Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-21, 17:41   #181
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Hur motiverar du detta?
Rättigheter kommer ur det faktum att människor är rationella djur med konceptuellt medvetande, där förnuftet är vårat verktyg för överlevnad. Utifrån denna natur kan vi ha moraliska principer som kodifierar och sanktionerar vår frihet i en social kontext. Djur lever efter helt andra förutsättningar. Att tilldela dem rättigheter vore som att säga åt lejon att inte äta zebror.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 18:35   #182
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja, det är rätt uppfattat.
Okej. Vad tycker du om att dina matvanor bidrar till en klimatutveckling som orsakar ett inskränkande av andra människors rättigheter då? Med tanke på att det redan finns klimatflyktingar och folk som dör i Bangladeshdeltat till följd av våra levnadsvanor.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 18:40   #183
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Mina matvanor bidrar inte till någon inskränkning av andra människor rättigheter.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 18:43   #184
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Mina matvanor bidrar inte till någon inskränkning av andra människor rättigheter.
Jo

https://www.researchgate.net/profile...d53e000000.pdf

www.unhcr.org/climate-change-and-disasters.html

Dina matvanor är ungefär lika humanistiska som en IS-soldat
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 19:08   #185
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Nej, inte ens om jag skulle köpa de kraftigt överdrivna sifforna eller trams om att människor orsakat förändringarna så är det en rättighet att slippa klimatförändringar.

Om Bangladesh faktiskt legat lite längre ifrån IS ideologi hade de för övrigt inte haft några problem över huvud taget.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 19:27   #186
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Av nyfikenhet, vad skulle du göra om du bevittnade djurplågeri i Sverige, Yes? Anser du det vara emot dina principer att säga till eller polisanmäla djurplågaren?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 19:29   #187
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag hade polisanmält det.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 20:15   #188
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nej, inte ens om jag skulle köpa de kraftigt överdrivna sifforna eller trams om att människor orsakat förändringarna
Det är alltid skönt när en motdebattör undanröjer alla misstankar om en befintlig intelligens

Men indirekt inskränkning av andra människors rättigheter räknas alltså inte (för det handlar inte om att folk utsätts för klimatförändringar, det handlar om att de dör av dem). Hur många steg ifrån en inskränkning måste man befinna sig för att det ska vara ok? Kan jag anlita någon för att mörda en person åt mig utan dåligt samvete eller måste det vara mer indirekt än så?

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag hade polisanmält det.
Varför då? Djur har ju inga rättigheter och deras lidande räknas ju inte?

Senast redigerad av blåvitt den 2016-12-21 klockan 20:17.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 20:18   #189
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det är alltid skönt när en motdebattör undanröjer alla misstankar om en befintlig intelligens



Varför då? Djur har ju inga rättigheter och deras lidande räknas ju inte?
Yes anmäler det för att han bryr sig om just det djuret. Det är ju hans rätt att få bry sig om vad han vill, eller hur?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 20:23   #190
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Yes anmäler det för att han bryr sig om just det djuret. Det är ju hans rätt att få bry sig om vad han vill, eller hur?
Absolut, men det är ju lite utav ett logiskt felslut att bra sig om ett djur man inte känner men gärna utsätta andra djur man inte känner för lidande genom sitt kostval. Rent hyckleri, men det är att förvänta sig av liberaler verkar det som. Annars vore det nog omöjligt att vara liberal.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 20:31   #191
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det är alltid skönt när en motdebattör undanröjer alla misstankar om en befintlig intelligens

Men indirekt inskränkning av andra människors rättigheter räknas alltså inte (för det handlar inte om att folk utsätts för klimatförändringar, det handlar om att de dör av dem). Hur många steg ifrån en inskränkning måste man befinna sig för att det ska vara ok? Kan jag anlita någon för att mörda en person åt mig utan dåligt samvete eller måste det vara mer indirekt än så?
Men blåvitt, folk dör ju som flugor i dagsläget för att de äter för lite animalier och lever under för primitiva omständigheter. De dör inte på grund av CO2-utsläpp. CO2-utsläpp gör jorden grönare vilket är bra för människan. Det går åt mindre vatten och näringsämnen i jorden för att producera maten vare sig den är animalisk eller vegetabilisk. Hela premissen för ditt resonemang är felaktig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 20:32   #192
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det är alltid skönt när en motdebattör undanröjer alla misstankar om en befintlig intelligens

Men indirekt inskränkning av andra människors rättigheter räknas alltså inte (för det handlar inte om att folk utsätts för klimatförändringar, det handlar om att de dör av dem). Hur många steg ifrån en inskränkning måste man befinna sig för att det ska vara ok? Kan jag anlita någon för att mörda en person åt mig utan dåligt samvete eller måste det vara mer indirekt än så?
Apropå intelligens är det inte särskilt begåvat att förolämpa min och samtidigt förvänta sig svar på korkade frågor.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 20:32   #193
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Absolut, men det är ju lite utav ett logiskt felslut att bra sig om ett djur man inte känner men gärna utsätta andra djur man inte känner för lidande genom sitt kostval. Rent hyckleri, men det är att förvänta sig av liberaler verkar det som. Annars vore det nog omöjligt att vara liberal.
Hur kan något vara "lite utav ett logiskt felslut"?

Och jag antar att du själv ser dig som en stor hycklare?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 20:37   #194
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Apropå intelligens är det inte särskilt begåvat att förolämpa min och samtidigt förvänta sig svar på korkade frågor.
Så fort du inte kan svara på något så säger du att frågan är korkad, verkar bekvämt.

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Hur kan något vara "lite utav ett logiskt felslut"?

Och jag antar att du själv ser dig som en stor hycklare?
Den sarkastiska tonen bars kanske inte fram i text, självklart är det ett logiskt felslut fullt ut. Är ju knappast ett spektrum. Men krävs verkligen den övertydligheten?

Klart jag är en hycklare. Till skillnad från Yes så blundar jag inte för det

Senast redigerad av blåvitt den 2016-12-21 klockan 20:39.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 20:38   #195
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Yes anmäler det för att han bryr sig om just det djuret. Det är ju hans rätt att få bry sig om vad han vill, eller hur?
Jag anmäler det för att jag inte har mycket till övers för djurplågeri samt att även felaktiga lagar i möjligaste mån bör efterlevas.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)