Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-26, 13:53   #1
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Smith bänk vs fritt för hypertrofi

Goddag, rubriken säger det mesta! Om man enbart är ute efter hypertrofi, spelar det någon roll vilken av dessa man kör? Jag har nämligen en skolios i min bröstrygg som gör övningar där fria stänger används i stort sätt är omöjliga utan att snedbelastning uppstår.
Om jag ska ligga på ett sätt som gör att stången kommer ned jämnt så känns det inte bra i min ena axel och om jag ligger på ett sätt där det känns naturligt för mig så tiltar stången märkbart åt vänster och jag känner hur den ena sidan tar över mer än den andra, men när jag kör den i en smith så kan jag ligga på ett sätt som känns bra för axlarna samtidigt som det känns som att båda sidorna utför lika mycket av arbetet.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-26, 14:03   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Goddag, rubriken säger det mesta! Om man enbart är ute efter hypertrofi, spelar det någon roll vilken av dessa man kör? Jag har nämligen en skolios i min bröstrygg som gör övningar där fria stänger används i stort sätt är omöjliga utan att snedbelastning uppstår.
Om jag ska ligga på ett sätt som gör att stången kommer ned jämnt så känns det inte bra i min ena axel och om jag ligger på ett sätt där det känns naturligt för mig så tiltar stången märkbart åt vänster och jag känner hur den ena sidan tar över mer än den andra, men när jag kör den i en smith så kan jag ligga på ett sätt som känns bra för axlarna samtidigt som det känns som att båda sidorna utför lika mycket av arbetet.
Med tanke på vad du skriver om skoliosen tycker jag valet är klockrent, kör i Smith. Om du hypotetiskt får 5 % mindre muskelmassa av det så är det ändå värt fördelarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-26, 14:18   #3
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Snedbänk i smith är iaf en extremt bra övning. Dom senaste åren har jag till 95% endast använt maskiner och kablar och det funkar bra

Senast redigerad av Läskeblask den 2020-03-26 klockan 14:19.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-26, 17:59   #4
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Jag har skolios och fick tidigare stora problem med axeln. Mycket pga snedhet. Korrekt utförd SL-bänk samt korrekt rehab gjorde min axel bra! All ryggträning har nog hjälpt även det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-26, 21:26   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Skolios är en pina, min är inte stor, men snedbelastningen som den har gett är jag idag helt säker på är orsaken till både en diskskada och div problem som jag har haft med axlarna genom åren, synd att jag inte var medveten om den innan det var försent.
Så som redan har sagts, kör smithen! Hantlar borde funka bra med, eller det gör det iaf för mig, jag fick ersätta bänken med dem för länge sedan.

Senast redigerad av Kev88 den 2020-03-26 klockan 21:28.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)