Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-27, 21:21   #16
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Vill börja med GMU så snabbt som möjligt dock haha för jag hoppade av distans-plugget pga att de inte passa mig men min familj vet inte om det så tanken är att så fort jag klarar mönstringen så berättar jag för dem hur min framtid ser ut.

Sorry för lång text men tack för all info som sagt!
På mönstringens psykologi-del där du pratar med en psykolog-käring så kommer hen fråga dig om exakt den här typen av saker. Ex: Varför hoppade du av utbildningen? Gör du inte klart saker och ting? Velar du mycket? Vad händer när du påbörjat GMU och efter 1 månad vill hoppa av precis som med skolan? Vad tyckte dina föräldrar om att du hoppade av skolan? Har du inte berättat för dina föräldrar? Varför har du inte berättat för dina föräldrar?

Osv. Beroende på vilken käring du hamnar med så kan det vara lite "attackerande" frågor eventuellt.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 21:54   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
TACK SÅ MYCKET för all information och tips grabbar!

@svenbanan Kommer ihåg att jag frågade dig om tips ang det här för ca 1 månad så just nu följer jag det du har skrev och känner att min kondis blir bättre o bättre!


Just nu så löper jag 3 gånger i veckan där jag kör snabb joggning/gå i 20 minuter i skogen. Finns ett friluftsgym där också så började använda de i måndags. Jag kommer börja cykla igen också för det var ca 2 år sen jag brukade cykla dagligen så nu för tiden så känner jag i benen direkt efter några minuter.

Enda problemet är dock att jag känner smärta i hälarna när jag springer. Och det tror jag har att göra med min aknebehandling(går på Isotretinoin). Tabletterna får min kropp att ligga i träningsvärk-mode varje gång jag gör nåt fysiskt så att säga. Smärtan under löpningen får mig att känna mig mer trött pga att jag inte vill skada mig så det är därför jag kör jogg/gå istället för sprint/jogg.

Läste nånstans på deras sida att ens kondition borde ligga på nivån så man kan springa 2km på ca 11 minuter.

Jaq har skickat in en ansökan inför mönstringen i alla fall så inväntar svar, ska se om man kanske kan köra den efter Juni men får se hur jag känner mig som sagt.

Jag vet att man kan söka 2 gånger under året men vill t.ex inte dra dit nästa vecka o köra allin o faila. Vill börja med GMU så snabbt som möjligt dock haha för jag hoppade av distans-plugget pga att de inte passa mig men min familj vet inte om det så tanken är att så fort jag klarar mönstringen så berättar jag för dem hur min framtid ser ut.

Sorry för lång text men tack för all info som sagt!
Om du kör jogg varvat med gång så låter det som nåt jag skulle ha kunnat tipsa om ja. Jag tror inte alls det är bättre att varva sprint och jogg. Så det är ju bara bra om du inte gör det.

Så med risk för att upprepa mig, men det låter som att du kanske missuppfattat mig, så tror jag det vettigaste för att komma igång med löpträning är att springa 2-3ggr per vecka i "pratfart" i 20-40min. Pratfart är alltså ett sätt att hålla ordning på pulsen/andhämtningen, och innebär att man inte ska vara alltför andfådd. Man ska helt enkelt klara av att prata lite medans man springer.

Ifall man inte grejar klarar att hålla igång med lugn löpning i 20min utan att bli väldigt andfådd så kör man jogg varvat med gång (där man progressivt minskar hur stor del som är gång).

När man grejar att springa i "pratfart" i 20min så ökar man på så man klarar längre och längre tid av löpning utan att man måste stanna och vila för att man blir för andfådd. Fortfarande pratfart alltså.

När man är uppe på att man springer mer än 30-40min 3 pass per vecka så kanske man kan börja fundera på lite intervaller om man känner för det.

Men att varva sprint med jogg tror jag inte är den bästa approachen för att komma igång med löpning och förbättra syreupptag/kondition samt vänja benen vid löpning så man inte får förslitningsskador.

Ifall du får ont i fötterna av löpningen så kan du ju också testa att springa på mjukare underlag. Grus och skogsstigar är mycket skönare än asfalt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 11:34   #18
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Tips inför utbildningen.

