Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-06-02, 20:32   #16
Veggie
Registered User
 
Veggies avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 69
Post

Ja, vad ska man säga. Eftersom det inte är en seriös diskussion så kan jag inte fatta att jag skriver ett svar...men skitsamma, här kommer ett...

...min bästa z_bumbi, en helvegetarisk kost kräver antagligen en viss övertygelse om att det är ett onödigt lidande för miljön, djuren, ekonomin att äta kött. Har du inte den övertygelsen så finns det kanske inte någon stor chans att du kommer att ändra dina matvanor.

Jag har den övertygelsen, och jag är övertygad om att de flesta kan hålla med om att kött inte är nödvändigt för vår hälsa idag och att den är direkt skadlig/dödlig för djur och natur. Ni som håller med kan ju fråga er varför ni fortfarande äter kött. Tycker ni en sak och gör en annan?

Om du bara ser till vad som är bäst mat för byggning, så kan du naturligtvis äta nyttig mat även fast den inte är helvegetarisk. Jag anser dock att det inte finns något i kött som inte kan ersättas med något vegetariskt. Sedan har vegetarisk kost ofta fördelen att den är rik på fibrer, har bra fetter och innehåller mycket antioxidanter. Den innehåller även mindre miljögifter, så i slutändan kanske den även är nyttigare.

...”kött är gott”...jaja, hur gott är kött egentligen, vad smakar en okryddad köttbit? Inte fan är det någon smaksensation inte. Men med kryddor, visst, då blir gott. Samma sak gäller för vegetarisk mat. Med de rätta kryddorna kommer du att märka att smakskillnaden inte blir så stor.

Så varför just vegetarisk mat z_bumbi, ja...jag har inga klämmiga bra slutord som kommer att få dig att springa till Ica i jakt på sojabönor. Jag avslutar hellre med att ställa en fråga till dig, varför äta kött?

Sådär, se till att såga inlägget riktigt ordentligt nu

Simma lugnt

-Veggie
Veggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-02, 21:16   #17
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Veggie: Jag sågade för en gång skull inte ett inlägg om vegetarisk kost utan var seriös: Varför skulle just vegetarisk kost vara nyttigare än den "vanliga" kosten ?
Du skrev nått i den stilen i ett tidigare inlägg och jag undrar varför.
Jag kan lätt komponera en måltid med enbart vegetariska livsmedel som är minst lika onyttig som en megameny från mcdonald.

"Varför äta kött ?"

1 Pga av Crohns sjukdom så har min tarm en försämrad förmåga att ta upp olika b-vitaminer, jag har även vid skov problem med att jag förlorar järn (Blodförlust) och då är kött ett bekvämt sätt att få i sig både b-vitaminer och järn i en koncentrerad form.

2 Det har visats i tester att möjligheten att bygga muskler effektivt ökar om man inkluderar kött/djurprodukter i kosten.

3 Kött är proteinintensivt, man får i sig stora mängder protein med hjälp av en liten mängd mat, eftersom djuret man äter redan har koncentrerat proteinet.

PS Om du vill bli sågad så kan jag göra det också men det tillför nog inte så mycket fakta.

[ 02 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: z_bumbi ]
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-02, 21:59   #18
Veggie
Registered User
 
Veggies avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 69
Post

Klart du har rätt i att bara för att det är vegetarisk kost är det inte automatiskt nyttigare. Jag ville bara få fram att det finns alternativ till kött som är minst lika nyttiga.

Angående din sjukdom kan jag inte uttala mig då jag inte är insatt. Du har dock rätt i att rött kött innehåller mycket järn. Det tillför faktiskt för mycket järn för en frisk människa. Oavsett om du behöver järn eller inte så tar kroppen upp järn från rött kött. Sambandet hjärt-kärl sjukdomar kan ha direkta kopplingar till detta enligt paulun tror jag det var.

Jag förstår dock inte vad det skulle vara för ämne i kött som möjliggör en effektivare ökning av muskelmassan, det skulle faktiskt vara intressant att se hur testerna gick till. Har du någon referens till någon studie?

Proteinintensivt...menar du att kött innehåller mycket protein/100 gram? Det finns isåfall vegetariska alternativ som också är proteinintensiva.

Ha det bra

-Veggie
Veggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 07:41   #19
Rah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Malmö
Inlägg: 100
Post

Vegetarianer är produkten av ett bortskämt samhälle brukar jag säga

För att vara lite seriösare; jag har testat att vara vegetarian i någon vecka. Detta var samtidigt som jag bodde i ett vegetariskt kloster, så all mat var regelbunden och vällagad. Men det gick bara inte - jag blev så hungrig mellan målen så det var nästan ren tortyr. Ändå pressade jag i mig så mycket mat jag kunde vid varje måltid! Det känns som att vegetarisk mat har mycket lägre densitet.

