Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-12, 16:58   #1
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Stel av styrketräning?

Jag har tränat över 20 år. Aldrig stretchat och är fortfarande väldigt vig eller lika vig om inte vigare som innan jag började träna. Såg nyligen ett inlägg av en tjej som skrev att hon blivit orörlig och stel av styrketräningen.

I min värld med full ROM borde det alltid bli bättre med rörligheten. Vad har ni för erfarenheter?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 17:14   #2
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Jag har tränat över 20 år. Aldrig stretchat och är fortfarande väldigt vig eller lika vig om inte vigare som innan jag började träna. Såg nyligen ett inlägg av en tjej som skrev att hon blivit orörlig och stel av styrketräningen.

I min värld med full ROM borde det alltid bli bättre med rörligheten. Vad har ni för erfarenheter?
Kanske om man tränar med korta rörelsebanor och vänjer musklerna vid att säga "STOP" vid ett visst invant läge men med full ROM blir jag vigare. Speciellt med lite modifiering av träningen, många olika övningar och olika motsånd, lätt tungt etc. Så NEJ, jag blir vigare av styrketräning.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 22:34   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Jag är stelare än förr. Men sen om det är för jag slutat stretcha eller styrketränat vette katten. Troligen mest av det första. Lite ålder på det också.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 00:40   #4
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Jag är stelare än förr. Men sen om det är för jag slutat stretcha eller styrketränat vette katten. Troligen mest av det första. Lite ålder på det också.
Om du inte tränat alls då? Svårt att veta förstås.
Fast ta en övning som kosack böjar och ta ut rörelsen så långt det går, då blir det tungt och med tiden blir man definitivt rörligare, som stretching och styrketräning på samma gång, jämfört om man inget skulle gjort någonting.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 01:33   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall jag är väldigt stillasittande framför datorn under en längre period (några veckor) så blir jag (surprise surprise) rätt stel ifall jag inte ägnar mig åt nån form av stretching eller rörelsegymnastik.

Ifall jag under en sådan period (utan nån stretching) får för mig att gå till gymet, så kommer jag få träningsvärk och bli rätt stel som en del i återhämtningsprocessen eftersom jag varit ovan vid träning. Så i ett sådant scenario blir ju styrketräningen till en början en negativ påverkan. Men ifall jag stretchar ut de stela musklerna och håller igång med styrketräning på en någorlunda kontinuerlig basis så kommer jag inte bli stel efter varje pass även om jag i övrigt är stillasittande. I förlängningen blir jag mindre stel ifall jag är mycket stillasittande men kör styrketräning ett par gånger i veckan.

Så det är lite beroende på olika omständigheter, i alla fall för mig.

Sen är jag i allmänhet rätt stel, så det är inte så att jag blir vig av enbart styrketräning ifall jag i övrigt är stillasittande (eller ifall jag i övrigt är aktiv för den delen), men jag är i alla fall inte stel som ett kylskåp med ryggskott, vilket jag blir ifall jag är stillasittande och inte styrketränar eller rörlighetstränar. För att jag ska bli ens i närheten av att känna mig ordentligt rörlig så behöver jag lite mer seriös mobilitetsträning med stretching och allt möjligt sådant.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-05-13 klockan 01:35.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 01:55   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
I många övningar är ju, eller borde vara rörliheten som progreession. Fast inom vanlig styrketräning på vanliga gym ser man det inte så utan snarare skall man bli tillräckligt vig och rörlig för att kunna utföra övningen bra. Progressionen ligger oftast helt i stegring av vikter eller kanske volym. Man kan ha progression länge med att utföra an övning bättre och bättre, djupare och djupare, längre ROM och iom det i sig bygga muskler, om man ligger på samma motstånd, ev ökar på samma gång.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 02:52   #7
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
...Såg nyligen ett inlägg av en tjej som skrev att hon blivit orörlig och stel av styrketräningen.

...
Fast säg att hon var överrörlig, då kan ju styrkträningen strama till kroppen om det är det enda man gör. Det kan ju vara bra på samma gång men att bli "orörlig och stel" låter som om det fattas någonting i träningen.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 08:07   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Jag är smidig för de övningar jag kör.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 09:24   #9
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Jag har tränat över 20 år. Aldrig stretchat och är fortfarande väldigt vig eller lika vig om inte vigare som innan jag började träna. Såg nyligen ett inlägg av en tjej som skrev att hon blivit orörlig och stel av styrketräningen.

I min värld med full ROM borde det alltid bli bättre med rörligheten. Vad har ni för erfarenheter?
Löpning gör mig stel, styrketräning med full ROM motverkar det. Det verkar så iaf tycker jag.

Varför det skulle vara så har jag lite svårt att formulera en teori om, men det är i alla fall så det framstår. Jag är nästan lika smidig nu som när jag tränade kampsport och stretchade jättemycket, och jag stretchar banne mig ingenting nu.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 09:37   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att styrketräning är det enda som gjort mig vigare. Stretching tycks inte hjälpa, men jag märker att om jag kör stångrodd ett tag t ex så får jag snart vigare baksida lår.

Tjejen kanske har försökt stretcha en muskel dagen efter ett hårt pass, då kan man vara lite stel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-05-13 klockan 09:38.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 17:18   #11
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Självklart är det full ROM som gäller för ökad och bibehållen smidighet! Detta kallas sunt förnuft och behöver inga tramsstudier för att bevisas eller motbevisas. .
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 18:12   #12
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Styrketränar man med dålig hållning så skulle jag tro att man känner sig stelare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 18:16   #13
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Mycket stelare av styrketräning. Skiter jag i att träna ett par veckor så blir jag mjukare i kroppen.

Kan köra fina ATG böjar om jag inte har tränat på ett par veckor. Men har jag tränat böj kontenuerligt så måste jag värma upp för att göra detsamma.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 18:29   #14
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Mycket stelare av styrketräning. Skiter jag i att träna ett par veckor så blir jag mjukare i kroppen.

Kan köra fina ATG böjar om jag inte har tränat på ett par veckor. Men har jag tränat böj kontenuerligt så måste jag värma upp för att göra detsamma.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Du böjer för sällan!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 18:41   #15
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Du böjer för sällan!
Har nog inte böjt i år, så det kan jag hålla med om

Men kroppen mår bättre. Som stelast var jag när jag böjde fem dagar i veckan.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)