Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-02, 00:50   #1
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Lången ska bli stor - ChrisDEFC:s journal

Då var det dags för lången att dra igång en journal här på kollo. Vet inte riktigt vart jag ska börja men kan ju nämna att jag är 25år, har tränat styrka sen jag var typ 15-16. Kört en massa andra sporter (snowboard, skateboard, boxning, orientering och div annat) och ätit för dåligt så aldrig riktigt fått till detta med träningen så fram till förra hösten hade jag ökat mycket lite i styrka sen jag va typ 18 fast jag tränat ganska mycket och bestämde mig då för att ta det lite mer på allvar. Hade då lagt dom andra sporterna på hyllan (utom lite boxning på vintern och orientering på sommaren på låg amatörnivå) och körde på hårdare med träningen samt börja äta lite mer. Har alltid haft extremt svårt för att gå upp i vikt vilket hänger samman med att jag åxå har extremt svårt att äta mycket vid ett och samma tillfälle.

Lite stats:
Ålder: 25
Längd: 201cm
Vikt: 86kg

Bänk: 95kg
Knäböj: 130kg
Marklyft: 125kg (börja med övningen denna höst)

Ang vikten så vägde jag mellan 77-79 från jag va typ 20 till förra hösten då jag precis kom upp till 80 vilket höll i sig till i somras då jag lyckades snitta på typ 81-82kg nu under hösten så har jag skrivit ner lite mer noggrant och hade vikt på 83,4 slutet på september och ligger nu på 86 så det är helt klart på väg åt rätt håll.

Ang mina bänk, böj och mark stats så maxar jag väldigt sällan, brukar bli typ vid nyår för att se hur jag ligger till och högst 2ggr till under året men oftast inga. Skulle nog kunna klämma ur lite mer ur alla övningarna om jag tränade lite mer på att maxa och sånt men det är iaf i runda slängar där jag ligger.

Mål med träningen nu ligger mycket på att öka i dom 3 nämnda övningarna samt öka i storlek. Vill att folk ska säga att jag är stor inte lång om ni förstår skillnaden =) mål inför vinter/vår, tänkte sätta 1maj som deadline, mål: bänk 110, böj 145 och mark 150kg (gärna mer i alla 3).

Kört rätt tungt nu under hösten och början på vintern, börja med max-ot men flyttade och fick en förkylning i samma vända när jag va inne i vecka 4 så la det på is och återupptog det inte utan fortsatte bara köra tungt (runt 4-6reps) året ut. Januariträningen kommer att bestå av 3split fördelat på bänk, böj och mark samt lite andra övningar men basen kring dom och sen ska jag ligga på 12reps/set för att få lite variation och testa hur kroppen svarar på det. Har fått bra ökningar med tunga schemat men känner ändå att jag vill variera mig lite.

Träningen kommer att bli uppdelning med bröst, axlar och triceps pass1. rygg, biceps och traps pass2 samt ben och mage pass3. Cirka 2övningar per muskelgrupp (utom ben där jag kör 3), 3*12reps per övning (utom bänk, böj och mark där jag kör 4set).

Slänger upp några bilder åxå, första bilderna här så va lite snälla och notera att jag är 2m lång vilket gör att jag ser liten och taning ut. Som sagt är inte jätte mycket muskler men det ska bli. Banka inte ner mig i skorna men säg gärna vad ni får för känsla vad som är bra repektive mindre bra, blir ju lite hemmablind så svårt att bedöma sig själv!
Ät mycket och träna hårt allihop!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dibbelbicka.JPG (31.4 KB, 3840 visningar)
Filtyp: jpg latsspread.JPG (28.2 KB, 3678 visningar)
Filtyp: jpg triceps.JPG (30.0 KB, 3690 visningar)
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 15:49   #2
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Igår körde jag första högrepspasset på riktigt länge och faan va det tog bra. Känns som nått helt nytt och jag fick otrolig pump i musklerna, känns som jag fortfarande idag är lite halvpumpad och bröstmusklerna känns lite extra stora samt grym träningsvärk i dom.

