Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-07-11, 09:27   #46
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Kan ju finnas andra bevekelsegrunder till att hålla tidelag olagligt. För att förhindra dekadens som zoofili från att bli mainstream. Eller som ett kulturellt vi mot dem, här i Sverige håller vi inte på med sådant.

I grund och botten har Dio rätt.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-11, 14:19   #47
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Tidelag är en etisk och moralisk fråga då den drabbade inte har några egentliga rättigheter på samma sätt som människor. den är nödvändigtvis inte logiskt korrekt.

Vi utsätter ju apor för djurförsök håller höns och grisar i trånga burar för att sen slaktas och äta upp dem eller göra päls. Hundar avlar vi till det inte ens går att likna vi den varg ect ect.
Varför då inte föda upp sexgrisar och får tex?

För att det är onödigt och enbart har som syfte att tillfredsställa en individ utan att samhällsnyttan kan göra den legitim, samt att sex är känsloladdat
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 19:19   #48
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Feminism bör inte förbjudas. Däremot bör det inte få något som helst ekonomist stöd från staten.

Islam bör inte förbjudas. Däremot bör vi avskaffa religionsfriheten eftersom religiös ideologi bör ha samma utrymme eller brist på utrymme som ateistisk ideologi. Islam bör inte heller få något som helst ekonomiskt stöd av staten.
Jag köper inte att en människa som tror på skäggiga gubbar i himlen ska ha mer fri- och rättigheter än jag som inte tror på skäggiga gubbar i himlen.
Allt jag får göra får de göra, allt de får göra bör jag få göra. Så är det inte, alltså är vi inte lika värda, alltså måste denna lag bort.

Tidelag bör förbjudas av moraliska skäl. Det kan sedan rättfärdigas med att djuren inte kan ge medkännande. Et fel gör inte ett rätt, bara för att vi plågar djur på andra vis rättfärdigar det inte att vi kan leta efter ytterligare vis att plåga dem.

Hemskolning av barn ska bör vara tillåtet.

Ifall företag får ekonomiskt stöd av staten så ska aktie- och vinstutdelning förbjudas tills de betalat igen. Vill de inte detta så har de friheten att tacka nej. Detta inkluderar såklart banker.

Brottslingar bör inte få rösta under pågående straff.

Ev. bör bara nettoskattebetalare ha rösträtt. Dvs. inga självförstärkande grupper av bidragstagare som växer och bryter ned samhället över tid.

Ang kinesiska militären: afaik så styrs alla kinesiska företag av CCP och bör därmed inte tillåtas deläga svenska företag eller åtminstone inte svensk mark.

Kärnkraften bör utvecklas.

Är man mot kärnkraft, vattenkraft och kolkraft bör man enbart ha tillgång till energi som producerats från vindkraft, eller vad man nu är för.

Vidare bör elskatt sänkas eller moms på elpriser avskaffas.

De företag som underhåller elledningar bör också bötas stora summor vid elavbrott orsakade av deras undermåliga service. Så att de fähundarna faktiskt sköter det de åtagit sig att sköta. Morr.

Tjänstemannaansvar (långt ord) bör återinföras.

Politiker bör inte ha möjlighet att sätta sina egna löner. Rimligtvis görs detta så sällan att vi kan folkomrösta om schablonsiffror.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2021-07-12 klockan 19:22.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 19:44   #49
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Islam bör inte förbjudas. Däremot bör vi avskaffa religionsfriheten eftersom religiös ideologi bör ha samma utrymme eller brist på utrymme som ateistisk ideologi. Islam bör inte heller få något som helst ekonomiskt stöd av staten.
Jag köper inte att en människa som tror på skäggiga gubbar i himlen ska ha mer fri- och rättigheter än jag som inte tror på skäggiga gubbar i himlen.
Allt jag får göra får de göra, allt de får göra bör jag få göra. Så är det inte, alltså är vi inte lika värda, alltså måste denna lag bort.
Hur har en troende mer rättigheter än en icketroende? Inte så insatt i hur lagar och rättigheter är så är lite undrande.

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Brottslingar bör inte få rösta under pågående straff.

Ev. bör bara nettoskattebetalare ha rösträtt. Dvs. inga självförstärkande grupper av bidragstagare som växer och bryter ned samhället över tid.
Var drar du gränsen? Om man förlorar jobbet och går på akassa under 3 månader är det ok? eller går gränsen vid 6 månader ? .

