Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-18, 21:02   #1
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Totalhaveri i patientsäkerheten 2,7 miljoner samtal till 1177 vårdguiden läckta

Det här är fan i mig det värsta jag har hört och det är inklusive Transportstyrelsens klavertramp. Enligt Computer Sweden har alltså närmare 3 miljoner inspelade, känsliga samtal till 1177 Vårdguiden som tagits emot av vårdentreprenören Medicall legat helt öppet på en webbserver som vem som helst kan plocka ner.

Klåparna har därtill i många fall lyckats skriva in telefonnumret i filnamnet för att verkligen kunna koppla personerna till sina sjukdomar om man inte säger det rakt ut i samtalet. 58 000 telefonnummer handlar det om.

Kan vi inte kräva nu att svenska myndigheter slutar använda datorer helt och hållet nu och börjar jobba med papper och penna! Vi kan ju inte ha det så här!

https://computersweden.idg.se/2.2683...ddade-internet

https://www.dn.se/ekonomi/miljontals...-ute-pa-natet/

https://www.expressen.se/kronikorer/...riteten-hotas/
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:14   #2
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Och det är samma politiker som nu sitter och diskuterar hur internet ska regleras. Det här kommer gå bra.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:18   #3
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag hade ingen aning om att det satt folk nere i Thailand och svarade när man ringde, men det kanske man borde fattat? Trodde typ att de va folk här i Sverige som jobbade natt/att man hade 3 skift.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:29   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Katastrof är inte ett tillräckligt starkt ord. Men jag kommer inte på nåt bättre. Man blir ju så jävla trött på sånt här myndighetsklåperi. Dessutom kan man vara hundra procent säker på att någon av de som varit inblandad i att implementera tekniken har talat om för sina chefer på nåt möte att "Jo, är det verkligen så bra att de här grejerna ligger helt oskyddade? Det är verkligen en barnlek att komma åt det ifall man vet vad man gör." och att chefen i fråga har tyckt att det inte är hens sak att lyfta problemet uppåt utan suttit nöjd med att "Det här är de direktiv vi fått".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:37   #5
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
"Lars, jävlar vilket billigt anbud dom häringa la på tjänsterna vi vill ha!"
"Jo men Johnny, det kanske inte är så bra kvalité?"
"Men vafan, det är ju billigt!"
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:44   #6
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Det här är fan i mig det värsta jag har hört och det är inklusive Transportstyrelsens klavertramp. Enligt Computer Sweden har alltså närmare 3 miljoner inspelade, känsliga samtal till 1177 Vårdguiden som tagits emot av vårdentreprenören Medicall legat helt öppet på en webbserver som vem som helst kan plocka ner.

Klåparna har därtill i många fall lyckats skriva in telefonnumret i filnamnet för att verkligen kunna koppla personerna till sina sjukdomar om man inte säger det rakt ut i samtalet. 58 000 telefonnummer handlar det om.

Kan vi inte kräva nu att svenska myndigheter slutar använda datorer helt och hållet nu och börjar jobba med papper och penna! Vi kan ju inte ha det så här!

https://computersweden.idg.se/2.2683...ddade-internet

https://www.dn.se/ekonomi/miljontals...-ute-pa-natet/

https://www.expressen.se/kronikorer/...riteten-hotas/
Med nuvarande upphandlingsregler och praxis så blir det många totalhaverier, vissa uppmärksammas i media, andra inte. Det är i mångt och mycket ett systemfel på grund av ett system som är framdrivet av okunniga och ideologiskt drivna politiker. Jag har sett ett antal exempel irl, allt från bussar i kollektivtrafiken till halkbekämpning med mera. Låga priser vid upphandling>Stabila och hållbara system som borde fungerar bättre och sparar pengar i längden.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 21:51   #7
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
"Lars, jävlar vilket billigt anbud dom häringa la på tjänsterna vi vill ha!"
"Jo men Johnny, det kanske inte är så bra kvalité?"
"Men vafan, det är ju billigt!"
Nått skumt bolag i Thailand låter väl inte helt orimligt? VD´n verkade ju vettig med

Citat:
Här lägger Davide Nyblom på luren.
Undra vem som gav OK på det sammarbetet.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 22:02   #8
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Enligt SVT Aktuellts intervjun med VDn på det ansvariga företaget så var det tydligen en backup server som bara skulle ligga internt som av någon anledning stod öppet emot internet.

