Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-13, 23:35   #23821
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Marshall Ulrich lessnade på sina blånaglar och lät operera bort naglarna helt och hållet. Fatta vilken lättnad!

Ju mer man läser, hör, och ser om löpares fotproblem desto mer övertygad blir man om att man gör rätt i att skita i löpningen. Promenader och skidåkning FTW.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 00:12   #23822
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Problemet är ju bara att det är så roligt/skönt att springa. Ifall det bara handlade om hälsa är kanske 1-2 löppass per vecka lagom och så ett par yterligare pass med mer low impact konditionsträning (rodd, simning, skidor, cykel).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 10:06   #23823
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ju mer man läser, hör, och ser om löpares fotproblem desto mer övertygad blir man om att man gör rätt i att skita i löpningen. Promenader och skidåkning FTW.
Jag löper 70-80 km varje vecka och springer regelbundet långa långpass. Tror inte mina fotproblem är särskilt rättvisande för hur gemene "löpares" fötter ser ut. Inga av mina kompisar som också springer men med mer moderata volymer har samma bekymmer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 10:24   #23824
Knoof
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 2
Question Löparskor för "hårt" underlag?

Halloj,

Jag gillar verkligen att löpa och löper en hel del varje vecka, men detta sker enbart på löpband. Jag vill gärna löpa långdistans (10km) så ofta som möjligt (gärna flera gånger i veckan) och kombinera detta med intervall träning, även det på löpbandet.

Ett återkommande problem är dock att jag ofta får problem/skada med antingen hälen, hälsenan eller någon form av nageltrång-ish på ena stortån. Jag "tror" att det eventuellt skulle kunna gå att härleda till underlaget som ställer till det, ett relativt hårt underlag i kombination med 10km löpning relativt frekvent tror jag kan vara en del av problemet. Men tanken har även slagit mig att skorna kan vara en del av problemet och att kanske rätt sorts skor skulle kunna förhindra skadorna som jag härleder till underlaget.

Så min fråga är om någon löpare i denna tråd har tips på bra skor, med väldigt bra dämpning för att klara av frekvent långdistanslöpning (+ intervaller ibland) på framför allt löpband?
I dagsläget springer jag med ett par Nike Lundarglide.

Har kollat på långdistans skor från HOKA (RINCON) och New Balance, men det är lite av en djungel och jag är alldeles för oinsatt och saknar rätt kunskap för att veta vad jag ska leta efter.

Hoppas någon har tips bra skor

Mvh
Knoof är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 10:43   #23825
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Har du problem med hälsenan så är skor med lägre drop sämre. Så då är inte hoka det bästa valet, de brukar ligga på 5 mm drop.

Kolla in hur mycket drop du har på nuvarande skor och köp inget som har mindre. Jag hade hur som helst kollat in Triumph 18 från Saucony.

När det gäller skador så är min erfarenhet att det oftare beror på att man ökar volymen på löpningen snarare än att skorna inte har tillräcklig stötdämpning.

Gissar att problem med tår kan bero på för små skor, gå upp en halv storlek. Glappar det i hälen så lär dig att knyta löparknut. Googla runners knot så lär du dig.

Problem med hälsena beror i grunden på för stela vader och baksida lår. Så belastning hamnar på senan istället för muskeln. Har själv haft problem med det och har gått hos sjukgymnast och försökt få det fixat. Det som hjälpte var att hålla stenkoll på volymökning. 5-10 % per vecka och sänkning med 5-10 % var fjärde vecka.

Samt denna video

Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 11:55   #23826
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Gissar att problem med tår kan bero på för små skor, gå upp en halv storlek. Glappar det i hälen så lär dig att knyta löparknut. Googla runners knot så lär du dig.
Ett tillägg till tår och blånaglar är att man även kan få det av för stora (eller för löst åtknutna skor). Det som då kan hända är att foten halkar framåt i skon vid varje fotisättning och så slår tårna emot insidan av skon när foten halkat så långt framåt att det tar stopp. Ifall man knyter åt skorna bättre så kan inte foten röra sig framåt i skon på samma sätt och man slipper blånagel. Dock ska tilläggas att detta med att foten kanar framåt i skon främst sker då man springer i nedförsbacke. Springer man på plant underlag (eller uppförsbacke) så sker inte detta på samma sätt. Dock har jag ingen koll på ifall detta kanske kan ske på löpband.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 14:26   #23827
Knoof
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 2
Tack för respensen både Torsk_ole & svenebanan, det uppskattas!
Men borde inte ett par skor med grov/hög sula (hög dämpning) om man som jag väger 86kg och studsar fram 4-6 mil/vecka på löpbandet vara till fördel för att undvika belastningsproblem?

