Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-18, 17:04   #16
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Kan någon bringa klarhet i detta?:p appen säger att jag ligger på 1700 till och med i underskott. Ja förstår inte dessa vad dessa 900 kalorier kommer ifrån?:o

Jag har ju räknat ut att jag behöver för att ligga på balans typ 2600 sen tog jag bort i början 600. Då låg jag 2000. Sen tyckte ja inte hände så mycket tog bort ytterligare 200. Så det totala 1800 kalorier är ju dom jag förbrukar per dag. Eller är jag ute o cyklar helt?

Senast redigerad av wick08 den 2021-03-18 klockan 17:10.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 17:38   #17
Fergie8
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Ort: Falun
Inlägg: 24
Om du ser tydligt i spegeln att din kropp är smalare så har dina 7 dagar styrketräning / vecka gett resultat.
Du tappar fett men ökar i fettfri massa (muskler) i ganska samma takt så då händer inget på vågen.
Tips: köp en våg som mäter din fettprocent. Då kan du se på ett ungefär vad som händer i kroppen, fett vs muskler.


Vad dricker du? Några glas mjölk, saft eller läsk ger dig snabbt några hundra kalorier. Håll dig till vatten, kaffe eller te.
Hur ser din helg ut? En påse chips och lösgodis vänder lätt veckans kaloriunderskott till ett överskott som man kanske inte tänker på.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Fergie8 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 17:46   #18
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Fergie8 Visa inlägg
Om du ser tydligt i spegeln att din kropp är smalare så har dina 7 dagar styrketräning / vecka gett resultat.
Du tappar fett men ökar i fettfri massa (muskler) i ganska samma takt så då händer inget på vågen.
Tips: köp en våg som mäter din fettprocent. Då kan du se på ett ungefär vad som händer i kroppen, fett vs muskler.


Vad dricker du? Några glas mjölk, saft eller läsk ger dig snabbt några hundra kalorier. Håll dig till vatten, kaffe eller te.
Hur ser din helg ut? En påse chips och lösgodis vänder lätt veckans kaloriunderskott till ett överskott som man kanske inte tänker på.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Tjena! Nope inget godis varken på helger eller vardagar utan det blir nån fredag en protein bar som godis då. Ibland dricker ja nån pepsi Max men mest vatten och kaffe. Inga chips eller så heller. Mjölk kör ja den kalorisnåla mandelmjölken, mest till kaffe o shakes

Jag tror på det du skriver om att träningen gett bra resultat och att de inte händer så mycket på vågen.

Det ska jag ta och göra! Tack för tipset om vågen!
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-18, 18:02   #19
Qvarnis
Registered User
 
Qvarniss avatar
 
Reg.datum: Feb 2021
Inlägg: 18
Säg att du har 2700 kalorier som grundförbrukning per dygn. Med ett underskott på 1800 kalorier för deffen blir det 2700-1800= 900 kalorier du ska äta per dygn.
I dagsläget äter du knappt 1800 per dygn om din app stämmer och du bokför allting. då ligger du på ett underskott på 900 kalorier om du har "normala" 2700 kalorier som grundförbrukning
Qvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 02:04   #20
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
Säg att du har 2700 kalorier som grundförbrukning per dygn. Med ett underskott på 1800 kalorier för deffen blir det 2700-1800= 900 kalorier du ska äta per dygn.
I dagsläget äter du knappt 1800 per dygn om din app stämmer och du bokför allting. då ligger du på ett underskott på 900 kalorier om du har "normala" 2700 kalorier som grundförbrukning

Jag la in i appen hur mycket jag tränar o rör på mig samt vikt vilket var 80 kg och längd 186 cm.

Appen la mig på 2700 och jag kollade även kalori kalkylator på styrkelabbets sida vilket visa snarlikt. Sen drog jag bort 600 och va ja fattar de som så är det då alltså ett underskott på 600. 500 ska man ju va jag läst och förstått ge dig en viktminskning på cirka 0.5 kg i veckan. Ja drog sedan från 2000 bort ytterligare 200 så det blev 1800. Och vad jag förstår det som så är det dom kalorier ja har att röra mig med och då ligger jag på ett underskott på 800 kcal?

Appen räknar in allt och håller sen koll på mitt kaloriintag så exempelvis står det 1800 som det totala och då står det att jag kanske nån dag har 50 kalorier kvar etc. Jag går alltså aldrig över det totala intaget utan försöker alltid ligga på 1800.

Men som en annan nämnde så tror jag att jag går ner långsamt samtidigt som jag bygger.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 04:50   #21
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Jag förstår inte hur folk får ihop ekvationen att om man bygger muskler på kaloriunderskott så står man still i vikt. Visst muskler består till större del än fett av vatten, men inte 100% vatten, så viktnedgång ska fortfarande ske vid underskott med samtidig musklebyggning. Energi=massa, energi=kcal, energi=fett, energi=muskler, muskler kan inte bara uppstå ur ingenting.

