Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-19, 19:22   #20506
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man tänker tejpa och sätta på compeed och liknande så är det nog att föredra att ta hål på bålsorna, eftersom de inte är så bra i kombination med tejp. Ifall det går hål på en blåsa under tejpen så kan den vätskan göra att tejpen lossnar lättare.

Men ifall man inte har tänkt sätta på så mycket tejp så är det bättre att låta blåsan vara, eftersom det läker bättre under blåsan ifall det är fuktig miljö (vilket ju vätskan i blåsan ger).

Samma sak med att ta bort död hud. Ifall det handlar om torkade hudflagor så kan det mycket väl vara så att dessa orsakar mer skavsår ifall man inte tar bort dem. Men ifall det inte är hudbitar som irriterar så bör man nog låta dem sitta kvar eftersom de ju skyddar den nya huden under.

Det enda problemet jag kan se med att smörja är ju att eventuell tejp kan lossna lättare. Men vissa krämer kan hjälpa till med läkning och att hålla blåsan bakteriefri, så ifall man inte har tejp så ser jag inga problem att smörja ifall man har nån kräm man vet brukar funka på sår. Själv tycker jag att "Elizabeth Ardens eight hour creme" skyndar på läkningen av små sår eftersom den sätter sig som en skyddande hinna utanpå och förhindrar uttorkning.
Klippte sönder blåsan och körde på med Alsol gel och försökte lufta så mycket som möjligt fram till en timme innan start då jag drog på Compeed. Smärtfritt löpande och sprang in på en tid som jag vart nöjd med! 1.40.59. Hade dock som mål under 1.40 men eftersom jag hade en så sen startgrupp så fick jag omvartannat springa zickzack genom bana vilket sölade ner min fart på sina sträckor (ffa vid vätskestationerna)
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 20:05   #20507
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Klippte sönder blåsan och körde på med Alsol gel och försökte lufta så mycket som möjligt fram till en timme innan start då jag drog på Compeed. Smärtfritt löpande och sprang in på en tid som jag vart nöjd med! 1.40.59. Hade dock som mål under 1.40 men eftersom jag hade en så sen startgrupp så fick jag omvartannat springa zickzack genom bana vilket sölade ner min fart på sina sträckor (ffa vid vätskestationerna)
Alla fel förutom Compeed och själva löpandet alltså.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 20:21   #20508
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Några rutinerade rävar som tänkt springa (eller inte tänkt springa) Stockholm maraton om 13 dagar och vill dela med sig av lite formtoppningsråd?
Har senaste veckorna snittat 9mil/vecka och har som ambition att komma i mål under 3 timmar.
Något speciellt man bör tänka på med vila eller kost för att ge sig själv så goda förutsättningar som möjligt?
Minska på mängden (både totalt och per pass) sista veckorna och särskilt sista veckan.

Kör gärna löpning varje dag (om det är det du är van med) men trötta inte ut dig. Så kör hellre flera kortare pass.

Fortsätt gärna med samma typ av intervallpass (eller andra typer av kvalitetspass). Kör samma tempo du är van vid, men trötta inte ut dig lika mycket som du brukar. Du kommer inte hinna få nån mer träningseffekt ändå, så dessa pass är bara för att bibehålla det du redan tränat dig till. Så minska antalet intervaller och kör längre vila mellan repetitionerna.

Spring inte för lite (för få dagar) under de sista veckorna, för då riskerar man att få sega ben för att man tappat en massa aeroba enzymer. Det typiska brukar vara att om man är van vid att springa varje dag och så tar man ett litet uppehåll på 4-5 dagar så är nästa pass rätt segt och man tror man tappat allt. Dagen efter springer man igen och då känns benen lika bra som vanligt när enzymnivåerna är på den vanliga nivån igen.

