Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-03-03, 21:41   #1
SilverFox
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 3
Muskelmassa

Jag började träna för ca 14 månader sedan varav ca 12 varit aktiva (sjukdom etc).
Jag vägde ~91 kg när jag började träna och hade enligt traditionell mätning med måttband runt mage/hals och vikt en fettprocent på runt 23%.

Jag har tränat ganska strukturerat men satsat mest på styrkeökningar då jag inte direkt bryr mig om det estetiska, men det skadar såklart inte att få med lite på köpet. Jag har lagt störst fokus på basövningar för styrka men även kört assistansövningar med 3-5 det om 8-12 reps med kort setvila etc. Jag har gjort signifikanta styrkeökningar på alla fronter, kan ju nämna baslyften i 1RM (start och nuvarande) :
Bänk 75 kg - - > 115 kg
Böj 60 kg - - > 140 kg
Mark 120 kg - - > 180 kg
Som lite fingervisning. Knäböj kunde jag knappt utföra första 6bmånaderna pga knäproblem dock.
Men iaf, helt ok styrkeökningar enligt mig.
Lite ökningar i måtten runt bröst, armar och ben har skett, jag har inte mätt men det märks väl på kläder
Dock så väger jag fortfarande 91 kg, legat på kcal balans under hela tiden, samt samma fettprocent (23) enligt samma mätmetod. Det jag funderar på är ju då - har jag ökat nån muskelmassa alls? Jag väger ju samma som när jag började och samma mängd fett som tidigare.. Så om jag har ökat i muskelmassa så borde det ju märkas på antingen vikten eller fettprocenten? Jag måste ju ha förlorat kilon i något för att kunna lägga på mig muskelmassa utan att det syns på vågen? Lite förvirrad hehe.
SilverFox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 21:56   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 208
Frågan är mer hur mäter du muskelmassa och kroppsfett ?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 22:05   #3
SilverFox
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Frågan är mer hur mäter du muskelmassa och kroppsfett ?
Jag har använt nåt onlineverktyg och slagit in midjemått, mått runt hals samt vikt, och det kan säkert ge lite felaktiga uppskattningar men måtten är nära på exakt samma som när jag började så det är mest den observationen jag går på. Ang muskelmassa har jag inte tagit några mått varken före eller efter men jag kan knappt ha några av kläderna jag använde för ett år sen :}
SilverFox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 22:29   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFox Visa inlägg
Jag har använt nåt onlineverktyg och slagit in midjemått, mått runt hals samt vikt, och det kan säkert ge lite felaktiga uppskattningar men måtten är nära på exakt samma som när jag började så det är mest den observationen jag går på. Ang muskelmassa har jag inte tagit några mått varken före eller efter men jag kan knappt ha några av kläderna jag använde för ett år sen :}
Att mäta fettprocent med måttband lär inte ge lite felaktiga uppskattningar, det lär ge helt felaktiga siffror.
Och angående kläderna som inte passar trots samma mått - antingen mätte du fel första gången, eller så har kläderna krympt då, du får själv avgöra vad som är mest troligt.

Trots att man kan göra styrkeökningar utan några större ökningar i muskelmassa så finner jag det högst troligt att du bytt ett par kilo fett mot muskler.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 22:42   #5
SilverFox
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Att mäta fettprocent med måttband lär inte ge lite felaktiga uppskattningar, det lär ge helt felaktiga siffror.
Och angående kläderna som inte passar trots samma mått - antingen mätte du fel första gången, eller så har kläderna krympt då, du får själv avgöra vad som är mest troligt.

Trots att man kan göra styrkeökningar utan några större ökningar i muskelmassa så finner jag det högst troligt att du bytt ett par kilo fett mot muskler.
Jag hoppas att du har rätt på den sista biten
Jag har ju inte mätt bröst, armar, ben etc alls utan bara noterat att kläderna sitter väldigt mycket tightare där nu än innan vilket ju talar för iaf lite massaökning där. Spekulerade mest i om det finns nåt annat i kroppen som potentiellt skulle kunnat väga några kilon tidigare som nu är ersatt med muskelmassa, typ mer vätska eller nåt. Är som sagt inte så kunnig på detta

Senast redigerad av SilverFox den 2021-03-03 klockan 22:44.
SilverFox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 23:08   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFox Visa inlägg
Jag hoppas att du har rätt på den sista biten
Jag har ju inte mätt bröst, armar, ben etc alls utan bara noterat att kläderna sitter väldigt mycket tightare där nu än innan vilket ju talar för iaf lite massaökning där. Spekulerade mest i om det finns nåt annat i kroppen som potentiellt skulle kunnat väga några kilon tidigare som nu är ersatt med muskelmassa, typ mer vätska eller nåt. Är som sagt inte så kunnig på detta
Muskler består till 70-80% av vatten, så vätska har du nog dragit på dig oavsett
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 15:38   #7
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Jag är inte alls lika negativt inställd till måttbandet som andra här verkar vara. Visst, det är ju naturligtvis inte lika säkert som en kaliper eller dexascan-mätning, men tillräckligt bra för att säga nåt om varthän det barkar.

Antar du använder US navy metoden då man mäter hals och midja? Den har visat sig väldigt träffsäker för många. Styrkelabbet har skrivit om det, googlade fram här https://www.styrkelabbet.se/kalkylat...sfett-procent/ Standardavvikelsen är 3 procent – helt okej för en mätning som man kan göra hemma på 30 sek tycker jag.

Varför har då dina mått inte förändrat sig? Jag tror att du delvis mäter dig själv annorlunda, kanske drog in magen mer osv vid den första mätningen. Och om du upplever en skillnad på kläder och i ansiktet med mera så har det ju definitivt hänt något. Styrkan är ju också ett bra kvitto på att det går åt rätt håll åtminstone. Bara att fortsätta i samma spår, säger jag!
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)