Hantelpress m snedbänk: 22,5/12 + 25/12 + 25/12 + 25/12 (riktigt trögt att få ut en 12 i sista settet och ska jag vara ärlig känndes det inte som jag skulle orka genomföra hela passet efter denna övningen)
Kabelflyes stående: 10/12 + 15/12 + 17,5/12
Axelpress utan ryggstöd: 15/12 + 17,5/9 + 15/10 gick inte få upp 12!
Framåtlutande hantellyft i sidled: 7/12 + 7/12
Liggande franskpress (tricepsextentions): 25/12 + 35/12 + 35/12

Hade tänkt köra rygg+biceps idag men tar en vilodag, tanken från början är ju att köra varannan dag så får hålla mig till det. men att först köra åvanstående pass och sen gå iväg och jobba 8,5h som montör det känndes kan jag säga =) låga vikter men jag har ingen uthållighet i musklerna efter ha kört tungt hela hösten. Nu blir det att äta lite mat och vila mig i form till nästa pass!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 17:42   #3
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Dagens pass blev lite lugnare men körde åxå lite kortare pauser än vad jag brukar.

Benspark: 30 + 40 + 50 + 50kg * 12reps (lätt)
Benpress 170 + 170 + 170kg * 12reps riktigt jobbigt =) ställningen för knäböj var upptagen så fick duga med benpress idag
Lårcurl: 30 + 35 + 35kg * 12reps helt stum i benen efter varje set =) inte kört den på länge
Ropecrunches i latsdragmaskin: 40 + 45 + 45 * 12reps
Benlyft: 12 + 10reps

Skulle haft vaderna med i detta pass men glömde bort det pga lite tidspress så det får bli framöver =)
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 17:52   #4
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Va ju vilodag idag men eftersom det inte blev någon annan aktivitet och jag inte hade någon speciellt fet träningsvärk från gårdagen så va det bara att ösa på tyckte jag. dessutom kan det va skönt att slippa måndagkvällen i gymmet då det är överfullt så tar vilodagen imorogon istället

Marklyft 50/12 + 70/12 + 70/12 + 70/12 (känns nästan som konditionsträning )
Latsdrag bakom nacken 45/12 + 55/12 + 60/12
Hammerroddmaskin 25/12 + 35/12 sista 2repsen va riktigt tunga!
Shrugs med viktplattor 20/12 + 25/12 + 25/12
Hammerstångcurl 25/12 + 30/12 + 30/9 helt slut i bickan efter rygg så orkade inte en 12a i sista settet.
Hantelcurl sittande med något lutande ryggstöd 10/12 + 12,5/8

Riktigt bra pass och det känns att det tar på ett helt annant sätt med 12reps istället för 4-8 som jag brukar ligga inom, sen får ju egot sig en turn åxå när man får gå ner i vikt, hantelcurl brukar ju 15kg va lugnt som bara dänn och nu får jag problem med 12,5 och orkar bara 9reps men men det känns att det tar riktigt bra ändå!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 21:00   #5
akerstrom
Registered User
 
akerstroms avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Skåne
Inlägg: 690
Är exakt lika lång som dig fast jag e bara 16..
kul att ha någon att gämföra med..
Tycker det ser bra ut.. med tankte på att det är 86kg på 201

Mått?

Ska följas

MVH//akerstrom

Senast redigerad av akerstrom den 2008-01-06 klockan 21:03.
akerstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 21:12   #6
Animalistic
Banned
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Göteborg, Hisingen
Inlägg: 2 385
sjuk längd hoppas du kan bygga på bra bara
är ju synd det med att man är lång = lite svårare att bygga. men kämpa på!
Animalistic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 21:35   #7
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av akerstrom Visa inlägg
Är exakt lika lång som dig fast jag e bara 16..
kul att ha någon att gämföra med..
Tycker det ser bra ut.. med tankte på att det är 86kg på 201

Mått?

Ska följas

MVH//akerstrom
gött med lite mer långa här på forumet =) mått kommer nog framöver.
jepp det är bara att jämföra, har släppt mycket för mig senaste året då jag fått ordning på mängden mat jag måste få i mig om jag ska ha nån chans att bygga på mig lite. ser man till vikten i förhållande till längden tycker jag åxå att det ser helt okej ut, inte speciellt mycket fett så jag har ju bra utgångsläge för att köra på med massa mat och träning. 90kg före 1maj är ju ett av målen och det ska inte va några problem som det känns nu.
Kul att man fick lite inlägg mer än mina egna pass. skriv gärna mer om ni känner för det och akerstrom har du nån journal? och hur går det för dig allmänt med träningen i kombination med längden. själv upplever jag det inte som något problem och försöker att inte bry mig om detta med längre lyftväg/hävarm, får se det positivt att när vi lyft lika mycket vikt har vi förmodligen lyft vikten mycket längre strecka och därför är vi ju lite bättre eller nått sen kommer vi ju bli riktigt grosse när vi väl lyckats med träningen!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 18:27   #8
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
oh jevlar va lång du va!! jag tycker jag är lång :O (194) ^^ ska följa dig bara för att du är lång

