Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-10, 11:21   #1
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Hög volym kan döda gainsen

En ny video ifrån Athlean-x.

Sammanfattning
Han menar på att hög volym=mer muskler har blivit nån sorts buzzword på senaste tiden efter flertalet studier som släppts. Och att för många som då vill öka volymen, kan det bli att man offrar intensiteten istället. Men då får man helt enkelt för lite kvalitetssets och istället sabbar sina gains.


Vad tror ni om innehållet i denna video?
Vad säger alla failuremotståndare?

Jag tycker videon var intressant

__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 12:03   #2
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
Intressant. Men jag tolkar det ändå som att man inte ska stirra sig blind på volymen och därigenom tappa kvaliteten i sina set - antingen via intensitet eller att man sparar för mycket krut i varje set. Så länge man faktiskt blir utmanad varje set borde man vara i en trygg sits. När jag kör veckor av högvolym ser jag till att verkligen hamna c:a en rep från fail med god teknik. Tycker det fungerar strålande för mig som är en intermediate-lyftare.
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 16:51   #3
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Pendeln börjar antagligen svänga tillbaka snart.

https://www.t-nation.com/training/th...-muscle-growth

Snart kör alla kinobody-leangains RPT igen.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 17:00   #4
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Pendeln börjar antagligen svänga tillbaka snart.

https://www.t-nation.com/training/th...-muscle-growth

Snart kör alla kinobody-leangains RPT igen.
Haha, så många "eror" (fads) man har sett genom åren.

Allt från SL, till Doggcrap, från högintensivt till högfrekvent, till högvolym. Stegrande set, raka set, dropsets. Och 5x5, där jag med red tjuren!

Ah, we sweet summer children...
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 17:03   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Haha, så många "eror" (fads) man har sett genom åren.

Allt från SL, till Doggcrap, från högintensivt till högfrekvent, till högvolym. Stegrande set, raka set, dropsets. Och 5x5, där jag med red tjuren!

Ah, we sweet summer children...
Och sen Arne Persson som står som en pelare mitt i alla dyningar och med osviklig bestämdhet förespråkar högvolym och tung vikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 17:25   #6
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Haha, så många "eror" (fads) man har sett genom åren.

Allt från SL, till Doggcrap, från högintensivt till högfrekvent, till högvolym. Stegrande set, raka set, dropsets. Och 5x5, där jag med red tjuren!

Ah, we sweet summer children...
Jag har nog hakat på alla trender som funnits. Den nuvarande är den som gett/ger mig mest med ganska stor marginal.

Utgår ifrån att "volume is king" och låter den stå för majoriteten av progressionen efter Israetels rekommendationer.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 17:35   #7
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
En ny video ifrån Athlean-x.

Sammanfattning
Han menar på att hög volym=mer muskler har blivit nån sorts buzzword på senaste tiden efter flertalet studier som släppts. Och att för många som då vill öka volymen, kan det bli att man offrar intensiteten istället. Men då får man helt enkelt för lite kvalitetssets och istället sabbar sina gains.


Vad tror ni om innehållet i denna video?
Vad säger alla failuremotståndare?

Jag tycker videon var intressant

För att hela tiden öka volym så måste man också hela tiden öka näringsintag och tiden för återhämtning och det finns givetvis olika metoder för hur man kan göra det.

Jag tror det absolut viktigaste med träning är att följa sin egen kropp. Klarar man inte av återhämtning så får man se över sina metoder helt enkelt.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 18:44   #8
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag har nog hakat på alla trender som funnits. Den nuvarande är den som gett/ger mig mest med ganska stor marginal.

Utgår ifrån att "volume is king" och låter den stå för majoriteten av progressionen efter Israetels rekommendationer.
Behöver tillägga att det här gäller för träning för att bli snygg som varit huvudmålet senaste månaderna. För att öka 1RM är det bland det sämsta jag gjort.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 18:57   #9
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
För styrka går det köra med både låg och hög volym, det är andra faktorer som är viktigare. Att t.ex. verkligen försöka göra så bra som möjligt ifrån sig i varje set, både i-tag-mässigt, stilmässigt, viktmässigt, explosivt, osv. Då kan 8 st treor vara ett sjukt bra pass, men även en enda tia i en övning. Då har man ju förstås energi att köra fler övningar på liknande vis. Om man däremot gör dem halvdana så är det värdelösa set.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 19:00   #10
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Hans poäng är att folk som är lata och inte vill ta i utan istället för att köra tungt, tror de kan komma runt det hela och bygga muskler bara genom att köra mycket volym på lägre vikter.

Typ

Pelle är lat och vill inte ta i, så han kör med 20 kg i hantelpress för 20 reps 3 set.

Olle är en riktig hårding och kan ta i, så han kör 35 kg i hantelpress 10 reps och 3 set.

Pelle kommer det nog inte gå så bra för men Olle kommer bli grov som satan. Pelle tror däremot att han kommer bli biff och även fast han lyfter mycket total volym så är vikterna för låga.

Jag är en förespråkare av lätta vikter också, men man måste se upp med att inte lägga sig allt för lågt för då ger det ju inget längre vilket jag tolkar det som att han menar på är felet många gör idag.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-05-10 klockan 19:04.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 19:04   #11
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Nja, tror mer att om man t.ex. jämför 3 set 5 reps och 10 set 10 reps, så kommer man aldrig orka ta i som fan och prestera bra i tio tior på samma vis som man kan i 3 st femmor. I ett pass kanske men överlag blir det skit-set utav det. 5 st treor på 88-90% av max funkar, 10 set tior på 73-74% av max? glöm det, iaf inte i någon längre period.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 19:05   #12
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Ja och problemet blir ju att om du ska ta en vikt som du tror att du klarar en 10a på, så kommer du ju nästan alltid ta en vikt som är lite för lätt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 19:06   #13
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Ja och problemet blir ju att om du ska ta en vikt som du tror att du klarar en 10a på, så kommer du ju nästan alltid ta en vikt som är lite för lätt.
Man håller väl koll på sånt?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 19:10   #14
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Personligen tycker jag att de flesta som tränar på gym verkar tro muskeln ska slaktas ordentligt för att det ska hända något på så sätt har han rätt tycker jag.

Men träning måste individualiseras och progressivt ökas över tid och samtidigt ska intensitet och frekvens undulera.

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Ja och problemet blir ju att om du ska ta en vikt som du tror att du klarar en 10a på, så kommer du ju nästan alltid ta en vikt som är lite för lätt.
Det spelar ingen roll eftersom du bör justera vikten efter dagsform och motivation vid varje träningspass.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-05-10 klockan 19:15.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 19:14   #15
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Man håller väl koll på sånt?
Vad du borde göra och vad din hjärna vill är ju två helt olika saker och det gäller inte bara på gymmet.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-05-10 klockan 19:15.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)