Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-11-17, 12:46   #15691
joko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Förutsättningen för förhållandet måste vara full tillit.
För mig är detta som kravspecar med krav på five nines uptime, bra mycket lättare att säga än att få på banan.
joko är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:46   #15692
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg


När det har hänt, ja. Men före det händer pratar vi om nu. När din partner bestämmer sig för att gå ut och träffa en ny bekantskap. I det tillfället undrar jag vad som händer i ditt huvud.

Hjärtkrossningen förutsätter att det sämsta händer. Det kan vi anta inte kommer ske, för diskussionens skull. (För i så fall skulle varenda person partnern träffar dagligen vara en potentiell älskare/älskarinna. Sådan misstänksamhet håller inte.)
Det beror helt på hur situationen ser ut. Är det en fika hade det inte varit några problem. Men ju intimare och "mysigare" situationen blir ju mer inte ok hade det blivit. Skulle min tjej bestämt sig för att åka hem till en kille hon precis träffat och dricka vin en fredagskväll hade det varit slut. Det är inte så jag vill att min tjej ska agera. Rätt eller fel så har som tur är jag och min nuvarande tjej exakt samma tankesätt. Ser inte oss som svartsjuka bara det att man inte försätter sig i en situation som många anser olämplig.
Donner är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:47   #15693
joko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det tror inte jag. Vad händer efter den brytpunkten?
Man slutar anstränga sig, blir nihilist.
joko är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:48   #15694
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nej, nu har du fel. Det här kommer inte från självhjälpsböcker. Allt jag diskuterar i det här ämnet är erfarenheter från mitt eget liv. Jag har haft bedrövliga problem med svartsjuka, innan jag förstod varför.
Har du haft ett förhållande efter den insikten då?
Postat via en mobil enhet
Slartibartfast är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:52   #15695
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
För mig är detta som kravspecar med krav på five nines uptime, bra mycket lättare att säga än att få på banan.
Jag säger inte att det skall vara så i praktiken. Det är säkert omöjligt att få till.

Däremot måste din egna inställning vara att du helt litar på din partner. Hur hade du tänkt att ha ett förhållande med någon du inte litar på? Eller är det bara en KK?

Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Det beror helt på hur situationen ser ut. Är det en fika hade det inte varit några problem. Men ju intimare och "mysigare" situationen blir ju mer inte ok hade det blivit. Skulle min tjej bestämt sig för att åka hem till en kille hon precis träffat och dricka vin en fredagskväll hade det varit slut. Det är inte så jag vill att min tjej ska agera. Rätt eller fel så har som tur är jag och min nuvarande tjej exakt samma tankesätt. Ser inte oss som svartsjuka bara det att man inte försätter sig i en situation som många anser olämplig.
Ja, har ni bestämt er för att det är så era regler i förhållandet är, så är det naturligtvis så. Men det är absolut inget som gäller förhållanden i allmänhet.

(För tydlighetens skull: din situation är ganska hypotetisk och lär väl inte dyka upp i verkligheten. jag tror att alla förstår en sådan invit, men i sak ser jag inga problem att träffa en tjej även när jag har ett förhållande - det kanske är en intressant person som man vill prata om något särskilt ämne med?)

Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Man slutar anstränga sig, blir nihilist.
Listigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Har du haft ett förhållande efter den insikten då?
Postat via en mobil enhet
Mmhm. Livet kändes mycket enklare då.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:53   #15696
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
TEXT

Hade du (som du skriver att andra ska vara) varit helt apatisk om din partner bestämmer sig för att försätta sig i en situation som man så många gånger hört har lett till sex med din insikt att gör hon det gör hon det, jag har ändå varit en så bra pojkvän som möjligt? Det finns alltså ingen form av oro någonstans i bakhuvudet utan då är det bara att dumpa och leva vidare som vanligt ifall det värsta skulle hända.
Donner är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:53   #15697
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Hade du (som du skriver att andra ska vara) varit helt apatisk om din partner bestämmer sig för att försätta sig i en situation som man så många gånger hört har lett till sex med din insikt att gör hon det gör hon det, jag har ändå varit en så bra pojkvän som möjligt? Det finns alltså ingen form av oro någonstans i bakhuvudet utan då är det bara att dumpa och leva vidare som vanligt ifall det värsta skulle hända.
Ja. Vad har jag för andra alternativ?

(naturligtvis hade jag blivit djupt sårad och ledsen om jag faktiskt blivit sviken)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-11-17 klockan 12:55.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:55   #15698
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Det finns inget som 100% tillit i en kärleksrelation. Bara varierande grad av sannolikhet.
Postat via en mobil enhet
Slartibartfast är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:56   #15699
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, har ni bestämt er för att det är så era regler i förhållandet är, så är det naturligtvis så. Men det är absolut inget som gäller förhållanden i allmänhet.