Jag har ett par Niek Lunargldie 8 nu och enligt Google så har dessa 10mm drop.

Mvh

Senast redigerad av Knoof den 2020-08-14 klockan 14:31.
Knoof är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 16:08   #23828
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Knoof Visa inlägg
Tack för respensen både Torsk_ole & svenebanan, det uppskattas!
Men borde inte ett par skor med grov/hög sula (hög dämpning) om man som jag väger 86kg och studsar fram 4-6 mil/vecka på löpbandet vara till fördel för att undvika belastningsproblem?

Jag har ett par Niek Lunargldie 8 nu och enligt Google så har dessa 10mm drop.

Mvh
Dina skor ger ett visst skydd. Men du måste gradvis vänja kroppen vid löpning. Och träna bort obalanser för att minska risken för skada.
Vad är det för problem du har med hälsenorna? (Excentriska tåhävningar är tillsammans med bacon lösningen på många problem här i världen)
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:48   #23829
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Knoof Visa inlägg
Tack för respensen både Torsk_ole & svenebanan, det uppskattas!
Men borde inte ett par skor med grov/hög sula (hög dämpning) om man som jag väger 86kg och studsar fram 4-6 mil/vecka på löpbandet vara till fördel för att undvika belastningsproblem?

Jag har ett par Niek Lunargldie 8 nu och enligt Google så har dessa 10mm drop.

Mvh
Ifall det är nåt annat än bristfällig dämpning som ger dig problem så hjälper det ju kanske inte med mer dämpning. Svårt att svara på exakt vad dina problem beror på.

Nageltrång och hälseneproblem beror troligen på nåt annat än dämpning skulle jag säga. Håll naglar korta och se till att tårna inte stöter emot framsidan/ovansidan av skon.

Jag har inte mycket erfarenhet av löpband, men det brukar ju sägas att det är hyfsat skonsamt eftersom det är rätt bra dämpning i själva bandet. Detta kan säkert variera beroende på vilket löpband man har, men det kan kanske ändå vara en fingervisning.

Om jag var du skulle jag se titta mer på hur fotisättningarna och löptekniken ser ut. Ifall du sätter foten långt framför kroppen med hälen först så riskerar du diverse problem. Ifall du har tendens till överpronering (att foten rullar inåt överdrivet mycket) så kan du få diverse problem. Det finns ju skor som justerar för pronationsproblem (typiskt de som kallas "stabila") och de är också ofta väldämpade. Så ifall detta är ett problem för dig så kan skor av den typen kanske hjälpa dig. Men det kan ju också vara så att eventuella problem med fotisättningarna kan bero på något som du kan behöva göra nåt åt (stretcha nånting, eller stärka nån muskel) och då kanske detta är vettigare än att skaffa skor som låter dig "komma undan med det".

Ifall du hittar ett par skor som avhjälper dina problem så kan du å andra sidan kanske lista ut vad problemet kommer från utifrån vilken typ av skor det är. Men annars skulle jag kanske försöka hitta nån typ av skobutik liknande "gå & löplabbet" där de har ortopedtekniker som analyserar vad som eventuellt är fel i fötterna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 21:13   #23830
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Vette fan vad jag ska tycka om sko-debatten. Å ena sidan kommer det bli omöjligt att kontrollera och å andra sidan blir löpning som hästsport om det fortsätter. Bästa fordonet vinner.

Motionärerna är såklart helt vansinniga över restriktioner vilket får mina varningsklockor att ringa .

Jag tycker ju det är rätt kul med löpning på asfalt men blir fan less på det här. Får återgå till skog och berg.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 13:14   #23831
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Vette fan vad jag ska tycka om sko-debatten. Å ena sidan kommer det bli omöjligt att kontrollera och å andra sidan blir löpning som hästsport om det fortsätter. Bästa fordonet vinner.

Motionärerna är såklart helt vansinniga över restriktioner vilket får mina varningsklockor att ringa .

Jag tycker ju det är rätt kul med löpning på asfalt men blir fan less på det här. Får återgå till skog och berg.

Mycket kluven jag med. Dels är jag ju prylnörd och tycker det är kul att det utvecklas. Men anledningen till jag ändå fastnade för löpning är enkelheten och renheten i det. Klart sporten ska få utvecklas, och material och träningsupplägg förfinas genom åren vilket bidrar till en förbättring av tiderna men att använda skorna på tävling blir en exogen faktor som blir lite trist.

