Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-10-27, 13:12   #12451
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Ingen direkt svarade på din fråga dock, nej det kommer inte påverka din SSD om du har utorrent installerat på SSDn men tankning går mot mekaniska diskar. Då kommer skrivningar bara ske mot den mekaniska förutom när du uppdaterar utorrent klienten.

Ett generellt tips som är lite relaterat är att göra så diverse zip program använder den disken man tankar till som temp disk, default så används systemdisken och personligen så har jag endast stora zip filer på min fildisk. Detta gör att datorn zippar upp filen först till C: och sen måste kopiera över filen till D: t.ex. tar extra tid osv. Säkert många som vet om men säkert många som inte vet

(kan även såklart ändra systemets temp folder till D: också)

Senast redigerad av Snobbe den 2013-10-27 klockan 13:16.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-27, 13:55   #12452
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Ingen direkt svarade på din fråga dock, nej det kommer inte påverka din SSD om du har utorrent installerat på SSDn men tankning går mot mekaniska diskar. Då kommer skrivningar bara ske mot den mekaniska förutom när du uppdaterar utorrent klienten.

Ett generellt tips som är lite relaterat är att göra så diverse zip program använder den disken man tankar till som temp disk, default så används systemdisken och personligen så har jag endast stora zip filer på min fildisk. Detta gör att datorn zippar upp filen först till C: och sen måste kopiera över filen till D: t.ex. tar extra tid osv. Säkert många som vet om men säkert många som inte vet

(kan även såklart ändra systemets temp folder till D: också)
tack
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-27, 21:23   #12453
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Nu är goda råd dyra!

Jag sitter på en rätt gammal skärm. Borde vara 8 år nu eller iaf 7. Den har börjat blinka, mest horisontella linjer, ibland hela skärmen. Jag har bytt kondensator på den en gång förut och det räddade den då. Det är en LG L245WP. Har googlat utan att direkt hitta något.

Är det dags att byta ut den? :/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-27, 21:25   #12454
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Nu är goda råd dyra!

Jag sitter på en rätt gammal skärm. Borde vara 8 år nu eller iaf 7. Den har börjat blinka, mest horisontella linjer, ibland hela skärmen. Jag har bytt kondensator på den en gång förut och det räddade den då. Det är en LG L245WP. Har googlat utan att direkt hitta något.

Är det dags att byta ut den? :/
Är inte du forumets okrönte skärmkung? Hur ska vi veta om inte du vet? Men är den åtta år gammal så känns det ju som en ny eller två är på sin plats.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-27, 21:28   #12455
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Är inte du forumets okrönte skärmkung? Hur ska vi veta om inte du vet? Men är den åtta år gammal så känns det ju som en ny eller två är på sin plats.
Jag kan en del om skärmar, specs och tekniker. När det kommer till ellära är jag desto sämre :/

Har redan en nyare skärm som primär, men det är ju fortfarande tråkigt att bli tvungen att lägga ut en sisådär 4000 på en ny om det är så att det inte går att fixa den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 08:00   #12456
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Att skapa/lägga upp ett eget forum på en egen webbplats - något bra tips vilken metod/lösning som är bra, vare sig det är gratis eller betaltjänst?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 15:18   #12457
krilleh
Banned User
 
krillehs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Jag köpte en ny dator för ett par veckor sen. Om jag låter datorn vara tills skärmen slocknar, så går den ofta inte igång igen. Jag rör på musen, alla knappar på tangentbordet (alt f4, ctrl, alt del, etc), men inget händer. Skärmen ska de inte heller vara fel på. Testade sätta dit en skärmsläckare men de hjälper inte.

Detta händer ca 1/3 av gångerna jag har varit afk från datorn. Måste starta om datorn varje gång. Riktigt jobbigt.

Vad kan de bero på?
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 16:41   #12458
kniff
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Norrbotten
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Nu är goda råd dyra!

Jag sitter på en rätt gammal skärm. Borde vara 8 år nu eller iaf 7. Den har börjat blinka, mest horisontella linjer, ibland hela skärmen. Jag har bytt kondensator på den en gång förut och det räddade den då. Det är en LG L245WP. Har googlat utan att direkt hitta något.

Är det dags att byta ut den? :/
Heh, ser att vi snackats vid en del i tråden på Sweclockers ang lagning med kondensatorer m,m Min tickar faktiskt fortfarande på, om än den förpassats till sekundär sådan till en serverdator. Det började blinka pixlar i vit färg på ena sidan av skärmen via HDMI, så då ersatte jag den med en 1440p Hazro (glossy) för snart två år sedan.

