Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-27, 21:11   #61
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Du killgissar med andra ord.
På samma sätt som du killgissar med ditt räkneexempel menar du?
Har tydligt förklarat min teori, vill man istället tro annat så är det allas rättighet och jag kan absolut ha fel och någon annan rätt.

Senast redigerad av perl den 2019-11-27 klockan 21:14.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 22:01   #62
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av perl Visa inlägg
På samma sätt som du killgissar med ditt räkneexempel menar du?
Har tydligt förklarat min teori, vill man istället tro annat så är det allas rättighet och jag kan absolut ha fel och någon annan rätt.


Jag gissade inte, det var riktiga siffror från mina tre år med privatleasing.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 09:12   #63
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Jobbar på volkswagen finans. Tro mig, det är stoooora pengar som tjänas på finansiering av bilar.
Förklarar den enorma besvikelsen hos bilhandlarna när jag alltid betalar "kontant". De verkar acceptera en ganska rejäl prutrunda med tanken "detta plockar vi ändå hem på finansieringen"...
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 09:49   #64
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Jobbar på volkswagen finans. Tro mig, det är stoooora pengar som tjänas på finansiering av bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Klart att det tjänas pengar på att låna ut höga belopp under flera år, allt annat vore konstigt. Den intressanta diskussionen är hur mycket mer pengar som tjänas vid privatleasing respektive vanlig finansiering. Helst ska man räkna med egenräntan på de pengar man lägger in kontantinsats också. För mig gör enkelheten, den upplevda tryggheten och möjligheten till investering av de 75 000 som annars skulle varit insats att privatleasing är ett bra alternativ.

Nästan värt det enbart för att slippa lägga ut en bil på blocket, de 50 mailen man får gör ju att man tappar tron på världen fullständigt.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 09:56   #65
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Hur petiga är återförsäljarna när bilen ska lämnas tillbaka då? Vad brukar de anmärka på? Totalförbud att röka i bilen antar jag, och inga husdjur men vad mer? Stenskott? Skrapad fälg? Dörruppslag? Får man köra bilen i maskintvätt som kan orsaka repor?

Och vad händer om man krockar bilen och får strul med försäkringsbolaget, inte får ersättning?

Jag får intrycket av att man sätter sig i en riktig rävsax med privatleasing. Och 36 månader är ganska lång tid att binda sig på tycker jag.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 10:04   #66
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hur petiga är återförsäljarna när bilen ska lämnas tillbaka då? Vad brukar de anmärka på? Totalförbud att röka i bilen antar jag, och inga husdjur men vad mer? Stenskott? Skrapad fälg? Dörruppslag? Får man köra bilen i maskintvätt som kan orsaka repor?



Och vad händer om man krockar bilen och får strul med försäkringsbolaget, inte får ersättning?



Jag får intrycket av att man sätter sig i en riktig rävsax med privatleasing. Och 36 månader är ganska lång tid att binda sig på tycker jag.

http://privatleasing.info/privatleas...rmalt-slitage/



Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 10:27   #67
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Tror iaf inte att skulle kunna känn+a mig bekväm med en leasad bil. Inte för att jag är en dålig förare. Men parkeringsskador och dylikt är ganska hög sannolikhet för att det kommer att inträffa. Speciellt under en period av 3 år.

Den enda fördelen jag kan se utan att vara särskilt insatt är att man slipper kontantinsatsen.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 10:58   #68
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag gissade inte, det var riktiga siffror från mina tre år med privatleasing.
absolut leasingsiffrorna stämmer säkert. Men gällande kostnaderna för att köpa en ny bil och alla faktorer som värdeminskning osv är det mest bara "killgissningar"

Ingen vet hur mycket avdrag man får för sin nya bil om 3 år eller när den nu ska avskaffas, oavsett om den är leasad eller köpt. Det enda säkra är att säljarna tjänar pengar på köparen oavsett vad man väljer. Men personligen tror jag dom tjänar mer på leasingen. Men återigen, finns andra fördelar med leasing, bara inte just ekonomin som jag ser det.

Senast redigerad av perl den 2019-11-28 klockan 11:04.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 12:19   #69
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Fördelen med att leasa bil är ju att man i princip alltid får köra en ny fräsch bil uan att måste lägga in en stor insats och utan att man måste lägga tid och energi på att underhålla och sälja bilen man redan har. Mindre bekymmer helt enkelt.

Ska man köpa en ny bil så bör man nog göra det med inställningen att köra och underhålla den tills den ska skrotas.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 12:42   #70
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Jag som har stabil och hyfsad månadslön, men i princip inga besparingar, ser det som ekonomiskt tryggt med leasingbil.

