Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-01-30, 17:49   #5026
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Ni som följt mig har väl noterat att jag gnällt på energinivå rätt länge nu och träningen har ju gått riktigt uselt hela hösten. För tre veckor sen "gick jag in i väggen" och så här efteråt så börjar jag förstå lite vad det va min kropp försökte berätta för mig. Har nu inte gjort nått alls på 3 veckor är fortfarande trött som ett as. Svårt att beskriva för något som inte själv upplevt det men det är som att kroppen stänger ner och magen slutar fungera. Jag beskrev det för läkaren som att min energinivå är som ett mobilbatteri som sakta men säkert laddas ur och att jag inte har någon laddare. Vissa dagar kan jämföras med baksmälla som aldrig släpper: huvudvärk, tung och sliten i kroppen, svårt att fokusera och fryser m.m.

Då träning, energinivå och lust gått lite på sparlåga under ganska många månader nu (för att inte säga ett par år) så känns det som att det kanske va detta som skulle till. Har lagt om maten lite nu och försöker hålla det basic, inga måsten.
Än så länge har jag inte kommit igång med någon återhämtning utan är sjukskriven och vilar, vilar och åter vilar. Ändå är jag lika trött men hoppas det ska släppa efter nu. Idag orkar jag iaf skriva detta inlägg, det hade jag inte orkat för en vecka sen så på sätt och vis går det väl framåt.
Hej på en stund och lyssna på kroppen alla sköna! Känns något fel så är det ganska troligt att det är något som är fel.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-14, 14:23   #5027
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
6månader och inte så mycket som ett träningspass. Utmattningssyndrom drabbar hårt och det är en obeskrivlig känsla av trötthet. Jag kan säga att nu, 6månader senare, så är inte ens en bra dag bättre än va en dåligt dag var tidigare om man ser till energi. Jag börjar ändå få såpass mycket energi att jag kan tänka i banor på att träna. Kanske 10-15min till att börja med.
Stress sätter djupa spår om den inte hanteras på ett vettigt sätt. Jag har nog fått signaler från kroppen att något är på tok i flera år men inte velat lyssna så stress är inget som skadar på några veckor eller kanske ens några få månader, kroppen klarar ganska mycket innan den ger upp. Detta har blivit en nödvändig väckarklocka för mig. Och som fråga till er som läser: När får ni återhämtning? För får man bara återhämtning så klarar man rätt mycket. Sen om du börjar sova dåligt och tycka att saker inte längre är kul då är det lika bra att ta det på allvar direkt istället för att tänka att "jag kör så länge det går" för det är helt idiotiskt. För att bromsa i tid kan spara så otroligt mycke lidande.

Nog om det. Tänkte att det kunde vara intressant att se vad som händer med kroppen när man går till ett snudd på helt inaktivt liv. Jag har som sagt inte tränat på 6månader, inte ens lite. Jag har som längst gått en promenad på 40minuter men oftast 15-20min max/dag om ens jag varit ute. Enda lilla träningen jag fått är vardagssysslor som matlagning, tvätt och lite plockande hemma annars mest vila. Det har inte funnits ork till annat.
Jag är några kilo lättare, och lite slätare men ändå lite överraskad över att jag inte ser värre ut. Förebilden är från förra sommaren och det va nog ungefär den formen jag hade när jag "gick in i väggen".
Summa summarum: Musklerna försvinner inte på några dagar/veckors inaktivitet men nu efter ett halvår börjar det släppa, så ju förr jag orkar komma igång igen desto bättre.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kolo2015.jpg (97.5 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg kolo.JPG (93.8 KB, 5 visningar)
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-30, 13:00   #5028
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Kort uppdatering: Kört ca 2pass/vecka sen november med några dippar där jag fått bakslag från utmattningen/utbrändheten. Fortfarande kraftigt reducerad men tycker att kroppen svarar på ett mer "normalt" sätt nu. Trots att jag tappat ytterligare 1kg så känns kroppen i bättre form än förra inlägget så känslan är att jag fått tillbaka lite muskler men fortsatt att tappa lite fett.

