Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-20, 23:04   #586
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Det gör han här. Men jag gissar att detta inte heller är ok.
https://www.instagram.com/p/BiEwQo0h...by=strongeddie
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Så man skall spänna ner alla i bänken?
Hade någon på paralympics gjort den uppsättningen så hade nog regelverket skrivits om känns det som.

I mina ögon liggar han inte med ryggen på bänken så som regelverket i paralympics föreskriver. Visserligen kan vi nog båda vara överens om att han mer eller mindre skulle kunna ligga med ryggen på bänken och mer eller mindre få till samma uppsättning ifall han skulle vilja göra en principsak av det.

Citat:
15.1.2 Starting position
15.1.2.1 The athlete must lie on the bench on their back AND assume their lifting
position.


15.1.2.2 This position must remain the same for the entire lift.
15.1.2.3 Body positioning: The head, shoulders, buttocks, legs (fully extended where
possible) heels (if applicable) must remain on/touching the bench during the
entire lift.

Grymt att han vann oavsett i slutändan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Men alltså det här igen. Reglerna är bra och generella. Rumpan, axlarna, hälarna och huvudet i bänken. Ner till bröstet och upp på signal. Vad är felet där? Vissa tränar sig till fördelar, vissa föds med bättre förutsättningar än andra. Det sticker i ögonen hos vissa, det förstår jag. Men kolla reglerna istället och hur dom fungerar för dom flesta.
Han har inte rumpan i bänken när han gör avlyftet och sänker ner den en bit och han har knappast rumpan i när stången mer eller mindre nuddar bröstet innan pressignal samt han lyfter lite på fötterna under pressen.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2018-05-20 klockan 23:06.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 23:11   #587
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Ta ned den 7cm då? Det där är ju Eddie vanliga lyftväg?
Ja, jag bänkar också en hel del med 7 cm lyftväg.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 23:27   #588
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Grattis Carro och Eddie till VM-titlar!

Ren bänkpresspoesi!
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 00:22   #589
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Grattis Karolina.

Jag håller med om att Eddies lyft förmodligen borde blivit underkänt. Men det enda det betyder (i mina ögon) är att domarna var kassa och inte klarade av att tillämpa reglerna korrekt. Möjligtvis fanns det också tveksamma domardirektiv inför mästerskapet (jag vet inte ens om sådant existerar i styrkelyft) där man fått tillsägelse om att hellre fria än fälla ifråga om rövlyft. Kanske nån förbundspamp som tycker det är mer positivt med världsrekord än det är negativt med tveksamma regeltolkningar. Vad vet jag.

Mycket av argumentationen om "fusk" här låter ju som om folk aldrig deltagit i organiserad tävlingsidrott på högre nivå än klubbmästerskap och träningsmatch. Det finns ju fan ingen sport där det inte finns nån mästare som inte tänjt på gränserna en aning någon gång.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 05:30   #590
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Han har inte rumpan i bänken när han gör avlyftet och sänker ner den en bit och han har knappast rumpan i när stången mer eller mindre nuddar bröstet innan pressignal samt han lyfter lite på fötterna under pressen.

Om domarna inte gör sitt jobb så är det deras problem. Regelverket är tydligt. Självklart gör man vad man kan för att tänja på gränserna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 07:27   #591
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Grattis Karolina.

Jag håller med om att Eddies lyft förmodligen borde blivit underkänt. Men det enda det betyder (i mina ögon) är att domarna var kassa och inte klarade av att tillämpa reglerna korrekt. Möjligtvis fanns det också tveksamma domardirektiv inför mästerskapet (jag vet inte ens om sådant existerar i styrkelyft) där man fått tillsägelse om att hellre fria än fälla ifråga om rövlyft. Kanske nån förbundspamp som tycker det är mer positivt med världsrekord än det är negativt med tveksamma regeltolkningar. Vad vet jag.

Mycket av argumentationen om "fusk" här låter ju som om folk aldrig deltagit i organiserad tävlingsidrott på högre nivå än klubbmästerskap och träningsmatch. Det finns ju fan ingen sport där det inte finns nån mästare som inte tänjt på gränserna en aning någon gång.
Har man någon gång sett typ fotboll eller hockey så bör man ju vara rätt införstådd med att det domaren inte ser kommer man undan med. Och när domaren ser fel får man bita i det äpplet med. Man går inte in i efterhand och detaljgranskar och återkallar medaljer för en hands eller offside i efterhand. Släppte/missade domarna det så är det så.

