Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-19, 19:02   #46
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Alltså är det rimligt att antaga att träna på ett gym är en riskfylld verksamhet. Att det, på nationell nivå, är motiverat att kräva att alla som deltar tar ansvar för att inte smitta andra och är vaccinerade.
Varför anta? Vi har hört om diverse körer som blivit smittade men har vi hört om diverse gym? har du fog för det du säger? Förbud och restriktioner skall motiveras. Lösa antaganden kan man köra med när man inte har en massa empirisk erfarenhet ännu men i det här läget av epidemin? Ge mig data som stöd eller stfu!
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 19:07   #47
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Jag har motiverat. Riskbedömningen ligger i föregående poster.

Det är liksom meningen med att göra en bedömning innan. Innan folk blir smittade.


Personligen har jag själv tränat, nästan som vanligt. Hållit avstånd till andra på gymmet och varit medveten om hur partiklarna sprids i luften. Att jag självklart är vaccinerad hör inte till denna tråd.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 19:26   #48
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Eller rättare sagt du har ett bättre mer komplett skydd med Minnes-B samt T-celler än någon som inte haft infektion och endast vaccinerat sig 2 ggr.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7826135/
Jag hoppas innerligt att det räcker med detta för att få ett covidpass, men förmodligen inte, det tjänar ju ingen pengar på.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 20:08   #49
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
Ja, vaccinera dig.
Du som är odelat positiv till att vaccinera sig, hur ser du på att flera vaccin i Sverige (Astra, Moderna) har slutat att användas för att riskerna överstiger nyttan? Moderna stoppades för mindre än två månader sen.

Hur ser du på att Gibraltar med en helt vaccinerad befolkning har skenande smittspridning? Vad ska dom göra?

Vill du experimentera med din egen kropp till liten nytta så kör hårt.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 20:44   #50
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Smittspridningen ökar nu kan det vara att folk som vaccinerat sej reser hejvillt och anser sej odödliga ?
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 20:58   #51
Badlands
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2021
Inlägg: 6
Lite trist att första inlägget för mig här handlar om vaccin och inte om träning, men så är det.

Jag är inte vaccinerad och har tidigare inte haft några planer på att göra det. Jag tog hela covidprylen på allvar typ första halvåret 2020, men insåg efter det att inte blivit någon massdöd, och de av mina bekanta här i Sverige som drog på sig det blev lite förkylda och fick lite feber. Uppenbarligen är det inte någon sjukdom som kräver de här helt sinnessjukt drakoniska restriktionerna och åtgärderna som genomförs.

Har tidigare tagit känt mig rätt lugn trots vaccinhetsen från media och myndigheter (och tyvärr vissa godtrogna anhöriga som svalt propagandan). Besökte Köpenhamn i somras och behövde inte bära mask eller visa något intyg någonstans så jag tänkte att hysterin skulle lägga sig.

Jag tänker fortfarande ha is i magen och se hur utvecklingen går, för jag vill verkligen inte ta något vaccin. Och nej, jag är ingen rabiat vaccinmotståndare, men det här är en principfråga. Jag ser det dessutom som en typisk slippery slope-situation: Först tar du en vaccindos och får ditt jäkla intyg, okej. Sen ska du helt plötsligt ta en till dos, sen ska du ta en booster i kvartalet, och sen fortsätter det så. Om två år kanske du ses som en samhällsfiende om du inte vill operera in ett chip i armen.

Plus, att så få verkar se det orimliga i vaccinintyg är lika delar skrattretande som skrämmande. Om de här vaccinen funkar så borde ju vaccinintyg vara helt onödigt, eftersom de som är livrädda för corona säkerligen tagit sina 117 doser. Och om vaccinet INTE funkar, så finns det ju liksom ingen mening att ha ett intyg att visa upp.
Badlands är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 21:00   #52
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag har motiverat. Riskbedömningen ligger i föregående poster.

Det är liksom meningen med att göra en bedömning innan. Innan folk blir smittade.


Personligen har jag själv tränat, nästan som vanligt. Hållit avstånd till andra på gymmet och varit medveten om hur partiklarna sprids i luften. Att jag självklart är vaccinerad hör inte till denna tråd.

