Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-19, 11:54   #1
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Smärta axel/överarm

Hej!

För cirka 2 veckor sedan märkte jag att jag hade lite småont i axeln/överarmen, inte jätteont men ändå för mycket för att våga träna något axelrelaterat, sedan dess har jag helt vilat från pressar men tränat på som vidare i övrigt. Kände även av det lite i sittande rodd när armarna var helt utsträckta så den har jag också hoppat över.

Jag gjorde dessa tester för två veckor sedan https://www.youtube.com/watch?v=4h3V6F4Rl_k och det som gjorde lite ont var det testet vid 3:42 men när jag kollar var supraspinatus sitter så tycker jag inte att det är där jag har ont. Smärtan sitter mer mitt på överarmen, jag är lite osäker på var gränsen mellan axeln och överarmen går.

Idag testade jag lite bänkpress med stången, första setet kändes inget men i andra setet så var det som att det "pirrade" till lite i axeln/överarmen så då la jag ner det.

Brukar alltid köra lite inåt/utåtrotationer för rotatorkuffarna och det har jag fortsatt med utan någon smärta.

Smärtan kom smygande så jag kan inte avgöra vilken övning som är boven, vilket är lite irriterande...

Någon som känner igen sig? Bör jag gå till en sjukgymnast eller bara vila mer? Några lämpliga rehabövningar jag kan köra?

Stort tack för eventuell hjälp!

Senast redigerad av doglas2009 den 2021-01-19 klockan 11:55.
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 15:34   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Hej!

Det testet kallas för empty-can test och är egentligen bara ett test där man kan konstatera att något nyper under skulderbladskanten, det är svårt att säga vad som egentligen gör ont och/eller är orsaken till att det gör ont. Att supraspinatus är offret i dramat behöver inte betyda att det är boven.

Om du får ont av att pressa men ej av direkt aktivering av supraspinatus (alltså t.ex i rotationer) skulle jag påstå att det snarare handlar om någon form av sekundärimpingement, alltså t.ex att skulderbladet inte arbetar korrekt eller att du av någon anledning avviker i rörelsen på den sidan du får ont.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 16:17   #3
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hej!

Det testet kallas för empty-can test och är egentligen bara ett test där man kan konstatera att något nyper under skulderbladskanten, det är svårt att säga vad som egentligen gör ont och/eller är orsaken till att det gör ont. Att supraspinatus är offret i dramat behöver inte betyda att det är boven.

Om du får ont av att pressa men ej av direkt aktivering av supraspinatus (alltså t.ex i rotationer) skulle jag påstå att det snarare handlar om någon form av sekundärimpingement, alltså t.ex att skulderbladet inte arbetar korrekt eller att du av någon anledning avviker i rörelsen på den sidan du får ont.
Tack!

Finns det något jag kan göra åt detta själv eller skulle du säga att jag bör gå till en sjukgymnast?
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 22:12   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag tycker du kan boka ett besök om det är något som fortfarande besvärar dig. Sen är det alltid bra att se över träningen och livet i övrigt. Se över teknik och belastning.

Jag har skrivit om axelsmärta, har säkert länkat detta förr:
https://www.styrkelabbet.se/axelsmarta-och-impingement/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 09:47   #5
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tycker du kan boka ett besök om det är något som fortfarande besvärar dig. Sen är det alltid bra att se över träningen och livet i övrigt. Se över teknik och belastning.

Jag har skrivit om axelsmärta, har säkert länkat detta förr:
https://www.styrkelabbet.se/axelsmarta-och-impingement/
Tack!

Tror jag ska ge axeln en chans innan jag ringer en sjukgymnast. Jag har läst den artikeln men "exempelskadan" stämmer inte överens speciellt bra med mitt problem. Jag kan exempelvis hänga i armarna utan några problem, jag brukar avsluta passen med det för att träna på mitt orimligt svaga grepp.

Jag har nu vilat från direkt axelträning och pressar i ungefär 2 veckor och filurar lite på det där med att "fokus på att röra axeln och armen bättre", behöver det nödvändigtvis vara fel att gå tillbaka till mina vanliga övningar men att köra extremt lätt och avsluta om det gör ont? Eller bör jag fortsätta med lätta rotatorkuffsövningar och vila vidare?
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 18:31   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av doglas2009 Visa inlägg
Tack!

Tror jag ska ge axeln en chans innan jag ringer en sjukgymnast. Jag har läst den artikeln men "exempelskadan" stämmer inte överens speciellt bra med mitt problem. Jag kan exempelvis hänga i armarna utan några problem, jag brukar avsluta passen med det för att träna på mitt orimligt svaga grepp.

