Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-04, 22:11   #16
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Blir lätt så när våra politiker tvingar på en solidaritet som medborgarna ej har efterfrågat.
Civilisation är ett begrepp som du behöver fundera över...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 22:12   #17
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Civilisation är ett begrepp som du behöver fundera över...
tack för den tankeväckaren..
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 23:04   #18
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Ett alternativ till allt ni skriver kan ju tänkas vara att uppmuntra fler till att göra goda gärningar....

Jag blir glad när jag ser någon donera pengar till en bra organisation eller ber om att inte få en plastpåse i kassan osv.

När man ser folk göra bra saker är det lättare at göra dem själv. Det får en att tänka efter.

En teori på er som stör er på detta är att ni undermedvetet mår dåligt över att ni själva inte bidrar. Visst kan ni hävda att ni gör och motivera det med det ena och andra, men det undermedvetna vet den verkliga sanningen.

Bara en teori.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 23:49   #19
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Ett alternativ till allt ni skriver kan ju tänkas vara att uppmuntra fler till att göra goda gärningar....

Jag blir glad när jag ser någon donera pengar till en bra organisation eller ber om att inte få en plastpåse i kassan osv.

När man ser folk göra bra saker är det lättare at göra dem själv. Det får en att tänka efter.

En teori på er som stör er på detta är att ni undermedvetet mår dåligt över att ni själva inte bidrar. Visst kan ni hävda att ni gör och motivera det med det ena och andra, men det undermedvetna vet den verkliga sanningen.

Bara en teori.
Du har missförstått hela grejen. Det är inte irriterande alls med folk som gör "goda gärningar". Tvärtom.

Det som är irriterande är det som delta mats rätt tydligt poängterade i trådstarten. Nämligen folk som är så jävla noga med att stoltsera med hur duktiga och osjälviska de är.

Citat:
Det viktiga är att låta andra veta att man är "osjälvisk" och hjälpsam. Det finns inte på kartan att man hjälper till helt anonymt utan någons vetskap.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 23:56   #20
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du har missförstått hela grejen. Det är inte irriterande alls med folk som gör "goda gärningar". Tvärtom.

Det som är irriterande är det som delta mats rätt tydligt poängterade i trådstarten. Nämligen folk som är så jävla noga med att stoltsera med hur duktiga och osjälviska de är.
Min poäng var väl snarare; hur vet vi att de stoltserar och inte bara väljer att visa upp gärningen för att uppmuntra andra?

Jag antar att jag behöver ett mer konkret exempel då jag inte själv kan relatera till typen som syftas på. Å andra sidan lever jag ganska isolerat
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 00:00   #21
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
En rent altruistisk handling borde vara att bli martyr som ateist.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 01:54   #22
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Min poäng var väl snarare; hur vet vi att de stoltserar och inte bara väljer att visa upp gärningen för att uppmuntra andra?

Jag antar att jag behöver ett mer konkret exempel då jag inte själv kan relatera till typen som syftas på. Å andra sidan lever jag ganska isolerat
Det "vet" man ju inte, men man vet ändå. Det har väl att göra med hur personen i fråga för det på tal. Har du aldrig hört en person skryta om något? Det är ju sånt som märks hyfsat tydligt tycker jag, i alla fall om det är en person man känner någorlunda, och vet hur personen brukar säga saker i "vanliga fall".

Sen kan man ju såklart ha misstagit sig, och det fanns inga "dolda agendor". Ett annat alternativ (som jag tror är rätt vanligt) är att folk skryter om alla möjliga saker helt omedvetet. Dvs att de pratar gärna om saker där de tycker de varit lite duktiga, för att de gillar att se sig själva i lite rosenskimmer, men de har kanske aldrig ens reflekterat över att det är en anledning till varför de väljer att prata om just det ämnet.

