Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-18, 11:24   #76
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Om skolan serverade vegetarisk mat så antar jag att de skulle hantera b12 genom berikning och val av maträtter så det kanske till och med skulle betyda att de som är vegetarianer får minskad risk.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 11:26   #77
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
En vetenskaplig studie på europeiskt material som visar på en farlig brist är ett irrelvant icke-argument... snälla kan du inte sluta trolla i seriösa trådar?
Återigen, enligt din logik så kan man anklaga köttbaserad kost för näringsbristen hos barn som inte är vegetarianer. Det är ändå en ganska vanligt förekommande grej det med. Känns det logiskt tycker du? Dåligt föräldraskap har ingenting med kostval att göra, om man som vegansk förälder orsakar näringsbrist hos sina barn så har det inte att göra med veganism, det har att göra med att det är en dålig förälder. Det här är liksom rationellt tänkande 101, du kan ju iaf försöka förstå det. Om du ska diskutera emot mig så får du börja i en konkret ände, vad är det som gör att det är kostens fel att barn blir undernärda om de äter veganskt, men inte om de äter kött?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 11:29   #78
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Återigen, enligt din logik så kan man anklaga köttbaserad kost för näringsbristen hos barn som inte är vegetarianer. Det är ändå en ganska vanligt förekommande grej det med. Känns det logiskt tycker du? Dåligt föräldraskap har ingenting med kostval att göra, om man som vegansk förälder orsakar näringsbrist hos sina barn så har det inte att göra med veganism, det har att göra med att det är en dålig förälder. Det här är liksom rationellt tänkande 101, du kan ju iaf försöka förstå det. Om du ska diskutera emot mig så får du börja i en konkret ände, vad är det som gör att det är kostens fel att barn blir undernärda om de äter veganskt, men inte om de äter kött?
Källa?

Enda näringsbristerna jag tänker på när det kommer till barn är D-vitamin och möjligen jod. Tillskott respektive berikning.
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 11:29   #79
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
Länkade en studie på en europeisk population alldeles nyss...... .. .. . . . .. . ......... ................... . .. . . . .
Studien är utförd på material från 1993-1999, dvs 20 år sedan. Jag tror medvetenheten kring risk för B12-brist vid vegansk kost är betydligt större idag.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 11:31   #80
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Studien är utförd på material från 1993-1999, dvs 20 år sedan. Jag tror medvetenheten kring risk för B12-brist vid vegansk kost är betydligt större idag.
Kunskapen verkar var på topp när "insatta" personer här pratar om hur människan syntetiserar B12 själv men verkar ha missat lite om plats för syntes + plats för upptag + huvudsaklig riktning i magtarmkanalen
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:13   #81
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Oavsett vad vi tycker kommer vår miljö att tvingas oss mot mer och mer vegetarisk kost. Våra resurser av odlingsbar mark, fosfor mm kommer kräva effektivare utnyttjande i näringskedjan. Vansinne att odla något till grisar som vi själva kan äta. Däremot har grisen sin plats när det gäller att ta hand om vårt överskott och det vi själva inte utnyttjar.

Idisslare producerar metangas som biprodukt. Den gasen måste vi ta hand om. Helt enkelt inte öka växthuseffekten och gigantiska utsläpp av fixerad metan som ligger i permafrosten.

Vi får bli mer pålästa och mer aktiva i våra val av mat.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:22   #82
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
Kunskapen verkar var på topp när "insatta" personer här pratar om hur människan syntetiserar B12 själv men verkar ha missat lite om plats för syntes + plats för upptag + huvudsaklig riktning i magtarmkanalen
Lol, jag skrev att människan kan syntetisera B12 själv men vi får inte i oss bakterierna för det. Så kunskapen om att det behövs B12-berikning är det inget fel på, jag har noggrann koll på att jag får i mig det jag behöver.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:24   #83
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Oavsett vad vi tycker kommer vår miljö att tvingas oss mot mer och mer vegetarisk kost. Våra resurser av odlingsbar mark, fosfor mm kommer kräva effektivare utnyttjande i näringskedjan. Vansinne att odla något till grisar som vi själva kan äta. Däremot har grisen sin plats när det gäller att ta hand om vårt överskott och det vi själva inte utnyttjar.