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Kärnkraften bör utvecklas.

Är man mot kärnkraft, vattenkraft och kolkraft bör man enbart ha tillgång till energi som producerats från vindkraft, eller vad man nu är för.

Vidare bör elskatt sänkas eller moms på elpriser avskaffas.

De företag som underhåller elledningar bör också bötas stora summor vid elavbrott orsakade av deras undermåliga service. Så att de fähundarna faktiskt sköter det de åtagit sig att sköta. Morr.

Tjänstemannaansvar (långt ord) bör återinföras.

Politiker bör inte ha möjlighet att sätta sina egna löner. Rimligtvis görs detta så sällan att vi kan folkomrösta om schablonsiffror.
Håller med
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 19:46   #50
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Är Kina verkligen instabilt?
Tycker det verkar mer och mer som att möjligheten till demokratisering försvinner till följd av drakonisk övervakning och bestraffning + stark lojalitet mot staten.
De har ju visat att de kan "försvinna" högt uppsatta personer och bedriva folkmordskampanjer utan inre eller yttre kritik.

Länge sedan vi hörde så om Hongkong
Man ska inte låta sig luras av kortsiktig framgång. Nu tror man att Kina är oövervinnligt bara för att man sett framgångseran med kraftig BNP tillväxt.

Kina har enormt många problem. Demografin är en fullständig katastrof. På sovjetiskt vis bestämde man för länge sedan bara att det var enbarnspolitik som gällde; och sedan körde man på det hela vägen in i betongväggen, helt enkelt eftersom man inte kan erkänna att staten kan göra fel, och nu är det försent. Det kom officiella befolkningssiffror i år som är katastrof och de är med all säkerhet rejält friserade. Financial Times hade ett par källor med viss insyn och de menade att befolkningen minskade redan i år. Om man tittar på Japan så har befolkningen sjunkit där sedan 2008 och jag kan nästan lova att Kinas befolkning minskat ett antal år redan. Det är knappast någon slump att man snabbt skruvade upp till trebarnspolitik i år samtidigt som befolkningsräkningen gjordes nu. De äkta siffrorna måste varit riktigt illa. Problemet är förstås att varken två eller trebarnspolitik har någon effekt längre.

Sedan har vi fastighetssektorn som är ett kaos utan like. Folk äger två eller tre bostäder med lånade pengar på ren spekulation, samtidigt som hyresintäkterna är obefintliga i relation till försäljningspriset. Säljpris relativt snittinkomst är värre än centrala New York, vilket innebär att många lägenheter står tomma. Myndigheterna försöker få kontroll utan någon vidare framgång. För två månader sedan sparkades borgmästaren i techmeckat Shenzen av den anledningen. För att göra det ännu värre är de lokala politikerna rejält insyltade och en betydande del budgeten i många regioner finansieras genom att kränga tomter till bostadsprojekt, så regionerna kan egentligen inte sätta stopp även om de skulle vilja. Det har helt enkelt blivit en glödhet spekulationskarusell som snurrar snabbare och snabbare, och allt mer av ekonomin är insyltat i det.

Och varför har då fastighetssektorn blivit ett sånt kaos? Jo, eftersom landet drivs av en totalitär diktatur och har en hård statlig styrning så är det ett av få reella investeringsalternativ som finns. Marknaden för privat ägande av fastigheter öppnades dessutom först i slutet på 80-talet så den är relativt ny. Man har i praktiken styrt allt mot en enda stor jättebubbla och nu är det en tidsfråga innan den spricker. På det här sättet fortsätter det på område efter område i Kina. Man har instiftat något vansinne genom att totalitärt peka med hela handen och sedan bygger man år efter år upp enorma obalanser till en krutdurk som när som helst kan explodera.

