Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-18, 12:20   #19846
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag gillade faktiskt slutet av serien mer än början, klämde den på en dag. Lite mer djup i karaktärerna och mindre ren pang pang.
Tyckte den tog sig bra i avsnitt tre. Inte dålig innan dess. Funderade på varför jag gillade den och kom på att det var själva personerna jag lärde mig att tycka om. Jag brydde mig om vad som hände dem.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 12:52   #19847
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av nätjägaren Visa inlägg
Eh, nej..
Det är desperata människor som hålls förtryckta av ett trasigt system (kapitalism/marknadsekonomi).

456:s mamma var ju döende om han inte fick pengar och han kunde inte få vårdnaden om dottern utan stora mängder pengar (lösa skulder + advokat).
Nordkoreanska tjejen behövde pengar för att återförena sin familj.
Finanstjuven behövde pengar för att köpa sig fri.

De tvingas försaka sin mänsklighet. De rika tvingar fram beteenden som de själva felaktigt tillskriver arbetarklassen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 22:25   #19848
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Sett tre avsnitt av foundation nu, helt okej tycker jag. Kommer fortsätta kolla iaf. Typ 30 år sedan jag läste böckerna så jag minns inga detaljer, känner inte igen så mycket mer än stiftelsen, Seldon och psykohistoria
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 19:31   #19849
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Denna kommer få ges en chans:

Cowboy Bebop | Official Teaser “Lost Session” | Netflix




Samt sista säsongen utav Ozark

Ozark: Season 4 | Date Announcement | Netflix


Senast redigerad av Magnus N den 2021-10-19 klockan 19:32.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 06:28   #19850
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Hoppas den här kan bli något bra, börjar sändas på fredag på apple tv+

Är Foundation fortfarande "dålig" som många här tycker efter att fler avsnitt släppts?



Här nedan är för övrigt en lista på 2000-talets 100 bästa serier enligt "experter"


Senast redigerad av Akerhage den 2021-10-20 klockan 06:35.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 07:58   #19851
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Hoppas den här kan bli något bra, börjar sändas på fredag på apple tv+

Är Foundation fortfarande "dålig" som många här tycker efter att fler avsnitt släppts?



Här nedan är för övrigt en lista på 2000-talets 100 bästa serier enligt "experter"

Jag tycker att Foundation är bra efter 3 (4?) avsnitt.. definitivt sevärt än så länge. (Läste också böckerna för så pass länge sedan att jag inte kan jämföra):

Angående 100-listan: jag ser/har sett på en hel del tv-serier genom åren, och ingenting kommer ens i närheten av att peta ner The Wire från toppen..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 08:07   #19852
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Squid game var överlag helt ok.
Dock så var det en väldigt märklig skådespelarinsats från VIP'arna, de verkligen lät som om de läste sina repliker från ett papper.
Mycket märkligt.

Serien som sådan var väldigt förutsägbar i alla aspekter, jag och frun satt och skojade om hur saker skulle utvecklas, för att sen göra fistbumb varje gång vi fick rätt.. fick typ ont i knogarna i sista avsnittet.
Men den var ändå underhållande på något sätt.

3.5/5 skulle jag ge den.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 12:35   #19853
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Squid game var överlag helt ok.
Dock så var det en väldigt märklig skådespelarinsats från VIP'arna, de verkligen lät som om de läste sina repliker från ett papper.
Mycket märkligt.

Serien som sådan var väldigt förutsägbar i alla aspekter, jag och frun satt och skojade om hur saker skulle utvecklas, för att sen göra fistbumb varje gång vi fick rätt.. fick typ ont i knogarna i sista avsnittet.
Men den var ändå underhållande på något sätt.

3.5/5 skulle jag ge den.
Ja, vad hände där? VIP:arna? Som du skriver en väldigt märklig insats. Tog man random person från gatan? Skådespeleriet höll hög klass för övrigt - men här totalkraschade det. Förstörde en hel del av upplevelsen när de kom med i handlingen. Helt klart underhållande och jag gillade den för att lärde mig gilla personerna och därför blev det förutsägbara underordnat.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 14:25   #19854
Cineast05
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Squid game var överlag helt ok.
Dock så var det en väldigt märklig skådespelarinsats från VIP'arna, de verkligen lät som om de läste sina repliker från ett papper.
Mycket märkligt.