Grym skärm var/är det dock.
kniff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 16:48   #12459
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh Visa inlägg
Jag köpte en ny dator för ett par veckor sen. Om jag låter datorn vara tills skärmen slocknar, så går den ofta inte igång igen. Jag rör på musen, alla knappar på tangentbordet (alt f4, ctrl, alt del, etc), men inget händer. Skärmen ska de inte heller vara fel på. Testade sätta dit en skärmsläckare men de hjälper inte.

Detta händer ca 1/3 av gångerna jag har varit afk från datorn. Måste starta om datorn varje gång. Riktigt jobbigt.

Vad kan de bero på?
Testa uppgradera dina drivrutiner och kika över energiinställningarna för din dator. Hårddiskar etc som stängs ner efter en viss inaktivitet, det är inte bara skärmen. Så kika igenom dessa inställningar och ändra vid behov.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 16:51   #12460
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av kniff Visa inlägg
Heh, ser att vi snackats vid en del i tråden på Sweclockers ang lagning med kondensatorer m,m Min tickar faktiskt fortfarande på, om än den förpassats till sekundär sådan till en serverdator. Det började blinka pixlar i vit färg på ena sidan av skärmen via HDMI, så då ersatte jag den med en 1440p Hazro (glossy) för snart två år sedan.

Grym skärm var/är det dock.
Har man hängt i skärmdelen på Sweclockers så har man troligen fått något inlägg ifrån mig, bodde ju mer eller mindre där ett tag.

Min har faktiskt slutat blinka nu, men jag har en känsla av att den kan ge sig när som helst. Inser också att 16:9 27a och en 16:10 24a blir rätt bra, så istället för 4000 kommer jag undan med 2500 för en ny, hyffsad sekundär skärm.

Skärmen står sig fortfarande bra i dagens läge faktiskt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 16:56   #12461
kniff
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Norrbotten
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Har man hängt i skärmdelen på Sweclockers så har man troligen fått något inlägg ifrån mig, bodde ju mer eller mindre där ett tag.

Min har faktiskt slutat blinka nu, men jag har en känsla av att den kan ge sig när som helst. Inser också att 16:9 27a och en 16:10 24a blir rätt bra, så istället för 4000 kommer jag undan med 2500 för en ny, hyffsad sekundär skärm.

Skärmen står sig fortfarande bra i dagens läge faktiskt
Jo, låg inputlag samt riktigt fin bild, en av de mer prisvärda köpen såhär i efterhand även om de gick på en slant där 2007.

Ska du köpa ny huvudskärm hade jag nästan avvaktat på lite modeller med G-Sync, det är ju mer eller mindre the holy grail Nvidia kommit med. Inget mer V-Sync med inputlag, ingen tearing, inget judder/lagg om FPS'en droppar under 60.
kniff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 17:26   #12462
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av kniff Visa inlägg
Jo, låg inputlag samt riktigt fin bild, en av de mer prisvärda köpen såhär i efterhand även om de gick på en slant där 2007.

Ska du köpa ny huvudskärm hade jag nästan avvaktat på lite modeller med G-Sync, det är ju mer eller mindre the holy grail Nvidia kommit med. Inget mer V-Sync med inputlag, ingen tearing, inget judder/lagg om FPS'en droppar under 60.
Får titta upp G-sync. Dock spelar jag på min 27a om jag nu spelar. En koreansk rackare som klarar 100hz.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 17:29   #12463
HMS Laestander
Registered User
 
HMS Laestanders avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 7 298
Tänkte kolla iallafall. Inser att det är något problem med tänkte höra hur allvarligt det är och hur man kan lösa.

Sitter på en Dell XPS 8500 som varit med ett tag nu. Fungerar helt felfritt 99% av tiden, men vissa gånger vid uppstart får jag en sexfaldig ljudsignal och datorn vägrar gå igång. Brukar gå tre eller fyra försök innan den startar felfritt igen, och flyter på helt obegränsat på alla tänkbara sätt. Någon som har en aning om vad det är och varför det verkar lösa sig själv hela tiden?
__________________
Drömmen om att bli Bäst

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 17:43   #12464
kniff
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Norrbotten
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Får titta upp G-sync. Dock spelar jag på min 27a om jag nu spelar. En koreansk rackare som klarar 100hz.
Märks inte lika tydligt på skärmar med högre hz, men det uppfyller ändå samma funktion.

http://www.geforce.com/whats-new/art...er-free-gaming
kniff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 19:10   #12465
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
men....
tv skärmen har alltid ställt sig efter datorn (speglade skärmar) och anpassat sig efter skärmen....

nu igår bara hux flux...
hände det att den inte anpassar sig... startmenyn osv ligger bakom tv skärmen....
wtf??? testat aktivera GPU då hjälper det men bilden på dataskärmen blir sunkig...
allt har fungerat flera månader innan,, what happend?
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)