Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-03, 19:34   #1
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Kan man bli mätt med enbart proteinpulver och sånt?

Om jag äter bara fisk, kött och liknande saker och sen bara äter proteinpulver, skulle det ha någon effekt på viktnedgång?

Jag är lite mer inne på typ fasta om ni förstår, vill "ersätta" pasta, potatis och sånt med något som håller en mätt.
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 19:38   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Bara protein kan du inte leva på. Det är direkt farligt. Du måste åtminstone ha fett också.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 15:31   #3
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Låter som en ätstörning in the making, varför vill du göra så?
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 19:29   #4
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Carnivore-kosten verkar ju funka men svårt att förstå om det är nåt sånt du menar? Fett och protein från animaliska källor så kan du leva på det livet ut. Rekordet i att inte är någonting å andra sidan är nånstans på 380 dagar och det var en rejäl viktminskning han gick igenom Allt man gör däremellan beror på vilket mål man har med sin kosthållning, om det är något tillfälligt man gör eller livet ut. Vad är dina mål?
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 21:04   #5
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Carnivore-kosten verkar ju funka men svårt att förstå om det är nåt sånt du menar? Fett och protein från animaliska källor så kan du leva på det livet ut. Rekordet i att inte är någonting å andra sidan är nånstans på 380 dagar och det var en rejäl viktminskning han gick igenom Allt man gör däremellan beror på vilket mål man har med sin kosthållning, om det är något tillfälligt man gör eller livet ut. Vad är dina mål?

Inget jag vill göra hela livet ut, som jag förstått är det bra början på att skippa kolhydrater, pasta, ris och potatis innehåller mkt sånt tydligen. Jag kan inte väga vad jag äter men däremot så kan jag bestämma vad jag kan äta. Då tänkte jag att jag utesluter sånt jag nämnt, men för att bli mätt så behöver jag komplettera det med något. Jag har inte koll på proteinpulver men som jag förstått är protein mättande. Man säger att kött är mättande eftersom det innehåller protein.
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 21:17   #6
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Chilihot Visa inlägg
Inget jag vill göra hela livet ut, som jag förstått är det bra början på att skippa kolhydrater, pasta, ris och potatis innehåller mkt sånt tydligen. Jag kan inte väga vad jag äter men däremot så kan jag bestämma vad jag kan äta. Då tänkte jag att jag utesluter sånt jag nämnt, men för att bli mätt så behöver jag komplettera det med något. Jag har inte koll på proteinpulver men som jag förstått är protein mättande. Man säger att kött är mättande eftersom det innehåller protein.
Jag äter 6 ägg till frukost, typ 350-500gram kött + lite spenatblad eller någon tomat till lunch och nåt liknande till middag. Det är jag mätt på men kaloriunderskott så jag växer inte på det utan behöver lägga till 500gram naturell kvarg+bär eller vassle eller grädde och vaniljpulver eller liknande på kvällen. Beroende på nivå av träning kan jag lägga till proteindryck mellan lunch och middag också för att se till att jag växer. Äter jag kolhydrater kan jag äta typ 4-7000kalorier utan att känna mig mätt och blir fet och mår dåligt(såklart) så "riktig" mat är en bra strategi tycker jag. Håller mig på strax under 90kg med 15%kropssfett vilket jag är nöjd med då prestationen sitter som en smäck på träningarna. Jag kör det här året runt. festar till det med sötad kvar o eller bakar nåt sånt själv vid kalas o liknande. Kan hålla mig mätt även om jag vill ner till 10-12% kropssfett. har varit nere på 8% men där är prestandan i golvet så skittråkigt och värdelöst för mig.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 22:32   #7
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Jag äter 6 ägg till frukost, typ 350-500gram kött + lite spenatblad eller någon tomat till lunch och nåt liknande till middag. Det är jag mätt på men kaloriunderskott så jag växer inte på det utan behöver lägga till 500gram naturell kvarg+bär eller vassle eller grädde och vaniljpulver eller liknande på kvällen. Beroende på nivå av träning kan jag lägga till proteindryck mellan lunch och middag också för att se till att jag växer. Äter jag kolhydrater kan jag äta typ 4-7000kalorier utan att känna mig mätt och blir fet och mår dåligt(såklart) så "riktig" mat är en bra strategi tycker jag. Håller mig på strax under 90kg med 15%kropssfett vilket jag är nöjd med då prestationen sitter som en smäck på träningarna. Jag kör det här året runt. festar till det med sötad kvar o eller bakar nåt sånt själv vid kalas o liknande. Kan hålla mig mätt även om jag vill ner till 10-12% kropssfett. har varit nere på 8% men där är prestandan i golvet så skittråkigt och värdelöst för mig.
Håller tomater dig mätt, vad jag vet innehåller det bara vatten?

Jag är inte ute efter att växa!
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 23:04   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Chilihot Visa inlägg
Håller tomater dig mätt, vad jag vet innehåller det bara vatten?

Jag är inte ute efter att växa!
Man kan utan tvekan bli mätt på bara vatten, om vi bara ser till själva mättnadskänslan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 06:38   #9
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Citat:
Ursprungligen postat av Chilihot Visa inlägg
Håller tomater dig mätt, vad jag vet innehåller det bara vatten?
Om du läser igenom hans inlägg igen och ser om det finns någon ledtråd om att det kan vara något mer än tomaten som bidrar till mättnad?

"Jag äter 6 ägg till frukost, typ 350-500gram kött + lite spenatblad eller någon tomat till lunch och nåt liknande till middag."
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 06:49   #10
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Chilihot Visa inlägg
Håller tomater dig mätt, vad jag vet innehåller det bara vatten?

Jag är inte ute efter att växa!
Skulle säga att det är kilot kött och de 6 äggen som håller mig mätt. Tomaten är mer garnering.

Växa delen drog jag för att när du gått ner en massa i vikt kanske du vill börja lägga på mer muskler och det är minst sagt problematiskt på kaloriunderskott.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)