Serien som sådan var väldigt förutsägbar i alla aspekter, jag och frun satt och skojade om hur saker skulle utvecklas, för att sen göra fistbumb varje gång vi fick rätt.. fick typ ont i knogarna i sista avsnittet.
Men den var ändå underhållande på något sätt.

3.5/5 skulle jag ge den.
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Ja, vad hände där? VIP:arna? Som du skriver en väldigt märklig insats. Tog man random person från gatan? Skådespeleriet höll hög klass för övrigt - men här totalkraschade det. Förstörde en hel del av upplevelsen när de kom med i handlingen. Helt klart underhållande och jag gillade den för att lärde mig gilla personerna och därför blev det förutsägbara underordnat.
Tjenare!
Koreanskt skådespel har en annan karaktär än amerikanskt - det ska vara "överdrivet". Den västerländska audiensen missar det då det försvinner vid translationen.
Citat:
Additionally, Kennedy says that all the acting on Squid Game – and in Korean drama in general – is deliberately heightened, something non-Korean viewers might have missed. “Whether they’re watching with a dubbed or subtitled version, people who don’t speak Korean don’t have the understanding needed to fully judge a Korean actor’s performance. What might be cartoonish or broad about them is lost in translation, whereas the VIPs had no such luxury”.
Gänget har tagit kritiken med ro
Citat:
“I’m in the hottest show in the world. I got fanmail. Just today I got a woman who said: ‘Send me your autograph.’ So I did, and two hours later she sent me a photo where she had ‘Geoffrey Giuliano, VIP four,’ tattooed right across her forearm.” He pauses. “There have also been some sexual invitations, from males and females.”
https://www.theguardian.com/tv-and-r...quid-game-vips
Cineast05 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 15:23   #19855
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Cineast05 Visa inlägg
Tjenare!
Koreanskt skådespel har en annan karaktär än amerikanskt - det ska vara "överdrivet". Den västerländska audiensen missar det då det försvinner vid translationen.


Gänget har tagit kritiken med ro

https://www.theguardian.com/tv-and-r...quid-game-vips
Nu var det ingen här som klagade på skådespeleriet på 90% av skådespelarna. De var helt ok och gjorde sina roller utmärkt. Det är bara VIP:arn i avsnitt 7 eller om det var 6 som var usla. Det blir nästan som en annan film i filmen. VIP:arna talar dessutom engelska och är inte koreaner.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 18:55   #19856
Cineast05
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Nu var det ingen här som klagade på skådespeleriet på 90% av skådespelarna. De var helt ok och gjorde sina roller utmärkt. Det är bara VIP:arn i avsnitt 7 eller om det var 6 som var usla. Det blir nästan som en annan film i filmen. VIP:arna talar dessutom engelska och är inte koreaner.
Precis! Men VIP:arna regisseras enligt det koreanska sättet och manuset är skrivet enligt det koreanska sättet.
För dem som kan koreanska är även det koreanska skådespelet "over the top" till stora delar, men vi som bara kan engelska blir det bara tydligt i scenerna med VIP:arna.

Citat:
Whether they’re watching with a dubbed or subtitled version, people who don’t speak Korean don’t have the understanding needed to fully judge a Korean actor’s performance. What might be cartoonish or broad about them is lost in translation, whereas the VIPs had no such luxury”.
Särskilt i första avsnittet ser även vi som inte kan koreanska att huvudpersonen "överspelar".
Cineast05 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-21, 06:48   #19857
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Såg att en av dom som spelade skådisarna sade att manuset dom fick även var direktöversatt från koreanska och att dom övade in allt på distans pga pandemin och därför blev den engelska dialogen krystad och med artificiell känsla samt som sades innan att det koreanska sättet att leverera repliker även sattes på dom engelskspråkiga. Så allt sammanföll till att ge det som vi klagar på.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-21, 12:45   #19858
lördagsgrogg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 30
Är det korrekt uppfattat att det är en koreansk The Running Man (boken)?
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-25, 16:52   #19859
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Squid game var överlag helt ok.
.
Hoppas ni iaf kollade på koreanska, lmao.

Btw, just can't believe att Herr nummer. 218-,
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2021-10-25 klockan 16:59.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-29, 20:51   #19860
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Hoppas ni iaf kollade på koreanska, lmao.

Btw, just can't believe att Herr nummer. 218-,
Haha. Visste inte ens att det fanns du dubbningar till den.
Är relativt van att kolla på saker där jag inte fattar språket. Så jag tänkte inte ens på den aspekten.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)