Vad i helvete! De kunde väl åtminstone krypterat datat och lagrat kryptonyckeln på en annan server. Det hade inte varit tillräckligt men då behövde man ju åtminstone klanta sig med konfigurationen av två servrar för att informationen skall läcka. Här har man ju gjort i princip alla fel i boken, vilket borde leda till en GDPR fällning med MAXIMALT bötesbelopp.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 22:04   #9
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Med nuvarande upphandlingsregler och praxis så blir det många totalhaverier, vissa uppmärksammas i media, andra inte. Det är i mångt och mycket ett systemfel på grund av ett system som är framdrivet av okunniga och ideologiskt drivna politiker. Jag har sett ett antal exempel irl, allt från bussar i kollektivtrafiken till halkbekämpning med mera. Låga priser vid upphandling>Stabila och hållbara system som borde fungerar bättre och sparar pengar i längden.
Även om man tar in den största klåparen som finns är det ändå chockerande att filer kan ligga helt öppet på det här viset. Hur fan kan det hända? Hur är det överhuvudtaget möjligt att ens ha ett system som inte krypterar känslig data som standard direkt när samtalsfilen skapas?

Man tänker sig ju ändå att 1177 måste ha ett system som även underleverantörer måste använda för överhuvudtaget kunna ta samtal men det här ser ju ut som någon tonåring snickrat ihop på högstadiet.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 22:06   #10
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Ni kan vara lugna, nu har "säkerhetsluckan" åtgärdats!

Citat:
En säkerhetslucka hos en underleverantör för 1177 Vårdguiden på telefon har upptäckts och åtgärdats. Underleverantören har anlitats av tre regioner, Stockholm, Värmland och Sörmland.
https://www.1177.se/Nyheter/Nyhetsbe...en-pa-telefon/
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 23:13   #11
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Ni kan vara lugna, nu har "säkerhetsluckan" åtgärdats!
"Vi har ryckt ut sladden" som VDn sa på Aktuellt!

Frågan är bara hur mycket data som han läcka ut innan de ryckte sladden. I media så har de sagt att ingen har laddat hem några filer ifrån servern. Undra hur de kan säga det med säkerhet? Apache loggarna?

Datainspektionen lär ha att göra att röja i den här skiten i några månader... Företaget bakom lär väl gå i KK vartefter också.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 23:18   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Man ska alltid förutsätta att allt man säger och skriver övervakas, sparas, läcks och sprids.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 23:59   #13
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man ska alltid förutsätta att allt man säger och skriver övervakas, sparas, läcks och sprids.
Problemet med 1177 är att man inte har någon möjlighet att göra OPT-OUT ifrån att bli inspelad. Jo, man kan ju ge fan i att ringa dit förstås. Men det känns kanske inte helt optimalt...
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 00:34   #14
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
WTF
Alla som jobbar inom detta borde snabba på som f-n för att leta och täppa igen alla andra potentiella hål nu, så¨et inte händer mer skit. Är de svenska bankerna är säkra...?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 01:03   #15
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Om man bortser från hur illa det faktum är att det ens har skett, exakt hur jobbiga grejer tar man dock upp i samtal?
Mitt intryck (och eget nyttjande) av 1177, om vi bortser från journalsystemen, är att man ringer dit för att fråga typ "jag har si och så symptom, är er rekommendation att jag borde kolla upp det 'akut' hos läkare eller kan jag avvakta?". Tror jag enbart använt det på helger eller sena kvällar.

Men det kanske inte är så "gemene man" använder 1177?

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
WTF
Alla som jobbar inom detta borde snabba på som f-n för att leta och täppa igen alla andra potentiella hål nu, så¨et inte händer mer skit. Är de svenska bankerna är säkra...?
Troligtvis inte :p Vi har ju också haft IT-skandalen på transportstyrelsen, svenska kraftnät mm
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-19 klockan 01:04.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)