Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-09, 17:23   #1
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Minska i fett, öka i muskler - vad funkar?

Jag har läst på en del och det verkar ju vara möjligt att ligga på kaloriunderskott, öka i muskler och samtidigt minska fettmassan. Jag tränar löpning och ett program från Cali Move (kroppsstyrka) som jag tycker är väldigt roligt. Jag har märkt en del skillnader under våren och ser att jag lägger på mig lite muskler. Jag gillar att springa men kan klara att underhålla min relativt goda kondition med ganska lite löpträning numera.

Problemet är väl att jag är som sopberget i fragglarna. Jag äter visserligen nyttig mat också, men utöver det kan jag frossa i godis, öl och snacks. Jag är viktstabil med den typen av leverne (181 cm, och 74 kg).

När jag dock ska börja äta nyttigt enligt strikt kostschema så har jag oerhört svårt att trycka i mig alla kalorier, även vid en kalorirestriktion. Det jag funderar på om jag kommer lyckas att få bra resultat bara genom att träna hårt och se till att jag äter ordentligt med protein varje dag? Om jag äter tex 2 gram protein /kg kroppsvikt varje dag samtidigt som jag ligger på underskott, kommer det funka?

Jag märker ju att jag blir märkbart mindre sugen på snask när jag ska försöka äta så pass mycket protein....
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 17:30   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Det beror på hur mycket du tränat tidigare. Är du nybörjare så är det lätt, om du styrketränat ett par år så är det mindre lätt.

Tung styrketräning är det som gäller om du ska bygga muskler på kaloriunderskott. Vet ej vad Cali move är. Men du måste pressa dig mot att lyfta mer vikt för att bygga muskler.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 18:45   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
https://www.styrkelabbet.se/bygga-mu...ett-samtidigt/

https://www.styrkelabbet.se/bygga-mu...h-branna-fett/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)