En mer krass person tycker väl att det är bra att förhållandevis rena löpare nu kan konkurrera med förmodat epo-vässade rekord.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 14:39   #23832
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Om ni ska formtoppa er lite halvhjärtat till milen och under de sista veckorna vill att ett av kvalla-passen inte ska vara intervall: hur skulle det se ut? Jag känner mig vilsen, har alltid sett till att tävla så mycket att jag inte behövt köra exempelvis en tuff 5k på egen hand.

5k i milfart?! Ser framför mig hur jag kommer avbryta :/

Det andra passet jag hinner med blir supertusingar då jag mest sprungit tröskel och i det övre spannet av vo2-liknande.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 15:39   #23833
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Om ni ska formtoppa er lite halvhjärtat till milen och under de sista veckorna vill att ett av kvalla-passen inte ska vara intervall: hur skulle det se ut? Jag känner mig vilsen, har alltid sett till att tävla så mycket att jag inte behövt köra exempelvis en tuff 5k på egen hand.

5k i milfart?! Ser framför mig hur jag kommer avbryta :/

Det andra passet jag hinner med blir supertusingar då jag mest sprungit tröskel och i det övre spannet av vo2-liknande.
Första frågan som gäller för alla kvalitetspass.

Vad vill du åstadkomma med passet?

5km i milfart eller lite snabbare är ett bra pass för att pressa tröskeln en sista liten extrabit. Kan ju köra 2.5km lungt, trycka på 2.5km i milfart, 1km lungt, 2.5km i milfart och sen jogga ner en 4-5km.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 16:44   #23834
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Har ni några lyssning-tips för halvhårda pass? Idag blir det milen i ganska bra fart för mig. Lite för långt och lugnt för bara taggade musik och för hårt för en pod med bara prat.


Sist som jag sprang det här passet så lyssnade jag på "musse" i p1 sommar. Skön blandning av musik och berättelser.


Vad lyssnar ni på när ni springer?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 19:01   #23835
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Om ni ska formtoppa er lite halvhjärtat till milen och under de sista veckorna vill att ett av kvalla-passen inte ska vara intervall: hur skulle det se ut? Jag känner mig vilsen, har alltid sett till att tävla så mycket att jag inte behövt köra exempelvis en tuff 5k på egen hand.

5k i milfart?! Ser framför mig hur jag kommer avbryta :/

Det andra passet jag hinner med blir supertusingar då jag mest sprungit tröskel och i det övre spannet av vo2-liknande.
Jag skulle just siktat på att springa 5k 3-4 veckor innan dagen D. Men jag skulle nog snarare helt enkelt sikta på att springa så snabbt som möjligt. Dvs inte stirra mig blind på att det ska vara just det tänkta miltempot. Jag inbillar mig att det är jobbigare att följa ett specifikt tempo än att gå på känsla och försöka springa så fort som möjligt. Jag tror det har att göra med att jag gärna går ut lite lugnare och sedan försöker springa andra halvan snabbare.

Ett annat pass som jag tycker är rätt juste är ett långpass med sista 5-7km riktigt snabbt (kanske lite snabbare än miltempo, jag brukar stegra tempot sucessivt). Jag tänker mig att man blir bättre på att hålla högt tempo även då musklerna är lite trötta och glykogenet börjar tryta. Man kanske inte har jättestor nytta av detta på milen, men kanske att man har lite nytta av det de sista kilometraran eller nåt, så man inte tappar fart på slutet. Detta är nog också ett pass som man kanske vill ha 3 veckor återhämtning från ifall man ska återhämta sig totalt.

Annars är tvåhundringar eller fyrhundringar i ungefär 5k-tempo (eller kanske aningens snabbare) rätt gött för att förbättra löpekonomin och för att få löpning i miltempo/tröskeltempo inte kännas så jobbigt. Jag har brukat köra med 2min joggvila mellan tvåhundringarna (dvs jogga tillbaka), och kanske 20-25 repetitioner. Detta tror jag inte kräver enorm återhämtning, så man kan nog göra det hyfsat nära inpå utan alltför stora problem. Men det är ju dock ett slags intervaller. Men det ger nog inte så mycket effekt på VO2max eller tröskel, just eftersom det inte blir så stor metabol stress då man har rätt korta intervaller och rätt lång vila. Men det är iaf ett pass jag alltid gillat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)