Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-04, 18:31   #1
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Kaffebryggare och temp.

Jag gillar riktigt starkt svart bryggkaffe av god kvalité så jag tänkte pensionera min gamla kaffebryggare som är 10 år. Jag tänkte att den säkert har tappat effekt och brygger för kallt. Jag mätte med min digitala köttermometer och tempen låg på 88 i början men sedan steg den till 92 mot slutet, så den var ju inte helt värdelös. Sedan köpte jag en ny lite dyrare bryggare från Braun som hade fått mkt bra recensioner. Nyfiken som jag är så mätte jag vattentemperaturen på den nya och det var betydligt lägre!? låg runt 82-85 och mot sluten av bryggningen runt 89. Men kaffet är skitgott och varmt och jag är ändå kräsen. När man läser om bryggtemperaturer så verkar allt vara skit under 92. Det ska ligga mellan 92-96 grader annars så frigörs inte alla aromer osv.. Är denna nya lite dyrare bryggare med fina recensioner egentligen skit, eller är temperatursnacket från alla Barista:s BS? Vad tänker ni om detta?

Senast redigerad av Strixen den 2019-12-04 klockan 18:33.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 07:42   #2
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Jag vet inte om du redan gör det. Men om du är intresserad av riktigt gott kaffe borde du mala bönorna själv med en lämplig kaffekvarn.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 07:49   #3
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Strixen Visa inlägg
Jag gillar riktigt starkt svart bryggkaffe av god kvalité så jag tänkte pensionera min gamla kaffebryggare som är 10 år. Jag tänkte att den säkert har tappat effekt och brygger för kallt. Jag mätte med min digitala köttermometer och tempen låg på 88 i början men sedan steg den till 92 mot slutet, så den var ju inte helt värdelös. Sedan köpte jag en ny lite dyrare bryggare från Braun som hade fått mkt bra recensioner. Nyfiken som jag är så mätte jag vattentemperaturen på den nya och det var betydligt lägre!? låg runt 82-85 och mot sluten av bryggningen runt 89. Men kaffet är skitgott och varmt och jag är ändå kräsen. När man läser om bryggtemperaturer så verkar allt vara skit under 92. Det ska ligga mellan 92-96 grader annars så frigörs inte alla aromer osv.. Är denna nya lite dyrare bryggare med fina recensioner egentligen skit, eller är temperatursnacket från alla Barista:s BS? Vad tänker ni om detta?
Kanske är det så att eftersom ren kaffesmak smakar som Christer Petterssons ljumske så frigörs inte alla aromer på din bryggares lägre temp = mer välsmakande kaffe?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 18:43   #4
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Kanske är det så att eftersom ren kaffesmak smakar som Christer Petterssons ljumske så frigörs inte alla aromer på din bryggares lägre temp = mer välsmakande kaffe?
Det är ju en teori förstås, att fullständigt frigjorda kaffearomer inte passar alla gommar ..
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-31, 17:27   #5
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Det är nog från person till person, hur pass viktigt att man tycker att det är.
Är själv ganska kräsen, när det gäller kaffe.
Men kan nog inte märka någon större skillnad om bryggtemperaturen var 88 eller 93 grader Celsius.

Kör med Moccamaster plus en wilfa kvarn.
Kan bara säga att även om bryggtemperaturen inte håller ECBC-standard i ditt fall.
Så är det oerhört gott med nymalt kaffe vilket gör kaffet i regel till en härlig aromatisk upplevelse.

Kan varmt rekommendera en wilfa kvarn, den är certifierad. Går att ändra malningsgrovleken enkelt efter tycke och smak.

Jag maler alltid för den mängd kaffe jag kommer att brygga. Det är värt besväret, istället för att när man ändå maler så passar man på att mala för flera dagar.

Aromen i nymalt kaffe är oerhört känsligt när det kommer i kontakt med syre, så aromen börjar avta väldigt snabbt, eftersom det inte vacuum förpackas i hemnet.

Hoppas att jag inte skenade i väg allt för mycket.
Lycka till med kaffebryggningen hur du nu än gör ��
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 01:44   #6
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Jag brukar bara hälla kokande vatten i en kopp med snabbkaffe. Oftast duger temperaturen helt okej känner jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 08:10   #7
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Jag brukar bara hälla kokande vatten i en kopp med snabbkaffe. Oftast duger temperaturen helt okej känner jag.
Va? Inte varmaste vattnet rätt från kranen?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 12:51   #8
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Det är inte många kaffebryggare som får ur sig 93+ grader, iallafall inte under de första minuterna. Oftast så bryggar man inte till ett helt kafferep utan till sig själv, typ 2-3 koppar och då blir inte ens de "bästa" maskinerna helt varma. Jag övertygad om att kaffe är som vin, det som "proffsen" tycker är bäst kanske inte passar ens egna smaklökar utan en kallare bryggning kan upplevas som godare. Många blir lurade att köpa svindyra kaffekokare fast de skulle själva aldrig märka någon skillnad i en blindtest, eller så skulle de välja kaffet som bryggdes i en lägre temperatur som det godaste (nu generaliserar jag förstås).

Senast redigerad av Decepticon den 2020-01-03 klockan 12:53.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 00:59   #9
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Va? Inte varmaste vattnet rätt från kranen?
Får ut väldigt mycket koppar ur mina varmvattenledningar, så föredrar nog att använda kall vatten som upphettas via kokkärl om jag får välja själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 09:31   #10
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Får ut väldigt mycket koppar ur mina varmvattenledningar, så föredrar nog att använda kall vatten som upphettas via kokkärl om jag får välja själv.
Och det får du ju
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 09:58   #11
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Jag köpte denna och är väldigt nöjd.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)