Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-15, 13:32   #106
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, för att flickorna inte ska få dåndimpen av min jättedase...
Mycket vänligt av dig!

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Usch, nu blev journalen lite väl otukt. Iväg och jobba med er (oss!).
Jag är sjuk, värt att spamma journaler

ska dock sola nu! Värt det. Sedan ska jag sova en liten stund, så att man blir frisk.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 20:02   #107
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
Hej!
Har fått koll på din kosthållning genom div inlägg, och skummat igenom din journal nu men kanske missat nåt, undrar därför bara ett par saker.

Upplever du inte några som helst problem efteråt när du har sprungit och inte intagit kolhydrater? Sömnbesvär eller värk i ben eller kroppen?

Är det speciella pass du kör, t ex enbart korta, snabba, långsamma, intervaller, långdistans eller är det något du undviker just av det faktum att du undviker kh?
Eller intar du vissa kh efter mer slitsamma träningspass?
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 21:07   #108
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Tjo Flisa!

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Hej!
Har fått koll på din kosthållning genom div inlägg, och skummat igenom din journal nu men kanske missat nåt, undrar därför bara ett par saker.
Upplever du inte några som helst problem efteråt när du har sprungit och inte intagit kolhydrater?
Nix! Efteråt (och under tiden) flåsar jag som ett ånglok, men det är business as usual de senaste 20 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Sömnbesvär eller värk i ben eller kroppen?
Nix! Sover som en stock.

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Är det speciella pass du kör, t ex enbart korta, snabba, långsamma, intervaller, långdistans
Det har bara blivit 5 km springande på grund av mina dåliga knä. Brukar ge upp vid 7 km. Det längsta jag någonsin sprungit är 10 km, och det var förra Blodomloppet, innan LCHF. Jag skall försöka mig på att springa längre än så, bara jag får vilat upp mitt knä. Funderar på 15 till att börja med. (förra löppasset var tänkt att bli det, men knäet sade stopp). Kortdistans, dvs saker under 1 km, där man måste vara supersnabb och stark har inte varit min grej hittils, så det hoppar jag över nu också.

Närmaste intervall tror jag blir när jag hoppar på dansmaskin. Då är det väldigt högt tempo i 2 minuter (med några sekunders lugnt tempo här och där), vila 30-45s till nästa låt, upprepa. Jag kör utan bar, mycket jobbigare än när man håller i sig. Kan se ut så här:


mitt bästa på tricky disco är 86%, jag tror att det är samma stepchart

Eller kanske intensivgympapassen på Friskis? Det är lite intervallaktigt. Ta i jättemycket (upphopp, utfall med hopp, ...) varvat med armhävningar/situps/sneda planka med lyft/etc.

Cyklar till/från jobbet varje dag, och tar i så jag blir svettig av det. Tur att det finns dusch. Det är ungefär en halvmil åt vardera håll, och jag cyklar praktiskt taget alltid förbi alla. Så tempot är rätt högt. Vet inte vad det säger om dem eller mig, egentligen.

Jag gör ryck och springer till spårvagnen/bussen lite då och då, räknas det som kortdistans? :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
eller är det något du undviker just av det faktum att du undviker kh?
Nix. Jag tränar som jag gjort tidigare. Fortfarande mycket glykogentömmande träning, som Eddie påpekade är lite underligt eftersom jag ju inte har något glykogen att tömma. :-) Jag verkar ändå hålla samma tempo som de andra som tränar på min nivå, och även relativt mig själv för ett år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Eller intar du vissa kh efter mer slitsamma träningspass?
Nix. Däremot behöver jag som alla andra se till att äta rejält med mat när jag tagit ut mig ordentligt! När jag åt kolhydrater var det självreglerande, för jag blev alltid superhungrig av att träna och kunde liksom inte sluta äta efter träningen om det var pasta/bröd jag åt.

Eftersom jag dessutom oftast tränar efter 15-16h fasta är det extra viktigt för mig att få i mig tillräckligt med energi & näring på mitt sista mål på dagen.

Som jag sade i intervjun med Andreas Eenfeldt: jag kan verkligen inte hitta något som blivit sämre, enbart förbättringar.

Fråga gärna om det är något mer du undrar över!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 17:00   #109
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Lördag 16 maj 2009

Vaknade utvilad och pigg! Solen sken in i mitt rum via vardagsrummet på nå't vänster. Började dagen med mjölk-å-koffein, i vanlig ordning. Sedan hade jag varit lite optimistisk och klockan var redan 09:20, så upp på cykeln och snabbt in till stan...