Styrkan är inget att diskutera då jag inte kan ta i för fullt i någon övning då det börjar snurra i huvudet och jag blir yr. Men kör lite böj, bänk och mark på 50-80kg nästan varje pass. Kompletterar med lite rodd, militärpressar och armövningar. Som sagt känslan är bättre och trots att jag ökat vikterna lite på slutet så orkar jag ändå köra fler reps än innan.

Men summa summarum är att utmattningssyndrom/utbrändhet/gå in i väggen är ett jävla helvete och ett förbannat slit. Nu har det gått 15månader sen jag klappa igenom och jag skulle fortfarande inte säga att jag är tillbaka på den nivån jag hade en riktigt dålig dag innan. Så mina toppar nu är fortfarande sämre än mina tidigare bottennoteringar i ork, fokus, koncentration, styrka osv. Men sakta men säkert blir det bättre och bättre så hoppas det fortsätter. Ett liv med 20% energinivå är inget liv då all energi går åt till att överleva (fixa mat, äta och göra andra nödvändiga sysslor sen är man slut).

Hoppas kunna lägga in något pass som är okej snart. Peace out!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-30, 13:15   #5029
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Vad gjorde så att du blev utbränd?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-30, 16:42   #5030
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Det var ingen rolig läsning. Positivt att du verkar vara på bättringsvägen. Lycka till i fortsättningen.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-30, 17:14   #5031
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Det är skit sånt där. Var själv inaktiv och borta från all träning i flera år p.g.a. utbrändhet och psykiska besvär. För mig har det gått framåt senaste 2-3 åren men arbetsuthålligheten är nedsatt och kommer nog aldrig återgå till normala nivåer. Kan bara önska dig minskat lidande och bra möjligheter att återhämta dig i din egen takt. Jag är övertygad om att du kommer kunna återfå mycket av den fysiska styrkan.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 08:20   #5032
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Vad gjorde så att du blev utbränd?
För mycket ansvar, diffusa ansvarsområden, stress, tog för mycket egna initiativ, var driven, flyktingkrisen osv på jobbet. Samtidigt skulle jag hålla i träningen, träffa polare, leta hus (gå på otaliga visningar och läsa in mig på objekt), sambon var gravid, stort aktieintresse som tog mycket tid och fokus (kolla börsen ofta). Utöver detta så pågick ju livet... Grunden är dock mina egna höga krav på vad som är okej och inte. Är man inte driven och engagerad så går man inte in i väggen tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det var ingen rolig läsning. Positivt att du verkar vara på bättringsvägen. Lycka till i fortsättningen.
Tack Spoon! Börjar ordna upp sig.

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Det är skit sånt där. Var själv inaktiv och borta från all träning i flera år p.g.a. utbrändhet och psykiska besvär. För mig har det gått framåt senaste 2-3 åren men arbetsuthålligheten är nedsatt och kommer nog aldrig återgå till normala nivåer. Kan bara önska dig minskat lidande och bra möjligheter att återhämta dig i din egen takt. Jag är övertygad om att du kommer kunna återfå mycket av den fysiska styrkan.
Skulle gärna höra mer om din resa så pm:a eller här, tack för att du skrev. Sent svar dock. Gått 20månader nu för mig och sista månaden har det lixom släppt efter. Jag har t.o.m haft dagar när jag inte ens tänkt på utmattningen vilket var en våt dröm för bara några månader sen. Livslusten kommer tillbaka med orken och det är på sätt och vis intressant att se hur de hänger ihop.

Har pausat gymkortet sen maj och fram till nu för att jag köpte hus. All energi jag lyckats frambringa har gått till huset och då har jag faktiskt fått riktigt mycket gjort trots att jag inte jobbar snabbt eller mycket men gör något varje dag. Fått lite tapetsering gjort, flyttat/tagit bort lite buskar i trädgården, målat fönster, byggt en stödmur samt mycket smågrejer. Börjar bli hemtrevligt och trivs otroligt mycket bättre i hus än lägenhet så det är nog en bidragande orsak till att jag blivit bättre.

