Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-09, 15:03   #31
MacLeod
Registered User
 
MacLeods avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: SoFo
Inlägg: 2 008
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Först och främst så är hjärtattack på gymmet ovanligt. Om vi skulle betrakta två hjärtattacker som av varandra oberoende händelser, precis som om du och din flickvän skulle få varsin hjärtattack samma dag, ja då sjunker sannolikheten till ett värde som ligger väldigt nära noll.

Säg att sannolikheten för att man skall få hjärtattack på gymmet är 0,001 dvs "en på tusen", då blir sannolikheten för två hjärtattacker 0,001*0,001 = 0,000001 eller "en på miljonen". Så många gymmare (förlåt mig Allan) finns inte i hela Norden.

Jag tar mig därför friheten att säga att man får inte hjärtattack på gymmet mer än en gång. Även om de skulle vara av varandra oberoende händelser.

Men två hjärtattacker är inte oberoende händelser. Har man fått en hjärtattack så ökar sannolikheten för att man skall få en till. Men det betyder inte att sannolikheten för att få två hjärtattacker på gymmet ökar - den minskar.

Har man fått en hjärtattack när man kör bänkpress så går man inte till gymmet två månader senare och börjar bänka igen.

Min pappa fick 4 hjärtinfarkter innan han dog. Efter den första ville han inte ens gå upp på övervåningen. Trappan var för jobbig.

Att gå ut i skogen för att röja ved, som han gjorde när han fick sin första, fanns inte ens på kartan.


Din farsa skulle jag aldrig vilja ha i närheten av mig. Han kan ju falla ned brevid mig! Nej, svaga människor ska fan stanna hemma och inte göra något åt sina problem. Jag har svårt för folk som är över 55 öht, dom är så jävla risiga i kroppen. Gym är till för eliten, killar som Hasse.
__________________
"Den starkares argument är alltid det bästa"
MacLeod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 15:08   #32
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Din farsa skulle jag aldrig vilja ha i närheten av mig. Han kan ju falla ned brevid mig! Nej, svaga människor ska fan stanna hemma och inte göra något åt sina problem. Jag har svårt för folk som är över 55 öht, dom är så jävla risiga i kroppen. Gym är till för eliten, killar som Hasse.
Ja, för det är ju det som är problemet? Anser SATS att hon stör och riskerar säkerheten så tro fan att de skall få stänga av henne. På samma sätt som de skall få stänga av mig om jag springer omkring och ollar maskinerna och skriker åt folk.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 15:13   #33
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Dessutom hade väl Jörgen och Edde1 nån som mulade för inte alls så länge sen. Kort och gott, av de jag vet som dött på gymmet har samtliga dött av hjärtinfarkt.

allan
Det stämmer.

Vi har dessutom en gubbe som har epilepsi som tränar hos oss.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 15:34   #34
Peter-N1
Veteran Medlem
 
Peter-N1s avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 609
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Ja, för det är ju det som är problemet? Anser SATS att hon stör och riskerar säkerheten så tro fan att de skall få stänga av henne. På samma sätt som de skall få stänga av mig om jag springer omkring och ollar maskinerna och skriker åt folk.
Jo, att olla maskinerna är ju i princip samma sak som epilepsi.

Var har du tänkt dra gränsen? Ska man behöva lämna blodprov för att godkännas? Vilken sjukdomar är ok, vilka är inte? Får man träna på gym om man har Cancer? Man kanske blir så svag att man tappar handeln på någon?

Man kanske inte ska få maxa heller, det medför ju risker.
Peter-N1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 15:34   #35
MacLeod
Registered User
 
MacLeods avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: SoFo
Inlägg: 2 008
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Ja, för det är ju det som är problemet? Anser SATS att hon stör och riskerar säkerheten så tro fan att de skall få stänga av henne. På samma sätt som de skall få stänga av mig om jag springer omkring och ollar maskinerna och skriker åt folk.
Det var ju sköna Hasse som tog upp sin farsa, så visst är det ett problem alltid.
__________________
"Den starkares argument är alltid det bästa"
MacLeod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 15:41   #36
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-N1
Jo, att olla maskinerna är ju i princip samma sak som epilepsi.

Var har du tänkt dra gränsen? Ska man behöva lämna blodprov för att godkännas? Vilken sjukdomar är ok, vilka är inte? Får man träna på gym om man har Cancer? Man kanske blir så svag att man tappar handeln på någon?

