Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-03, 19:48   #256
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast förtal är knepigt. Man kan ju åka dit för förtal även om det man berättar är sanning.
Kanske man kan , men att anklaga någon för våldtäkt utan bevis känns rätt uppenbart som något som borde straffas.
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-03, 20:00   #257
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Hur ska man bevisa att man blivit våldtagen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 20:08   #258
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hur ska man bevisa att man blivit våldtagen?
Att gärningsmannen varit närvarande, skador eller tecken på våld, DNA-spår, vittnen.
Men det är ju inte alltid lätt deklart.
Ett Orm är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 20:08   #259
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hur ska man bevisa att man blivit våldtagen?
På samma sätt som andra brott, fysiska bevis, vittnen etc.

Tror nog du förstår hur det fungerar, samt inser att man inte kan döma någon enbart på ord mot ord
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-03, 20:15   #260
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
På samma sätt som andra brott, fysiska bevis, vittnen etc.

Tror nog du förstår hur det fungerar, samt inser att man inte kan döma någon enbart på ord mot ord
Så hur ska man göra då om man blivit våldtagen utan bevis? Hålla tyst?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 20:16   #261
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Så hur ska man göra då om man blivit våldtagen utan bevis? Hålla tyst?
Givetvis inte, klart man ska anmäla även då. Så får undersökningen ta vid och polisen göra sitt jobb.

Vet inte riktigt vad du vill ha fram egentligen?
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-03, 20:20   #262
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Givetvis inte, klart man ska anmäla även då. Så får undersökningen ta vid och polisen göra sitt jobb.

Vet inte riktigt vad du vill ha fram egentligen?
Då blir det ord mot ord då alltså, så får polisen göra sitt jobb om den som anmäler är trovärdig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 20:22   #263
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Då blir det ord mot ord då alltså, så får polisen göra sitt jobb om den som anmäler är trovärdig.
ok?

Återigen, förstår inte vad du vill ha fram egentligen varför du kände för att kommentera mina inlägg. Vad skrev jag som du inte förstod/höll med om?
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-03, 20:31   #264
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
ok?

Återigen, förstår inte vad du vill ha fram egentligen varför du kände för att kommentera mina inlägg. Vad skrev jag som du inte förstod/höll med om?
Det jag försökte få fram, eller som jag tolkade dig, var att man inte kan döma någon för våldtäkt utan fysiska bevis och att inte ord mot ord håller. Vilket är problematiskt då de flesta våldtäkter sker bakom stängda dörrar.

Det var inget personligt påhopp mot dig egentligen, mer funderingar från min sida, sedan kan jag ha missuppfattat också.

Har följt Leaving Neverland-spektaklet länge nu. Regissören till dokumentären säger att fansen är dumma i huvudet som inte tror på de två som anklagar Michael Jackson för våldtäkt då han anser de vara fullt trovärdiga, och fansen skriker sig hesa över att man inte kan döma någon utan bevis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 20:34   #265
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Då blir det ord mot ord då alltså, så får polisen göra sitt jobb om den som anmäler är trovärdig.
Ja. Att omedelbart döma ut en person som skyldig, baserat på orden från en annan okänd eller ytligt bekant person, är avskyvärt och en snabbspolning tillbaka till medeltida rättsväsenden. Givet att det finns nyanser, men jag kan inte, bara kan inte, automatiskt ställa mig framför en anklagad person och peka ut denne som skyldig. Inte som ett första steg vid en anklagelse.

Jag undrar just hur ofta folk, som per automatik dömer ut anklagade våldtäktsmän, inser hur lättmanipulerade de skulle vara vid faktiskt förtal och fulspel.
  • Mer mod till våldtäktsoffer, ja.
  • Mer stöd, ja.
  • Ett effektivare handlingssätt när en sådan anmälan kommer in, ja.
  • Anklagade våldtäktsmän ska behandlas som vore de skyldiga, nej.

Senast redigerad av Rahf den 2019-07-03 klockan 20:38.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 20:34   #266
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Det jag försökte få fram, eller som jag tolkade dig, var att man inte kan döma någon för våldtäkt utan fysiska bevis och att inte ord mot ord håller. Vilket är problematiskt då de flesta våldtäkter sker bakom stängda dörrar.

Det var inget personligt påhopp mot dig egentligen, mer funderingar från min sida, sedan kan jag ha missuppfattat också.

Har följt Leaving Neverland-spektaklet länge nu. Regissören till dokumentären säger att fansen är dumma i huvudet som inte tror på de två som anklagar Michael Jackson för våldtäkt då han anser de vara fullt trovärdiga, och fansen skriker sig hesa över att man inte kan döma någon utan bevis.
Jag tycker inte man kan döma någon enbart när ord står mot ord, på något sätt måste man kunna styrka åtalet med mer än så.

Det är uppenbart en problematik med brott som våldtäkt då de sker som du säger oftast bakom stängda dörrar etc.
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-03, 20:36   #267
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ja. Att omedelbart döma ut en person som skyldig, baserat på orden från en annan person, är avskyvärt och en snabbspolning tillbaka till medeltida rättsväsenden. Givet att det finns nyanser, men jag kan inte, bara kan inte, automatiskt ställa mig framför en anklagad person och peka ut denne som skyldig. Inte som ett första steg vid en anklagelse.

Inte ens om någon i din familj säger att denne blivit våldtagen av en viss person?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 20:39   #268
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Inte ens om någon i din familj säger att denne blivit våldtagen av en viss person?
Spela inte dum med denna ordagranna tolkning. Jag tror nog du kan läsa in nyanser också.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 21:04   #269
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Kanske man kan , men att anklaga någon för våldtäkt utan bevis känns rätt uppenbart som något som borde straffas.
Ja, det låter ju hyfsat rimligt.

Man kan dock också tycka det är rimligt att man ska kunna anklaga någon för ett brott utan att riskera att själv bli straffad om det visar sig att den personen man pekat ut inte är den skyldige. Uppenbar mened är ju en sak, men det är ju inte alltid det rör sig om detta.

Så jag tror man tittar väldigt mycket på ifall den som kommer med anklagelsen har något bakomliggande motiv. Dvs att man kommer med anklagelserna för att man vill "dra någons rykte i smutsen".
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-03, 21:27   #270
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, det låter ju hyfsat rimligt.

Man kan dock också tycka det är rimligt att man ska kunna anklaga någon för ett brott utan att riskera att själv bli straffad om det visar sig att den personen man pekat ut inte är den skyldige. Uppenbar mened är ju en sak, men det är ju inte alltid det rör sig om detta.

Så jag tror man tittar väldigt mycket på ifall den som kommer med anklagelsen har något bakomliggande motiv. Dvs att man kommer med anklagelserna för att man vill "dra någons rykte i smutsen".
Rätt stor skillnad att anmäla någon för brott och att hänga ut densamma på sociala medier i hopp om att orsaka skada för personen.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)