Idisslare producerar metangas som biprodukt. Den gasen måste vi ta hand om. Helt enkelt inte öka växthuseffekten och gigantiska utsläpp av fixerad metan som ligger i permafrosten.

Vi får bli mer pålästa och mer aktiva i våra val av mat.
Javisst behöver vi bli mycket mer pålästa. Det fungerar inget vidare att nyttja samma odlingareal konstant år ut och år in i en evighet om vi inte skall gödsla oss ända in i fördärvet,där fyller kreatur en mycket bra funktion att hålla ytorna öppna,skall vi dock kliva in i verkligheten istället för att bara fortsätta skjuta problemen framför oss så är det enda hållbara att kraftigt minska den mänskliga populationen och kraftigt sänka vår materiella standard men det kommer aldrig hända eftersom större delen av den befolkning som finns som tror sig vara upplyst är mer intresserad av att spela god medans den håller för öronen och låter llalallaalalalalalalalalalala samtidigt som man skjuter det verkliga problemet framför sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:26   #84
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
Källa?

Enda näringsbristerna jag tänker på när det kommer till barn är D-vitamin och möjligen jod. Tillskott respektive berikning.
Yes, och det är lika oproblematiskt att lösa näringsbrister hos veganbarn Tillskott och berikning.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:39   #85
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
En icke-fråga som leder till att små barn får irreversibla nervskador och att 50% av veganer har brist som leder till irreversibla nervskador?

Länkade källor tidigare, men det blundades skickligt för, som väntat.

Dessutom är inte berikning okontroversiellt. Vi har inte folatberikning till exempel.
Du länkade till ett enskilt fall i USA. Har du något belägg för att det här är ett stort problem?
Jag hade även gärna velat ha en källhänvisning till att 50% av alla veganer har B12-brist och om vi pratar på en nationell eller internationell nivå.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:51   #86
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Hur är det här ens något att diskutera? En förening anser att skolor borde syssla med att ha vegetarisk mat som sin huvudmåltid. Big deal. Det är ett bra förslag (miljö, hälsa, antibiotikaresistans, ekonomi) och de enda som ens skulle reagera är några gnällpittar till föräldrar. Skolorna behöver inte ens basunera ut det utan bara byta alla måltider mot vegetariskt. Ingen hade fan ens märkt något.

Proteinbrist? snälla.
B12-brist? Om något barn får B12-brist för att en av deras måltider om dagen byts ut mot vegetariskt så är det nog dags att skicka en orosanmälan till närmsta socialförvaltning.

Tuta å kör. Lägg ner tråden.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 13:13   #87
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Jag hade välkomnat vegetariskt kosthållning i dotterns skola. Synd att korv, köttbullar och köttfärs har en helig plats i svensk matlagning.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 13:16   #88
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag hade välkomnat vegetariskt kosthållning i dotterns skola. Synd att korv, köttbullar och köttfärs har en helig plats i svensk matlagning.
Minns du inte hur glad du blev när det var köttfärssås och spaghetti i skolan?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 13:17   #89
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Du länkade till ett enskilt fall i USA. Har du något belägg för att det här är ett stort problem?
Jag hade även gärna velat ha en källhänvisning till att 50% av alla veganer har B12-brist och om vi pratar på en nationell eller internationell nivå.
Länkade nyss en studie från en europeisk population där 50% av veganer hade b12-brist.

Internetmedicin nämner även veganism som en anledning till b12-brist om jag minns rätt.


Blåvitt verkar dock ha tappat källorna på de svåra bristerna som köttätare utsätts för.


Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Lol, jag skrev att människan kan syntetisera B12 själv men vi får inte i oss bakterierna för det. Så kunskapen om att det behövs B12-berikning är det inget fel på, jag har noggrann koll på att jag får i mig det jag behöver.

Bakterierna som syntetiserar B12 är i tjocktarmen. Upptaget är distala ileum mha av intrinsic factor från magsäcken. Antingen får tarmen arbeta åt fel håll eller får man äta mänsklig avföring.
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 13:23   #90
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Nej, nu går det inte att komma längre om du inte tänker öva på läsförståelsen Neithan. Jag väntar tålmodigt.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)