Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-15, 16:43   #16
Kåtlett
Registered User
 
Kåtletts avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det är väl rätt bra exempel på dåliga grejer.
Fast hur är hotbilden för liknande scenarion i Sverige?
Har vi galna sovjetiska generaler som styr över kärnkraften och dess drift?
Har vi naturkatastrofer som kan hota vår verksamhet?

Sverige utan kärnkraft är bara käbbel! Outbildade miljöpartister som inte vet vad motsvarigheten till kärnkraft skulle leda till.
Kåtlett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 16:47   #17
ZoDa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Jag ställde faktiskt frågan till en person som har studerat ämnen relaterade till området och fick en del argument tillbaka som lät vettiga.
Ett av dem som jag minns starkast var, och jag citerar inte utan försöker komma ihåg ungefär: "Uranet som bryts (minns ej hur mycket) görs så under eländiga omständigheter för arbetarna utan speciellt mycket säkerhetstänk eller skydd. Många avlider i förhållandevis ung ålder p.ga. olika strålningsrelaterade sjukdomar och cancerformer. Då brytningen sker under så pass okontrollerade former så orsakar det kraftiga miljöskador som p.ga. bland annat strålningen tar väldigt lång tid att åtgärda och drabbar både människor, djur och natur".

Och då talar vi alltså bara om själva brytningen. Jag vet inte i vilken utsträckning det ser ut så, men om någon annan göra det får denne gärna berätta.
Jag har egentligen ingen aning, men det intressanta är väl isf att sätta det i relation till producerad energienhet - dvs antal döda per kWh eller liknande.
ZoDa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 16:50   #18
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det är väl rätt bra exempel på dåliga grejer.
Japp. Kommer dock inte ske i Sverige. Ser man på nyare generationer av kraftverk så är ju dessa också effektivare och säkrare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 16:51   #19
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Det där är i min mening argument som gemene man kan bemöta med väldigt lite kunskap på området. Det är bara att vifta bort det med "Tjernobyl var för länge sedan i Sovjet och allt är mycket säkrare nu/ En kärnkraftsolycka av det slaget är inte applicerbar på ett land som Sverige, då vi inte ligger nära några tektoniska plattor (eller vad det nu heter)" osv.osv.osv.

Jag ställde faktiskt frågan till en person som har studerat ämnen relaterade till området och fick en del argument tillbaka som lät vettiga.
Ett av dem som jag minns starkast var, och jag citerar inte utan försöker komma ihåg ungefär: "Uranet som bryts (minns ej hur mycket) görs så under eländiga omständigheter för arbetarna utan speciellt mycket säkerhetstänk eller skydd. Många avlider i förhållandevis ung ålder p.ga. olika strålningsrelaterade sjukdomar och cancerformer. Då brytningen sker under så pass okontrollerade former så orsakar det kraftiga miljöskador som p.ga. bland annat strålningen tar väldigt lång tid att åtgärda och drabbar både människor, djur och natur".

Och då talar vi alltså bara om själva brytningen. Jag vet inte i vilken utsträckning det ser ut så, men om någon annan göra det får denne gärna berätta.

Jag är säker på att det finns bra argument både för och emot och tycker det är intressant att lyssna på båda sidor.
Vad som är förbannat ointressant är "argument" och åsikter från folk utan någon som helst kunskap. "De som vet minst skriker högst"-beteendet, så att säga.

En fråga till någon som kanske har något svar, för det här är jag nyfiken på: Varför bryter inte Sverige sitt eget uran? Vi har ju enligt utsago en hel del liggande i marken under skogarna någonstans norröver?
Det intressanta är att andra REE som bryts i samma typ av gruvor tex Neodymium som är en essentiell metall i vindkraftverk. Samt ett antal REE som används för att tillverka smartphones. Bara lite fakta
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 16:55   #20
Saatan
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 118
Liksom kom igen jämför en fridfull vacker vindsnurra med en såndära läskig reaktor som kan sprängas i luften
Saatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 17:01   #21
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Det är väl inte svårt att förstå att radioaktivitet inte är bra?

Prioriteringarna borde vara att satsa på ny teknik och förnyelsebart. Även om det kostar mer tror jag det är en industri som vi i Sverige kunde bli bra på. Även om man tycker att kärnkraft är bättre än kol bör man inte tappa huvet helt och vara mot miljövänligare alternativ.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 17:17   #22
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Det är väl inte svårt att förstå att radioaktivitet inte är bra?

Prioriteringarna borde vara att satsa på ny teknik och förnyelsebart. Även om det kostar mer tror jag det är en industri som vi i Sverige kunde bli bra på. Även om man tycker att kärnkraft är bättre än kol bör man inte tappa huvet helt och vara mot miljövänligare alternativ.
Självklart är radioaktivitet bra, annars blir det inte mycket solkraft

Jag tycker det är mest intressant att folk har byggt upp hela sin uppfattning kring kärnkraft utifrån en typ av design. En som togs fram av amerikanska militären på 60-talet mest för att restprodukten kan användas i kärnvapen.

