Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-22, 18:07   #36946
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Någon mer än jag som har problem att känna igen tjejer som man träffat flyktigt och ibland mer än så på Facebook och Instagram?

Inte pga dåligt minne, mer bara för bilderna på internet är mer eller mindre manipulerade
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 19:11   #36947
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Nä.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 19:33   #36948
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Har stridsrobotar samma typ av vingar som flygplan?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 20:01   #36949
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Har stridsrobotar samma typ av vingar som flygplan?
Vad menar du? Materialet, utformning, storlek?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 20:51   #36950
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
De är ju runda som en kula, och motorn driver de frammåt, men är det vingarna som gör att dem inte sjunker? Är de då en upp och nersida på roboten?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 21:10   #36951
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
De är ju runda som en kula, och motorn driver de frammåt, men är det vingarna som gör att dem inte sjunker? Är de då en upp och nersida på roboten?
Citat från nån flyg-sida. Vet inte om det svarar på din fråga?

Citat:
First of all, a missile is operating at a much higher dynamic pressure than the airplane. After all, it has to catch up with it to do its job. Since dynamic pressure scales with the square of airspeed, the wings of a missile twice as fast as the target would need only a quarter of the wing area to produce the same forces.

Secondly, the missile uses its thrust just as much as the lift from its vanes to change direction in the initial flight phase when the rocket motor runs and the biggest course changes are needed. With an airplane, this is normally not possible, since most planes need to fly in a small range of angles of attack and sideslips to operate properly. Exceeding those will produce substantially more drag and might lead to loss of control.

Lastly, the missile has to carry only the mass for a few seconds of flight. The burning time of a rocket motor is just a few seconds for short-range missiles, and their typical flight time is about 30 seconds. Since they do not need to carry the fuel to return to base, their mass can be held down, which improves agility.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 21:31   #36952
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Det låter som det är dags att besöka lämplig vårdinrättning (närakut eller akuten) snarare än att fråga på forum.
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det kanske är för att du har "en hel del att göra".

Men som någon skrev, kanske bättre att faktiskt uppsöka vården.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Som redan sagts, förmodligen inget allvarligt men finns faktiskt en hel del "potentiella varningstecken" där som gör att ett läkarbesök är befogat.
Ringer du till VC för att boka in ett besök med den beskrivningen skulle jag inte bli förvånad om du får en "akuttid" eller liknande. Ett första alternativ (dock givetvis efter att du ringt till VC) till en snabb initial bedömning skulle vara att kolla om något apotek nära dig erbjuder "drop-in blodtrycksmätning".
https://www.apoteket.se/halsotjanster/blodtryckskollen/

Apropå "känslan"/"upplevelsen" på cykeln, så låter det som att du höll på att svimma.


Ouch
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tycker det låter som att ”befogat” är en underdrift på hur aktuellt det är med läkarbesök
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
har du ett "stabilt" liv för övrigt ? Jag TROR på stressrelaterat. Oftast sitter man på svaret själv. Inkl mig själv och en hel del vänner har haft ungefär samma symptom. Oftast i tiden då saker inte är i harmoni med ens liv. Klart en koll med VC kan inte göra skada. Hoppas det löser sig för dig !
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Håller med detta och andra, var pushig så att du inte bara avfärdas med SSRI eller alvedon Blomkål för det du beskriver låter märkligt nog att tas på allvar.

Om det mot förmodan är långvarigt kolla upp:
https://www.1177.se/Sormland/Fakta-o...ukdomar/MECFS/
Som verkar dyka upp en del. Märklig diagnos men just därför kan det vara bra att ha i bakhuvudet.

