Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-14, 10:02   #16
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
En strikt djurbaserad diet må vara överlägsen de flesta sätt att äta som t.ex. växtbaserade dieter och Livsmedelsverkets tallriksmodeller men fallerar kraftigt när det kommer till tarmhälsan. Av att studera naturfolken så förstår man att människan också dragit nytta av hälsosamma växter även om dessa utgjort en liten del kalorimässigt.
Motstrider inte din poäng, men jag har alltid tyckt att fetmarkerade är ett märkligt sätt att motivera något. Naturfolk har ju inte så mycket val i vad de äter, de äter vad som finns tillgängligt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 11:00   #17
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
En strikt djurbaserad diet må vara överlägsen de flesta sätt att äta som t.ex. växtbaserade dieter och Livsmedelsverkets tallriksmodeller men fallerar kraftigt när det kommer till tarmhälsan. Av att studera naturfolken så förstår man att människan också dragit nytta av hälsosamma växter även om dessa utgjort en liten del kalorimässigt.
Inte bara växter i sig, utan också maginnehållet hos växtätande djur dvs delvis nedbrutna växter. Vilket många 100% grottman/karnivor-människor verkar förbise
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 19:19   #18
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
En strikt djurbaserad diet må vara överlägsen de flesta sätt att äta som t.ex. växtbaserade dieter och Livsmedelsverkets tallriksmodeller men fallerar kraftigt när det kommer till tarmhälsan. Av att studera naturfolken så förstår man att människan också dragit nytta av hälsosamma växter även om dessa utgjort en liten del kalorimässigt.
Kör inte strikt. Håller mig under 20g kolhydrater per dag. Dem får jag från brysselkål eller broccoli. Så ca 400g av någon av dem. Därför jag valde en kombo av keto/carnivore och inte strikt carnivore.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 20:42   #19
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Motstrider inte din poäng, men jag har alltid tyckt att fetmarkerade är ett märkligt sätt att motivera något. Naturfolk har ju inte så mycket val i vad de äter, de äter vad som finns tillgängligt.
När naturfolken övergick till en västerländsk kost så utvecklades inte tänderna eller ansiktet normalt längre. Det har observerats. Men man har också vetat om detta länge inom antropologin som även talar om för oss att människan blev kortare och fick lägre skallvolym tack vare jordbruket.
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Kör inte strikt. Håller mig under 20g kolhydrater per dag. Dem får jag från brysselkål eller broccoli. Så ca 400g av någon av dem. Därför jag valde en kombo av keto/carnivore och inte strikt carnivore.
Det kan vara värt att kolla upp problematiken med goitrogener. Många faktorer spelar in men det kan vara vettigt att vara uppmärksam på detta när man äter så pass mycket av sådana växter.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 10:00   #20
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
När naturfolken övergick till en västerländsk kost så utvecklades inte tänderna eller ansiktet normalt längre. Det har observerats. Men man har också vetat om detta länge inom antropologin som även talar om för oss att människan blev kortare och fick lägre skallvolym tack vare jordbruket.

Det kan vara värt att kolla upp problematiken med goitrogener. Många faktorer spelar in men det kan vara vettigt att vara uppmärksam på detta när man äter så pass mycket av sådana växter.
Det beror på vad man värdesätter. Vi är ju med vår moderna kost längre/ungefär lika långa som vad naturfolken var så jag ser inte kopplingen där. En "jordbrukskost" måste syfta till kosten på typ 1700-1800-talet?