Men det finns hundratals olika typer av kärnkraftverk.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 17:27   #23
Jens.Andersson
Registered User
 
Jens.Anderssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det är väl rätt bra exempel på dåliga grejer.
Om jordbävningar var ett problem i Sverige, ja kanske.

EDIT: Sent svar, glömde kolla sid 2 *skäms*

Senast redigerad av Jens.Andersson den 2015-07-15 klockan 17:28.
Jens.Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 17:38   #24
Supermicke
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Syd
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Japp. Kommer dock inte ske i Sverige. Ser man på nyare generationer av kraftverk så är ju dessa också effektivare och säkrare.
Varför argumenterar du utifrån teknik som inte finns? Generation 4 reaktorer dyker alltid upp som argument och kommer lösa alla problem om det radioaktiva avfallet. Såvitt jag vet är det fortfarande på forskningsnivå vilket betyder det kanske aldrig kommer användas, kanske aldrig blir lönsamt eller så använder man fusionsreaktorer och fission går i graven.

Annars kan jag väl säga att random energikälla från battlestargalactica/startrekk/starwars är bäst, det finns ju inte heller.
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 17:39   #25
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Citat:
Ursprungligen postat av Saatan Visa inlägg
Liksom kom igen jämför en fridfull vacker vindsnurra med en såndära läskig reaktor som kan sprängas i luften
De bullrar, de kastar skuggor flera hundra meter bort, de påverkar fåglar och fladdermösss, de förfular horisonten etc, etc.

Det enda som Barsebäck gjorde var att kasta skuggor på Köpenhamn.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 17:41   #26
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke Visa inlägg
Varför argumenterar du utifrån teknik som inte finns? Generation 4 reaktorer dyker alltid upp som argument och kommer lösa alla problem om det radioaktiva avfallet. Såvitt jag vet är det fortfarande på forskningsnivå vilket betyder det kanske aldrig kommer användas, kanske aldrig blir lönsamt eller så använder man fusionsreaktorer och fission går i graven.

Annars kan jag väl säga att random energikälla från battlestargalactica/startrekk/starwars är bäst, det finns ju inte heller.
Dom fanns redan på 60-talet. Problemet är att ingen är intresserad att investera i dem, eftersom det redan finns uppgyggda anläggningar.

Eller tja, både Indien och Kina har gen 4 kärnkraftverk.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 18:02   #27
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Japp. Kommer dock inte ske i Sverige. Ser man på nyare generationer av kraftverk så är ju dessa också effektivare och säkrare.
Fast det här argumentet blir urvattnat när olyckor har skett. Alla kärnkraftverk byggs för att vara säkra. Problemet är att konsekvensen blir stor om något oförutsett händer.

Folk verkar ju kunniga här så jag passar på och fråga om vad man ska göra med avfallet?

Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 18:08   #28
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke Visa inlägg
Varför argumenterar du utifrån teknik som inte finns? Generation 4 reaktorer dyker alltid upp som argument och kommer lösa alla problem om det radioaktiva avfallet. Såvitt jag vet är det fortfarande på forskningsnivå vilket betyder det kanske aldrig kommer användas, kanske aldrig blir lönsamt eller så använder man fusionsreaktorer och fission går i graven.

Annars kan jag väl säga att random energikälla från battlestargalactica/startrekk/starwars är bäst, det finns ju inte heller.
Lite skillnad på gen 4 och hittepå-källor.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Fast det här argumentet blir urvattnat när olyckor har skett. Alla kärnkraftverk byggs för att vara säkra. Problemet är att konsekvensen blir stor om något oförutsett händer.

Folk verkar ju kunniga här så jag passar på och fråga om vad man ska göra med avfallet?

Tapatalk
Bäst och säkrast torde vara att använda det i nyare kraftverk.

Om olyckor skett pga. problem med själva kraftverket så hade det varit en sak. Mig veterligen var orsaken till Tjernobyl den mänskliga faktorn och Fukushima ett byggnadsfel. Den sista dock lite för osäker på.

Men visst kan olyckor hända, om det sker blir det ingen vidare. Sett till hur många som dött/skadats för respektive energikälla så ligger mig veterligen kärnkraft långt ner på listan. Är kanske per Mwh man räknar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 18:13   #29
Supermicke
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Syd
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Dom fanns redan på 60-talet. Problemet är att ingen är intresserad att investera i dem, eftersom det redan finns uppgyggda anläggningar.

Eller tja, både Indien och Kina har gen 4 kärnkraftverk.
nej enligt skb iaf

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...97653015,d.bGg
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 18:47   #30
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg

Folk verkar ju kunniga här så jag passar på och fråga om vad man ska göra med avfallet?

Tapatalk
Djupförvaring. I Östhammar, Oskarshamn eller norr om polcirkeln. Vi har en stabil och lugn berggrund som inte kommer att röra på sig ( tror jag ) under de närmsta 100 000 åren.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)