Överlag så har du ju en riktigt bra grund att stå på, så gör inte alltför ovanliga skaer sista veckorna så ror du säkert iland detta. Gör sådant du har erfarenhet av att det funkar för dig. Inte rätt läge att börja experimentera alltför mycket sista veckan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 12:22   #20509
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
När man inte kan träna så får man ju onödigt mycket tid att fundera över saker på. En sådan grej är att anordna ett lopp, kan ju inte vara så jävla svårt? Jag har en slinga i mina gamla hemtrakter som är rätt lätt att följa och som har ett par highlights naturmässigt. Det är bara drygt 350 höjdmeter varav man tar den absoluta merparten under de första fyra-fem kilometerna. Av totalt ca 24 km är nog de avslutande fem-sju kilometerna i princip uteslutande nedför. Så det skulle nog vara ett ganska tacksamt traillopp och inte ha samma utmanande faktor som t.ex. Omberg runt. Fördelen med just denna slinga jämfört med andra som finns i samma skog är att man börjar och slutar på samma ställe, där det finns goda möjligheter till parkering.

Jag gillar att rodda saker och ting så tror jag skulle tycka att något sådant var rätt roligt. Tänker att man kollar upp en helg där det inte krockar med något känt lopp och sen ber några lokala löparprofiler att ställa upp och på så sätt sprida ordet.

En vätskestation i spåret skulle räcka. Sen köper man väl lite första hjälpen-prylar och ev. medaljer. Snitslar borde gå att komma över billigt, dessa kan man kombinera med direktiv om att t.ex. följa Östgötaleden om inte snitslarna säger annat.

Har någon utav er anordnat ett lopp?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 13:32   #20510
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
När man inte kan träna så får man ju onödigt mycket tid att fundera över saker på. En sådan grej är att anordna ett lopp, kan ju inte vara så jävla svårt? Jag har en slinga i mina gamla hemtrakter som är rätt lätt att följa och som har ett par highlights naturmässigt. Det är bara drygt 350 höjdmeter varav man tar den absoluta merparten under de första fyra-fem kilometerna. Av totalt ca 24 km är nog de avslutande fem-sju kilometerna i princip uteslutande nedför. Så det skulle nog vara ett ganska tacksamt traillopp och inte ha samma utmanande faktor som t.ex. Omberg runt. Fördelen med just denna slinga jämfört med andra som finns i samma skog är att man börjar och slutar på samma ställe, där det finns goda möjligheter till parkering.

Jag gillar att rodda saker och ting så tror jag skulle tycka att något sådant var rätt roligt. Tänker att man kollar upp en helg där det inte krockar med något känt lopp och sen ber några lokala löparprofiler att ställa upp och på så sätt sprida ordet.

En vätskestation i spåret skulle räcka. Sen köper man väl lite första hjälpen-prylar och ev. medaljer. Snitslar borde gå att komma över billigt, dessa kan man kombinera med direktiv om att t.ex. följa Östgötaleden om inte snitslarna säger annat.

Har någon utav er anordnat ett lopp?
Jag har inte varit med och arrangerat nån löptävling. Dock orienteringstävlingar (fast det var lääänge sedan).

Hittade denna info som verkar innehålle mycket bra grejer att tänka på.
https://svenskalopare.se/arrangera-lopp/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 13:45   #20511
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har inte varit med och arrangerat nån löptävling. Dock orienteringstävlingar (fast det var lääänge sedan).

Hittade denna info som verkar innehålle mycket bra grejer att tänka på.
https://svenskalopare.se/arrangera-lopp/
Länken innehöll nog snarare tips för riktigt seriösa tillställningar. Stod saker om kontrollmätning och vätskestationer var femte km etc. Det är nog för att få loppet godkänt för att uppnå något kriterium. Jag har sprungit Billinge trail halvmarathon och Omberg runt och ju mer jag tänker på det desto mer inser jag hur enkla de tillställningarna har varit. Det finns t.ex. inget krav på att ett trailhalvmarathon är exakt 21,1 km, när det står "trail" innan något så köper man indirekt att det inte är så jävla exakt. På bägge loppen har vi följt ledmarkeringar där man har blivit tillsagd att avvika när snitslar säger att man ska det. Banmarkeringarna existerar liksom i stora drag redan. Vad gäller vätska så har man blivit tillsagd att ta med egen men att det finns en vätskestation längs med banan(oftast halvvägs). Slutligen något att äta och dricka vid målgång samt ev. en medalj.