Gå gå gå gå och sedan går du massa mer. Med packning och i kängor.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 00:42   #19
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
På mönstringens psykologi-del där du pratar med en psykolog-käring så kommer hen fråga dig om exakt den här typen av saker. Ex: Varför hoppade du av utbildningen? Gör du inte klart saker och ting? Velar du mycket? Vad händer när du påbörjat GMU och efter 1 månad vill hoppa av precis som med skolan? Vad tyckte dina föräldrar om att du hoppade av skolan? Har du inte berättat för dina föräldrar? Varför har du inte berättat för dina föräldrar?

Osv. Beroende på vilken käring du hamnar med så kan det vara lite "attackerande" frågor eventuellt.
Förstår vad du menar. Skulle vara lite för mycket text om jag skulle förklara exakt hur jag känner och varför det skulle låta bättre än de jag skrev så att säga. Jag har alltid drömt om att vara soldat som liten pga hur mycket jag kollar upp till soldatyrket, hur hederligt det är(på sitt sätt) och det faktum att jag som invandrare har gett tillbaks till Sverige det jag har fått från "henne" genom att betala skatt är inte nog utan jag vill dedikera mitt liv inom Försvarsmakten men vi får se som sagt hur jag känner mig senare under GMU.

Jag kommer inte vika ner mig heller när det börjar gå motvinds mentalt för mig under utbildningen. Utan jag kommer, som vanligt, hitta något inuti mig som kommer ta mig genom utbildningen så att säga.
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 00:43   #20
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
@svenbanan Juste! Jag läste mycket om intervallsprogramet samma dag som jag var i kontakt med dig så blev nog förvirrad pga det. Kommer ihåg att jag löpte i "pratfart" första veckan i alla fall o sen bytte jag till intervallsgrejen efter jag snacka med en polare om det. Ska dock testa springa i "pratfart" igen dock. Ty!
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 00:45   #21
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Tips inför utbildningen.

Gå gå gå gå och sedan går du massa mer. Med packning och i kängor.
Det är det jag har tänkt mig om jag skulle klara mönstringen. Skickade in mina svar för rekryteringstestet precis så väntar på svar från dem nu när jag kan göra mönstringen så jag vet hur jag ska planera. Kommer börja gå runt med vatten/olika grejer i ryggsäcken så jag vänjer kroppen
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 11:11   #22
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Nu vet jag inte hur din fysiska status ser ut men så länge du inte ska söka till jägare så skulle jag säga att du inte behöver specificera din träning speciellt, bara se till att ha en allmänt god kondition och styrka. Fyskraven kommer inte vara några svårigheter. IQ-testet är inte lönt att förbereda sig på, det testar just IQ och ska inte gå att förbereda sig på på det viset. Psykologen däremot bör du lägga tid på att förbereda dig inför. Rannsaka dig själv, dina starka/svaga sidor, varför du vill göra detta (tycker anledningen du nämnde om tacksamhet gentemot Sverige låter vettigt). Läs på mycket så att du har koll på vad du vill med din framtid i försvaret, var är du om 3, 5 eller 10 år? Och framförallt var ärlig, det gör inget om du har provat att röka på någon gång för länge sedan eller att du var lite busig i skolan som liten. Så länge du är ärlig med det och tydlig med att du är en bra människa idag.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 11:30   #23
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Det är negativt att väga mycket i lumpen också, du ska inte väga för lite heller men gå inte över 80 kg skulle jag säga. De som hade det lättast på min pluton var de tunnare killarna.

En seg, senig och uthållig fysik är det bästa. Att gå med packning på ryggen och väga 80 kg mot att väga 90 kg är stor skillnad och skillnaden i muskelmassa mellan 80 och 90 kg är minimal.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 18:33   #24
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
@Bärsärk @hugok
Har en polare som nämnde samma grej! Jag har hög ämnesomsättning, 185 cm lång och ligger på 84kg. Vägde 92kg i December när jag gymma men slutade pga behandlingen. Skulle gissa på att jag kommer ligga på 80-82kg när jag gör Mönstringen och om jag klarar Mönstringen så ligger jag nog under 80kg när jag börjar GMU men vi får se först!

Hur fungerar IQ-testet och hur länge pratar man med psykologen?
Tack för info!

Grym IG förresten hugok!