Om jag lyckas skrapa ihop pengar och köpa en bil som gått säg 10.000 mil så kan något när som helst bli vajsing. Går något sönder som kostar 10.000kr eller mer så är det kört, jag har inte råd att laga. Och att då sälja en defekt bil blir till brakförlust.

Med leasing kanske det kostar ngt mer i månaden men det är tryggt, ingen katastrof runt hörnet.

Köper jag en bil för 50.000kr och insprutningen pajar och kostar 15.000kr att laga så får jag inte sålt den för 35.000kr. Och då är jag körd.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 12:56   #71
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Tror iaf inte att skulle kunna känn+a mig bekväm med en leasad bil. Inte för att jag är en dålig förare. Men parkeringsskador och dylikt är ganska hög sannolikhet för att det kommer att inträffa. Speciellt under en period av 3 år.

Den enda fördelen jag kan se utan att vara särskilt insatt är att man slipper kontantinsatsen.
Samma saker händer med bilar man äger också, och kostar lika mycket att åtgärda, alternativt drar av like mycket på priset när du säljer vidare.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 14:49   #72
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag som har stabil och hyfsad månadslön, men i princip inga besparingar, ser det som ekonomiskt tryggt med leasingbil.

Om jag lyckas skrapa ihop pengar och köpa en bil som gått säg 10.000 mil så kan något när som helst bli vajsing. Går något sönder som kostar 10.000kr eller mer så är det kört, jag har inte råd att laga. Och att då sälja en defekt bil blir till brakförlust.

Med leasing kanske det kostar ngt mer i månaden men det är tryggt, ingen katastrof runt hörnet.

Köper jag en bil för 50.000kr och insprutningen pajar och kostar 15.000kr att laga så får jag inte sålt den för 35.000kr. Och då är jag körd.
Förstår helt och hållet, samma devis som bunden ränta på ett bolån, du betalar mer över en längre period men du vet exakt belopp som ska betalas och när vilket ger en trygghet.
Däremot om du har en hyffsat lön borde du enligt mig prioritera att spara undan en del varje månad istället för att leasa en bil, eller leasa en billigare
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 09:33   #73
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Finns skötselguide som visar ganska exakt vad som är onormalt kontra normalt slitage för en bil som brukats i 36 månader.

https://www.vwfs.se/globalassets/fil...volkswagen.pdf

Det mesta går ju att lösa via försäkring, skulle säga att det som vi mestadels debiterar kunder som kan bli dyrt vid återlämning är övermil. 7,50 kr per övermil allt som oftast, kan dra iväg ganska fort om man inte håller sig till avtalade mil. Dock får alla återförsäljare en kreditering för detta på inköpspriset så de brukar vara ”sjysta” och nolla kostnaden mot kunderna för att kunna sälja ny bil.

Jag tror knappast att jag hade valt leasingbil om än inte för enkelheten då, tror att om man inte har allt för höga krav så är det billigaste att köpa en billig begagnad bil och hoppas på att det håller. Har läst på många ställen om vad som blir billigast ägande och det verkar som att det är det ”bästa” alternativet, rent ekonomiskt.

Nu har vi alldeles för bra förmåner som anställda så tog ut en leasingbil så fort jag blev anställd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 10:22   #74
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Finns skötselguide som visar ganska exakt vad som är onormalt kontra normalt slitage för en bil som brukats i 36 månader.

https://www.vwfs.se/globalassets/fil...volkswagen.pdf

Det mesta går ju att lösa via försäkring, skulle säga att det som vi mestadels debiterar kunder som kan bli dyrt vid återlämning är övermil. 7,50 kr per övermil allt som oftast, kan dra iväg ganska fort om man inte håller sig till avtalade mil. Dock får alla återförsäljare en kreditering för detta på inköpspriset så de brukar vara ”sjysta” och nolla kostnaden mot kunderna för att kunna sälja ny bil.

Jag tror knappast att jag hade valt leasingbil om än inte för enkelheten då, tror att om man inte har allt för höga krav så är det billigaste att köpa en billig begagnad bil och hoppas på att det håller. Har läst på många ställen om vad som blir billigast ägande och det verkar som att det är det ”bästa” alternativet, rent ekonomiskt.

Nu har vi alldeles för bra förmåner som anställda så tog ut en leasingbil så fort jag blev anställd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
7 kronor är väldigt billigt per mil. Risken med övermil är snarare att man slitit ner däcken för mycket och åker på att byta både sommar och vinterdäck på en bil man sedan lämnar tillbaka.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 10:23   #75
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Själv kommer jag lämna in den med drygt 500 undermil, betydligt sämre betalt åt det hållet
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)