Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-06, 10:30   #1
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Alfred YAO:s mål: att tävla i BB (hjälp mottages).

Hej! Jag heter Alfred och bor i en liten stad vid havet i Östergötland. Har ett mål att börja tävla inom BB det året jag fyller 30, vilket alltså är 2019 så tänkte ta hjälp av er här för att nå dit!

Vikt och längd: 92kg och 182 cm med "bra fysik".

Bakgrund: Gymmat sen jag var ca 16 år (är idag nyfyllda 28). Alltid kört i princip samma övningar och upplägg. Växer oftast väldigt väldigt fort typ första månaden, sedan händer inte mycket (tränar antagligen helt fel). Inga skador eller liknande förutom en i baksidan lår för några år sedan men det berodde på fotbollsträning. Har crohns sjukdom och när dom tog massa prover för att hitta detta vid 19 års ålder var de helt övertygade om att jag åt anabola stereoider då värdena visade detta. Har dock aldrig gjort detta och aldrig ens funderat på det men tänker att jag förhoppningsvis har bra "naturliga" värden för att kunna bygga muskler!

Kost: Aldrig tagit något som helst kostillskott utan bara husmanskost. Känner dock att jag behöver lära mig mer om detta ämnet!

Mål: Att kunna tävla inom BB eller liknande om 2 år (fyller 30 år det året). Men främst att för en gång i livet ha känt att jag lagt energi på att se hur välsvarvad kropp och hur bra hälsa jag kan få!

Träningsupplägg: Tänkte börja köra ett basic nybörjarprogram. Efter lite "forskande" hittade jag Steve Reeves program som är på 3 dagar/veckan och helkropp:http://workoutinfoguru.com/steve-reeves-workout/. Men hittade dock detta program som verkade intressant: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555. Även detta program "stronglifts": https://stronglifts.com/5x5/.

Slutsats: Tror ni detta kan vara bra börja med något av programmen jag länkade till eller en kombo av dem. Har möjlighet träna 2h om dagen 6 dagar i veckan om det skulle behövas fram till sommaren. Under sommaren kommer jag kunna 3 dagar/veckan och sen från september köra på 6 dagar. Min tanke är att nu lära mig grunderna och hitta ett bra program jag kan köra fram till september och då ha hittat så mycket info att jag känner mig redo att lägga 2 år på detta för att nå mina mål. Har inga problem vara på gymmet 6 dagar men skulle gärna kunna tänka mig byta ut någon av de dagarna mot powerwalk, cykling eller löpning då jag tycker det är riktigt skönt vara ute med!

Skulle kunna fixa bilder så man kan se (speciellt jag själv) hur jag utvecklas över tid. Hoppas ni har tid och möjlighet att hänga med på denna resa och komma med era funderingar och tips!!

/Alfred YAO
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 11:16   #2
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Hur tänker du med att hoppa på ett nybörjarprogram när du styrketränat i 12 år? Har du haft massa uppehåll? Vad tar du i böj, bänk och mark (eftersom du länkar SL5x5)?

Har du tid för lyftningen två timmar om dagen, sex dagar i veckan, hade jag kört något PPL (push-pull-legs). Jag gör det och mina pass tar ca två timmar, mest för jag kör styrkelyft-inspirerade program för böj, bänk och marklyft. Basövningarna i början av passen tar oftast en timme. Pump, kontakt, isolation, discoslakt resterande timme.

