Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-23, 20:36   #61
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Här går våra åsikter isär. Styrkelyft är inte utrustning. Styrkelyft är böj, bänk och mark.

"Vid knäböj vilar en skivstång på en ställning i axelhöjd. Lyftaren lyfter av stången från ställningen med skuldrorna och håller också i stången. På domarens signal böjer man knäna och höften tills lårets övre muskelfäste är lägre än knäet. Därefter pressas stången till utgångsläget. På domarens signal läggs stången tillbaka.
I bänkpress skall lyftaren ligga på rygg på en plan bänk, fatta en skivstång över bröstet med båda händerna och föra den ner till bröstet för att där vänta på domarens signal, innan lyftaren får pressa upp den till utgångsläge. När armarna är fullt utsträckta placeras skivstången åter i ställningen. Utöver det får inte heller rumpan lyftas eller fötterna flyttas.
Vid marklyft ligger en skivstång på golvet. Denna lyfts med båda händerna framför kroppen tills lyftaren har raka ben och rygg. På domarens signal får stången sedan sänkas igen. Det finns två olika marklyftstilar: smalt eller sumostil."



Jag har varit förbannad på utrustningen sen jag började tävla, har genomfört ett 20-tal tävlingar ändå, eftersom jag inte haft något alternativ. Nu har jag ett alternativ, valet är enkelt.
Nu var väl inte frågan vad styrkelyft är för något?
Utan vad sporten har varit och bestått av under dom senaste åren.
Vad styrkelyft är vet vi nog alla men bra att du klargjorde det om det nu var någon som inte var helt på det klara med vad styrkelyft är.

Då förstår jag ditt öppna hat mot utrustning om du har tvingat dig själv att hålla på med något som du hatar så länge.
Vänd på det om du får som du vill så har inte jag o för den delen ingen annan heller något val utan blir tvingade att tävla i det som erbjuds, Är det bättre?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:45   #62
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av tano Visa inlägg
Bara för att man tidigare år varit tvungen tävla med utrustning behöver det inte betyda att den inte "förstört" sporten. Det har väl snarare länge raljerats mot denna.
Utrustningen är väl något som utvecklats fram över tid, knappast något som är ett fundament för sporten. Likt superdräkterna i simningen som tillslut ansågs ha blivit utvecklade för långt och förstörde sporten. Hur löste man det?
Så styrkelyft kanske får en liknande historia.

Mycket ledande frågeställningar
Man har aldrig varit tvungen att tävla med utrustning man kan låta bli.
Raljerat eller utvecklat? svaret får vi väl om det ena tar ut det andra innan det så är det svårt att säga vem som har rätt.
Man kan jämföra sig med andra sporter tills fan kommer o hämtar en.
Nya skor andra spjut bättre cyklar osv osv
Ipf har gjort en markering att vi har nått en acceptabel nivå genom att frysa utrustningen vid dagens standard. Det duger för mig.
Mycket möjligt att utrustningen försvinner i framtiden vad vet jag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:47   #63
Karlos
Registered User
 
Karloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 1 767
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Undrar hur mycket man kan lyfta med skägg, mohikan och efternamnet Berglund.
Fasen! Jag var tillsammans med en tjej som hetter Berglund i många år. Hade man gift sig, tagit namnet och rakat fram en mohikan så...



Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Berg!
Ska nog byta efternamn till Malmbergslyftare!
__________________
Göteborg Kraftsportklubb www.gkk-styrkelyft.se
Instagram @kraftkarlos
Karlos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:53   #64
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Personligen hoppas jag på att det blir raw och att utrustningen försvinner. Tror att det är enda sättet att verkligen bredda vår idrott och verkligen slå igenom både medialt och ute i gymmen.

