Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-06, 01:43   #41491
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av MSL Visa inlägg
Du är medveten om att du låter som en moraltant nu va?
Människor har en mörk sida som vi behöver få utlopp för. Media är ett harmlöst sätt att tillfredsställa denna sida.
Han visar en bild som inte går att jämföra med den andra, då ena används i reklam och den andra inte. Eller ska du visa en helnaken tjej som blir påsatt nu i en porrfilm och sen jämföra den med en HM-reklam med lättklädda tjejer?

Svårt att fatta skillnaden på reklam och innehåll eller?

Det är bara sjukt larvig argumentationsteknik att avfärda det som "feminazi" och sen inte ens ta två bilder som använts i samma syfte. Där ena är "reklam" och den andra är "innehåll". Det är inga "feminazis" som därmed tyckt "första bilden är OK" som bilden försöker påstå...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 01:53   #41492
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Fåglar



Rawrx är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 07:27   #41493
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Det är inte trams. Äter man inte kött pga av att man tycker synd om djur är man naiv. Gör man inte det för man ogillar miljöpåverkan kan jag förstå det lite mer. Men då kan man fortfarande äta vilt osv.
Du får nog läsa inlägget igen för det gick tydligen inte in.
nukz är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 07:33   #41494
Vivaldi
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 299
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Vilket trams, låter som plankat från en gammal rant av Maddox. Majoriteten av det som skövlas går till att driva runt köttindustrin. Exempelvis går merparten av världens sojaproduktion till att utfodra djur, inte människor. Om man inte tar omvägen via djuret så räcker resurserna längre. Det är åtskilliga hundra miljoner i världen som är undernärda och tiotals miljoner av dessa som svälter ihjäl varje år, ändå exporterar dessa länder foder som skulle vara utmärkt som föda till människor för att använda som djurfoder i I-länder.


Jo, det är faktiskt så att människor är omedvetna om hur saker går till bakom kulisserna. Många ser produkterna på hyllan utan att tänka efter vad som ligger bakom. Jag känner flera som har övergått till vegetariskt efter att ha sett sagda film (har du förresten ens gjort det själv?), varav en vuxen karl som grät när han såg den där både han och hans familj slutade att konsumera kött efteråt. Detta är alltså personer som har ätit kött precis som "alla andra" hela sitt liv.

Vad är källan till ditt påstående om att det är nödvändigt ur ett "energi som näringsperspektiv"? FN säger precis tvärtom, att vi i västvärlden borde äta MINDRE kött, att vi borde bli mer som Indien som har typ 1 miljard människor där en majoritet antingen är vegetarianer eller äter ytterst lite kött på ett år.

Att göra sin röst hörd för de som inte har någon egen röst är beundransvärt. Att sitta och försöka trycka ner andra människor (och de är tyvärr i minoritet) som känner empati för andra däggdjur som precis som oss tänker, känner rädsla, glädje, tillgivenhet, oro, ångest och så vidare - är osmakligt.
Jag trycker ej ned någon din militanta veganska mupp.
Vi skulle absolut må bra utav att gå över till en mer växtbaserad kost, men människan är ej byggd för en helvegansk kost utan tillskott, detta är ett biologiskt faktum.

Om du vill ha källor, sök på pubmed, det finns ett flertal analyser utav denna situation, jag låter dig själv välja vilka du vill lita på (många är skit då de är sponsrade av köttproducenter alt. greenpeace etc. men några är vettiga).

FN är om du ej märkt det ett korrupt skämt som ingen borde ta speciellt seriöst utan ett flertal källgranskningar.
Jag såg den under några minuter, fick bilden av att det var samma sak jag sett flera gånger tidigare. Jag har inga illusioner, men min bild av levande djur är ganska makaber då jag ser allt som ett kemiskt kretslopp, varken mer eller mindre. Jag skiter komplett i ett djurs lidande i en värld som surrar av liv och död varje millisekund, mitt fokus ligger kallhjärtat som det kan låta på framtiden via biologisk forskning, och ja, jag är en av de som absolut vill förbättra det mänskliga genomet i framtiden och anser att GMO är fantastiskt (Monsanto är dock ett sk*tföretag som smutsar ned dess namn).

Om någon trycker ned så är det du med din förbenade "om du inte tycker synd om djuren är du en dålig människa!!!!!" attityd.
Varför är det synd om grisen, den hade troligtvis aldrig ens existerat om det ej var för köttodlingsfabriken. Det är en annan sak om någon intelligent varelse plågar den med plågeri som mål, det är avskyvärt.
Men i dagsläget är detta det enda sättet att producera protein eftersom folk utav någon anledning ej vill käka insektspulver (tyvärr), och då handlar det om en ineffektiv produktionsprocess som vi tyvärr tvingas nyttja då alternativ saknas.
Vivaldi är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 08:28   #41495
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Vivaldi Visa inlägg
Tobbey, vi vet att du blivit vegan.