Skivstång/kondition F&S

Jag gillar ledaren. Och hans musik. Mycket utfall. Nyttigt. Ett urval övningar att komma ihåg:

Marklyft (tillbaka till tidigare): 40 kg x (många) x 2
Bänkpress (+5 kg!): 45 kg x 20, 30 kg x 20 x 2

Händerna (och delvis underarmarna) tog som väntat slut av marklyftet, och det ömmade rejält i tummen. Gick ändå bra, och trots att musklerna var slut hade jag hade gott om ork efteråt till den sista kvartens 45s/15s-intervall!

Upp på cykeln och halvmilen hem, svänga ihop lite ostgratinerat ägg med extra mycket creme fraiche! Vilade lite, noterade att solen fortfarande skiner, slängde på mig lite nya kläder och gav mig iväg kring 13 igen...

Cykla från Munkebäckstorget till Hallsås i Lerum

Som sagt, jättefint väder ute. Lite blåst, som vanligt. Blå skor, svarta shorts, keps & Lillasyster i öronen.
Sträckan är 18,4 km för bilvägen via E20. Som cyklist får man ta en annan väg som är en smula längre, säg 19-19,5 km.

Bort mot Björkekärr, intill E20, förbi den smala tvåfiliga vägen som går genom Sävedalen, upp mot Allum, förbi Partille och till sist till de fina vägarna kring Jonsered. Blir så glad när jag kommer bort till Jonsereds fabriker & "William Gibsons väg".

Fabrikerna ligger i anslutning till någon fors/älv som går genom skogen (är nog förbunden med Aspen, skulle jag tro). Gamla motorvägen genom skogen, en del ned, och mycket upp. Slingrar sig bland träd och gamla hus, lugnt och stillsamt.

Kommer ut där E20 mynnar ut vid ICA Kvantum, in mot Lerum, till Centrum och vidare mot ICA Hallsås och upp för vägen. Fortfarande soligt. In till mostern, dricka och prata lite.

Sedan tillbaka hem. (läs texten baklänges)

Ditresan tog 49 minuter, tillbakaresan 47 minuter, och det var motvind åt bägge hållen. :-)

Behagligt trött nu! Middag och film om en timme.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 19:59   #110
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Medelmåttans förbannelse

Inte ohemult dålig på något, men inte heller fantastiskt bra på något. Det känns ganska nedslående.

Hoppas att det vänder imorgon av träningen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 20:58   #111
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Inte ohemult dålig på något, men inte heller fantastiskt bra på något. Det känns ganska nedslående.
Hmm, så är det nog för majoriteten av oss.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 21:35   #112
Fru_Flisa
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2 358
Det var fint att höra att det funkar bra med träningen för dej på lchf och att din kropp mår bra, hoppas knät kommer i kapp snart då bara.
Jag gillar inte heller kolhydrater överdrivet mycket men min kropp säger ifrån om jag inte fyller på med det bränslet efter att jag tagit ut mej rejält, därför jag undrade om du upplevt liknande som jag i de fallen.
Dansmaskinen såg mycket skoj ut
__________________
Träning
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 18:38   #113
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Hmm, så är det nog för majoriteten av oss.
Bryr sig verkligen majoriteten, då? Det känns som att de flesta accepterat sig själva & sitt liv. Medan jag förbannar min oförmåga att kunna göra något bara sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Det var fint att höra att det funkar bra med träningen för dej på lchf och att din kropp mår bra, hoppas knät kommer i kapp snart då bara.
Tack! Det är oftast bra, mest efter löpning.. Får springa smartare.

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Jag gillar inte heller kolhydrater överdrivet mycket men min kropp säger ifrån om jag inte fyller på med det bränslet efter att jag tagit ut mej rejält, därför jag undrade om du upplevt liknande som jag i de fallen.
När du inte fyllt på med kolhydrater, har du sett till att äta motsvarande energimängd fett/protein? Som sagt, jag blir också däckad om jag inte äter en extra skål keso utöver maten efter träningen. Sedan kan man kanske svara olika, jag vet inte riktigt. Funkar för mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Dansmaskinen såg mycket skoj ut
Lätt! På sommaren bor jag på Liseberg. :-) Det blir många timmar i veckan...

Måndag 18 maj 2009

Skivstång F&S

Failureträning!