Med andra ord plättlätt. Det enda jobbiga är att få folk att ställa upp, är ju ingen brist på lopp nu för tiden. Och detta är faktiskt så pass jobbigt att det talar rätt mycket emot att man skulle göra det. Ångesten när det är en dag tills start och sju pers har anmält sig Jag har förvisso en stor umgängeskrets men ett längre traillopp är ju inte för alla.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 13:51   #20512
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Kanske ställer upp om det ingår en påse samt t-shirt?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 14:03   #20513
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Kanske ställer upp om det ingår en påse samt t-shirt?
Haha Kraven på detta är inte så stora när det gäller småtävlingar. Jag kom ju faktiskt trea i Billinge och fick välja saker ur en kartong. Det fanns T-shirtar men de hade snarare tryck med sponsorer, typ "Jonssons trädfällning", än att det stod något om loppet på dom. Samma sak med kepsarna. Det var så värdelösa saker att jag till sist valde ett presentkort på Team Sportia med 50 kr på De hade faktiskt tjänat på att skita i vinstsaker helt och hållet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 14:43   #20514
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Min racerapport från Göteborgvarvet för den intresserade: http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=2112
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 18:31   #20515
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag sitter och kikar på nya skor, jag vill ha nåt lätt med minimal drop och gärna inte för mycket dämpning. Merrell Bare Access ser intressant ut. Någon som testat eller har tips på nån liknande bra sko?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 19:00   #20516
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
https://www.softstarshoes.com/adult-...l-runamoc.html
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 09:11   #20517
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Hoka one?
Är väl motsatsen till vad du vill ha. Men har någon erfarenhet av någon modell från hoka? Jag är med ökad ålder ganska ömfotad. Under alltså. En kamrat som springer en del rekommenderade hoka.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 09:38   #20518
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hoka one?
Är väl motsatsen till vad du vill ha. Men har någon erfarenhet av någon modell från hoka? Jag är med ökad ålder ganska ömfotad. Under alltså. En kamrat som springer en del rekommenderade hoka.
Jag har ett par ATR4.
Jag var skeptisk till Hoka innan men nu gillar jag dem skarpt. Riktigt svampigt och skönt som ett komplement till snabbare skor. Upplever att jag blir mycket mindre sliten när jag lägger en del av milen i dessa.

Jag springer en del i obanat i skogen och där gillar jag inte att man hamnar så högt upp, lätt att vricka foten. Så vet jag att jag ska springa fort i skogen väljer jag mer klassiska orienteringsskor.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 09:41   #20519
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Jag har ett par ATR4.
Jag var skeptisk till Hoka innan men nu gillar jag dem skarpt. Riktigt svampigt och skönt som ett komplement till snabbare skor. Upplever att jag blir mycket mindre sliten när jag lägger en del av milen i dessa.

Jag springer en del i obanat i skogen och där gillar jag inte att man hamnar så högt upp, lätt att vricka foten. Så vet jag att jag ska springa fort i skogen väljer jag mer klassiska orienteringsskor.
Ifall du springer på elljusspår och/eller skogsstigar då?

Och vad exakt är orienteringsskor i nuläget. Jag orienterade på åttiotalet. Men är rätt säker på att de skorna jag hade då (hårdplastsula med dobbar och ingen som helst dämpning) inte ens existerar längre.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 09:45   #20520
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Jag har ett par ATR4.

Jag var skeptisk till Hoka innan men nu gillar jag dem skarpt. Riktigt svampigt och skönt som ett komplement till snabbare skor. Upplever att jag blir mycket mindre sliten när jag lägger en del av milen i dessa.



Jag springer en del i obanat i skogen och där gillar jag inte att man hamnar så högt upp, lätt att vricka foten. Så vet jag att jag ska springa fort i skogen väljer jag mer klassiska orienteringsskor.
Tack för info. Hur skulle du säga att de är storleksmässigt? Hur lång är din fot och vilken storlek använder du? Ska prova ett par IRL men är nyfiken.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)