Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2016-10-04, 02:13   #1
AF24Fruängen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 15
Klasser baserade på vikt i relation till längd

Jag har nyligen tittat runt bland tävlingar i bodybuilding i Sverige. Något som slår mig är att klasser vanligtvis verkar vara baserade på endast vikt. Jag har också sett fall där klasser baserats på längd eller en kombination av längd och vikt, t.ex. att klassen gäller för ett visst längdintervall där alla får väga en viss maxgräns. Det sistnämnda är givetvis det minsta usla, men fortfarande inte tillräckligt bra. Det finns ju en oerhört simpel metod för den mest rättvisa klassindelningen (som jag ännu ej sett någon tävling använda sig utav): Vikt i relation till längd där man får en precis vikt man inte får överstiga.

Förklaring till problematiken:
Om en person som är 190 cm endast får väga 90 kg på scen kommer han givetvis inte att ha stor chans mot en person på 175 cm som väger detsamma. Personen på 175 cm kommer ha signifikant mer vikt i muskelmassa då hans vikt i skelett etc kommer vara betydligt lägre. Den kortare personen kommer alltså fylla ut sina 90 kg med betydligt mer muskelmassa.

Mannen på 175 cm och 90 kg kommer också att ha muskler som i proportion till hans armars och bens längd, huvud, torso, etc, kommer vara större än vad musklerna för mannen på 190 cm kommer vara i proportion till hans armars och bens längd, etc. Den längre personen på 90 kg har ett större skelett med längre armar och ben och har samtidigt, som längre ovan nämnt, totalt sett mindre vikt muskelmassa. Den kortare personen kommer på 90 kg per automatik att ha muskler som ser rundare och större ut i relation till hans armars och bens längd eftersom han har mer muskelmassa spritt på kortare leder.

Hur i hela friden kan folk tycka att det är rättvist?

En mer rättvis klassindelning skulle kunna se ut på följande vis:
Låt säga att en viktklass är tänkt för 90 kg för en man på 185 cm. Då skulle alltså en person på 190 cm få väga (190/185=1,027, 1,027*90=92,4) 92,4 kg, och en person på t.ex. 175 cm få väga (175/185=0,946, 0,946*90=85,1) 85,1 kg, givet att alla fick väga samma vikt i relation till sin längd.

För klassen i fråga skulle alltså 3 personer med följande längder få väga:
190 cm får väga 92,4 kg.
185 cm får väga 90 kg.
175 cm får väga 85,1 kg.

Detta blir som jag ser det mycket mer rättvist (kanske fortfarande inte 100% rättvist, men i alla fall mycket mer rättvist än en simpel viktindelning). Hur kan detta inte vara standarden redan bland alla klassindelningar på tävlingar? Inte svårare än att både väga och mäta längden på deltagarna och att gå ut med den vikt i relation till längd som alla måste uppfylla för en viss klass.

Senast redigerad av AF24Fruängen den 2016-10-04 klockan 02:17.
AF24Fruängen är inte uppkopplad   Svara med citat


 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)