Började tävla som 16 åring år 2000 och var i 4-5 år verkligt emot tröjan och annan utrustning. Sen kom F6orna och Katana och det blev lite skönare att lyfta samt att man fick mycket kilon på stången vilket gav glädje. Men efter några år började man sakta inse det horribla att ett tygstycke gör mej 20% starkare. Det var och är närmast pinsamt att berätta om utrustningen och åt vanligt folk. Och tro mej, det är varje dag jag får berätta om min träning åt vanligt folk. Åker jag och handlar så stannar folk som jag inte känner och vill prata och höra om man är stark... Nåväl, det får så som det går med utrustningen men jag hoppas att utrustningen begravs. Men om utrustningslyftningen fortsätter att vara kutym så gråter jag inte heller...
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:55   #65
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Mycket ledande frågeställningar
Man har aldrig varit tvungen att tävla med utrustning man kan låta bli.
Raljerat eller utvecklat? svaret får vi väl om det ena tar ut det andra innan det så är det svårt att säga vem som har rätt.
Man kan jämföra sig med andra sporter tills fan kommer o hämtar en.
Nya skor andra spjut bättre cyklar osv osv
Ipf har gjort en markering att vi har nått en acceptabel nivå genom att frysa utrustningen vid dagens standard. Det duger för mig.
Mycket möjligt att utrustningen försvinner i framtiden vad vet jag
Nej man har inte varit tvungen men om man vill komma någon vart.
Jag menar jag skulle i Luxemburg 2009 kunnat gjort 255kg raw och kanske varit en moralisk vinnare i någras ögon men slutat sist. Men det krävde att man körde i tröja för att vinna...
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:58   #66
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Personligen tror jag att det inom de närmaste 3-4 åren måste komma ett vägval i IPF. Endera RAW all out dvs förbjuda utrustningen. Eller så får raw vara något man tävlar i på sommaren och vara ett steg in i vanlig Styrkelyft för random gymmare. Medans eliten satsar på utrustningen. Själv föredrar jag det förstnämnda men är inte heller främmande för det andra men för sportens skulle hoppas ajg på det förstnämnda.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 21:04   #67
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Då förstår jag ditt öppna hat mot utrustning om du har tvingat dig själv att hålla på med något som du hatar så länge.
Vänd på det om du får som du vill så har inte jag o för den delen ingen annan heller något val utan blir tvingade att tävla i det som erbjuds, Är det bättre?
Om vi slutar bry oss om vad du eller jag föredrar, jag tror alla har insett det vid det här laget. Vad tror du är bäst för sporten på lång sikt? Jag är tämligen övertygad om att ett förbud mot utrustning är det som krävs för att höja statusen på vår idrott.
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 21:35   #68
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Herregud, varför skall alla sådana här trådar sluta i religionskrig?

Jag själv gillar utrustningslyftande, och jag gillar utrustningsfritt.
Ser man på vår klubb så lyfter de flesta utan eftersom i stort sett alla börjar sin bana på det sättet (och vi har en stor del nybörjare).

- En del tar steget och provar utrustning, gillar det & fortsätter.
- En del provar, gillar det inte, och återgår till att lyfta utan.
- Andra väljer att lyfta utan från början till slut, och är lika nöjda.

Vi tränar & tävlar gemensamt, har jäkligt kul, och vissa når framgång - andra inte. Alla vet vilken insats som krävs för att utvecklas, oavsett val när det gäller utrustningsbiten.

Det vi har gemensamt är att vi gillar lyftning, har kul & respekterar varandras val. Utrustning eller ej, vikten skall upp!

Se till vad som förenar de båda varianterna, istället för att falla in "X är den enda riktiga varianten".

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 21:56   #69
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Vad är det med namnet Berglund och styrka? Vi har Per Berglund och två Lars Berglund, nu även Eddie.

Undrar hur mycket man kan lyfta med skägg, mohikan och efternamnet Berglund.
ERROR/does not compute
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 21:57   #70
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Om vi slutar bry oss om vad du eller jag föredrar, jag tror alla har insett det vid det här laget. Vad tror du är bäst för sporten på lång sikt? Jag är tämligen övertygad om att ett förbud mot utrustning är det som krävs för att höja statusen på vår idrott.
Jag tror ej på förbud.
O då jag gillar utrustningen så tror jag att den är här för att stanna.
Jag nämnde det i en annan tråd för länge sen att "folk" vill se det extrema, folk som drar flygplan folk som hoppar högt långt osv tror även folk vill se idrottsutövare lyfta sjuka vikter inte se 8 man som alla lyfter inom 2.5kg o lottning o kroppsvikt får avgöra vem som vinner.
En oinsatt tror jag vill se dom extrema lyften.

