Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-22, 22:31   #106
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
De säger sig ha överflöd av jobb och bra betalt. Det är ju såklart inget jag kan/vill kontrollera, men jag har inte heller någon anledning till att misstro det.

Två är riktiga seniorer (en elektriker och en röris) som jag hängde mycket med på när jag jobbade som vaktis för att de var jävligt sköna och lärde mig stört mycket av dem och två är typ "kompisar" som inte har så mycket erfarenhet.
Servicemontörer har kring 36-37 000 där jag bor. De som kör byggen på ackord ligger väl i regel kring 45 om det inte skiter sig.

Så lönen är bra men jobbet är egentligen ett jävla elände stor del av tiden plus att de flesta faller av innan pensionsåldern uppnås. Men det har sin charm.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 23:00   #107
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Finns det någon djurskötare inom lantbruk här? Jag har förstått att lönen är rätt dålig, men jag är nyfiken på jobbet i övrigt.

Läser man på vissa ställen verkar det vara väldigt charmigt; man får ta hand om djur. På andra sidan av spektrat läste jag en vars omhändertagande av djur i princip var att hon fick slå ihjäl griskultingar som var överflödiga.

En sak jag läst om det är att det är varierande; den biten förstår jag inte riktigt, borde det inte vara samma sak varje dag?

Jag gillar att röra på mig och jag älskar djur, har inget emot att göra de jobbiga grejerna som att hantera bajs och slakta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 23:24   #108
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det kan säkert gälla statistiskt fortfarande, men jag tror att det är ett samband som håller på att ändras i takt med att kvinnor blir allt mer utbildade och klår männen i högskolepoäng. För att ta några exempel från min egen omgivning så har jag en högre utbildning än min sambo, även om vi har samma yrke. Han tjänar iofs mer än mig för tillfället men det planerar jag att ändra på framöver. Jag är definitivt betydligt mer "karriärfokuserad" än vad han är. Högutbildade tjejer vill i det generella fallet säkert ha någon som också är högutbildad - utbildning har ett signalvärde i form av ambition, intelligens och i viss mån värderingar, men vad jag ser omkring mig är flertalet kvinnor som tjänar mer och har en mer "prestigefull" utbildning än partnern. Det är även vanligt med samma yrke, att man t.ex. träffas på utbildningen eller på jobbet. Så högre utbildning, ja, men jag tror att högutbildade kvinnor prioriterar sin egen karriär och status högre än ev partners dito.
Det kommer bli så att fler och fler kvinnor skaffar barn på egen hand eller att flera kvinnor skaffar barn med samma man. För de flesta kvinnor kommer det inte att duga att ha en man som befinner sig under dem själva i hierarkin.

Förhoppningsvis börjar man bry sig om killar utveckling i skolan också, så att killars utveckling fortsätter att rasa. Idag har vi, tyvärr, en skola som är anpassad för tjejer. När vi hade en skola som var anpassad för både killar och tjejer så presterade båda könen lika bra.

Visst är utbildning korrelerat med ambitioner och IQ. Men man ska heller inte glömma att vi har en utbildningsinflation. Så det finns många dumskallar med akademiska examen. Och många med akademisk examen sitter på tjänster som egentligen inte kräver en akademisk examen. Många visar inte prov på ambitioner väl ute i arbetslivet, utan nöjer sig med att ha samma jobb hela livet.
Så det är ju viktigt och titta på vilken IQ och ambitioner personen har i praktiken.
Sen är det ju inte bara ambitioner i arbetslivet som är viktigt.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 01:03   #109
SannaZ
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Det kommer bli så att fler och fler kvinnor skaffar barn på egen hand eller att flera kvinnor skaffar barn med samma man. För de flesta kvinnor kommer det inte att duga att ha en man som befinner sig under dem själva i hierarkin.

Förhoppningsvis börjar man bry sig om killar utveckling i skolan också, så att killars utveckling fortsätter att rasa. Idag har vi, tyvärr, en skola som är anpassad för tjejer. När vi hade en skola som var anpassad för både killar och tjejer så presterade båda könen lika bra.

Visst är utbildning korrelerat med ambitioner och IQ. Men man ska heller inte glömma att vi har en utbildningsinflation. Så det finns många dumskallar med akademiska examen. Och många med akademisk examen sitter på tjänster som egentligen inte kräver en akademisk examen. Många visar inte prov på ambitioner väl ute i arbetslivet, utan nöjer sig med att ha samma jobb hela livet.
Så det är ju viktigt och titta på vilken IQ och ambitioner personen har i praktiken.
Sen är det ju inte bara ambitioner i arbetslivet som är viktigt.
Åh detta kan jag skriva under på

3 år på universitetet gjorde mig övertygad om att det är många där nu för tiden som ej bör vara där över huvud taget!! Även många av föreläsarna man stötte på snackade bara en massa flum och jox! Mycket som inte har något vetenskapligt stöd om man säger så ... genus tex

Min karl som är elektriker är flitigare än säkert 60% av folket jag stötte på när jag pluggade.