Man kanske inte ska få maxa heller, det medför ju risker.
Nej, det är inte samma sak. Därför har inte heller SATS gått ut med en policy att ingen med epilepsi får träna så vitt jag vet. Jag tog upp det för att visa att man kan inte uppföra sig hursom helst på ett gym, även om man inte kan hjälpa det. Däremot har de full rätt att i ett specifikt fall säga att den personens epilepsi tillsammans med uppförande är en fullgod anledning att stänga av personen. Det är SATS som skall göra den bedömningen, ingen annan. Era exempel är ju helt irrelevanta.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 15:50   #37
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Det finns ganska mycket okunskap om epilepsi här.
Det finns precis som alla andra sjukdomar olika grader av epilepsi.
Från dom som får kraftiga anfall och täta anfall till dom som får anfall sällan och så lätta så omgivningen inte märker dom.

Jag har varit kring båda typer av personer.
Men vet man inte vad det är så skrämer det en men det innebär inte att dom inte ska få finnas i samhället kring oss som alla andra.

Om man blir rädd av att dom får anfall på gymmet så borde dom inte heller få åka buss och t-bana för det kan lika gärna hända där och du kommer att bli lika rädd då. HECK, lås in dom helt istället.

Sen att dom inte får köra bil stämmer inte heller.


Sen tror jag precis som jag skrev innan att AB inte förtäljer hela historien för då blir den inte lika intressant. Det ligger i sakens natur men det är en annan femma.
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:02   #38
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Sen tror jag precis som jag skrev innan att AB inte förtäljer hela historien för då blir den inte lika intressant. Det ligger i sakens natur men det är en annan femma.
Precis man ska alltid läsa sånnahär historier me kritiskt öga..

Av det man får höra iaf, är ja TOTALT 50/50 kluven till om jag tycker det är rätt eller fel av gymmet mkt intressanta argument/åsikter i tråden iaf
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:08   #39
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Detta var ett specifikt fall av epilepsi, jag vet inte om någon har argumenterat för att ingen med epilepsi skall få träna. Sedan är det ingen som vill förbjuda någon att leva, däremot är gym verkligen inte samma sak som att åka tunnelbana.

Ett gym har trots allt maskiner och vikter som kan vara farliga. Så klart som fan att de skall få säga åt någon att det är för farligt att träna samt personen stör. Sedan som sagt, Susanne var säkert en bitch. Annars går det säkert ordna om hon har med sig en träningspartner hela tiden etc.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:11   #40
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Epilepsi och bilkörning

http://www.glaxosmithkline.fi/asiaka...eet/epikor.pdf
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:21   #41
tegel
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 132
Låt oss säga att hon är stamkund hos en mataffär. Skulle hon bli portad från affären om hon får flera anfall där? Vart går gränsen?

SATS säger att hon skrämmer kunderna. Det finns sjukdommar i världen, epelepsi är en sådan, ska SATS skydda deras kunder från det faktum att det finns sjukdommar i världen? Hade inte SATS istället kunnat gå ut med information till sina kunder om att det finns en kund på gymmet som har den här sjukdommen och vad man ska göra om man ser att hon får ett anfall?
__________________
Shut up and squat!
tegel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:26   #42
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av tegel
Låt oss säga att hon är stamkund hos en mataffär. Skulle hon bli portad från affären om hon får flera anfall där? Vart går gränsen?

SATS säger att hon skrämmer kunderna. Det finns sjukdommar i världen, epelepsi är en sådan, ska SATS skydda deras kunder från det faktum att det finns sjukdommar i världen? Hade inte SATS istället kunnat gå ut med information till sina kunder om att det finns en kund på gymmet som har den här sjukdommen och vad man ska göra om man ser att hon får ett anfall?
Låt oss säga att hon är kund hos en dykare, skall dykaren få säga att nej jag kan inte lära dig eftersom jag vet inte vad som skulle hända om du fick ett anfall under vattnet. Du skulle kunna dö.

Det handlar om att hon kan skada andra eller sig. Gym är farliga, vikter är tunga.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:48   #43
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Låt oss säga att hon är kund hos en dykare, skall dykaren få säga att nej jag kan inte lära dig eftersom jag vet inte vad som skulle hända om du fick ett anfall under vattnet. Du skulle kunna dö.

Det handlar om att hon kan skada andra eller sig. Gym är farliga, vikter är tunga.
hur många epileptiker har du kännt och hur mycket erfarenhet har du av epileptiska anfall?
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:50   #44
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
hur många epileptiker har du kännt och hur mycket erfarenhet har du av epileptiska anfall?
En klasskamrat bara, inget värre. Hon fick rätt sällan anfall. Men då kan jag ju fråga dig, hur allvarlig epilepsi har Susanne och hur ofta får hon anfall?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:51   #45
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Men då kan jag ju fråga dig, hur allvarlig epilepsi har Susanne och hur ofta får hon anfall?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)