Tror däremot att vi måste fortsätta jobba mot förenklade regler.
Hur många av oss aktiva har inte suttit i publiken o undrat varför en del lyft blir bortdömda hur skall det då vara när den oinsatte men nyfikna sitter i publiken o ej förstår varför lyften ej blir godkända fast vikten kom upp.


Hade bestämt mig för länge sen att ej skriva mer angående dessa frågor men detta blev ett återfall (tyvärr).
Har svårt att acceptera att det helt plötsligt har blivit något "fult" att utöva den sporten som jag halkat inpå.
Tror att ni alla vet min åsikt vid detta lag
Over and out
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 22:35   #71
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Jag tror ej på förbud.
O då jag gillar utrustningen så tror jag att den är här för att stanna.
Jag nämnde det i en annan tråd för länge sen att "folk" vill se det extrema, folk som drar flygplan folk som hoppar högt långt osv tror även folk vill se idrottsutövare lyfta sjuka vikter inte se 8 man som alla lyfter inom 2.5kg o lottning o kroppsvikt får avgöra vem som vinner.
En oinsatt tror jag vill se dom extrema lyften.
En totalt oinsatt bryr sig inte om det är 300 eller 200 på bänkpressstången, han vill se någon dra en lastbil, han förstår inte skillnaden på en stång lastad med 200 eller 300 han vet inte vad styrkelyftsutrustning är. En totalt oinsatt vill se strongman, inte SL.

En som själv tränar med vikter (vilket jag tror är majoriteten av de som är intresserade av att titta på sporten) vill se lyft som han/hon kan relatera till. Alla "dom" vet att 200 i outrustad bänkpress är något enormt, och tycker att 300 kg i bänkpress (med tröja) är något annat än bänkpress och inte intressant.

Nu bashar jag igen, sorry, men jag tror att det är så. Jag tror att det är den klassiska lyftningen som lockar folk, inte styrkelyft. Vill ni locka det klientelet jag tror finns så bör ni sätta mer prestige i klassisk lyftning än styrkelyft. vill ni kalla båda sporterna för samma namn, så tror jag att det är viktigt att anse att bästa lyftaren i Sverige är den som vinner klassiskt sm, och inte sm i styrkelyft.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 22:40   #72
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Nu bashar jag igen, sorry, men jag tror att det är så. Jag tror att det är den klassiska lyftningen som lockar folk, inte styrkelyft. Vill ni locka det klientelet jag tror finns så bör ni sätta mer prestige i klassisk lyftning än styrkelyft.

Sen är det frågan om vi vill locka klientelet som tycker att utrustning är djävulens påfund men AAS är helt OK....

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
vill ni kalla båda sporterna för samma namn, så tror jag att det är viktigt att anse att bästa lyftaren i Sverige är den som vinner klassiskt sm, och inte sm i styrkelyft.
Att tänka i sådana banor splittrar bara en sport. Det leder bara till en stig som iaf jag inte vill beträda.

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 22:51   #73
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Om utrustningen har förstört sporten, hur kommer det sig att SL finns kvar?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:01   #74
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Sen är det frågan om vi vill locka klientelet som tycker att utrustning är djävulens påfund men AAS är helt OK....


/the_PL_man
Jag känner mig en aning träffad :/ men det är en annan debatt, och det är lite lågt att dra slutsatsen att intresserade av klassisk lyftning men ointresserade av sl skulle vara pro-doping. jag tror inte det är så.(Jag tycker precis så, men det är säkerligen ingen generell åsikt)
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 23:02   #75
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Jag gillar inte riktigt idén med utrustningen men har själv inte prövat så jag vet ju inte säkert. Jag tror dock att det vore dumt att förbjuda utrustningen i dagens läge eftersom det hade påverkat de redan aktiva lyftarna vi har. Det viktiga i frågan är inte vad som är "riktig" styrkelyft utan att båda alternativen finns (som andra har sagt). Nu när vi har haft ett SM i klassisk SL med, vad jag förstår, ganska positiva resultat, så är det ju bara att försöka fortsätta utveckla det. Jag hade t.ex. tyckt att åldersgrupper borde införas för den klassiska lyftningen så att jag som ungdom kan tävla mot folk med samma förutsättningar.

Kort sagt så tror jag inte att det ena utesluter det andra. Om det senare visar sig att det ena eller det andra "dör ut" så får man väl ta hand om frågan då, inte nu.
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)