Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-04-06, 08:35   #1
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 702
Svält-läge

Hej,

Om man deffar med högre kcal underskott, t ex -800 eller -1000 kcal per dag, under 6 månader eller så - kan det leda till snabb viktuppgång sen när man slutar deffa då kroppen "suger åt sig" kcal? Läste lite bro science nyss men det känns som att det kanske kan stämma.

Märker t ex med mig själv att om jag inte tränar 3-4dagae och äter mycket väger jag flera kg mer. En del är vätska såklart, men säkert en del fett.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 08:56   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Kroppen suger alltid åt sig alla kalorier du ger den. Innebär ditt kaloriintag att du hamnar på överskott, går du upp i vikt igen. Svårare är det inte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 10:49   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Det jag skulle tillägga är detta: ju större underskott och ju längre tid det pågår, desto mer påverkas NEAT - alltså man blir slöare och rör sig mindre spontant utanför träning och aktiviteter. Detta håller i sig även efter att man ökat kaloriintaget, vilket innebär att man faktiskt har sänkt sin energiförbrukning. Vilket innebär att XXXX kcal gör dig fetare efter en hård och långvarig viktnedgång än vad samma mängd kalorier gjorde innan - eftersom energiförbrukningen är lägre.

Men precis som Grub skriver man tar alltid upp allt man stoppar i sig. Det som varierar är hur mycket man gör av med.

Om du blir svullen av 3 dagar så beror det sannolikt mest på vätska och att du har mer i lilla maggen dock. Låt säga att du gör av med 150 kcal mindre per dag pga minskad NEAT, det är inget du märker på 3 dagar... men på 100 dagar blir det skillnad.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 12:17   #4
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 702
Tack för svar

Min vikt pendlar alltid nått kg upp och ner så brukar inte oroa mig, men när man läser saker på nätet av folk som framstår som kunnig börjar man ju undra.

Tack igen!
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)