Senast redigerad av yia den 2021-07-12 klockan 19:50.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 20:35   #51
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Teknokrati ska ersätta demokrati. Den stora låg- och medelintelligenta massan ska inte längre få sabba styret med sin känsloargumentation.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 20:37   #52
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
Teknokrati ska ersätta demokrati. Den stora låg- och medelintelligenta massan ska inte längre få sabba styret med sin känsloargumentation.
Hur utser man vilka som ska styra i en teknokrati ?
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 21:04   #53
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Hur utser man vilka som ska styra i en teknokrati ?
Test eller liknande som fastställer vem som är bäst lämpad. En urvalsprocess kanske.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 21:07   #54
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
Test eller liknande som fastställer vem som är bäst lämpad. En urvalsprocess kanske.
Beroende på test och urvalsprocess så ser jag en del som kan gå fel , men annars håller jag med dig i stort att vi skulle behövt mer utbildade och sakkunnigt folk på ledande positioner inom regering/riksdag
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 21:51   #55
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
Teknokrati ska ersätta demokrati. Den stora låg- och medelintelligenta massan ska inte längre få sabba styret med sin känsloargumentation.
Teknokrati lär leda till massiv korruption, då de styrande kommer utforma testen så att de personer som är deras bundsförvanter klarar testen för att få styra.

Ett annat problem med teknokrati är att man alltid kommer applicera gårdagens lösning på dagens problem. Det blir helt enkelt en stagnerande utveckling. För om någon kommer på ett revolutionerande nytt sätt att göra något på, så kommer de sittande teknokraterna sätta stopp för det: "Så har vi aldrig gjort förr" eller "Alla vet ju att X skall skötas så".
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-12, 22:07   #56
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Riksdagens högtidliga öppnande ska omedelbart återinföras. Politikersvinen ska sitta på hårda träbänkar och se och lyssna på folkets representant, dvs. Hans Majestät Konungen när denne meddelar i vilken riktning landet ska styras och om nödvändigt läser lusen av de som inte presterat tillräckligt.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-13, 11:03   #57
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
Test eller liknande som fastställer vem som är bäst lämpad. En urvalsprocess kanske.
Vem ska styra urvalsprocessen?
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-13, 11:34   #58
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Ett annat problem med teknokrati är att man alltid kommer applicera gårdagens lösning på dagens problem. Det blir helt enkelt en stagnerande utveckling. För om någon kommer på ett revolutionerande nytt sätt att göra något på, så kommer de sittande teknokraterna sätta stopp för det: "Så har vi aldrig gjort förr" eller "Alla vet ju att X skall skötas så".
Det är ett påstående du får belägga med någon form av resonemang. Varför skulle den tekniska utvecklingen upphöra av att vi får en statsminister som slutfört en utbildning?
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-13, 11:35   #59
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Vem ska styra urvalsprocessen?
Jag har ingen konstitution för teknokrati, hehe. Jag gillar dock tanken på att kompetens styr istället för popularitet. En bra ideologi som förmodligen inte skulle fungera i verkligheten då människor skulle tvingas ta del av beslut som de inte förstår. Avundsjuka mm skulle säkert leda till känsloprotester och uppror. Människan är ett korkat flockdjur.

Urvalsprocessen kunde kanske tas fram av en kommitté som anställs av staten och rekryteras från ledande headhunters. Om jag ska improvisera fram ett svar.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-07-13, 11:54   #60
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Hur har en troende mer rättigheter än en icketroende? Inte så insatt i hur lagar och rättigheter är så är lite undrande.
Tänker att det är lättare att torgföra besynnerliga åsikter som är religiösa än de som bara är personliga.
Exempel jag kommer på är Islam vs nynazister, bägge har ett horn i sidan till homosexuella och judar men det verkar mest vara nazisterna som förföljs av rättsväsende och media.

Jag tror mycket av det bottnar i religionsfriheten, men framförallt hur might makes right, hur gruppstyrda vi är. Är många religiösa så är det ok, för att många är det. Svårare att göra något åt mänsklig natur dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Var drar du gränsen? Om man förlorar jobbet och går på akassa under 3 månader är det ok? eller går gränsen vid 6 månader ? .
Jag skrev ev, det är en tanke jag snurrar runt. Mer av pragmatiska skäl, våra välfärdssystem ser dömda ut att ge mer och mer fördelar till de växande grupperna, importera "valboskap" osv. Man kan fördöma eller gilla det hur man nu vill men till syverne och sist ser det för mig ut som att människor drivs av incentiv och att inga system är statiska, dvs de dras till den spets dit incentiven lockar.

Det ser också ut som ett byråkratiskt helvete att räkna på allt man konsumerar av staten kontra vad man betalar in. En fördel av att sätta pris på allt däremot är att folk skulle sluta ta t ex vård och skola för givet för att det är "gratis".
Men ja kanske om man går på A-kassa? Man skulle också kunna summera upp hur fyraårsperioden sett ut inför valet och få sin rösträtt eller inte därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Håller med
Cheers!
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)