Kul! Min prognos säger 18 grader och sol så jag är inställd på att det kommer att bli hett. Känns okej då det inte är något lopp som jag lever och dör för utan mer ett subtistut för ett långpass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 09:54   #17715
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Markus, många kör på vätskevästar, där man har tillgång till både fickor och flaskor. Salomon har populära produkter, och en intressant flaskkonstruktion med mjukplast.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)