Akademiska studier var säkert jättesnoffsigt för 40 år sedan men nu är det en jäääädrans massa flum som lärs ut där kan jag säga! Kanske det är bättre på de tekniska linjerna, det hoppas jag i alla fall .. men beteendevetare, socionom etc .. katastrof!!
SannaZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 10:18   #110
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Tycker kortare yrkesutbildningar och traineejobb borde bli vanligare. Det är löjligt att så många suttit vid skolbänken i 4 år, lånat 300.000 från CSN och sedan jobbar med något man enkelt hade kunnat lära sig med enbart praktisk träning på arbetsplatsen. Vi har någon märklig vision om ett samhälle där alla är "akademiker" och att det skulle göra samhället mer produktivt.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 11:23   #111
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tycker kortare yrkesutbildningar och traineejobb borde bli vanligare. Det är löjligt att så många suttit vid skolbänken i 4 år, lånat 300.000 från CSN och sedan jobbar med något man enkelt hade kunnat lära sig med enbart praktisk träning på arbetsplatsen. Vi har någon märklig vision om ett samhälle där alla är "akademiker" och att det skulle göra samhället mer produktivt.
Forskarna är rörande överens om att vi har en utbildningsinflation och att vi behöver göra något åt den. Det är inte bra för företagen och svenska ekonomi att folk ska plugga tills dem är 30. Folk behöver snabbare komma ut i arbetslivet. I och med robotisering/digitalisering så kommer stora förnedringar ske på arbetsmarknaden framöver. jobb kommer försvinna och ny tillkomma i snabb takt. Om man pluggar 3-5 år, så kommer sannolikt det yrke man pluggat till inte finnas när man är färdig, och i den mån det finns kvar så kommer 90 % av den kunskap man har vara förlegad.

Det som har föreslagits är att kraftigt minska antalet högskole- och universitetplatser, samt att korta ner de flesta utbildningar till 1 år samt att knyta ihop dem mer med arbetslivet, dvs. göra dem mer praktiska. Sen kommer man sannolikt behöva plugga till och från hela sitt arbetsliv då stora förändringar kommer att ske på arbetsmarknaden. Sannolikt kommer många läsa på distans medan man jobbar eller via sin arbetsplats.

Det bästa kanske vore att folk fick betala eftergymnasial utbildning ur egen ficka. Då skulle folk tvingas plugga sådant som faktiskt efterfrågas och inte sådant som är flashigt. Fler skulle plugga till poliser, lärare, programmerare etc.

Senast redigerad av -squat- den 2019-02-23 klockan 11:29.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 11:27   #112
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av SannaZ Visa inlägg
Åh detta kan jag skriva under på

3 år på universitetet gjorde mig övertygad om att det är många där nu för tiden som ej bör vara där över huvud taget!! Även många av föreläsarna man stötte på snackade bara en massa flum och jox! Mycket som inte har något vetenskapligt stöd om man säger så ... genus tex

Min karl som är elektriker är flitigare än säkert 60% av folket jag stötte på när jag pluggade.

Akademiska studier var säkert jättesnoffsigt för 40 år sedan men nu är det en jäääädrans massa flum som lärs ut där kan jag säga! Kanske det är bättre på de tekniska linjerna, det hoppas jag i alla fall .. men beteendevetare, socionom etc .. katastrof!!
Paolo Roberto har väl mer driv än många akademiker tillsammans. Dessutom har han skapat fler arbeten än många akademiker. Det tål att tänkas på.

En kompis var tillsammans med en tjej som pluggade på läkarlinjen. Han dumpade henne till förmån för en tjej som jobbar som kock på en skola. Han tyckte att tjejen som pluggade till läkare var ambitionslös och slö utöver sina läkarstudier.

Som Bryan Caplan sa, om folk fick vilja mellan att att gå en hel universitetsutbildning utan att få en examen eller få en examen utan att gå en universitetsutbildning - så skulle de välja det senare alternativet. Det säger en hel del om vad det handlar om.

Senast redigerad av -squat- den 2019-02-23 klockan 11:34.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 11:37   #113
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Paolo Roberto har väl mer driv än många akademiker tillsammans. Dessutom har han skapat fler arbeten än många akademiker. Det tål att tänkas på.

En kompis var tillsammans med en tjej som pluggade på läkarlinjen. Han dumpade henne till förmån för en tjej som jobbar som kock på en skola. Han tyckte att tjejen som pluggade till läkare var ambitionslös och slö utöver sina läkarstudier.

