Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-18, 15:15   #16
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag har alltid köpt 3 år gamla bilar (ca 5000 mil) - då är de fortfarande rätt fräscha men värdeminskningen börjar plana ut något (de kostar då ungefär hälften av vad de kostade ny). Har betalat mellan 140-170' st för de fyra bilar jag har ägt (alla välutrustade: Volvo S70 2,4T, Saab 9-5 2.3t, Skoda Superb 4x4, Audi A3 2.0 Quattro). Sedan äger/använder jag bilarna i minst 10 år och lägger i snitt några tusenlappar per år på reparationer. Så mina "halvpremium"-bilar kostar mig max 15-20' per år under 10 års tid, utan allt för mycket trassel.

Senast redigerad av geoff den 2019-11-18 klockan 15:17.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 15:39   #17
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Smidigt med leasing. Men hur blir kostnaden på längre sikt om säg leasar 3 "perioder", dvs tre nya bilar 9 år? Eller ännu längre?
Värdeminskningen blir ju mindre på sikt samtidigt som service/slitagekostnaderna lär öka. Och att jämföra en ny leasingbil med en 9 år gammal bil är ju inte riktigt rättvist, mycket av det som lockar med leasing är ju just att man får ha en sprillans ny bil.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 15:43   #18
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Du kan väl också köpa ut bilen du nu leasar tex eller?
Skulle tro att det vanligaste är att man återlämnar bilen och därefter kan snacka med bilhandlaren om att få köpa den. Alltså, räkna inte med att få köpa ut den som om du haft bilen på avbetalning (om inte avtalet mot förmodan säger att du kan göra det).

Anledningen är att ett sådant avtal skulle bli ett dolt kreditköp.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 18:32   #19
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
"Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet"

?
Menar såklart att när jag köper en bil försvinner månadskostnaden när den är betald, medan en leasing lämnar man in och får en ny bil med en ny kostnad.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 19:32   #20
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Menar såklart att när jag köper en bil försvinner månadskostnaden när den är betald, medan en leasing lämnar man in och får en ny bil med en ny kostnad.
Fast det är ju när bilen är betald, efter 3-5 år som de stora renoveringskostnaderna börjar rasa in, vore ju rätt skönt att bara byta in till en ny då. Eller så köper man en ny så att man får en ny avbetalning. Med bilar är man fuckad oavsett hur man gör.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 19:48   #21
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Menar såklart att när jag köper en bil försvinner månadskostnaden när den är betald, medan en leasing lämnar man in och får en ny bil med en ny kostnad.


Pratar du om ränta på billånet när du säger månadskostnad? För det är ju något helt annat. Du ”betalar” bilen (i form av värdeminskning och underhåll) tills du säljer den. Hur du lägger upp din finansiering är irrelevant för jämförelsen med leasing.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 19:59   #22
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag har alltid köpt 3 år gamla bilar (ca 5000 mil) - då är de fortfarande rätt fräscha men värdeminskningen börjar plana ut något (de kostar då ungefär hälften av vad de kostade ny). Har betalat mellan 140-170' st för de fyra bilar jag har ägt (alla välutrustade: Volvo S70 2,4T, Saab 9-5 2.3t, Skoda Superb 4x4, Audi A3 2.0 Quattro). Sedan äger/använder jag bilarna i minst 10 år och lägger i snitt några tusenlappar per år på reparationer. Så mina "halvpremium"-bilar kostar mig max 15-20' per år under 10 års tid, utan allt för mycket trassel.
Samma här, ekipagen är modell 2015 resp. 2016. Halva priset och runt 4000 mil, en tidigare ägare. Bor dessutom i Norge så kategorin du beskriver och jag äger har ett värdetapp på runt 300k på 4 år...
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 20:07   #23
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Pratar du om ränta på billånet när du säger månadskostnad? För det är ju något helt annat. Du ”betalar” bilen (i form av värdeminskning och underhåll) tills du säljer den. Hur du lägger upp din finansiering är irrelevant för jämförelsen med leasing.
Ja det är nog vad han pratar om och säkert minst 80% av alla svenskar som köper en bil som är mindre än 3-4 år gammal köper på avbetalning. Det är rätt få som har 100 000+ i cash. Å andra sidan är billån rätt billiga 2-3% ränta, vilket betyder att man betalar typ 103 000 kr istället för 100 000. Så månadskostnaden att ha en sån bil i tre år är 2861 kr ungefär och då räknar man inte värdeminskning, service, skatt, reperationer osv.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 20:15   #24
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Jag har leasat bil 2 gånger, dvs 6 år. Det är nice, man får en ny bil vilket är en väldigt skön känsla. Dock är det inte särskilt ekonomiskt. Jämfört med att köpa en ny bil är det nog inget dålig deal, företag har ju svårt att få sålt nya bilar till privatpersoner så för dom är det ett bra sätt att få ut nya bilar. Dock skulle jag aldrig köpa en ny bil, jag skulle köpt en som är runt 3 år och gått 5-6000 mil. Att leasa en bil i 3 år kostar ju ungefär 90 000 (försäkring på runt 500 borträknat, ca 2500 i månaden i ren leasing alltså). Man får förvisso 2 servicar som inte skall glömmas men att köpa en tre år gammal bil för kanske 130 000 är en ekonomiskt klart bättre affär, den har inte tappat några 90 000 i värde på 3 år.