Kosttillskott är inget magiskt.
Vassleproteinpulver för täcka proteinintaget lättare. Kreatin. Omega-3 om du sällan äter fet fisk.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-03-06 klockan 11:18.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 20:32   #3
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hur tänker du med att hoppa på ett nybörjarprogram när du styrketränat i 12 år? Har du haft massa uppehåll? Vad tar du i böj, bänk och mark (eftersom du länkar SL5x5)?
Ja kanske tränat konstant 5 år av dessa 12 år så känner att jag för en gång skull vill köra på riktigt. Alltid bara kört något random "program" jag själv kommit på. Vill börja från grunden nu och bygga upp kroppen inför min "satsning"! Länkade till SL5x5 för jag tänkte om det var bra komplettera något av de andra programmen med. Vet inte riktigt vad jag tar men testade marklyft i helgen för första gången och kunde jobba mig upp till 100kg som jag kunde ta en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Har du tid för lyftningen två timmar om dagen, sex dagar i veckan, hade jag kört något PPL (push-pull-legs). Jag gör det och mina pass tar ca två timmar, mest för jag kör styrkelyft-inspirerade program för böj, bänk och marklyft. Basövningarna i början av passen tar oftast en timme. Pump, kontakt, isolation, discoslakt resterande timme.
Är tyvärr inte insatt i alla termer du skriver men misstänker jag efter några veckors "sönder-forskande" kommer förstå precis vad du menar. Ja precis hela året förutom sommarmånaderna kommer jag kunna köra 6 pass veckan på ca 2h.

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Kosttillskott är inget magiskt.
Vassleproteinpulver för täcka proteinintaget lättare. Kreatin. Omega-3 om du sällan äter fet fisk.
Alltid haft svårt för kreatin efter att mina vänner tog det under gymnasiet och det kändes som de fylldes med vatten. Men du rekomenderar ändå kreatin? Är som sagt helt novis inom just kosttillskott!

Stort tack för svar!

//Alfred YAO
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 20:43   #4
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Sen en till fråga, när jag kört nu har jag alltid börjat alla pass med 30 min roddmaskin i lagom tempo som uppvärmning och kondition. Är detta något köra vidare på eller sabbar det för resten av träningen anser ni?

/Alfred YAO
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 21:06   #5
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag hade börjat med att kolla formen. Det tycker jag är viktigast att utgå ifrån.
Fota dig själv när du gör dom obligatoriska poserna LÄNK så lovar jag att ge dig feedback.

Senast redigerad av An Iron Soul den 2017-03-06 klockan 21:10.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 22:55   #6
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag hade börjat med att kolla formen. Det tycker jag är viktigast att utgå ifrån.
Fota dig själv när du gör dom obligatoriska poserna LÄNK så lovar jag att ge dig feedback.
Yes sir!









Var dock svårt kunna spänna och fotografera samtidigt menmen, pixlat ansikte enbart för mina ortoligt fula "spännar-miner"!! =) =) (Y)

/Alfred YAO

Senast redigerad av Alfred YAO den 2017-03-06 klockan 22:57.
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 09:02   #7
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Sen en till fråga? Vad tror ni om min frukost, nu har jag alltid kört en banan på morgonen innan träningen, en direkt efter och ett mål mat inom 1h efter avslutad träning. Äter alltid mat på kvällen innan. Ska som sagt lära mig mer om kosten men tänker om ni har några tips sålänge!

/Alfred YAO
__________________
www.alfredyao.info
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 17:39   #8
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Försöker en sista gång få hjälp med min start mot mitt mål. Kör igång imorgon och tänkte köra antingen http://workoutinfoguru.com/steve-reeves-workout/ eller http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555. Detta måndag, onsdag och fredag. Tisdagar och torsdagar tänkte jag köra kondition, antingen ut och gå, löpa eller cykla eller om jag kör rodd + kondisträning på gymmet. Helgerna blir ledigt helt eller ev. uppsamlingsdag om jag missat någon dag under veckan.

Vad tror ni om detta upplägg?

Min diet kommer bestå av husmanskost men även "forska" om just kosten för att ta nästa steg. Innan gymmet på morgonen kör jag en banan, och en banan direkt efter träning och sen hemma ett mål mat. Tankar om detta?

Skulle verkligen uppskatta feedback på mitt upplägg av er som är mer erfarna, tack på förhand!

/Alfred YAO
__________________
www.alfredyao.info
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 19:15   #9
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Först skulle jag sätta ett mål (i ditt fall att tävla i BB), men sen skulle jag även sätta delmål och staka ut vägen för hur du ska nå dit.
T.ex: Ska du börja med att gå upp i vikt och bygga på dig, eller vill du gå ned i vikt för att se hur du ligger till och sedan bygga? Om du ska gå upp i vikt. Hur mycket ska du gå upp i snitt varje vecka? Hur mkt kcal, protein, kolhydrater och fett ska du få i dig varje dag? Är tre dagar i veckan med styrketräning verkligen tillräckligt för att nå målet? Är konditionsträningens syfte att hjälpa dig mot ditt mål, eller finns det anledningen att byta ut dessa pass mot styrketräningspass istället?

