Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-13, 19:39   #16
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Om du inte tränat alls då? Svårt att veta förstås.
Fast ta en övning som kosack böjar och ta ut rörelsen så långt det går, då blir det tungt och med tiden blir man definitivt rörligare, som stretching och styrketräning på samma gång, jämfört om man inget skulle gjort någonting.
Garanterat vigare men inte smidigare om det låter vettigt. Som ung hade jag väldigt lite muskelmassa och lutar åt det överrörliga hållet, kroppen mer kollapsade än att musklerna sträcktes ut. Tänk ormmänniska kontra gymnast.
Så egentligen är nog stabilare ett bättre ord än stelare.



Har man inte ett specifikt problem med rörlighet så räcker det Arne säger alldeles utmärkt för de allra flesta.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 21:24   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Löpning gör mig stel, styrketräning med full ROM motverkar det. Det verkar så iaf tycker jag.

Varför det skulle vara så har jag lite svårt att formulera en teori om, men det är i alla fall så det framstår. Jag är nästan lika smidig nu som när jag tränade kampsport och stretchade jättemycket, och jag stretchar banne mig ingenting nu.
Ifall man kör större delen av sin löpning i lugnt tempo så tar man rimligtvis också rätt korta steg som inte öppnar upp höften särskilt mycket. Så man kan ju säga att lugn löpning lite är som halv ROM i varje repetition av de tusentals steg man tar varje pass.

Vid riktigt snabb löpning så blir man ju tvungen att pusha ifrån hårdare och förlänger då steget den bakre fasen, dessutom blir det ju nästan automatiskt att man drar fram/upp knät bättre. Så det blir betydligt större ROM vid denna typ av löpning.

Då man börjar lägga in lite snabbare löpning brukar man märka att det känns bättre i höfterna efter några veckor när man fått igång bättre rörlighet. Dessutom får man bättre rörelseekonomi så det är en win-win att köra lite fartökningar ett par gånger i veckan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 10:07   #18
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man kör större delen av sin löpning i lugnt tempo så tar man rimligtvis också rätt korta steg som inte öppnar upp höften särskilt mycket. Så man kan ju säga att lugn löpning lite är som halv ROM i varje repetition av de tusentals steg man tar varje pass.

Vid riktigt snabb löpning så blir man ju tvungen att pusha ifrån hårdare och förlänger då steget den bakre fasen, dessutom blir det ju nästan automatiskt att man drar fram/upp knät bättre. Så det blir betydligt större ROM vid denna typ av löpning.

Då man börjar lägga in lite snabbare löpning brukar man märka att det känns bättre i höfterna efter några veckor när man fått igång bättre rörlighet. Dessutom får man bättre rörelseekonomi så det är en win-win att köra lite fartökningar ett par gånger i veckan.
Det var en teori jag inte tänkt på, men som låter väldigt sannolik! För än så länge har jag med flit avvaktat och inte kört vare sig intervaller eller några särskilda fartökningar för att bara vänja mig vid belastningen igen och distanser.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 10:20   #19
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det var en teori jag inte tänkt på, men som låter väldigt sannolik! För än så länge har jag med flit avvaktat och inte kört vare sig intervaller eller några särskilda fartökningar för att bara vänja mig vid belastningen igen och distanser.
Jag tycker det brukar funka jäkligt bra att köra lite "koordinationsintervaller" inbakade i vanliga lugna distanspass. Dvs att öka farten från det lugna tempot under typ 20m tills man håller nåt i stil med 3000m-tempo (det ska inte vara ett sprintlöpsteg men ändå riktigt snabbt så man tvingar hållning och löpsteg att bli bra) sedan håller man detta tempo ikanske 50-80m. Dvs riktigt snabb löpning men inte under så lång tid att man börjar ackumulera mjölksyra. Sedan upprepar man detta 3-4 gånger med c:a 5min lugn jogg som vila (eller 2-3min ifall man väljer gåvila). Vilan är främst för att man ska hinna återuppbygga ATP i musklerna så inte nästa intervall blir anaerob i för hög utsträckning. Två eller tre pass med dessa fartökningar per vecka under mängdträningsperioden då man mest hasar runt i sakta mak som en hösäck och samlar kilometer tycker jag är kanon.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 10:39   #20
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tycker det brukar funka jäkligt bra att köra lite "koordinationsintervaller" inbakade i vanliga lugna distanspass. Dvs att öka farten från det lugna tempot under typ 20m tills man håller nåt i stil med 3000m-tempo (det ska inte vara ett sprintlöpsteg men ändå riktigt snabbt så man tvingar hållning och löpsteg att bli bra) sedan håller man detta tempo ikanske 50-80m. Dvs riktigt snabb löpning men inte under så lång tid att man börjar ackumulera mjölksyra. Sedan upprepar man detta 3-4 gånger med c:a 5min lugn jogg som vila (eller 2-3min ifall man väljer gåvila). Vilan är främst för att man ska hinna återuppbygga ATP i musklerna så inte nästa intervall blir anaerob i för hög utsträckning. Två eller tre pass med dessa fartökningar per vecka under mängdträningsperioden då man mest hasar runt i sakta mak som en hösäck och samlar kilometer tycker jag är kanon.
Det där låter som en bra plan, den snor jag
Om inte annat för att jag får en mjukare övergång till lite mer fartfylld löpning. Jag har funderat på hur jag ska introducera mer fart utan att ta onödiga risker men det här låter som ett skonsamt sätt.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 11:10   #21
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det där låter som en bra plan, den snor jag
Om inte annat för att jag får en mjukare övergång till lite mer fartfylld löpning. Jag har funderat på hur jag ska introducera mer fart utan att ta onödiga risker men det här låter som ett skonsamt sätt.
Jag har själv snott den från bland annat Anders Szalkai och Sage Canaday som rekommenderar liknande. Har även för mig att "The running man" som hängde här för några år sedan också körde liknande liknande pass (tror dock han var inne på ännu kortare och snabbare intervaller och i uppförsbacke).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)