Jag tror inte det handlar om Jantelagen, dvs att jag missunnar dessa personer att få känna sig lite duktiga. Jag har inga större problem med att folk skryter om helt andra saker. Typ att de vunnit pengar, lyft nåt extra tungt på gymmet, eller gjort en bra affär, eller köpt en vräkig bil eller nåt. Det är nåt speciellt med just det här med att de nästan vill låtsas vara "bättre människor" än de egentligen är, typ.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 08:09   #23
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
"Welcome, welcome", allt medan kamerorna rullar...
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 08:18   #24
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Det är ju inte medmänskligheten som är märklig och suspekt, det är ju att man stoltserar med den som gör att man anar att egentligen är det mest att klättra i social status som motiverar den.

Sen kan man ju diskutera om fullständig altruism existerar men det är ju en annan fråga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 08:25   #25
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Finns det något som säger att altruism inte får kännas bra för den altruistiska? Alltid förstått det som att vara omtänksam/medmänsklig och gilla det. Är det bara altruism om man mår dåligt av sina goda gärningar?
__________________
FulRedBull Rocks!!!

Senast redigerad av spas den 2019-12-05 klockan 08:28.
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 08:40   #26
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av spas Visa inlägg
Finns det något som säger att altruism inte får kännas bra för den altruistiska? Alltid förstått det som att vara omtänksam/medmänsklig och gilla det. Är det bara altruism om man mår dåligt av sina goda gärningar?
Ett visst mått av varma känslor, tacksamhet etc är nog en stor del av den sociala drivkraften.

Dock en helt annan sak med att stoltsera med hur duktig man är.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 10:47   #27
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av spas Visa inlägg
Finns det något som säger att altruism inte får kännas bra för den altruistiska? Alltid förstått det som att vara omtänksam/medmänsklig och gilla det. Är det bara altruism om man mår dåligt av sina goda gärningar?
Ja. Därför att då är gärningen inte osjälvisk längre, du får ut något av att hjälpa någon annan. Både tacksamhet från den du hjälper, och beundran från andra.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 10:58   #28
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Du menar när man går in på Facebook och man hittar en person som ler mot kameran och har kassar med mat och kläder till flyktingar med kommentaren ”ingen kan göra allt man alla kan göra något”.

Tur att de yckas göra något bra med sitt skryt illafall, även fast de egentligen inte bryr sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 11:13   #29
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag tror att allting man gör är själviskt innerst inne. Även om man själv inte är medveten om det eller vill tro så. Till och med "meningen med livet" är ju en självisk grej, att överleva för att fortplanta sig.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 11:15   #30
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ja. Därför att då är gärningen inte osjälvisk längre, du får ut något av att hjälpa någon annan. Både tacksamhet från den du hjälper, och beundran från andra.
Har svårt att hitta någon beskrivning av altruism som innefattar ett faktiskt lidande för den altruistiske. Snarare att man faktiskt gillar och vill offra sig själv för någon/något annat. Länkar wikipedias beskrivning nedan. Särskilt intressant är "Altruism innefattar både den psykologiska viljan till dessa handlingar, samvetet och det beteende som kommer av viljan"

Från wikipedia:

"Altruism, medmänsklighet, oegennytta, osjälviskhet (motsats till egoism[förtydliga]), är att hjälpa andra utan att önska något i gengäld.

Till altruism räknas ofta generositet, självuppoffringar, att hjälpa människor med behov, och att frivilligt ge vika för någon annans vilja i strid mot ens egen. Altruism innefattar både den psykologiska viljan till dessa handlingar, samvetet och det beteende som kommer av viljan, men är inte synonymt med empati som i stället handlar om emotionellt medkännande och den psykologiska förståelsen för andras behov. Den empatiska förmågan är dock nära sammanbunden med altruistiska beteenden.[1] Altruism som mänsklig egenskap studeras särskilt inom psykologin."

Vill man sen skylta med det så är det samma sorts skryt som när man visar upp alla sina träningspass, eller hur duktiga ens barn är osv. Något de flesta är skyldiga till mellan varven, lite klassiskt feelgoodskryt.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)