Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-09, 16:26   #46
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Jag brukar nämna detta i trådar om ryggproblem, inte få någon respons, men någon gång skall väl vara den gången som någon tycker det är lika kul som jag.

Ryggproblem av olika slag skall tydligen ofta bero på "Deep Gluteal Syndrome" och lindras/botas genom anusmassage där man via anus når smärtpunkter och nerver som man inte når utifrån. Vill ni ha källor på det så kan jag leta fram en uppsjö. Alla är nog från en och samma doktor, men ändå.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 16:39   #47
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag brukar nämna detta i trådar om ryggproblem, inte få någon respons, men någon gång skall väl vara den gången som någon tycker det är lika kul som jag.

Ryggproblem av olika slag skall tydligen ofta bero på "Deep Gluteal Syndrome" och lindras/botas genom anusmassage där man via anus når smärtpunkter och nerver som man inte når utifrån. Vill ni ha källor på det så kan jag leta fram en uppsjö. Alla är nog från en och samma doktor, men ändå.
Jag såg nån kiropraktor på youtube som höll på och grejade med ryggen på nån tjej som hade problem nere vid svanskotan. Han berättade då för henne att det fanns en variant där man var tvungen att greppa tag om cocyx genom att sticka in fingararna i rumpan och sedan göra manipulationen. Hon slapp dock detta eftersom han lyckades "få grepp" utifrån istället. Tror hon drog en lättnades suck.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 22:04   #48
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Hade ryggproblem i 10 år, så pass att jag knappt kunde gå upp ur sängen dagen efter benpass. Gick till naprapater, massörer osv osv utan framgång . Sen när jag väl gick till en kiropraktor löste sig problemet på en korrigering och kunnat köra ben igen utan smärta.

Kiropraktorer funkar, beror på problemet. Ifall de hade haft patienter i studien med "riktiga problem" som behövs korrigeras så hade resultatet sett annorlunda ut. Ryggvärk kan bero på olika saker, och en behandling kan absolut ge placebo men kan också vara nödvändigt och hjälpa på riktigt, så denna studie är väldigt missvisande och bristfällig vill jag säga
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 22:33   #49
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Hade ryggproblem i 10 år, så pass att jag knappt kunde gå upp ur sängen dagen efter benpass. Gick till naprapater, massörer osv osv utan framgång . Sen när jag väl gick till en kiropraktor löste sig problemet på en korrigering och kunnat köra ben igen utan smärta.

Kiropraktorer funkar, beror på problemet. Ifall de hade haft patienter i studien med "riktiga problem" som behövs korrigeras så hade resultatet sett annorlunda ut. Ryggvärk kan bero på olika saker, och en behandling kan absolut ge placebo men kan också vara nödvändigt och hjälpa på riktigt, så denna studie är väldigt missvisande och bristfällig vill jag säga
Nog för att jag håller med om att Kiropraktik fungerar "på riktigt" i vissa fall. Men vad är problemet med urvalet? "162 patients with chronic LBP" var det ju som deltog. Patienter som har kroniskt ont i korsryggen är väl rimligtvis en av de vanligaste patinterkategorierna hos kiropraktorer...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 22:44   #50
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nog för att jag håller med om att Kiropraktik fungerar "på riktigt" i vissa fall. Men vad är problemet med urvalet? "162 patients with chronic LBP" var det ju som deltog. Patienter som har kroniskt ont i korsryggen är väl rimligtvis en av de vanligaste patinterkategorierna hos kiropraktorer...
Jo fast behöver ju fortfarande inte vara något som orsakas av problem som en kiropraktor kan åtgärda.
"kronisk" Ländryggssmärta kan ju bero på svag muskulatur, stelhet osv osv. Kanske blir en tillfällig lättnad av kiron men ingen lösning på problemet.

Är väll obalanser så som låsningar, sned höft osv de faktiskt kan göra något åt. Så hade ju vart ett bättre urval med folk som faktist är bevisligen "snea"
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)