Du har antagit när det bör finnas empiri. Det duger inte för att motivera förbud. Men du är inte ensam, den här regimen är dålig på konsekvensanalys och att motivera lagförslag i största allmänhet och takterna sitter onekligen i.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 21:06   #53
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Du som är odelat positiv till att vaccinera sig, hur ser du på att flera vaccin i Sverige (Astra, Moderna) har slutat att användas för att riskerna överstiger nyttan? Moderna stoppades för mindre än två månader sen.
Ökända Pfizer har ju kvar sitt vaccin när nykomlingar och mer reputabla företag misslyckats. Det måste vara odelat positivt att ha sållat agnarna från vetet.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-19, 23:51   #54
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Ökända Pfizer har ju kvar sitt vaccin när nykomlingar och mer reputabla företag misslyckats. Det måste vara odelat positivt att ha sållat agnarna från vetet.
Pfizer är väl marginellt bättre än Moderna tack vare lägre dos, men myokarditrisken finns där ändå vilket synts i Israel.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-20, 03:25   #55
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Vaccinera sig var 6:e månad livet ut med helt ny experimentell vaccinteknik med oklara långtidsbiverkningar? Mot något som ger ca 1% sannolikhet till inläggning och mindre än 0.1% chans att döda dig, Be my guest.
Tror du vaccinet har större risk än 1% till inläggning eller 0.1% risk att döda dig?
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-20, 07:49   #56
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Du har antagit när det bör finnas empiri. Det duger inte för att motivera förbud. Men du är inte ensam, den här regimen är dålig på konsekvensanalys och att motivera lagförslag i största allmänhet och takterna sitter onekligen i.
Det finns erfarenhet. Vi har ett exempel i Örebro med några smittfall från ett spinning-pass. Nu förbrukar konditionsidrott mycket mer syre ( luft ), men exemplet duger.

Du vill alltså att folk ska smittas först, innan, du vill agera ?

Vilka konsekvenser får ett beslut om vaccinpass på gym ? Antagligen samma effekt som på andra ställen.
Ska vi anta att färre tränar, någon måste övervaka och följa upp vilka som går in och ut från gymmet, till att börja med.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-20, 09:01   #57
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det finns erfarenhet. Vi har ett exempel i Örebro med några smittfall från ett spinning-pass. Nu förbrukar konditionsidrott mycket mer syre ( luft ), men exemplet duger.

Du vill alltså att folk ska smittas först, innan, du vill agera ?

Vilka konsekvenser får ett beslut om vaccinpass på gym ? Antagligen samma effekt som på andra ställen.
Ska vi anta att färre tränar, någon måste övervaka och följa upp vilka som går in och ut från gymmet, till att börja med.
Varför skulle jag som har haft Covid 2 gånger och som garanterat har bättre skydd än er vaccinerade behöva ett vaccinpass? Är det rimligt att kräva?
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-20, 09:02   #58
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Pfizer är väl marginellt bättre än Moderna tack vare lägre dos, men myokarditrisken finns där ändå vilket synts i Israel.
Den risken är större med infektion….
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-20, 09:12   #59
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det finns erfarenhet. Vi har ett exempel i Örebro med några smittfall från ett spinning-pass. Nu förbrukar konditionsidrott mycket mer syre ( luft ), men exemplet duger.

Du vill alltså att folk ska smittas först, innan, du vill agera ?

Vilka konsekvenser får ett beslut om vaccinpass på gym ? Antagligen samma effekt som på andra ställen.
Ska vi anta att färre tränar, någon måste övervaka och följa upp vilka som går in och ut från gymmet, till att börja med.
Så ditt exempel antyder att grupp-pass skall införas restriktioner på, nå jag håller inte dig till myndighetsstandard så fair enough.

Den här globala pandemin kom inte igår, det har hunnit tas fram vaccin och hunnit med att man väljer att inte erbjuda vissa vaccin för vissa åldersgrupper pga risker.

På vilket vis skulle det vara orimligt att kräva evidensbaserade inskränkningar, regeringar världen över har ju testat sig fram länge nu? Utan medicinsk motivering är det här ju apartheid.

Om nu smittminskning är det viktiga, då har de väl tagit fram listor med hotspots vid det här laget?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-20, 09:15   #60
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är vaccinerad, men hade tränat hemma. Det svåraste är att hitta något att marklyfta, annars är det inte alltför komplicerat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)