Bänkpress: 45 kg x 16 + 4-5
Knäböj: 60 kg x 3 x 16

Andra setet bänkpress lade armarna bara av. Gick inte att röra dem uppåt längre. Fick lasta av till 30 kg och fortsätta. Det kan vara där glykogen vanligtvis hoppar in och låter en fortsätta, men jag vet inte. Här var det tvärstopp. Får jag vilat en minut kan jag köra en stund till på samma belastning. Återbildning av ATP?

Försökte först med 70 kg, men då orkade jag inte lyfta upp stången ovanför huvudet. Att göra knäböj som sista övning när armarna är slut går ju sådär.

Mat! Frö-scones

Har aldrig gjort något försök att göra låtsasbröd, för det blir ändå aldrig bra utan gluten. Men, så fick jag för mig att göra det ändå, bara för att testa. Blev inspirerad av Andreaz proteinscones, så jag gjorde min egen variant. Ungefärliga mått, det blev lite måttande:

* 1½-2 dl finhackad mandel (helst mandelmjöl)
* ½ dl pofiber (potatisfiber, 17g/dl, 12g kh/100g)
* ½ dl fibrex (underliga fibrer)
* ½ dl finmalda psylliumfrön ("husk", har jag för mig)
* 1 dl naturellt vassleproteinpulver
* 1 msk smör
* salt (1 tsk? msk? scones ska ha salt i!)
* 2-3 dl vatten
* 2 gulor

Rör ihop allt, låt suga till sig vattnet en stund. Rör sedan försiktigt ned 2 vispade (så hårt som möjligt) äggvitor. In i ugnen på 225C i 10-15 minuter (varmluftsugn).

Det här blir nog en hel plåt full. Jag gjorde bara en kaka för att prova om jag behövde bakpulver i. Verkar inte så, fast jag skall ändå prova nästa gång. Nu står smeten/degen i kylen.

Det blev jättegott! Nästintill vanliga (om ändock något fiberrika) scones. Smör, ost och sallad på. Blir perfekt att ta med mig nästa gång jag skall på bio. :-) Ett lyckat experiment, mums!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 19:23   #114
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Ta gärna kort på brödet! Jag letar efter ett hembakt bröd med lite mindre kolhydrater.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:14   #115
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ta gärna kort på brödet! Jag letar efter ett hembakt bröd med lite mindre kolhydrater.
Jag har ingen kamera! :-/

Ser ut & smakar som scones, fullkornsvarianten med lite extra frön. Ungefär som på:

* http://blogs.fairing.se/index.php/an...dags-frukosten
* http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...cle=19.7764056
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:28   #116
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Kanske värt att testa ändå. Vad blir kostnaden per sats?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:32   #117
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Har du några bilder på kroppen? Tänkte eftersom du sa att du gick upp 8kg utan att bli tjock när du satte igång med LCHF.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:36   #118
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Kanske värt att testa ändå. Vad blir kostnaden per sats?
Fiberhusk (psylliumfrö) är rätt dyrt. 25 kr för 100g eller så, men ½ dl som jag använder är bara 8g. Det andra minns jag inte priset på. Mjöl kommer nog alltid att vara billigare, men här har du å andra sidan rätt mycket protein, och dessutom är det oerhört mättande. Det blir väl ungefär en plåt, tror jag.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:43   #119
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss Visa inlägg
Har du några bilder på kroppen? Tänkte eftersom du sa att du gick upp 8kg utan att bli tjock när du satte igång med LCHF.
2007 såg jag ut såhär -> http://www.kolozzeum.com/forum/showp...3&postcount=99 och förutom att jag har lite mindre kroppsfett ser jag väl ut ungefär så nu också.

Scratch kanske kan ge lite synpunkter, om han minns sedan Koloträffen?

I övrigt hänvisar jag till den rådande kamerabristen. :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:48   #120
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Torsdag 18 maj 2009, tillägg

Planerad träning inför Blodomloppet

Blodomloppet (10 km) nästa vecka på torsdag i Linköping, så jag måste vara försiktig och inte skada mina knän. Tänkte mig det här:

Idag: Friskis
Tisdag: 5 km
Onsdag: vila
Torsdag: 10 km (ev. mer, beror på knäna)
Fredag: ev. helkroppspass basövningar, beror på gårdagen
Lördag till torsdag: vila, och äta lite extra sista två dagarna.

I värsta fall tar det nämligen en vecka för mina knän att bli bra igen om de tar skada från mina inplanerade 10 km på torsdag, därav den långa vilan.

Annars hade det nog räckt med 2-3 dagars vila. Jag vet inte riktigt hur mycket som behövs, men jag märkte från förra helgen att jag gjorde bättre ifrån mig när jag degat större delen av en vecka och ätit mycket.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)