Lyfter man röven så chansar man, går det så går det, annars är det kryss. på samma sätt som när man sparkar in en puck, tar ned en fotboll med handen osv.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 10:02   #592
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Håller med personen som skrev att lyft som dessa förminskar, förnedrar och skadar sporten. INGEN vill se lyft som dessa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 10:07   #593
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Grattis till Guldet Karolina!

Ni som är insatta och säger att bryggor förminskar, förnedrar och skadar sporten. Hur länge har regelverket varit som det varit och när började man utnyttja bryggorna till max? Är det en ny företeelse som Eddie är ensam om?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 10:19   #594
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag bryr mig inte om vad det gör med sporten jag bara finner det komiskt hur löjligt enkelt det skulle vara att få bort det om man så önskade men väljer att inte göra det fast man redan förbjuder och är tydlig med vissa andra saker.

En härlig dubbelmoral.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 10:25   #595
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
https://www.reddit.com/r/Fitness/com...reddit-android

Dessa människor..
__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 12:31   #596
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Håller med personen som skrev att lyft som dessa förminskar, förnedrar och skadar sporten. INGEN vill se lyft som dessa.
Du har inte mandat att tala för mig.

Bryggor är inget nytt.

Tekniken inom varje gren utvecklas och förbättras för att maximera resultatet. Gäller de flesta sporter så vitt jag vet.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 12:57   #597
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Det är lite kul att Eddies unika förutsättningar har gjort hans resultat helt orimligt jävla bra, så pass bra att hans kollegor nästan framstår som dåliga

Kollar svenska rekorden i klassisk bänkpress, en kille i 59:an har gjort 115 kg. Utan Eddie hade man tänkt att det fan är starkt på en sådan nätt kroppsvikt. Sen ser man att en bara sju kg tyngre kille har gjort nästan 100 kg mer haha Va fan, hur klapprutten är 59-snubben egentligen?

Det där tänket går att applicera på nästan alla viktklasserna 220 kg i 120:an är fan starkt, men vad ser jag där? En nästan hälften så stor kille som bänkat enbart nio kg mindre? Va fan, då var nog inte 120-snubben något vidare ändå.

Hans resultat är bättre än både 74:ans och 83:ans. Resterande är han någorlunda jämn med bortsett från +120 där resultatet sticker iväg lite.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:02   #598
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Du har inte mandat att tala för mig.

Bryggor är inget nytt.

Tekniken inom varje gren utvecklas och förbättras för att maximera resultatet. Gäller de flesta sporter så vitt jag vet.
Fast i andra sporter så utvecklas även reglerna om man märker att sporten går åt ett håll som man inte vill. Det gäller väl även styrkelyft då reglerna ändrats vad jag förstått (hur mycket av foten man måste ha i) eller vilka tröjor och material man får ha.

Skulle bänkpress bli sämre om man sade att bänkaren skall lägga sig på rygg med benen uppe i lyften, ta tag i stången, sänka benen och sedan lyfta utan att få lyfta röv eller skulderblad något sedan man tagit i stången? Det finns säkert bättre sätt att beskriva det men det är inte direkt omöjligt att få bort löjliga bryggor.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:07   #599
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Fast i andra sporter så utvecklas även reglerna om man märker att sporten går åt ett håll som man inte vill. Det gäller väl även styrkelyft då reglerna ändrats vad jag förstått (hur mycket av foten man måste ha i) eller vilka tröjor och material man får ha.

Skulle bänkpress bli sämre om man sade att bänkaren skall lägga sig på rygg med benen uppe i lyften, ta tag i stången, sänka benen och sedan lyfta utan att få lyfta röv eller skulderblad något sedan man tagit i stången? Det finns säkert bättre sätt att beskriva det men det är inte direkt omöjligt att få bort löjliga bryggor.
Det största problemet måste väl vara att så få bryr sig? Om intresset är svalt så blir det inte någon prioritet att ändra reglerna. Styrkelyft är ju tyvärr inte den roligaste av sporter och engagerar därmed inte så många.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 13:09   #600
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det största problemet måste väl vara att så få bryr sig? Om intresset är svalt så blir det inte någon prioritet att ändra reglerna. Styrkelyft är ju tyvärr inte den roligaste av sporter och engagerar därmed inte så många.
Då är det ju iof lättare för utövarna att få igenom de ändringar de vill se. Ju större maskineri och ju fler berörda ju långsammare går förändringsarbete.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)