Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-15, 09:44   #106
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Beror ju på var man börjar nånstans. Från 0kr sparade så är väl 50k rimligt om man har ett bra jobb och inte skyhöga utgifter. Har man 1 miljon investerat så är 50k rätt lite.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 13:58   #107
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Är väl också fråga om var i konjunturen börsen befinner sig. Att sätta +10% under pågående kris får ses som väldigt bra. Men från 2011 och till nu har 10% varit ganska tam utveckling / år.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 14:19   #108
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hur mycket anser ni att man bör öka sina tillgångar per år? Menar då alla samlade tillgångar som man äger?

Är 50000:- per år nått som ligger ungefär rätt?

Idag är det svårt att räkna hem nån större ökning av värdet på bostaden.
Allt beror på vad du är villig att spara och investera. Räkna ut alla kostnader per månad i snitt och sedan vad du tjänar i snitt. Bestäm sedan innan du får lönen hur mycket du lägger undan och gör det. Välj sedan om allt eller t.ex. hälften ska gå in på sparkonto och vad som ska gå in på fonder/aktier.

Vad som är rimligt är helt upp till dig. Att spara 10 -12 000 kr i månaden för mig är inget svårt och jag köper precis allt jag vill ha när jag vill ha det. Dock har jag vänner som inte ens sparar 500 kr i månaden, trots heltidsjobb och en lön runt 20 k efter skatt.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 18:14   #109
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hur mycket anser ni att man bör öka sina tillgångar per år? Menar då alla samlade tillgångar som man äger?

Är 50000:- per år nått som ligger ungefär rätt?

Idag är det svårt att räkna hem nån större ökning av värdet på bostaden.
50k per år tycker jag är väldigt lite. Snittmänniskan sparar förhoppningsvis mer än 4.5k per månad.
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 18:18   #110
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
50k per år tycker jag är väldigt lite. Snittmänniskan sparar förhoppningsvis mer än 4.5k per månad.
Det kan jag nog säga att de inte gör. Då hade alla varit miljonärer vid 30+.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 21:43   #111
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Snittmänniskan i Sverige sparar inte mer än någon hundring i månaden eller nåt sånt, och en stor del av befolkningen har inte råd med en oförutsedd utgift om 10 tkr. Siffror dragna ur rumpan från en undersökning scb gjorde för runt 10 år sen. Men på den nivån är det.

"Men" vi är ju duktiga på att låna
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 22:40   #112
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Intressant läsning från Metro

https://www.metro.se/artikel/unders%...p%C3%A5-banken

tycker ändå att nästan 20 % som har över en årslön i fonder/akiter låter mycket. Kanske fler som är intresserade av ekonomi som svarat?
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 05:16   #113
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
50k per år tycker jag är väldigt lite. Snittmänniskan sparar förhoppningsvis mer än 4.5k per månad.
Du har höga förväntningar på dina medmänniskor. Väldigt få som sparar så mycket.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 05:57   #114
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...vartalet-2018/

https://rikatillsammans.se/hur-rik-a...en-egentligen/


Jag tror "bostadskarriären" är den drivande motorn till att vi har dragit iväg lite i dom ekonomiska klyftorna.



Det jag tycker är konstigt är att jag upplevt riktigt hög inflation, men den officiella inflationen är inte hög.

Det känns som att vi har en hittepåinflation p.g.a. penningmängdökningen och en promiskuös kreditmarknad.

Jag menar, en Kia kan kosta en halv miljon kronor. En sunkig etta med skadedjur kostar två miljoner kronor.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 08:53   #115
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Varför är det så med småhus? Är det så man räknar att man betalar underhållet själv som villaägare?

Hushållens ägande i bostadsrätter är en finansiell tillgång och ingår i Sparbarometern. Småhus däremot är en real tillgång som inte ingår i Sparbarometern. Nettoköpen av nyproducerade bostadsrätter och ombildade hyresrätter avtog något under andra kvartalet 2018 och uppgick till 8 miljarder kronor, vilket är drygt 5 miljarder lägre än under andra kvartalet 2017.