Intressant med goitrogener. Morsan hade struma. Jag äter dock aldrig de listade växterna som innehåller sådant, och har alltid hatat att äta de flest asådana livsmedel så jag hoppas att jag är säker
Har dock börjat äta ca 200g spenat per dag nyligen!
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 16:20   #21
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Fortfarande carnivore här. här ej dött eller fått skjörbjugg. Dock på senare tid har jag även lagt till en avokado i veckan typ. Samt dricker fortfarande mitt kokosfett/smör kaffe. Mår prima.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 20:00   #22
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Fortfarande carnivore här. här ej dött eller fått skjörbjugg. Dock på senare tid har jag även lagt till en avokado i veckan typ. Samt dricker fortfarande mitt kokosfett/smör kaffe. Mår prima.
Får jag fråga hur stor del av ditt dagsintag som går till protein?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 22:07   #23
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det beror på vad man värdesätter. Vi är ju med vår moderna kost längre/ungefär lika långa som vad naturfolken var så jag ser inte kopplingen där. En "jordbrukskost" måste syfta till kosten på typ 1700-1800-talet?
När det kommer till hjärnan så är det konstaterat att den var större före jordbruket. Anledningen till att människan blivit väldigt mycket längre i framförallt västvärlden under de gångna 150 åren anses bero på att vi får i oss mer näring. Vi äter oss feta och svälter inget helt enkelt.

Går vi tillbaka till vikingatiden så var vikingarna en hel del längre än vad vi var på 1800-talet. Kanske ända upp till samma medellängd som idag enligt vissa källor. Förmodligen svalt man mindre på vikingatiden eftersom jag funnit att kosten på 1800-talet var mer näringsrik än vad den är idag. Mindre individer bör dessutom logiskt sett ha en högre överlevnadsförmåga än större vid svält. Min gissning är att vi hade varit ännu längre idag om vi ätit oss mätta på vår tidigare kost och framförallt om vi gjort det på en kost som härmar naturfolkens sätt att äta. Alltså en i huvudsak djurbaserad kost kompletterad med nyttiga växter. Rent matematiskt ger en sådan kost betydligt mer nettonäring och gynnsamma hälsoämnen än alla andra sätt att äta.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Intressant med goitrogener. Morsan hade struma. Jag äter dock aldrig de listade växterna som innehåller sådant, och har alltid hatat att äta de flest asådana livsmedel så jag hoppas att jag är säker
Har dock börjat äta ca 200g spenat per dag nyligen!
Spenat ska också innehålla goitrogener. Men vad jag vill minnas inte alls lika mycket. Ångkokning ska vara till särskild hjälp för att skära ner på dessa samtidigt som man bevarar mycket av näringen. Spenat innehåller däremot en hel del oxalater som kan orsaka en rad problem i kroppen. Är man helt frisk så är det kanske bara näringen man behöver tänka på eftersom oxalater binder mineraler. För att göra sig av med en del oxalater hjälper kokning bättre än ångkokning. Nackdelen är att kokning är sämre på att bevara näringen. Jag skulle i alla fall inte oroa mig förutom om du äter 200g rå spenat dagligen. Eller om du får njursten eller någon oförklarlig värk i kroppen.

Senast redigerad av Flem den 2021-01-15 klockan 22:10.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 22:49   #24
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Fortfarande carnivore här. här ej dött eller fått skjörbjugg. Dock på senare tid har jag även lagt till en avokado i veckan typ. Samt dricker fortfarande mitt kokosfett/smör kaffe. Mår prima.
Tror du att det aldrig kommer hända dig något eller tror du att det kan dyka upp något fast mycket senare? Eller har du inställningen att du bara inte bryr dig?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 07:39   #25
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Hmm....för att bli av med glycin, t e x från bindväv i kosten, utsöndras det som oxalsyra....
Är inte det ett problem i en kost rik på kött ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 02:40   #26
KaffeMedDropp
Registered User
 
KaffeMedDropps avatar
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Gött-eborg
Inlägg: 4
Kan inte leva utan mina nötfärsbiffar så jag tar risken.
KaffeMedDropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 08:16   #27
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Gröna gårdar har inte nitrit i någon av sina produkter
Nej men om det ej ändras så har eko gårdar bara krav på att man kör ekologiskt 2 år sen är dom eko,,, alltså det som är kvar i marken är fortfarande i maten efter 2 år.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 08:21   #28
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nitrit kommer inte från marken.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 21:15   #29
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Danmark ändrar sina rekommendationer om kött

https://altomkost.dk/raad-og-anbefal...ugter-og-fisk/
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 15:52   #30
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Danmark ändrar sina rekommendationer om kött

https://altomkost.dk/raad-og-anbefal...ugter-og-fisk/
Trodde danmark var baserat, men icke.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)