lol hur många gånger har man sett "quarter squats" av pojkar
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 18:39   #9
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
oh jevlar va lång du va!! jag tycker jag är lång :O (194) ^^ ska följa dig bara för att du är lång

lol hur många gånger har man sett "quarter squats" av pojkar
jo jag är lång, 194 är ju skapligt det åxå. tänkt på en grej ang att va lång, jag ser ju inte mig själv som lång, ser jag någon som är 2säger jag ju typ shit va lång (el tänker det inombords) men ändå är jag lika lång el ibland längre än människan jag tycker ser skitlång ut, är det så för dig med? skulle jag se dig live skulle jag förmodligen tycka att du såg skitlång ut åxå för det är ju inte så nomalt att se folk över 190cm i vardagen. men men det är nästan bara fördelar och gött att synas

sen hur många gånger man sett kvartsböjar... jadu, intressant fråga, det är iaf minst en gång i veckan och varje gång tänker jag -ska jag gå fram och säga till honom att det är effektivare att gå djupare eller ska jag skita i det? om det inte är någon jag känner så skiter jag ju oftast i det om jag inte ser att det är en total nybörjare för då behöver dom ju verkligen tips på utförande men man kanske skulle överväga att säga till folk? vad tycker ni som läser?
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 18:56   #10
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
jo jag är lång, 194 är ju skapligt det åxå. tänkt på en grej ang att va lång, jag ser ju inte mig själv som lång, ser jag någon som är 2säger jag ju typ shit va lång (el tänker det inombords) men ändå är jag lika lång el ibland längre än människan jag tycker ser skitlång ut, är det så för dig med? skulle jag se dig live skulle jag förmodligen tycka att du såg skitlång ut åxå för det är ju inte så nomalt att se folk över 190cm i vardagen. men men det är nästan bara fördelar och gött att synas

sen hur många gånger man sett kvartsböjar... jadu, intressant fråga, det är iaf minst en gång i veckan och varje gång tänker jag -ska jag gå fram och säga till honom att det är effektivare att gå djupare eller ska jag skita i det? om det inte är någon jag känner så skiter jag ju oftast i det om jag inte ser att det är en total nybörjare för då behöver dom ju verkligen tips på utförande men man kanske skulle överväga att säga till folk? vad tycker ni som läser?

1. haha jag vet va du menar.. de flesta av mina kompisar är 180 eller kortare.. ett par som är ca 185... men när de kommer nån som är uppåt 190-195.. då känner jag mig kort.. för jag är van att "titta ner"

2. jag tycker att man ska låta folk köra som dem vill.. speciellt tonåringar som förmodligen har för stort ego att sänka vikten och köra striktare / djupare
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 19:40   #11
Spader
Registered User
 
Spaders avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 1 264
jag är också 190 + men jag känner mig inte speciellt lång. ser folk som är längre än mig varje dag
Spader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 21:07   #12
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av Spader Visa inlägg
jag är också 190 + men jag känner mig inte speciellt lång. ser folk som är längre än mig varje dag
väldigt sällan jag ser folk som är längre än mig det är sant, dock bor jag i en liten stad men folk runt 190cm är ju vardagsmat =)
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 21:15   #13
akerstrom
Registered User
 
akerstroms avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Skåne
Inlägg: 690
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
1. haha jag vet va du menar.. de flesta av mina kompisar är 180 eller kortare.. ett par som är ca 185... men när de kommer nån som är uppåt 190-195.. då känner jag mig kort.. för jag är van att "titta ner"
Hahah tycker precis samma sak är 201cm och när man träffar någon som är
190-200cm så känner man sig liten även fast man är längre. tex min granne är oxå 200cm men han är 40år och stor som ett hus då känner man sig liten även fast man är längre!
akerstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 23:19   #14
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av akerstrom Visa inlägg
Hahah tycker precis samma sak är 201cm och när man träffar någon som är
190-200cm så känner man sig liten även fast man är längre. tex min granne är oxå 200cm men han är 40år och stor som ett hus då känner man sig liten även fast man är längre!
snart (du är redan kanske?) är det vi som är stora som hus!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 14:16   #15
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
bra form och smalmidja! men bacon och pasta låter som en bra idé
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)