Senast redigerad av Starke75an den 2018-09-16 klockan 08:55.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 10:42   #116
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Varför är det så med småhus? Är det så man räknar att man betalar underhållet själv som villaägare?

Hushållens ägande i bostadsrätter är en finansiell tillgång och ingår i Sparbarometern. Småhus däremot är en real tillgång som inte ingår i Sparbarometern. Nettoköpen av nyproducerade bostadsrätter och ombildade hyresrätter avtog något under andra kvartalet 2018 och uppgick till 8 miljarder kronor, vilket är drygt 5 miljarder lägre än under andra kvartalet 2017.
Man väljer väl det som gör Sveriges statistik roligast att läsa.

Det är så knepigt när man pratar om svenskens skuldsättning. Men ja, underhåll räknar man in

"Tillgångarna överstiger skulderna!"

Ja.. Pensionsfonderna+bostad som finansiell tillgång.

Det förutsätter att alla svenska bostäder kan säljas till nuvarande marknadspris till utländska ägare. Samtidigt som man inför ättestupan eller att folk får jobba tills dom dör.

Då kan man räkna dessa saker som tillgång i motpol till privata skuldsättningen.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2018-09-16 klockan 10:45.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 12:21   #117
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...vartalet-2018/

https://rikatillsammans.se/hur-rik-a...en-egentligen/


Jag tror "bostadskarriären" är den drivande motorn till att vi har dragit iväg lite i dom ekonomiska klyftorna.



Det jag tycker är konstigt är att jag upplevt riktigt hög inflation, men den officiella inflationen är inte hög.

Det känns som att vi har en hittepåinflation p.g.a. penningmängdökningen och en promiskuös kreditmarknad.

Jag menar, en Kia kan kosta en halv miljon kronor. En sunkig etta med skadedjur kostar två miljoner kronor.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Kan problemet ligga i att vi redan har precis allt vi behöver? Det finns inget annat att lägga pengar på. En generaliserande överdrift men förstår du hur jag menar?

Bostad och bil är det enda kvar som fortfarande vill/behövs uppgradera för många. Allt annat skiter vi i för vi är redan nöjda. Pga det kan vi lägga undan mer pengar för det ändamålet samt att all efterfrågan koncentreras till bostad.. så priserna drivs upp. Och vi har ju råd att låna till det tack vare minusräntan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 15:01   #118
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
För mig känns det otroligt främmande att ha möjlighet att lägga undan 10k+ i månaden om man nu inte är bara 1-2 personer i hushållet.

Jag och min sambo har precis slutat plugga och har haft heltidsjobb några månader. Total inkomst ca 65000:-.

Vi måste ha två bilar eftersom min sambo jobbar 30 mil bort och veckopendlar.

Efter att bränslepengar är lagt undan, försäkringar betalda, hyra, gym osv är ambitionen att lägga undan 3k i gemensamt sparande och 1,5k i "eget sparande" där vi får köpa "vad vi vill" för. I realiteten går vi back varje månad. Nån av ungarna fyller år, nån förseningsavgift ska betalas till deras idrott, punktering i bilen. Hur f*n är det tänkt att man ska ha möjlighet att lägga undan pengar i all denna utgiftkaos? Vi är inte ens slösaktiga. Jag har inte köpt en enda grej till mig själv på flera månader, eller jo, några kilo protein.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 15:26   #119
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Om man inte går plus på 65000:- så kommer inte 700000:- heller göra det. 65000:- skattade pengar ut är ändå en rejäl summa.

För att för varje inkomst finns en utgift. Så mer pengar gör att man då använder de till dyrare bil, dyrare mat, större boende och övrig konsumtion.


Så börja med att spara undan det som ska spara direkt vid lön, och därefter anpassa er efter vad som finns kvar.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 15:42   #120
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Gör en lista på alla utgifter. Skriv sedan ner vilka som är måste ha och vill ha.

Många kommer bli vill ha. Då får man väga de mot allt annat vill ha och även sparandet.

En telefon är måste, men en smartphone med abonnemang är vill ha. Funkar en billig med kontantkort eller med billigaste abonnemanget?

Så typ kan man göra.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)