Vill inte vara alarmistisk och har inte heller kompetens inom området så ta det jag skriver med en stor nypa salt, tänker mest att det är bra att försöka vara förberedd.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Låter som att det är knas med pumpen, Blomkål. Kolla upp det omgående.
Blev många att citera men jag brukar själv uppskatta att bli det. Hur som helst, stort tack för era svar. Jag blev rätt skakis när jag såg vad ni skrev och bestämde mig för att ringa VC som gav mig en tid med gång och sa att jag skulle komma in. Blodtryck osv var bra men jag hade hög puls och läkaren trodde att jag är stressad och att jag fick panikångest när jag cyklade. Har fått det tidigare och fysiskt så var det exakt samma men den här gången var jag inte ett dugg rädd eller så utan fick mest kraftig yrsel, svettningar osv.

Jag tror jag hann tacka nej tre gånger till lite antidepp innan han slutligen sa att han skriver ut det ändå så jag kan hämta ut det om jag ångrar mig. Fick en remiss och sen var det "se så, hem med dig och vila. Nej, skit i skola och jobb. NÄSTA!!".

Tack igen i alla fall!
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 22:01   #36953
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Blev många att citera men jag brukar själv uppskatta att bli det. Hur som helst, stort tack för era svar. Jag blev rätt skakis när jag såg vad ni skrev och bestämde mig för att ringa VC som gav mig en tid med gång och sa att jag skulle komma in. Blodtryck osv var bra men jag hade hög puls och läkaren trodde att jag är stressad och att jag fick panikångest när jag cyklade. Har fått det tidigare och fysiskt så var det exakt samma men den här gången var jag inte ett dugg rädd eller så utan fick mest kraftig yrsel, svettningar osv.

Jag tror jag hann tacka nej tre gånger till lite antidepp innan han slutligen sa att han skriver ut det ändå så jag kan hämta ut det om jag ångrar mig. Fick en remiss och sen var det "se så, hem med dig och vila. Nej, skit i skola och jobb. NÄSTA!!".

Tack igen i alla fall!
Bra att du kollade upp det!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 10:59   #36954
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Är melatonin bra? För någon som aldrig kan somna nattetid. Bieffekter?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 11:31   #36955
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Är melatonin bra? För någon som aldrig kan somna nattetid. Bieffekter?
Flera inom föräldrarnas "krets" kör tydligen det, och fick höra att min mamma har börjat nyligen. Har inte hört något negativt från någon av dem.

Som kuriosa tar många astronauter "sömnpiller" uppe på ISS, och det är ju den yrkesgrupp som förmodligen har högst krav på hälsa och att saker ska vara säkert. Vet tyvärr inte exakt vilken typ av "sömnpiller" det är, om det är melatonin eller något annat.

Personligen skulle jag dock aldrig ta melatonin eller något annat sömnpiller (klumpar ihop sömnmedel och "insomningsmedel" till samma greja här), men det är ingen åsikt som är förankrad i någon form av kunskap.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 11:41   #36956
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Melatonin är snarare insomningsmedel. Jag har hört blandade åsikter, men tycker mig ha känt verkan på en liten dos och oregelbunden användning. För biverkningar skulle jag nog kollat FASS.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 20:52   #36957
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Det är ett naturligt hormon kroppen har, det som gör att man blir trött när det är natt och kroppen känner att det är mörkt ute. Har man brist på det kan man behöva tillskott. Så har jag uppfattat det. Min sköna trötthet kommer alltid på morgonen, då kan det ta två sekunder för mig att somna. Samtidigt som jag är energisk på kväll och natt.

Tack för era svar iallafall, fick det utskrivet av läkare. Vissa anser att de blivit hjälpta och vissa att det är trams.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 20:56   #36958
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Melatonin är snarare insomningsmedel. Jag har hört blandade åsikter, men tycker mig ha känt verkan på en liten dos och oregelbunden användning. För biverkningar skulle jag nog kollat FASS.
Saknas i FASS, får kolla på läkemedelsverket.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 21:00   #36959
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Saknas i FASS, får kolla på läkemedelsverket.
FASS ->

Rena spekulationer och mer för att fylla ut.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-24, 09:18   #36960
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Rätt kul att man kan känna igen någon på hur personen rör sig och inte utseendemässigt efter inte ha sett personen på 20 år. Det har hänt liknade förr.

Antar att det inte bara är jag?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)