Senast redigerad av Malko96 den 2019-04-23 klockan 18:36.
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 06:56   #25
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
@Bärsärk @hugok
Har en polare som nämnde samma grej! Jag har hög ämnesomsättning, 185 cm lång och ligger på 84kg. Vägde 92kg i December när jag gymma men slutade pga behandlingen. Skulle gissa på att jag kommer ligga på 80-82kg när jag gör Mönstringen och om jag klarar Mönstringen så ligger jag nog under 80kg när jag börjar GMU men vi får se först!

Hur fungerar IQ-testet och hur länge pratar man med psykologen?
Tack för info!

Grym IG förresten hugok!
Nu är det förvisso 14år sen jag mönstrade men om jag kommer ihåg det rätt är med IQ testet är det en del mönster man ska se samband med. Vilket saknas och ska in i kombinationen typ. Samt att man ser 3 sidor av en kub sen ska man välja rätt utbredd som passar in på kuben typ. Men de flesta IQ test funkar på samma sätt så bara googla efter något å prova.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 19:44   #26
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Förr så var det så att gick det bra på provet, blev man erbjuden att göra telegrafi provet också.

Idag skulle jag påstå att det slipper man.

Var man skolad i natur/teknisk så var det större möjlighet att hamna inom lednings verksamhet kontra praktiska utbildning som oftare blev kanonmat.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 09:02   #27
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Mitt tips är att skita i det, det är en privatekonomisk katastrof att göra lumpen. De kompenserar delvis för utebliven inkomst med muckbidrag, men blir du sedan krigsplacerad och får åka på repövningar(kul när man är 20-25) kanske inte lika kul när du är 35 och har barn och du är en av de få som av staten tvingas ut å leka krig i skogen medan dina civila vänner tjänar pengar på dagarna och tar igen sig på kvällarna.

Skulle sedan krig inträffa så får du förmånen att åka och försvara Sverige med hjälp att utdaterad militärutrustning mot en modern ryss, grannarna tar barnen till Norge.

Det är en sak att försvara Sverige om försvaret hade varit någorlunda modernt, men just nu känns det som CM punk vs Alistar Ubereem
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 09:41   #28
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
Mitt tips är att skita i det, det är en privatekonomisk katastrof att göra lumpen. De kompenserar delvis för utebliven inkomst med muckbidrag, men blir du sedan krigsplacerad och får åka på repövningar(kul när man är 20-25) kanske inte lika kul när du är 35 och har barn och du är en av de få som av staten tvingas ut å leka krig i skogen medan dina civila vänner tjänar pengar på dagarna och tar igen sig på kvällarna.

Skulle sedan krig inträffa så får du förmånen att åka och försvara Sverige med hjälp att utdaterad militärutrustning mot en modern ryss, grannarna tar barnen till Norge.

Det är en sak att försvara Sverige om försvaret hade varit någorlunda modernt, men just nu känns det som CM punk vs Alistar Ubereem

Äh, grabben kan dra in lite kosing i unga dar och få en häftig upplevelse. En vända i Afghanistan på några månader, inga utgifter och kommer hem med flera månadslöner. Sedan några år senare när det är dags för "repmånad" , åka iväg och träffa gubbarna igen, öva lite prickskytte och gå igenom lite teori och få 30 lök ut, inte fel.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 19:08   #29
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
Mitt tips är att skita i det, det är en privatekonomisk katastrof att göra lumpen. De kompenserar delvis för utebliven inkomst med muckbidrag, men blir du sedan krigsplacerad och får åka på repövningar(kul när man är 20-25) kanske inte lika kul när du är 35 och har barn och du är en av de få som av staten tvingas ut å leka krig i skogen medan dina civila vänner tjänar pengar på dagarna och tar igen sig på kvällarna.

Skulle sedan krig inträffa så får du förmånen att åka och försvara Sverige med hjälp att utdaterad militärutrustning mot en modern ryss, grannarna tar barnen till Norge.

Det är en sak att försvara Sverige om försvaret hade varit någorlunda modernt, men just nu känns det som CM punk vs Alistar Ubereem

Bullshit.

I hemvärnet så får man ersättning för förlorad inkomst, milersättning och även betalt för klarat avtal. Till detta får man betalt för utbildning i form av instruktörs lön. Som ligger just nu på 130kr timmen med extra ob kväll och helg.

Så om man är intresserad och vill ha det som hobby, så får man ersättning för den tiden man lägger.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 19:24   #30
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Menig får 7000:-
Gruppchef 14000:-
Plutonchef 21000:-

Om man gör sitt avtal, så får man detta extra per år.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)