Det finns mycket bra information i klistrade trådar här på sidan. Även webbsidor såsom Styrkelabbet (+ deras podcast) kan hjälpa dig att hitta svar på många frågor.
Mitt tips är dock framförallt att inte bara sätta mål och delmål utan även formulera för dig själv så tydligt som möjligt HUR du ska nå dem.
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2017-03-12 klockan 19:18.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 21:02   #10
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av ChipThaRipper Visa inlägg
Först skulle jag sätta ett mål (i ditt fall att tävla i BB), men sen skulle jag även sätta delmål och staka ut vägen för hur du ska nå dit.
T.ex: Ska du börja med att gå upp i vikt och bygga på dig, eller vill du gå ned i vikt för att se hur du ligger till och sedan bygga? Om du ska gå upp i vikt. Hur mycket ska du gå upp i snitt varje vecka? Hur mkt kcal, protein, kolhydrater och fett ska du få i dig varje dag? Är tre dagar i veckan med styrketräning verkligen tillräckligt för att nå målet? Är konditionsträningens syfte att hjälpa dig mot ditt mål, eller finns det anledningen att byta ut dessa pass mot styrketräningspass istället?

Det finns mycket bra information i klistrade trådar här på sidan. Även webbsidor såsom Styrkelabbet (+ deras podcast) kan hjälpa dig att hitta svar på många frågor.
Mitt tips är dock framförallt att inte bara sätta mål och delmål utan även formulera för dig själv så tydligt som möjligt HUR du ska nå dem.
Hej och tack för svar! Bra synpunkter, är ju ganska grön så tänkte att det skulle vara bättre kunna få synpunkter på just mina specifika tankar ang min styrketräning än att läsa andra mer generella tips. Givetvis ska jag undersöka mer under vägens gång men tänkte det kunde vara bra få en "kickstart". Tack för svar hursom!

/Alfred YAO
__________________
www.alfredyao.info
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-12, 21:52   #11
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Du får räkna med 5 års stenhård träning och ett inrutat liv.

Mina bästa tips är enkla.
Börja med att sätta dig in i kosten, redan där kan du "tjäna/spara" flera års träning bara genom att ge kroppen rätt byggstenar.
Det behöver inte gå till överdrift men grundläggande kunskap i näringslära och kroppsanatomi kommer du att komma långt med.

Vill du inte göra det grovjobbet själv och är för lat så kan du alltid anlita en PT. Där får du allting serverat. Pang bom.

Du behöver inte ändra allting på en natt.

Börja succusivt. T.e.x
v1. Idag åt jag en bra frukost
v2. Idag tog jag med en matlåda till jobbet
v3. Den här veckan ska jag ge kroppen 8 timmars sömn/dygn
v4. Öka antalet träningsdagar
v5. Vardagsmotion undvik hiss/rulltrappa. Cykla och gå mer.
v6. Bort med fika/godis/vin/öl

Redan till sommarn har du kunnat gjort flera förändringar
Det finns många olika program som man kan följa kolla t.e.x https://www.bodybuilding.com/fun/find-a-plan.html där kan du säkert hitta något intressant.


Du kan titta på youtube för att få en inblick i hur en matdag kan se ut.

https://www.youtube.com/watch?v=-8pC1l_FegM
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 19:14   #12
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Du får räkna med 5 års stenhård träning och ett inrutat liv.

Mina bästa tips är enkla.
Börja med att sätta dig in i kosten, redan där kan du "tjäna/spara" flera års träning bara genom att ge kroppen rätt byggstenar.
Det behöver inte gå till överdrift men grundläggande kunskap i näringslära och kroppsanatomi kommer du att komma långt med.

Vill du inte göra det grovjobbet själv och är för lat så kan du alltid anlita en PT. Där får du allting serverat. Pang bom.

Du behöver inte ändra allting på en natt.

