Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-05-06, 12:33   #1
maattee10
Registered User
 
maattee10s avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 6 715
inför maxning eventuelt tävling

hur brukar ni förbereda er inför maxning eventuelt tävling. jag mennar hur tränar ni, hur äter ni?
jag antar att ni äter mycket kolhydrater och tar det lugnt på träningarna men vad mer?
__________________
Född: 1993 (23år) Längd: 191cm Vikt: +120kg
Böj: 220kg Bänk: 160kg Mark: 260kg Totalt: 640kg Stock: 130kg
Träningsjournal: Strongman - mot +800kg RAW
Youtube kanal:"BIG Matte" lyfter skrot
Instagram: "BIG Mattes" bilder
maattee10 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-07, 09:56   #2
Motionären
Registered User
 
Motionärens avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1 052
Hej! jag är hyfsad nybörjare själv när det gäller styrkelyft. Eftersom serie 2an går nu borde du kunna hitta hur olika lyftare lägger upp träningen i kolos träningsjournaler för tävlande. Vissa som tävlar serie 2 satsar dock allt på SM alltså toppar inte formen än.
Jag fick tipset av en landslagslyftare att efter toppningsträningen först vila några dagar sedan 2-3 dagar innan tävling köra 3x3 lätt/explosivt i böj, bänk och mark och vila fram till tävlingen. Kändes bra för mig.
Sedan att jag hade FÖR lång period med FÖR tunga 1or i böjen innan är sånt alla måste lära sig själva då detta är högst individuellt.
Lycka till!
Motionären är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-07, 13:12   #3
maattee10
Registered User
 
maattee10s avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 6 715
Citat:
Ursprungligen postat av Motionären Visa inlägg
Hej! jag är hyfsad nybörjare själv när det gäller styrkelyft. Eftersom serie 2an går nu borde du kunna hitta hur olika lyftare lägger upp träningen i kolos träningsjournaler för tävlande. Vissa som tävlar serie 2 satsar dock allt på SM alltså toppar inte formen än.
Jag fick tipset av en landslagslyftare att efter toppningsträningen först vila några dagar sedan 2-3 dagar innan tävling köra 3x3 lätt/explosivt i böj, bänk och mark och vila fram till tävlingen. Kändes bra för mig.
Sedan att jag hade FÖR lång period med FÖR tunga 1or i böjen innan är sånt alla måste lära sig själva då detta är högst individuellt.
Lycka till!
ok, tack för tipsen
__________________
Född: 1993 (23år) Längd: 191cm Vikt: +120kg
Böj: 220kg Bänk: 160kg Mark: 260kg Totalt: 640kg Stock: 130kg
Träningsjournal: Strongman - mot +800kg RAW
Youtube kanal:"BIG Matte" lyfter skrot
Instagram: "BIG Mattes" bilder
maattee10 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 11:20   #4
Wibba
Registered User
 
Wibbas avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Piteå
Inlägg: 1 526
Vissa har lång toppning och vissa har väldigt kort. Finns väl tävlingsförberedande program (toppningsprogram) som sträcker sig över 12 veckor, finns även toppningar som är 3-4 veckor bara. Jag är inte så jätteavancerad lyftare så jag brukar köra en kort toppning på 3-4 veckor, det funkar bra för mig.

Om tävlingen är en fredag så tar jag ungefärliga ingångsvikter i bänk och böj på måndag samma vecka, marklyftets ungefärliga ingångsvikt har jag då tagit fredagen veckan före. Sedan vilar jag hela veckan fram till tävlingen och försöker få i mig bra med kolhydrater dagen före tävling men ligger man och spelar på gränsen mellan viktklasserna borde man hålla bra koll så man inte lägger på sig för mycket vätska osv. Hade tävlingen istället varit lördag/söndag så kör jag ett extremt lätt pass på onsdagen samma vecka som tävlingen. 3x3 i böj, bänk och mark med tävlingsutförande, vikterna <50% av 1RM.

4 veckor före tävling brukar jag undvika att göra mer än 4 reps i något arbetsset. Inga komplementövningar och rätt låg totalvolym. T.ex. 4x4 i bänk måndag och fredag, ingen biggie. Helst inga back-off sets under min toppning.

För att få viktvana i böjen så gillar jag att köra ett negativt set ca 3-4 veckor före tävling, strax över vad man tror att man kommer göra på tävling. Kan vara svårt att säga men 3x3 negativt i böj som man ska kunna hålla rätt bra.

Vet inte hur lätt det blev att följa men det blev förklarat lite baklänges. Brukar räkna tillbaka på veckorna och planerar in vad jag ska göra samma vecka som tävlingen, sedan veckan före det osv. Huvudsaken är nog att man drar ner på repsen, slutar med komplement och inte går till fail. Alla reagerar dock olika så om formen endast försämras av att sluta med komplement så borde man fortsätta in i sista veckan.
__________________
Forever smalfet

Tuben
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 16:42   #5
maattee10
Registered User
 
maattee10s avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 6 715
oj gud vad länge. jag tror inte att min kropp behöver varva ner så länge man får väll prova
__________________
Född: 1993 (23år) Längd: 191cm Vikt: +120kg
Böj: 220kg Bänk: 160kg Mark: 260kg Totalt: 640kg Stock: 130kg
Träningsjournal: Strongman - mot +800kg RAW
Youtube kanal:"BIG Matte" lyfter skrot
Instagram: "BIG Mattes" bilder
maattee10 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)