Med det sagt, du är påväg utför the deep end, ingen av oss som äter kött är omedvetna om att djur dör lider etc. snyft snyft.

Sanningen är den att vi är kemiskt instabila livsformer som kräver näring för att fortleva, naturen är och förblir hemsk, vi är bara bättre på att vara hemska, och har därför lyxen att kunna välja vår föda. Inget, och jag menar absolut inget påverkas i det stora av att du är vegan, utom ditt eget ego, och möjligtvis några individers uppfattning om dig som individ.
En värld utan köttindustri är idag ej hållbart ur energi som näringsperspektiv, vi i I-länder har däremot lyxen att kunna välja detta trendiga pk-alternativ (med det sagt har det många fördelar hälsomässigt).

Börja dock ej predika ditt eget val eller "upplysa" andra med skitdebatter utan vettiga analytiker eller folk med helhetsperspektiv. Det är jättelätt att gnöla över empati då man ej bidrar med lösningar, mycket som att mången nyfrälst vänsterpredikares agenda endast består av gnäll utan konstruktiv kritik. Fram tills att vi lyckas med odlat kött, börjar mala ned insekter, eller förbättrar GMO, är köttindustrin i all sin hemskhet ett krav för att människor skall kunna överleva!

TLDR: Köttindustrin är hemsk, men behövs, så sluta med muppad veganpropaganda utan att läsa på om helhetsbilden. Om du mår bra av det, kör på, jag vill att alla människor skall göra det de tycker om då det gör dem lyckliga, och i mina ögon intressantare. Men ha inte magen att börja propagera för din bild till människor som ej frågar efter det, då har du inte en livsstil, utan följer en religion.

MVH: Biologstudent som vill arbeta med odlat kött utav just denna anledning


och studierna går bra?

Senast redigerad av Hobbes den 2016-06-06 klockan 08:32.
Hobbes är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 08:38   #41496
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Vivaldi Visa inlägg
Jag trycker ej ned någon din militanta veganska mupp.
Vi skulle absolut må bra utav att gå över till en mer växtbaserad kost, men människan är ej byggd för en helvegansk kost utan tillskott, detta är ett biologiskt faktum.

Om du vill ha källor, sök på pubmed, det finns ett flertal analyser utav denna situation, jag låter dig själv välja vilka du vill lita på (många är skit då de är sponsrade av köttproducenter alt. greenpeace etc. men några är vettiga).

FN är om du ej märkt det ett korrupt skämt som ingen borde ta speciellt seriöst utan ett flertal källgranskningar.
Jag såg den under några minuter, fick bilden av att det var samma sak jag sett flera gånger tidigare. Jag har inga illusioner, men min bild av levande djur är ganska makaber då jag ser allt som ett kemiskt kretslopp, varken mer eller mindre. Jag skiter komplett i ett djurs lidande i en värld som surrar av liv och död varje millisekund, mitt fokus ligger kallhjärtat som det kan låta på framtiden via biologisk forskning, och ja, jag är en av de som absolut vill förbättra det mänskliga genomet i framtiden och anser att GMO är fantastiskt (Monsanto är dock ett sk*tföretag som smutsar ned dess namn).

Om någon trycker ned så är det du med din förbenade "om du inte tycker synd om djuren är du en dålig människa!!!!!" attityd.
Varför är det synd om grisen, den hade troligtvis aldrig ens existerat om det ej var för köttodlingsfabriken. Det är en annan sak om någon intelligent varelse plågar den med plågeri som mål, det är avskyvärt.
Men i dagsläget är detta det enda sättet att producera protein eftersom folk utav någon anledning ej vill käka insektspulver (tyvärr), och då handlar det om en ineffektiv produktionsprocess som vi tyvärr tvingas nyttja då alternativ saknas.
Du finner ingen motsägelse i att du i samma mening som du säger att du inte trycker ner någon kallar någon för militant vegansk mupp? Jag är för övrigt vare sig militant eller vegan, det känns som att du bara slänger dig med begrepp rent allmänt (militant veganmupp, vänsterpredikare, veganpropaganda etc.) för att du dels inte är van vid att få mothugg och dels för att du inte vet vad du pratar om.

Vad styrker du ditt påstående om att vi inte är byggda för helvegansk kost med? Och varför drar du ens den hyperbolen när jag skrev om Indien som en förebild som äter vegetariskt med inslag av lite kött? Och om man ens bortser från vad vi är byggda eller inte byggda för så mår vi uppenbarligen bättre av att äta veganskt då detta är grupper som är mindre drabbade av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, olika cancersorter med mera. Vi hade även sluppit svin- och fågelinfluensa, de flesta fall av matförgiftning, en massiv miljöpåverkan och massor av svält i världen enligt tidigare kommentar.