Börja succusivt. T.e.x
v1. Idag åt jag en bra frukost
v2. Idag tog jag med en matlåda till jobbet
v3. Den här veckan ska jag ge kroppen 8 timmars sömn/dygn
v4. Öka antalet träningsdagar
v5. Vardagsmotion undvik hiss/rulltrappa. Cykla och gå mer.
v6. Bort med fika/godis/vin/öl

Redan till sommarn har du kunnat gjort flera förändringar
Det finns många olika program som man kan följa kolla t.e.x https://www.bodybuilding.com/fun/find-a-plan.html där kan du säkert hitta något intressant.


Du kan titta på youtube för att få en inblick i hur en matdag kan se ut.

https://www.youtube.com/watch?v=-8pC1l_FegM
Stort tack för värdefulla tips. Tror att jag har relativt bra koll på kosten för ett "vanligt" liv med träning osv. men för denna satsning så krävs det givetvis mer. Nej ingen PT till att börja med, börjar försöka få ordning på dieten själv får vi se sen!

v1. Idag åt jag en bra frukost (äter redan ok frukost)
v2. Idag tog jag med en matlåda till jobbet (alltid gjort)
v3. Den här veckan ska jag ge kroppen 8 timmars sömn/dygn (kan förbättras)
v4. Öka antalet träningsdagar (har som sagt möjlighet med upp till 6 dagar på höst/vinter/vår, 3 dagar sommaren)
v5. Vardagsmotion undvik hiss/rulltrappa. Cykla och gå mer. (har alltid varit bra på detta så rör mig mycket till vardags)
v6. Bort med fika/godis/vin/öl (usch.. kan bli en tuffing men bara jag kommer in i detta kommer det vara lugnt).

Just nu funderar jag på köra ett program för fettförbränning, gå ner några kg och bli lagom fit till sommaren. Sen över sommaren underhållsträna och bygga upp kondition för att sedan köra hårt på muskelmassa till hösten. Hittade bra program på länken du skickade så antingen följa det eller köra på någon av programmen jag länkat tidigare.

Tack för alla svar och hoppas denna satsning kommer ge mig många värdefulla insikter!

/Alfred YAO
__________________
www.alfredyao.info
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-14, 18:56   #13
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Hej igen!

Började köra ett program från detta: https://www.bodybuilding.com/fun/lee...y-trainer.html

Detta är ett 12v program för fettförbränning vilket känns ok inför sommaren. Kommer försöka komma in i det så mycket som möjligt och verkligen lära mig mer om kosten osv. En glad nyhet var att jag "bara" vägde 88.7kg imorse och inte runt 91-92kg som jag trodde. Tänker 83-85kg kan vara lagom till sommaren! Över sommaren blir det nog underhållsträning och sen kommer boomen till hösten och då ska jag vara riktigt påläst och taggad!

Önskar mig själv och alla som kämpar därute lycka till!

/Alfred YAO
__________________
www.alfredyao.info
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 19:55   #14
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
10 April:





Inne på dag 24 på mitt lean-body-program. Gått bra, fått tillbaka gnistan när jag kör kortare men intensivare träningar ca 5 dagar i veckan. Mycket nya övningar för mig. Var nere för någon vecka sedan på 83 kg, men tillbaka nu på 85-86 kg. Slarvar tyvärr lite för mycket med dieten, men ändå mycket bättre än innan jag började med programmet! Missat ca 5-7 dagar av träning men annars kunnat köra på. Äter ingen frukost innan träningen, tänker det ska bränna mer då!

Några kommentarer?

/Alfred YAO
__________________
www.alfredyao.info
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-21, 11:41   #15
Alfred YAO
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 14
Hej!

21/5.



Ny update! Pinnat på bra med träning och kost, dock inte helt där ännu. Lite halvbesviken med dagens bilder, känns inte som jättestor skillnad på denna dryga månad sedan sist men kan ha med ljus osv att göra. Kör på sista veckorna av mitt "lean body program" innan jag går över till bygga mer muskelmassa. Ska dock iväg på all incl. solresa idag men ska finnas gym där med så har med 5 dagars-program jag ska köra!

/Alfred YAO
__________________
www.alfredyao.info
Alfred YAO är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)