Som Bryan Caplan sa, om folk fick vilja mellan att att gå en hel universitetsutbildning utan att få en examen eller få en examen utan att gå en universitetsutbildning - så skulle de välja det senare alternativet. Det säger en hel del om vad det handlar om.
Att studera handlar väl i och för sig inte om att vara varken driftig eller att skapa arbeten.
Det handlar väl mer om att antingen göra sig attraktiv på arbetsmarknaden inom något man vill arbeta inom, eller förhöja sina egna kunskaper inom ett specifikt ämne. Är man bara ute efter det förstnämnda så är själva studierna såklart enbart ett av arbetsgivarna nödvändigt ställt krav som man "tvingas" leva upp till, och då finns det ju säkert mer effektiva vägar att nå till samma mål, förutsatt att arbetsgivaren "erkänner" dem vägarna.

Personligen har jag fått mycket större respekt för akademiska världen när jag nu insett vilket helvete det är eller kan vara att kämpa sig igenom allt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-23 klockan 11:40.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 12:00   #114
SannaZ
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tycker kortare yrkesutbildningar och traineejobb borde bli vanligare. Det är löjligt att så många suttit vid skolbänken i 4 år, lånat 300.000 från CSN och sedan jobbar med något man enkelt hade kunnat lära sig med enbart praktisk träning på arbetsplatsen. Vi har någon märklig vision om ett samhälle där alla är "akademiker" och att det skulle göra samhället mer produktivt.
Där har vi mig Nästan maxat CSN lån för 3 år på högskolan och sen massa onödiga distanskurser på högskola som jag flummade runt med. Är ju inga större problem att betala tillbaka lånet då summan varje månad inte är jättestor men det är ju ändå pengar man kunde använt till annat, dum är man som ung
SannaZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 12:02   #115
SannaZ
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Paolo Roberto har väl mer driv än många akademiker tillsammans. Dessutom har han skapat fler arbeten än många akademiker. Det tål att tänkas på.

En kompis var tillsammans med en tjej som pluggade på läkarlinjen. Han dumpade henne till förmån för en tjej som jobbar som kock på en skola. Han tyckte att tjejen som pluggade till läkare var ambitionslös och slö utöver sina läkarstudier.

Som Bryan Caplan sa, om folk fick vilja mellan att att gå en hel universitetsutbildning utan att få en examen eller få en examen utan att gå en universitetsutbildning - så skulle de välja det senare alternativet. Det säger en hel del om vad det handlar om.
Visst är det så!

Nu var det ju sjukt roligt att plugga, älskade studentlivet! Men det är ju inte därför man ska gå i skolan!

Det är alldeles för många som läser högre studier nu tycker jag .. Förr i tiden var det väl bara de med läshuvuden som gjorde det? Lite seriösare då kan man tycka .. Idag ska typ alla plugga vidare, men inget vet riktigt till vad så dom väljer något halvflummigt och sen blir det ibland bara kattpiss av allt ihopa!
SannaZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 14:46   #116
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Paolo Roberto har väl mer driv än många akademiker tillsammans. Dessutom har han skapat fler arbeten än många akademiker. Det tål att tänkas på.

En kompis var tillsammans med en tjej som pluggade på läkarlinjen. Han dumpade henne till förmån för en tjej som jobbar som kock på en skola. Han tyckte att tjejen som pluggade till läkare var ambitionslös och slö utöver sina läkarstudier.

Som Bryan Caplan sa, om folk fick vilja mellan att att gå en hel universitetsutbildning utan att få en examen eller få en examen utan att gå en universitetsutbildning - så skulle de välja det senare alternativet. Det säger en hel del om vad det handlar om.
Haha. Paolo Roberto? Vilken ledstjärna. Har du lyssnat på vederbörande?

Då föredrar jag slumpmässig kommunalanställd att leda Sverige.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 14:50   #117
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Haha. Paolo Roberto? Vilken ledstjärna. Har du lyssnat på vederbörande?

Då föredrar jag slumpmässig kommunalanställd att leda Sverige.
Vad med Paolo är det som är problematiskt? Att han lyckats skapa sig framgång?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 15:01   #118
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Vad med Paolo är det som är problematiskt? Att han lyckats skapa sig framgång?
Alls inte. Kul för honom . Varför skulle det vara problematiskt?

Överlag ogillar jag överdriven självsäkerhet och behov av att tala om just sig själv. Vilket han visat prov på varje gång jag sett honom ges tillfälle. Iövrigt är han medborgare som alla andra och angår mig lika lite eller mkt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 15:08   #119
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Alls inte. Kul för honom . Varför skulle det vara problematiskt?

Överlag ogillar jag överdriven självsäkerhet och behov av att tala om just sig själv. Vilket han visat prov på varje gång jag sett honom ges tillfälle. Iövrigt är han medborgare som alla andra och angår mig lika lite eller mkt.
Ja, självsäkra människor som gillar att framhäva sig skär i ögonen på en del.

Trodde du menade något annat med ditt första svar, något mer.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 15:22   #120
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Det gör det. För egen del har det mindre med hela jante-upplägget att göra och mer med att såna personer framstår som allmänt skitnödiga och ansträngande att befinna sig i närheten av.

d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)