Jag misstänker att bilden om att du ser allt som ett kemiskt kretslopp inte stämmer riktigt, det finns mer likheter mellan däggdjuret människan och andra däggdjur än vad det finns olikheter och du är gissningsvis inte känslomässigt immun mot exempelvis tortyr, våldtäkt, misshandel, mord och liknande. Etiska veganer, vegetarianer känner empati för djurens lidande precis som man kan göra det för människor. På många sätt kan det för djuren kännas mer orättvist då de är försvarslösa och inte har någon egen röst, allt hänger på att någon annan står upp för dom. Din eventuella empati stannar vid antingen folk i din närhet eller dig själv och jag skulle säga att det är egoistiskt ja, men jag har inte skrivit någonstans att du är en dålig människa.

Grisar är domesticerade vildsvin i grunden. Vi har avlat bort betarna och håret för att de ska vara lättare att äta upp, så jag gissar att de hade funnits i sitt naturliga tillstånd. Att det är synd om grisen är för att det är en intelligent varelse (smartare än en hund eller ett litet barn) som behandlas som skit. De skiljs från sin mamma i förtid, sätts i extrem trängsel (i många länder fixerar man även suggorna), de stressas under utfodringen så till den grad att de får magsår, beteendestörningar och liknande. De bitar ofta av varandras svansar och öron pga miljön de lever i, mer än hälften har påverkan på magsäcken och mer än en tiondel har fullt utvecklade smärtsamma magsår. De kastreras ofta utan bedövning (det förbjöds i Sverige i januari, tack vare såna där militanta veganmuppar), de kvävs med koldioxidförgiftning, har varit fall där de skållas levande (i avhårningen av huden) etc. Jag tycker det sammanfattar det hela rätt bra.

Det hade kunnat vara så här:



Men det är så här:




Om du inte ser varför det är synd om grisarna kommer vi nog inte längre än så här.
nukz är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 09:49   #41497
Abbs
Registered User
 
Abbss avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Vivaldi svamlar. Köttindustrin är inget krav för att vi ska överleva, och det ska komma från en biologistudent.

Mvh Ingenjörstudent
Abbs är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 10:15   #41498
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Abbs Visa inlägg
Vivaldi svamlar. Köttindustrin är inget krav för att vi ska överleva, och det ska komma från en biologistudent.

Mvh Ingenjörstudent


Mycket svammel här. Det finns inga sanningar. Förutom att det är mäns fel!

Mvh Genusvetare


Sent from my iPad using Tapatalk
thunder är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 10:18   #41499
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Köttindustrin är ett jävla aber. Det man egentligen borde gå emot är småskalig gårdsproduktion av kött, om man öht vill äta kött. Storskalig köttproduktion är svårmotiverat på det sättet det bedrivs idag.
xodd är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 10:18   #41500
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Sssssluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutaaaaaaaaaa diiiissssssskkuuuuuuuteeeeeerrrraaaaaaaaaaaa för i hela helvetet!!1!1!!!!!!! Gör en ny jävla tråd om er dynga.


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 10:35   #41501
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Så kan det gå när man går till personangrepp och kallar andra oförskämdheter. Någon önskar säkert att vi hade tidsbegränsade avstängningar redan nu. Angrip åsikterna, inte personen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 11:08   #41502
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113

Jag tröttnar aldrig på den här.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 11:20   #41503
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Bärsärk är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 12:00   #41504
JHilding
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Gymmet
Inlägg: 51
nukz:

Är lite nyfiken, ser det ut sådär på de flesta svenska slakterier? Trodde dessa bilder var skräckexempel på slakterier utomlands.

"Gör en ny jävla tråd om er dynga."

Tycker inte det var dynga, utan rätt intressant och viktigt. Men du har rätt, lägger ner diskussionen, det får tas i en annan tråd.

Senast redigerad av JHilding den 2016-06-06 klockan 12:02.
JHilding är inte uppkopplad  
Gammal 2016-06-06, 13:15   #41505
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av C h r i s Visa inlägg
Vette fan om det går att skörda 153300 bananer på den lilla plätten.
Citat:
The total plantain area is about 1,037,820 acres (420,000 ha) with a yield of 5,500 lbs per acre (5,500) kg/ha)
https://goo.gl/E9QW8f

Om vi tar exemplet från bilden på 5000 m2 så är det ungefär 2250 kg bananer och om en medelstor banan väger med skal 150 gram så får det plats med 1500 bananer som ger ungefär 150 000 kcal som räcker i 50 dagar om jag äter 3000 kcal varje dag. Fuck you.

__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)