Det jag inte får ut av inläggen här är:
1. Hur länge har du stått still i vikt? Att man står still i vikt ett par veckor är inte ovanligt trots stort underskott, går det mer än en månad utan att det händer något, då kan man vara säker på en sak: man äter för mycket för att hamna på underskott.
2. Väger du all mat? Eller räknar du t.ex en brödskiva som en brödskiva och bokför i appen? Om du inte väger ALL mat så gör du FEL.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-19, 09:32   #22
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag förstår inte hur folk får ihop ekvationen att om man bygger muskler på kaloriunderskott så står man still i vikt. Visst muskler består till större del än fett av vatten, men inte 100% vatten, så viktnedgång ska fortfarande ske vid underskott med samtidig musklebyggning. Energi=massa, energi=kcal, energi=fett, energi=muskler, muskler kan inte bara uppstå ur ingenting.

Det jag inte får ut av inläggen här är:
1. Hur länge har du stått still i vikt? Att man står still i vikt ett par veckor är inte ovanligt trots stort underskott, går det mer än en månad utan att det händer något, då kan man vara säker på en sak: man äter för mycket för att hamna på underskott.
2. Väger du all mat? Eller räknar du t.ex en brödskiva som en brödskiva och bokför i appen? Om du inte väger ALL mat så gör du FEL.

1 Allt som allt så har jag gått ner 1.7 KG. Sen den 15e februari. Dock ska det noteras att jag ju två - tre veckor legat på 2200 sen 2000 och nu 1800 så jag har inte sen start legat så lågt. Så jag har egentligen inte stått stilla jätte länge. Så jag tror jag bara saknar tålamod och får inse att de tar tid. Som sagt har de hänt saker i spegeln och det är faktiskt de egentligen som är viktigt

2 Japp räknar in allt som bröd olja osv allt verkligen.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-20, 03:44   #23
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
Säg att du har 2700 kalorier som grundförbrukning per dygn. Med ett underskott på 1800 kalorier för deffen blir det 2700-1800= 900 kalorier du ska äta per dygn.
I dagsläget äter du knappt 1800 per dygn om din app stämmer och du bokför allting. då ligger du på ett underskott på 900 kalorier om du har "normala" 2700 kalorier som grundförbrukning
Jag tror väl inte att TS menar att han ligger på 1800kcal i underskott, utan att han han får i sig ca 1800kcal per dag - och det i sig är ett underskott.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 17:02   #24
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Jag tror väl inte att TS menar att han ligger på 1800kcal i underskott, utan att han han får i sig ca 1800kcal per dag - och det i sig är ett underskott.

Stämmer korrekt var nog ja som var lite otydlig

Ialf så har vågen gått ner nu så nu börjar de hända saker!
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 22:52   #25
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Härligt att du ser resultat på vågen men spegeln är ju helt klart viktigare och bra att du fortsatt på samma spår som du gjort tidigare. 1 månad är inte jättelång tid att stå still i vikt om man ökat sin träning mycket. Glykogen och vatten kan göra så det ser ut som att man står still men att man faktiskt tappar fett.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 23:43   #26
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Härligt att du ser resultat på vågen men spegeln är ju helt klart viktigare och bra att du fortsatt på samma spår som du gjort tidigare. 1 månad är inte jättelång tid att stå still i vikt om man ökat sin träning mycket. Glykogen och vatten kan göra så det ser ut som att man står still men att man faktiskt tappar fett.

Precis! Bara låta tiden ha sin gång så får man hoppas på att resultaten är tillräckligt bra sen så man slipper deffa längre än sitt uppsatta mål
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 16:26   #27
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Den bittra sanningen är att du inte går ner i vikt som planerat. Att det ser lite bättre ut i spegeln kan bero på flera saker; bra tryck, mindre mat i tarmarna, vätska osv.

De flesta säger att man inte ska stirra blint på vågen - men - siffror ljuger inte.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 17:06   #28
wick08
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Fishta Visa inlägg
Den bittra sanningen är att du inte går ner i vikt som planerat. Att det ser lite bättre ut i spegeln kan bero på flera saker; bra tryck, mindre mat i tarmarna, vätska osv.

De flesta säger att man inte ska stirra blint på vågen - men - siffror ljuger inte.

Fast spegeln ljuger inte heller och inte bilder man tar före och efter heller. Vågen kan ju bero på jätte många saker, och man väger ju inte samma vikt varenda dag kan ju bero på vätska osv. Nog bättre att väga sig inte allt för ofta samma tid dvs morgonen efter toalettbesök osv för att kolla så man droppar i vikt. Så gjorde en vän till mig fick jag reda på nyligen han kollade bara spegeln och körde på hårt med träning o kost han droppa en 12 kg.
wick08 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)