Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-17, 21:28   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Är du bra på något som du inte övat dig till?

Man kanske blir långt från Mozart, men man kan lära sig plinka "lilla stjärna" på piano med bra lärare och övning under lång tid. Man kanske blir långt från Ronnie Coleman, men en halvdeffad 80kgs fysik kan man bygga upp med hård träning, lång tid och steroider om det skulle behövas. Det mesta går, bara man sätter ribban lågt, fast övar som man siktar jävligt högt.

Men nu är jag inte ute efter talanger ni har övat er till. Det du övat dig till räknas inte, utan bara förmågor du har fått helt eller nästan helt gratis.

Själv är jag helt talanglös, men du kanske är duktig på något? kanske du aldrig har tagit en sånglektion i hela ditt liv men har en fantastisk sångröst? Eller liknande. Vad är du bra eller rentav exceptionell på, som du inte övat dig till?

Idén till den här tråden har jag fått av en släkting som är konstnär, som har fått för sig att min son är en naturlig talang på att teckna och är alldeles lyrisk över detta (Såpass lyrisk att jag inte har hjärta att berätta att min son sitter 2-3+ timmar de flesta dagar och övar på att rita och har sett en miljard tutorials på youtube för att lära sig rita).
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:29   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Om jag ser, hör eller läser något någorlunda koncentrerat glömmer jag det aldrig, utan kan dra fram det, vad det än är, ut huvudet vid behov när som helst, om det så är 30 år senare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:31   #3
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om jag ser, hör eller läser något någorlunda koncentrerat glömmer jag det aldrig, utan kan dra fram det, vad det än är, ut huvudet vid behov när som helst.
Coolt! Gäller det saker du är intresserad av, eller kan det vara vad som helst?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:32   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vad som helst.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:34   #5
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om jag ser, hör eller läser något någorlunda koncentrerat glömmer jag det aldrig, utan kan dra fram det, vad det än är, ut huvudet vid behov när som helst, om det så är 30 år senare.
Du kan alltså recitera större delar av många långfilmer du ser? När som helst? Det kan göra dig rätt berömd.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:47   #6
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag har väldigt bra gehör trots att jag varken sjunger eller spelar instrument. Är musikaliskt lagd och önskar att jag hade fått lära mig spela piano som liten.

Jag är duktig på att lära mig nya saker, oftast idrottsliga sådana då. Atletisk kanske man kan uttrycka det. Oftast är min inlärningskurva betydligt brantare än de flesta andras när jag börjat träna något.

Jag är grym på att läsa av och tolka personers kropps och ansiktsuttryck, speciellt i en grupp. Plockar väldigt lätt upp små, subtila uttryck som många andra helt missar.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:51   #7
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag är tydligen extremt bra på att höra skillnad på toner som skiljer sig en aning i frekvens märkte jag när jag gjorde ett test på Internet. Vet inte om jag kan dra någon nytta av det, kanske skulle bli pianostämmare?

Sen kan jag vicka på en stol bakåt på två ben utan stöd hur länge som helst. Vet inte hur vanligt detta är dock.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:54   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
vetifan.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 21:59   #9
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Man önskar ju att så vore fallet men om man ska vara lite realistisk så; nä.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 22:00   #10
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
När jag var yngre så kunde jag suga in luft med arlset som en dammsugare och sedan pruppa ut den. Jag kunde göra detta på kommando utan problem. Idag (29 år) kan jag ej göra det längre.

Jag tog upp detta som exempel för det är inget jag spendera tid på att lära mig när jag var yngre. Helt plötsligt när jag provade någon gång när jag gick i 5an: så kunde jag göra detta. Och det pågick nog tills jag slutade gymnasiet.

Det vore kul att höra från någon muskel-/anatomiexpert som kan berätta vilka muskler jag sannolikt använde mig av då. När jag försöker göra rörelsen nu så händer ingenting med skinkorna.

En annan sak jag är bra på som jag vet att jag INTE har försökt blivit bra på är att jag kan sjunga rätt ton efter något jag lyssnar på. Det är halvbra gehör, men långt ifrån kunna "spela exakt samma efter man hört en låt". Jag har ingen sångröst så låter som en kratta.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 22:02   #11
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Är tvåspråkig engelska och svenska, på riktigt, trots att föräldrarna är helsvenska. Jag har ett hyfsat öra för dialekter och kan välja direkt mellan amerikansk brytning eller London-centraliserad dito. Annan dialekt behövs det några timmar eller dagar av exponering innan den sitter.

Lustigt nog tycker jag inte om att blanda språken och slänga mig med engelska uttryck, utan föredrar att tala och skriva dem helt separat.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 22:27   #12
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Händer sällan numera men sedan jag var 15 har jag kunnat gå in på barer vart som helst när som helst och sätta igång samtal med nästan vilka som helst. Då menar jag små mexikanska Tarantinohålor, gruvstäder i Canada, hårdrocksålor i Chile, färjor och fraktbåtar, sådana som fraktar företag med truckers med små gitarr scener, campingar där folk bor året runt, MC barer, väg hotell där såsongssplockare och cowboys hänger, mm. Jag tycker det är något att vara bra på, skulle nog gillat Charles Bukowski.

Vad jag inte är bra på är bjudna middagar där man placeras på platser etc. Fy fasen.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 22:37   #13
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Jag är typ bra på allt jag gör. Inte bäst, men lite sådär halvbra på nästan allt jag provar på. Men det har mest att göra med att jag ser livet som gameification och har övat upp såpass mycket skillz att alla skillz nästlar in sig i varandra. Så det kanske inte räknas, men det är rätt najs om jag får säga det själv! Mitt analytiska/logiska/rationella/detaljrika tankesätt är ju något som jag övat upp genom åren och då kommer allt annat per automatik, även om det är någonting som jag inte har provat på tidigare.

Jag tror inte att man får någonting gratis utan det ligger alltid någonting bakom som hänt någon gång under ens uppväxt.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 22:42   #14
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Magrullningar är/var jag rätt bra på. Slog det då gällande guinness-rekordet med en hemma i soffan (75st/min tror jag). Var antagligen inte så många utmanare till det rekordet då skulle jag tro. Nu är det säkert nån asiat som gör 300+/min.
Tror det var nån norrman i guinness rekord programmet som hade det då.

Jag är även - tvärt emot Mr Extrem - King Grub - bra på att glömma saker. Beror nog mest på att jag är så okoncentrerad och svävar iväg i tankarna hela jädra tiden.
Grymt avis på bra minne och fokus.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 23:08   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag har ingen medfödd talang, men ett tag, i min ungdom trodde jag att jag hade det. Jag vet inte riktigt vad som fick mig att tro detta, men jag trodde mig kunna förutsäga framtiden, att jag var synsk. Jag tyckte det var riktigt coolt och tänkte att fyfan vad jag kommer bli rik när jag utvecklat detta ordentligt och kan spela på hästar, tipset och liknande och veta redan på förhand vem som vinner.

Men tyvärr slog min förmåga och känsla för vad som kommer hända långt oftare fel än rätt, så jag fick släppa det där och inse att jag nog inte var synsk ändå.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)