Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-15, 22:36   #46
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Djupförvaring. I Östhammar, Oskarshamn eller norr om polcirkeln. Vi har en stabil och lugn berggrund som inte kommer att röra på sig ( tror jag ) under de närmsta 100 000 åren.
Fast Oskarshamn är väl mellanförvaring tills dom har hittat en plats som dom kan förvara på permanent. Det är så jag minns det i varje fall.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 23:13   #47
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av ZoDa Visa inlägg
Jag har egentligen ingen aning, men det intressanta är väl isf att sätta det i relation till producerad energienhet - dvs antal döda per kWh eller liknande.
Jo, helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det intressanta är att andra REE som bryts i samma typ av gruvor tex Neodymium som är en essentiell metall i vindkraftverk. Samt ett antal REE som används för att tillverka smartphones. Bara lite fakta
Sånt där är intressant. Det hade jag ingen aning om.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 07:11   #48
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det intressanta är att andra REE som bryts i samma typ av gruvor tex Neodymium som är en essentiell metall i vindkraftverk. Samt ett antal REE som används för att tillverka smartphones. Bara lite fakta
Det gäller bara direktdrivna vindkraftverk som jag förstått det. De är lättare och effektivare, vet dock inte hur vanliga dom är i Sverige.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 08:12   #49
Tap3worm
Registered User
 
Tap3worms avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 229
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Det dör extremt mycket mer folk av kolkraft, vindkraft, solkraft och alla andra sorters energi än vad det gör med kärnkraft.
Det där är intressant, har du några siffror på det? Framförallt när det gäller dödlighet pga vind/sol? Eller menar du sammanslaget?

Hittar bara massa siffror på hur många djur (fåglar framförallt) som dör pga vind & sol. Vilket förvisso säkert glöms bort...

Tapeworm
- Mobilen
__________________
Full fart spar tid!
Tap3worm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 08:36   #50
Frisk
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 117
Vindkraft är väldigt ineffektivt.
Räkna ut hur många vindsnurror som behövs för att ersätta en reaktor och hur mycket mark som måste användas för att inhysa snurror.
Frisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:15   #51
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det intressanta är att andra REE som bryts i samma typ av gruvor tex Neodymium som är en essentiell metall i vindkraftverk. Samt ett antal REE som används för att tillverka smartphones. Bara lite fakta
Lägg sedan till att neodymium inte kommer i stråk utan är utspritt i jordytan, vilket gör dess brytning än värre för miljön om du inte lyckas hitta bra ppm i malm du redan plockat upp.

Du behöver minst 10kg neodymnium för 1 magnet till 1 vindsnurra. Gissa miljöpåverkan

Sen har du aluminium som ska användas för själva byggnaden, och sedan smältas (mest energikrävande vanliga metallen). Vindsnurror må vara miljövänliga när de väl står på plats men resan dit är det inte på en fläck.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2015-07-16 klockan 09:16.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:25   #52
Thelvino
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 19
Ska tråden handla om kärnkraft eller om miljörörelsens inställning till kärnkraft?
Thelvino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:34   #53
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Thelvino Visa inlägg
Ska tråden handla om kärnkraft eller om miljörörelsens inställning till kärnkraft?
Vi är fortfarande on topic efter 4 sidor så klaga inte, normalt hade det seglat iväg och handlat om SD.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:36   #54
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Lägg sedan till att neodymium inte kommer i stråk utan är utspritt i jordytan, vilket gör dess brytning än värre för miljön om du inte lyckas hitta bra ppm i malm du redan plockat upp.

Du behöver minst 10kg neodymnium för 1 magnet till 1 vindsnurra. Gissa miljöpåverkan

Sen har du aluminium som ska användas för själva byggnaden, och sedan smältas (mest energikrävande vanliga metallen). Vindsnurror må vara miljövänliga när de väl står på plats men resan dit är det inte på en fläck.
Fast så sällsynt är inte Neodynium, från wikipedia " Although neodymium is classed as a "rare earth", it is a fairly common element, no rarer than cobalt, nickel, and copper, and is widely distributed in the Earth's crust"

Priset på råvarubörsen är just nu 87$ per kg.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:36   #55
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Vi är fortfarande on topic efter 4 sidor så klaga inte, normalt hade det seglat iväg och handlat om SD.
Det kommer, var så säkert.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:42   #56
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fast så sällsynt är inte Neodynium, från wikipedia " Although neodymium is classed as a "rare earth", it is a fairly common element, no rarer than cobalt, nickel, and copper, and is widely distributed in the Earth's crust"

Priset på råvarubörsen är just nu 87$ per kg.
Precis. Anledningen att den räknas som rare earth är att den inte kommer i stråk som andra malmer utan i blandad form.

Detta gör att du primärt inte bryter bara för den malmen utan även något annat (om du inte är kina då skiter du i detta och bara drar upp).
Ett större problem är att kina kontrollerar rätt stor del av flödet av denna malm vilket gör att Brasilien vill bryta mer, vilket skövlar rätt hårt.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2015-07-16 klockan 09:44.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 10:08   #57
Thelvino
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Vi är fortfarande on topic efter 4 sidor så klaga inte, normalt hade det seglat iväg och handlat om SD.
Det var faktiskt inte menat som ett klagomål utan jag blev lite osäker.
Jag skulle nog kunna försöka förklara hur "miljörörelsen" resonerar om det är det man är ute efter. Är man mer intresserad av en kärnkraftsdiskussion så är det ett helt annat inlägg som krävs, då man måste svara på andra påståenden som nämns i tråden...

Det brukar inte vara värt besväret att skriva på kolo för det är så få som faktiskt är beredda på att ta till sig det man skriver. Men jag tror ju på att ge folk fler chanser..
Thelvino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 12:25   #58
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Jag gissar att en väsentlig del av kärnkraftsmotståndet kommer från att nybadade civilingenjörer är bland det mest enerverande som finns när de ska berätta för en hur världen fungerar och att kärnkraft är awesome.
En annan del kommer från när samma grupp några år senare börjar skriva debattartiklar i Ny Teknik om hur mycket bättre världen vore om den styrdes bara av ingenjörer och att kärnkraft är awesome.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 19:41   #59
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Frågan är väl om "miljörörelsen" verkligen är en miljörörelse, dom verkar ju mer intresserade av att det verkar miljövänligt snarare än att det faktiskt är det.

Vill bara varna för att klippet jag postar innehåller en Sverigedemokrat för er som är känsliga men det är ett väldigt pedagogiskt klipp som förklarar lite hur Sveriges elnät fungerar och utmaningarna med att gå helt grönt!

https://www.youtube.com/watch?v=NQw4ieunILw
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 19:43   #60
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Tap3worm Visa inlägg
Det där är intressant, har du några siffror på det? Framförallt när det gäller dödlighet pga vind/sol? Eller menar du sammanslaget?

Hittar bara massa siffror på hur många djur (fåglar framförallt) som dör pga vind & sol. Vilket förvisso säkert glöms bort...

Tapeworm
- Mobilen
http://nextbigfuture.com/2011/03/lif...om-energy.html


Här står det om antalet döda och hur uträkningen gått till. Jag får nog erkänna att jag var lite för bestämd i mitt uttalande om vind/sol/vatten dock. Kan vara så att kärnkraft faktiskt hamnar precis ovanför dessa i dödlighet. Dock inte bekräftat på något håll, ursäkta för det.
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)