(För tydlighetens skull: din situation är ganska hypotetisk och lär väl inte dyka upp i verkligheten. jag tror att alla förstår en sådan invit, men i sak ser jag inga problem att träffa en tjej även när jag har ett förhållande - det kanske är en intressant person som man vill prata om något särskilt ämne med?)
Den är faktiskt inte alls så hypotetisk som du vill tro.
Donner är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:56   #15700
joko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag säger inte att det skall vara så i praktiken. Det är säkert omöjligt att få till.

Däremot måste din egna inställning vara att du helt litar på din partner. Hur hade du tänkt att ha ett förhållande med någon du inte litar på? Eller är det bara en KK?
Ok så det handlar om en slags mental träning baserad på självbedrägeri? för hur får man annars ihop att det säkert är omöjligt med inställningen att man helt litar.

Sen är ju inte tillit binär, det handlar inte om att lita till 100% i alla sammanhang eller att lita till 0% i alla sammanhang. Jag återvänder till att alla är människor och alla gör misstag, vissa är ödesdigra.
joko är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:57   #15701
mycketbrännvin
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 799
Ju svartsjukare man är dessto störe blir väl chansen att tjejen gör det man är rädd för.Jag har sett folk som haft riktigt sjuka förhållanden när det gäller svartsjuka och det funkar inte i längden.Man måste helt enkelt lite på tjejen, fastän det inte är lätt
mycketbrännvin är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:59   #15702
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Ok så det handlar om en slags mental träning baserad på självbedrägeri? för hur får man annars ihop att det säkert är omöjligt med inställningen att man helt litar.
Det är inget självbedrägeri. Det är insikten om att allt är föränderligt, att man bara har sina nära & kära till låns, att man inte kan påverka någon annan än sig själv. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Sen är ju inte tillit binär, det handlar inte om att lita till 100% i alla sammanhang eller att lita till 0% i alla sammanhang. Jag återvänder till att alla är människor och alla gör misstag, vissa är ödesdigra.
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Det finns inget som 100% tillit i en kärleksrelation. Bara varierande grad av sannolikhet.
Postat via en mobil enhet
Jag pratar inte om sannolikheten att något skall inträffa, utan din inställning till förhållandet.

Går ni alltså i ett förhållande omkring och tror att ni i 2 av 10 fall din partner träffar på en ny person att ni kommer bli bedragna? Det låter helt knäckande. Hur bygger man upp en stabil relation på de premisserna?

Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Den är faktiskt inte alls så hypotetisk som du vill tro.
Vad säger du om min fråga ovan? Vilka andra alternativ har jag?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-11-17 klockan 13:02.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:59   #15703
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Det låter väldigt uppenbart att din egentliga oro är för att hon ska hitta någon annan och ta istället? Att du måste "kontrollera" henne för att det inte ska hända. Du kommer nog förneka detta nu men fråga dig själv ärligt om det faktiskt inte är så lite grann iaf?

Är du en bra partner för henne kommer hon inte "byta upp sig". Som kille kommer det här hända konstant, du kan inte påverka någon annan än dig själv, är du en hon vill vara med kommer hon vara det helt o hållet oavsett vilka som raggar på henne. Om du för henne framstår som ett kontrollfreak kommer hon definitivit att gå sin väg en vacker dag

Man kan alltid lösa något på flera sätt, det ena sättet bättre än det andra och du väljer själv hur du vill göra
Om hon börjat dölja att hon umgås med någon DÅ hade jag blivi osäker på OSS.
Vesentlig skillnad och väldigt naturlig reaktion.
Men som sagt har jag aldrig behövt oroa mig.
.

Du måste också läsa lite mer noga. Eftersom du ställer frågor som redan är besvarade och hamnar lite vilset pga att du dömmer mer än vad du utforskar. Var inte rädd att ställa frågor om du vill ha iaf ett litet uns insikt i hur vi har det . Det skulle underlätta. Tack tack ^^

F.ö. Skönt att se att fler fler och fler lyckas tolka mig rätt och förstå mitt budskap, istället för att leta efter svaga punkter
Filthy är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 13:01   #15704
mycketbrännvin
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 799
Det är sant det att man måste se sig själv i spegeln.Vill man behålla sin brud så skall man jobba på sig själv,hjälper inte att vara kontrollfreak.
mycketbrännvin är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 13:02   #15705
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja. Vad har jag för andra alternativ?

(naturligtvis hade jag blivit djupt sårad och ledsen om jag faktiskt blivit sviken)

Tjaa...att känna någon slags oro är väl relativt vanligt och normalt. Kan inte förstå hur man kan känna 100% tillit till någon. Jag litar på min tjej och tror absolut inte att hon skulle göra något men jag säger inte att det är 0% chans att hon gör det. Den enda jag kan lite på 100% till är mig själv. Alla andra är individer vars tankar och handlingar jag inte kan styra.
Donner är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)