Jag har nu vilat från direkt axelträning och pressar i ungefär 2 veckor och filurar lite på det där med att "fokus på att röra axeln och armen bättre", behöver det nödvändigtvis vara fel att gå tillbaka till mina vanliga övningar men att köra extremt lätt och avsluta om det gör ont? Eller bör jag fortsätta med lätta rotatorkuffsövningar och vila vidare?
Eller båda? Prova att gå ner i belastning och fila på tekniken och se till så du kan träna det som funkar. Det kanske blir så att du endast kan pressa i maskiner ett tag, att kablar funkar bättre än hantlar, eller vad det nu kan vara.

Fortsätt med cuffträning och skulderbladsstabiliserande övningar. Det behöver inte vara mycket men det är inte dumt att ha med det i varje överkroppspass.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-23, 14:31   #7
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Hej!

Ett tag efter jag gjorde den här tråden så pratade jag med en sjukgymnast, han kände och klämde på armen/axeln och kollade med ultraljud men såg inget konstigt. Han sågade i princip militärpress och tyckte jag skulle undvika allt som innebär att axeln är helt utsträckt. Sedan dess har jag kört hantelpress med en del lutning för axlarna istället och smärtan har inte direkt kommit tillbaka. Testade dock lite militärpress nyligen och då kände jag av problemet igen.

Jag kan visserligen överleva utan att köra militärpress men känns ju som att det är någon muskel som jag svag i eller liknande, som gör att jag får ont. Finns det några lämpliga övningar för att på ett skonsamt sätt träna axeln i ytterläget och kanske bli av med problemet?
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-27, 10:24   #8
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Det kan vara så att du har dålig rörlighet i skulderbladet eller i axelleden, vilket gör att du är i extrema ytterlägen där du inte är van att belasta.
Hur är din rörlighet i axlarna, kan du föra händerna rakt över huvudet och sedan bakåt förbi mittlinjen på kroppen eller känns det som att det tar stopp tidigt? Är det stor skillnad beroende på om du har tummarna pekandes inåt mot varann jämfört med om du har tummarna pekandes bakåt?

För övrigt känns det som en tveksam "behandling" att ge råd om att inte göra en övning, istället för att försöka hitta grundproblemet, om det är så att du vill fortsätta med militärpressar. Hade någon kommit till mig och sagt att de får ont när de gör en viss sak, så får man väl försöka undersöka vad det är som gör att man får ont och hur man kan ska jobba för att kunna återgå till den aktiviteten, t ex militärpress.

Jag har samma tankesätt för folk som jobbar mycket framför dator eller sitter och spelar mycket och får ont, det är deras val av aktivitet, då ska vi försöka se till att de kan fortsätta med det, oavsett om jag tycker att det är bra eller dåligt..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!

Senast redigerad av CoKEmaN den 2021-11-27 klockan 10:26.
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-29, 13:52   #9
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Det kan vara så att du har dålig rörlighet i skulderbladet eller i axelleden, vilket gör att du är i extrema ytterlägen där du inte är van att belasta.
Hur är din rörlighet i axlarna, kan du föra händerna rakt över huvudet och sedan bakåt förbi mittlinjen på kroppen eller känns det som att det tar stopp tidigt? Är det stor skillnad beroende på om du har tummarna pekandes inåt mot varann jämfört med om du har tummarna pekandes bakåt?

För övrigt känns det som en tveksam "behandling" att ge råd om att inte göra en övning, istället för att försöka hitta grundproblemet, om det är så att du vill fortsätta med militärpressar. Hade någon kommit till mig och sagt att de får ont när de gör en viss sak, så får man väl försöka undersöka vad det är som gör att man får ont och hur man kan ska jobba för att kunna återgå till den aktiviteten, t ex militärpress.

Jag har samma tankesätt för folk som jobbar mycket framför dator eller sitter och spelar mycket och får ont, det är deras val av aktivitet, då ska vi försöka se till att de kan fortsätta med det, oavsett om jag tycker att det är bra eller dåligt..
Tack så mycket!

Innan jag tränar brukar jag alltid värma upp axlarna med hjälp av gummiband, både att hålla gummibandet med båda händerna framför mig och dra isär det och även samma rörelse fast med armarna rakt upp. Jag har därför tänkt att jag har bra rörlighet i axlarna, men jag testade nu att sträcka armarna rakt upp och det går väl, men jag kan inte föra armarna långt bakom mittlinjen, kanske någon centimeter. Hur jag håller tummarna påverkar inte direkt.

Jag verkar ha bättre rörlighet om jag inte armarna rakt upp utan exempelvis håller armarna som man gör i startläget i militärpress, det är först med ganska raka armar det stramar ordentligt. Är det något jag kan stretcha eller bör jag träna upp det?

Anledningen till det tveksamma svaret från sjukgymnasten var nog att det inte var huvudanledningen till att jag var där, utan han kollade bara snabbt.
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)