Min lillebror är vegan, tidigare vegetarian, och trots att min fader är läkare och har anlitat dietister för att lägga upp hans kost så har han tappat all massa på hela kroppen. Ser numera ut som ett levande skelett. Det är sådana gånger man förstår att människan behöver kött...
Rah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 08:27   #20
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

>Det tillför faktiskt för mycket järn för en frisk människa. Oavsett om du behöver järn eller inte så tar kroppen upp järn från rött kött. Sambandet hjärt-kärl sjukdomar kan ha direkta kopplingar till detta enligt paulun tror jag det var.

Har du kollat var paulun jobbar numera ?

>Jag förstår dock inte vad det skulle vara för ämne i kött som möjliggör en effektivare ökning av muskelmassan, det skulle faktiskt vara intressant att se hur testerna gick till. Har du någon referens till någon studie?

Studier:
Schadereit R, et al. "Whole body protein turnover of growing rats in response to different dietary proteins–soy protein or casein." Arch Tierernahr 1999;52(4):311-21

Ji S, et al. "Soybean isoflavones, genistein and genistin, inhibit rat myoblast proliferation, fusion and myotube protein synthesis." J Nutr 1999 Jul;129(7):1291-7

Lohrke B (2001). Activation of skeletal muscle protein breakdown following consumption of soybean protein in pigs. Br J Nutr 2001 Apr; 85 (4): 447-57

>Proteinintensivt...menar du att kött innehåller mycket protein/100 gram? Det finns isåfall vegetariska alternativ som också är proteinintensiva.

Där upptaget av proteinet är lika högt som från kött och andra produkter från djur ? Vilka är det ?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 09:19   #21
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Post

Har full förståelse för att mäniskor är vegetarianer av etiska skäl, men inte för någon annan orsak.

Kött är koncentrerad näring ! Äter man inte kött så får man välja sin föda med omsorg för att få allt det man behöver.

Det är tråkigt att unga flickor som behöver järn för att själv ska kunna må bra när de föder barn väljer bort kött.

Nu till fakta.
Heme-järnet i kött tar tarmarna lätt till sig.
Sedan är det upp till kroppen att producera rätt mängd av blodproteinet transferin. Mycket järn i tarmcellerna innebär att kroppen minskar mängden transferin och järnet kommer inte ut till resten av kroppen. Har man brist på järn producerar levern rikligt med transferin så att kroppen är beredd på att fånga upp det lilla järn som kroppen får i sig från maten.

Måste nog ändå beundra dig för att du står för något du tror på Veggie.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 11:00   #22
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Danne:
<STRONG>Dött kött e gött !</STRONG>
...speciellt utan kryddor.
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 12:59   #23
The Dwag
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag äter kött, dricker mig full, kör för fort med bilen, tränar , har sex och mycket mera för jag tycker det är skönt att leva...

Sitta med en skål sallad är knappast roligt...

Visst finns det djur som lider det ser man på Tv.. personligen tycker jag de uppfödarna skulle få ett nackskott och kastas på tippen. Felet är väl att inte staten tar gården från dem och ger dem näringsförbud för resten av livet..Hårt ? Knappats då jag anser att de skall avrättas för de svin de är och ej har ett människovärde längre...

Vill inte veta vad såna människor skulle syssla med i krigstid skulle gissa på tortyr!

Överallt finns det bra och dåliga människor jag litar på att de jag köper kött av hanterar djuren med respekt...
  Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 14:44   #24
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Vi får hoppas att du inte dricker dig full och sedan kör för fort?
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 15:09   #25
adde
A de e adde
 
addes avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: gbg
Inlägg: 1 095
Post

Man blir inte vegeterian för att man älskar djuren...

... det är för att man hatar grönsakerna.

/adde
__________________
"I wouldn't even think about playing music if I was born in these times... I'd probably turn to something like mathematics"
-Bob Dylan

"Hellre en bra trekant än en ond cirkel"
adde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 15:14   #26
The Dwag
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Eiselt:
<STRONG>Vi får hoppas att du inte dricker dig full och sedan kör för fort?</STRONG>
Nope för om du skulle ta det i den ordningen skulle jag få träna full med
  Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 22:08   #27
Veggie
Registered User
 
Veggies avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 69
Post

Kul med lite meningsutbyte om det här måste jag först säga..hursomhelst...

...jag förknippar säkert vegetarianism med träningsresultat extra varmt eftersom det var i och med att jag blev vegetarian som jag blev intresserad av kostens betydelse för träning. Jag blev mer eller mindre tvingad att läsa på för att kunna försvara mig mot alla dumma påhopp. Så mina resultat blev genast bättre när jag blev vegetarian, det har naturligtvis mer att göra med min nyvunna kunskap om kost i allmänhet än om vegetarianismen i sig...Att tillägga, jag äter mjölk och ägg.

