Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-09, 12:04   #16
Peter-N1
Veteran Medlem
 
Peter-N1s avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 609
Om det är så att hon blir portad för att hon har epilepsi så är det helt förkastligt. Det är även en slags diskriminering.

Däremot så tror jag inte att hela historien kommit fram. Tycker att det finns en underton i artikeln som visar att Susanne kanske inte är så lätt att ha att göra med.

Att hon vill tillbaka till SATS låter konstigt. Om det är en princip sak, så ok, men SATS lär inte vara det enda gymmet som passar just Susannes träning, eller har de några patenterade träningsredskap där?
Peter-N1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 12:18   #17
Winternal
Registered User
 
Winternals avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 254
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__
De sa att jag skrämmer de andra medlemmarna. Att Sats inte vill förlora några kunder. Det är ett annat sätt för dom att säga att jag är värdelös - det tycker jag verkligen inte att jag är, säger Susanne.

ehm?

Ja, förstår du inte hennes liknelse? SATS säger att de inte vill förlora några kunder - dock portar man epilepsi-tjejen, hon har inget värde för dem.
__________________
- One night of fire, one shot at glory...
Winternal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 12:20   #18
internethjälten
Registered User
 
internethjältens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Österängen
Inlägg: 4 432
Jag gillar inte SATS något vidare då jag har
en del tråkiga erfarenheter med dem så i
detta fallet tvekar jag inte att det är så som
aftonbladet skriver.

Sen är det fler tidningar än AB som skrivit om
detta med...


nicke
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 12:41   #19
Rockhard
treehugger
 
Rockhards avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 600
Diskriminering vet jag inte om man kan kalla det. SATS tycker väl att hon är en risk för sig själv eller andra. På samma sätt som att epileptiker inte får köra bil...
Rockhard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 12:42   #20
Erik__
hehe lol
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 3 930
Citat:
Ursprungligen postat av Winternal
Ja, förstår du inte hennes liknelse? SATS säger att de inte vill förlora några kunder - dock portar man epilepsi-tjejen, hon har inget värde för dem.
aaaah, skyller på att det var tidigt på morgonen
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 12:47   #21
hasse36
Kolos egen språkpolis
 
hasse36s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Vad exakt menar du med den här meningen?
Först och främst så är hjärtattack på gymmet ovanligt. Om vi skulle betrakta två hjärtattacker som av varandra oberoende händelser, precis som om du och din flickvän skulle få varsin hjärtattack samma dag, ja då sjunker sannolikheten till ett värde som ligger väldigt nära noll.

Säg att sannolikheten för att man skall få hjärtattack på gymmet är 0,001 dvs "en på tusen", då blir sannolikheten för två hjärtattacker 0,001*0,001 = 0,000001 eller "en på miljonen". Så många gymmare (förlåt mig Allan) finns inte i hela Norden.

Jag tar mig därför friheten att säga att man får inte hjärtattack på gymmet mer än en gång. Även om de skulle vara av varandra oberoende händelser.

Men två hjärtattacker är inte oberoende händelser. Har man fått en hjärtattack så ökar sannolikheten för att man skall få en till. Men det betyder inte att sannolikheten för att få två hjärtattacker på gymmet ökar - den minskar.

Har man fått en hjärtattack när man kör bänkpress så går man inte till gymmet två månader senare och börjar bänka igen.

Min pappa fick 4 hjärtinfarkter innan han dog. Efter den första ville han inte ens gå upp på övervåningen. Trappan var för jobbig.

Att gå ut i skogen för att röja ved, som han gjorde när han fick sin första, fanns inte ens på kartan.
__________________
A man can't live by bread alone.
He needs something to spend them on.
hasse36 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 13:12   #22
nossie
Registered User
 
nossies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Östersund
Inlägg: 117
Citat:
Ursprungligen postat av Rockhard
Diskriminering vet jag inte om man kan kalla det. SATS tycker väl att hon är en risk för sig själv eller andra. På samma sätt som att epileptiker inte får köra bil...
mjo visst men antagligen blir det mer skada av en bil på 1,3ton i 110km/h än av en 7kg hantel.

//NOSSie
__________________
There´s plenty of room for all God´s creatures. Right next to the mashed potatoes.
nossie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 13:15   #23
Pellefant
Registered User
 
Pellefants avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 314
Men märker man inte innan om ett anfall är på gång? Är det ens troligt att man får det då man håller i en hantel?
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 13:16   #24
Rataxes
Registered User
 
Rataxess avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Lille
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Winternal
Ja, förstår du inte hennes liknelse? SATS säger att de inte vill förlora några kunder - dock portar man epilepsi-tjejen, hon har inget värde för dem.
Betyder väl bara att en kund värderas lägre än en potentiell förlust av flera kunder, vem kan säga om 0, 1 eller 10 kunder beslutar sig för att byta gym för att de inte vill träna på samma ställe som någon som tenderar att regelbundet få anfall?
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 13:18   #25
pilt77
Taxidriver
 
pilt77s avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 877
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Men märker man inte innan om ett anfall är på gång? Är det ens troligt att man får det då man håller i en hantel?
det går så fort, min tjej har epilepsi och hon känner ryckningar i tummen någon sekund innan anfallet bryter ut
pilt77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 13:23   #26
Rockhard
treehugger
 
Rockhards avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 600
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Men märker man inte innan om ett anfall är på gång? Är det ens troligt att man får det då man håller i en hantel?
Man kan ha andra sorters epilepsi också "petit mal" tex. Man bara försvinner i ett tag ofta runt 10 sek, inga kramper eller någonting. Vanligtvis inga problem men kör man bil eller står med 200kg i knäböjen kan det bli problem.
Rockhard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 13:26   #27
Pellefant
Registered User
 
Pellefants avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 314
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
det går så fort, min tjej har epilepsi och hon känner ryckningar i tummen någon sekund innan anfallet bryter ut
Tack för förklaringen.
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 14:40   #28
Peter-N1
Veteran Medlem
 
Peter-N1s avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 609
Jag tror nog inte hon är en risk för andra. Jag tvivlar på att någon som har epilepsi står och kör tunga knäböj eller håller på med andra övningar som involverar fria vikter.

Det är en grej att säga till henne att för hennes och andra säkerhet, så bör hon hålla sig till maskinerna, istället för att porta henne.

Men har hon någon självbevarelsedrift så fattar hon nog det själv.
Peter-N1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 14:43   #29
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Först och främst så är hjärtattack på gymmet ovanligt.
Jag vet om fyra. Dessutom hade väl Jörgen och Edde1 nån som mulade för inte alls så länge sen. Kort och gott, av de jag vet som dött på gymmet har samtliga dött av hjärtinfarkt.


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 14:52   #30
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Sats skall väl helt klart ha rätt att stänga av någon om de anser att de inte kan garantera säkerheten för personen eller personer/personal i närheten?

Dessutom verkar Susanne vara en bitch.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)