Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-11, 21:30   #1
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Benspark/bencurl kraftkurva

Hej, hur ska motståndet variera vid olika vinklar i benspark och curl?

Har köpt en benspark/curl bänk som har ungefär samma motstånd hela vägen och det känns inte rätt.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 07:32   #2
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken Visa inlägg
Hej, hur ska motståndet variera vid olika vinklar i benspark och curl?

Har köpt en benspark/curl bänk som har ungefär samma motstånd hela vägen och det känns inte rätt.
Maskiner med magasin är ofta designade att det ska bli samma belastning under hela rörelsen. Titta hur skivan som kabeln går i så brukar den vara formad på ett sett som ändrar hävarmen under rörelsen.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 08:10   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Pressövningar för benen har lägst belastning när benen är helt utsträckta. Därför vill jag att min bensparksmaskin har antingen högst belastning i toppläget eller lika hög belastning genom hela rörelsen, för att komplettera mina benpressövningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 09:56   #4
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken Visa inlägg
Hej, hur ska motståndet variera vid olika vinklar i benspark och curl?

Har köpt en benspark/curl bänk som har ungefär samma motstånd hela vägen och det känns inte rätt.
Är känslan att det är samma belastning genom hela rörelsen, eller finns det tydliga belastningsskillnader under hela rörelsen?
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 10:01   #5
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Pressövningar för benen har lägst belastning när benen är helt utsträckta. Därför vill jag att min bensparksmaskin har antingen högst belastning i toppläget eller lika hög belastning genom hela rörelsen, för att komplettera mina benpressövningar.
Problemet är att du är muskulärt svagare vid det utsträckta läget och startläget än du är omkring halvvägs i rörelsen.
Så om du nu skulle vilja ha max belastning vid utsträckt läge, så skulle resten av rörelsen kännas meningslös, då du isf inte har tillräcklig belastning där.

Problemet blir att om du vill ha samma belastning i sträckt läge, som du har halvvägs, anpassat efter ditt starkaste läge, så kommer du inte kunna sträcka ut helt.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2020-08-12 klockan 10:02.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 12:28   #6
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Kom ihåg att jag läst om detta tidigare, hittade tråden, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234538

Så här skrev Arne:
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Kraftpeaken vid liggande lårcurl kommer redan vid ca 15 graders flexion för att därefter avta linjärt pga av aktiv insufficiens. Vid sittande lårcurl är peaken först vid ca 45 grader med därefter avtagande kraft. Därför är kammarnas läge olika när jag konstruerade Nordic Gyms olika lårcurls för många år sedan....

Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Är känslan att det är samma belastning genom hela rörelsen, eller finns det tydliga belastningsskillnader under hela rörelsen?
Hävarmen är ungefär lika lång genom hela rörelsen = samma motstånd hela vägen, men det känns tyngst i ändlägena eftersom man svagare då, speciellt lårcurl är jobbig sista biten.

Bänken är troligen gjord på någon mekanisk verkstad för länge sedan, så den är kanske inte helt vetenskapligt byggd
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 14:37   #7
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken Visa inlägg
Kom ihåg att jag läst om detta tidigare, hittade tråden, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234538

Hävarmen är ungefär lika lång genom hela rörelsen = samma motstånd hela vägen, men det känns tyngst i ändlägena eftersom man svagare då, speciellt lårcurl är jobbig sista biten.

Bänken är troligen gjord på någon mekanisk verkstad för länge sedan, så den är kanske inte helt vetenskapligt byggd

Ja, då är det en sämre genomtänkt maskin.

Andra problem med sådana byggen är att rotationscentrum för maskinens hävarm brukar vara dåligt linjerad med knäledens rotationscentrum, vilket skapar en del onödiga krafter genom knäleden som kan göra mer skada än nytta beroende på individen.

Värt att veta är att knäleden förändrar rotationscentrum är leden närmar sig helt sträckt läge. Då kan det vara en fördel att belastningen avtar något, då musklerna ändå är svagare vid sträckt knäled.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)