Det skulle vara kul att höra om det finns några personer som var "kostmedvetna" blandätare som fick annorlunda resultat när de började äta vegetariskt, någon?

&gt;&gt;&gt;Rah: Jag såg att du var från Umeå, jag kan förstå att att du kan vara lite trött på veganer efter 90-talets trendveganer/sX kids som vilt skrek ut ”kött är mord” och jagade pälsbärare . Hursomhelst...bortskämt säger du? (kanske mest på skämt, men ändå) Som jag ser det så är det en större lyx att äta kött. Det är fakta att djurindustrin förstör miljön, att djurindustrin är ett grymt slöseri med jordens resurser. Hur kan du då tycka att det är bortskämda människor som äter vegetariskt? Det är ett större slöseri att äta kött, därav mer bortskämt beteende.

Angående din bror så antar jag att den största anledningen till att han tappade massa berodde på hur han åt/levde och inte att just det han åt kunde betraktas som vegankost, följde han verkligen kosten dietisterna fixade? låter allrför otroligt för att vara sant faktiskt...vet av folk som blev vegan och levde uteslutande på makaroner och ketchup, det gick ju inte så bra så länge...

&gt;&gt;&gt;z_bumbi: var jobbar han? Jag antar att sambandet rött kött-cancer/hjärt/kärlsjukdomar inte är direkt taget ur luften ändå.

Angående studierna så har jag ingen aning om hur man får tag i dem, kan du/någon ge mig lite hjälp hur man på lättast får tag i dessa, är lite intresserad ser du . Jag läste dock namnen på dem och jag la märke till att en jämförde vegetabiler(soja) och kasseins påverkan på råttor, den hade alltså inget med köttätande att göra? Och som sagts innan, jag är vegetarian, ej vegan.

Biologiskt värde, är det vad som avgör hur mycket av proteinet i fråga som kroppen kan tillgodogöra sig? I så fall så är ju sojabönan ett exempel, det har lika högt BV som kött o mjag inte minns helt galet.

&gt;&gt;&gt;Sverker: Tack för beundrandet

jag kan inte hålla med dig om att det skulle vara så mycket mer jobb att hålla reda på vad man ska äta. Det är klart att priset och utbudet på halvfabrikat är så mycket sämre på vegetarisk kost, det gör det hela lite jobbigare, men det blir bättre och bättre på det området också.

..hehe, jag lyckades inte decoda dina fakta riktigt, jag är väl ingen expert på blodprotein och tarmfunktioner heller.

&gt;&gt;&gt;Eiselt: hehe...whatever :P

&gt;&gt;&gt;Dwag: Bra att du är medveten. Jag tror dock att du oftare än du tror i god tro har stöttat dessa djurplågare som du kallar dem.

Inget fel att njuta av livet, men ett ställningstagande för det man tror på förhindrar ju inte det. Var noga med vad du köper, ta ställning

&gt;&gt;&gt;Adde: Jag hade inte hört det dåliga vegskämtet förr...cred till dig

Nu ska jag slagga, god natt på er

-Veggie
Veggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-03, 22:46   #28
stefannn
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

veggie... ät kött...det är nyttigare än grönsaker om du ska se ur protein synpunkt iallfall ...har inte orkat läsa allt som skrivets här men ..är du vegetarian av allergiska eller "etiska" själ???
  Svara med citat
Gammal 2002-06-06, 11:08   #29
Karl Alfred
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag har med viss förvåning följt debatten om vegitalier kontra kött. Jag måste säga att jag blir häpen över inställningen hos visa som så kategoriskt motsätter sig ex.vis soja bönor som ett bra alternativ till kött ätandet. Var det ingen som lade märke till protein innehållet i soja bönor? Med tanke på hur det tjatas om vikten av vassle protein och nödvändigheten att få i sig detta efter träning, före sänggående, till lunch, mellanmål och till middag så måste jag bara fundera över seriositeten hos visa här på forumet. Ta en funderar igen.
Jag är helt övertygad om att en pastasås gjord på sojabönor är mångdubbelt bättre än en sås gjord på köttfärs.
Däremot så tror jag på variation och jag äter med glädje både min grillade biff likväl som jag stoppar i mig en smarrig linsgryta.
  Svara med citat
Gammal 2002-06-06, 12:21   #30
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Post

Röda linser Karl !
Snabbkokta, ner i grytan samtidigt med pastan. Smaklösa men inte så gasbildande.

Proteinkvaliten blir bra, nästan mycket bra faktiskt.

För halvvegisar finns möjligheten att toppa med lite ost eller ett glas mjölk så får man det optimala !
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)