Jag köpte loss min senaste leasingbil, då fick jag den för vad som skulle köpt in motsvarande bil för, sen hade ju dom fixat den lite och lagt på kanske 10 lax när de sålde den.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 21:27   #25
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Pratar du om ränta på billånet när du säger månadskostnad? För det är ju något helt annat. Du ”betalar” bilen (i form av värdeminskning och underhåll) tills du säljer den. Hur du lägger upp din finansiering är irrelevant för jämförelsen med leasing.
Jag menar att när man byter in sin leasingbil och får en ny leasingperiod så äger jag min köpta bil. Den är några år äldre, men kostar några hundringar per år i service och kommer inte tappa mer än jag köpt den för under hela sin livstid (150-250k) motsvarande ~2 leasingperioder. Jag kan åka till tippen med skräp, frakta ungar och djur, få repor och stenskott utan att oroa mig för kostnader vid inbyte mer än för min egen skull vid ev försäljning.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 09:12   #26
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Jag menar att när man byter in sin leasingbil och får en ny leasingperiod så äger jag min köpta bil. Den är några år äldre, men kostar några hundringar per år i service och kommer inte tappa mer än jag köpt den för under hela sin livstid (150-250k) motsvarande ~2 leasingperioder. Jag kan åka till tippen med skräp, frakta ungar och djur, få repor och stenskott utan att oroa mig för kostnader vid inbyte mer än för min egen skull vid ev försäljning.
Två scenarior:

1) Bilen du äger är ny. Då tappar du många tusenlappar varje år i värdeminskning men du har även service- och reparationskostnader om än troligen ganska låga eftersom bilen är ny

2) Bilen är äldre. Då är det garanterat betydligt mer än "några hundralappar per år" i service- och reparationskostnader. Du har fortfarande en värdeminskning men den har planat ut.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 09:24   #27
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Leasing är ekonomiskt ofördelaktigt, men bekvämt. Vore det fördelaktigt för mig som leasingtagare så skulle ingen firma vilja leasa ut bilar

Lite som försäkringar, i snitt förlorar man pengar på att ha försäkringar, annars skulle det inte vara lönsamt att ha ett försäkringsbolag. Men det är jävligt skönt att ha om det händer något.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 13:31   #28
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Du kan väl också köpa ut bilen du nu leasar tex eller?
Kanske, eventuellt. Blir i så fall en förhandling med den som äger bilen när det börjar dra ihop sig. Någon sådan option/möjlighet finns i alla fall inte reglerad i leasingkontraktet. I samma stund som jag tog ut bilen som leasingbil så såldes den av bilhandlaren till VW finans så det är VW finans som blir parten att förhandla med i så fall.
Såklart blir det en prisfråga såklart. Tyvärr så säljs ofta dessa leasingbilar vidare till ett relativt högt pris/andrahandsvärde så möjligheter till "fynd" ser jag som små. Samtidigt är jag rätt rastlös när det gäller bilar och gillar omväxling så det skulle inte vara hela världen om jag måste se mig om efter något annat
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 13:42   #29
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag har leasat en bil i 3 år och kommer plocka ut en ny om en månad. Ask Me Anything!

Betalar ca 3000 i månaden inklusive allt (för en VW Golf med minsta motorn men ganska mycket teknikutrustning). Skatt, försäkring, garanti, service etc. Allt utom bränsle egentligen. Så på 3 år har jag lagt 3000*36 = 108000 på bilen som är "förlorade pengar".

Billigare än att köpa bil? Nej, förmodligen inte, i många fall. Bekvämt ägande? Som fan. Men man måste ju köpa en ganska dyr/ny bil för att lägga ut ca 100.000:- på tre år med värdeminskning, service, försäkring, skatt etc. Jag tycker dock det är värt det. Jag gillar känslan av att åka nytt, och vill man ha en ny bil är leasing ganska konkurrenskraftigt eftersom det är mycket värdetapp första åren på en bil.
Min känsla är att det inte skiljer särskilt mycket ekonomiskt.
Bilar är alltid "förlorade pengar". Skatt, försäkring, service ska du ju betala ändå. Oavsett om du köpt eller leasat bilen. Så där har du ju 20-30 000 som du inte kan påverka.
Kika sedan på värdeförlusten om du istället skulle köpa samma golf och sälja den igen efter 3 år. Förmodligen också knappa 100k i "förlorade pengar".

Billigast är förmodligen att köpa lätt begagnat istället men då jämför vi äpplen och päron.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 14:21   #30
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Som Mental skriver.

Jämför du med att leasa en ny bil och köpa samma bil kommer du betala mer för leasingbilen kontra köpa samma bil och sedan sälja den vid samma tillfälle som din leasingtid hade löpt ut.

Hade det varit ekonomiskt fördelaktigt för leasingtagaren skulle firman gå back vid försäljningen av bilen från deras sida.

Leasingkostnaden man får betala förutsätter jag är räknad på att man max får köra ett visst antal mil under tidsperioden och man har du goda kunskaper om vilken värdeminskning bilen gjort och vad man då kan sälja den för.

Många i tråden verkar jämföra att leasa en nybil mot att köpa en begagnad vilket inte är en rättvis jämförelse. Då får man jämföra att leasa en begagnad bil men det vet jag inte om det ens är möjligt.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath

Senast redigerad av r1kkie den 2019-11-19 klockan 14:23.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)