På träningsfronten är det trädgårdsarbete och lite promenader som fått räcka. Nu sista månaden har jag börjat orientera igen. Började med att springa en kortare bana första 3ggr vilket resulterade i att jag vann 3 första gångerna (!) lite sjukt men säger kanske mer om motståndet än om min insats. Sista två tillfällena har jag sprungit min vanliga bana och det har också gått riktigt bra. kom 3a båda gångerna och det har varit 10-12 startande så för att inte ha sprungit alls på 2 år varav ett halvår i princip bara sovit så förstår jag inte hur löpningen kan funka ens lite. Men har gått ner lite i vikt och det brukar ju alltid vara välkommet. Sen har jag gått mycke promenader tidigare under utmattningen. Men hur som helst, kul när man kan överraska åt det hållet för annars har det mest varit negativa överraskningar konstant i över 1½år och man har gång på gång fått begränsa sig och hållit igen. Farsan kom nu så vi ska fixa lite i garaget så skriver mer en annan dag. Snart comeback även på gymmet. Ser fram emot det men har rimliga förväntningar så bara att komma dit och känna på övningarna räcker till att börja med.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 19:13   #5033
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Dåligt med uppdateringar men har slentriananmält mig till Oslo halvmarathon. Är ju som ni vet (ni som följt mig) ingen löpare så detta blir en utmaning. Räknar dock med att det ska gå fint och egentligen är det ett test för att se om marathon är något att ens fundera på i framtiden. Började i december att springa ca 2ggr/v och förutom en lång influensaperiod så har jag hållit i det och nu till veckan drar orienteringen igång så räknar då med att jag kanske får 3konditionspass/v. Då snön legat så länge i år så har mycket av löpningen gjorts på löpband och brukar då i regel springa en halvtimme och sen gymmar jag en halvtimme. Känns lagom nu innan jag kommit igång med långpass. Vill absolut inte dra på mig nån löparskada och än så länge känns det bra i fötter och ben.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 19:51   #5034
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
vafan, skaffa lite gains nu!
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 09:02   #5035
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Genomförde en fin halvmara i oslo för en månad sen. Matchvikt 90kg. Tiden var oväsentlig för mig då känslan och upplevelsen var det viktiga (2h 9min). Och jag var fräsch hela loppet så det gick enligt plan. Ökade tempot så andra halvan gick fortare än första halvan. Även anmäld till Sthlm marathon i vår så det blir fortsatt mycket kondition men hösten kommer även att innehålla en del uppbyggnadsgymmande för att ha en starkare kropp att attackera vårens många långa löppass med. kör högre intensitet på passen och längre uppvärmning. Standard på slutet har varit 15-30min löpband innan jag kört intensivt i gymmet i 30minuter. Blir superset och korta vilopauser. Bara musklerna vaknat till lite mer så kommer jag lägga in lite tyngre träning också men det är så skönt att vara skadefri och ha en bra känsla i kroppen. En stor fördel med att träna måttligt med fokus på kondition.
Skulle vilja rekommendera alla att prova att dra 2-3km på löpbandet innan ni gymmar, ni kommer garanterat vara genomvarma. Sen är fördelen att känningarna man kanske har i kroppen när man börjar springa försvinner ofta efter 5-10minuter och man kommer in i ett flow (kanske inte första gångerna men allt eftersom konditionen kommer så kommer du känna dig så mycket lättare trots samma vikt).
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 14:52   #5036
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
jag blir varm av att ta en promenad. :|
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 13:52   #5037
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Försöker hålla igång löpningen nu så det kan bli marathon i Stockholm i juni. Mina pass ser rätt lika ut för tillfället och följer ungefär följande upplägg (3ggr/v):
4km löpning på hamsterbandet, varierar tempo och kör ibland lite intervaller varvat med gång men brukar sluta på strax över 4km totalt.

Knäböj 4-5set mellan 40-80kg.

Mark eller annan övning 3-4set

Bänk eller annan överkroppsövning typ militärpress 4-5set

Kompletterar med det jag känner för typ vader, armar eller mage.

Burkar försöka hålla skapligt tempo för att utnyttja värmen som blir efter löpningen, så brukar fortsätta svettas lite lagomt genom hela passet.

Har dock dragit på mig "änglavinge" på höger sida. Skulderbladet åker ut när jag lyfter på armen så blivit tvungen att skippa endel press och dragövningar och blivit tvingad till rehab. Väntar på tid till sjukgymnast och kör lättare rehab under tiden.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)