Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-16, 12:26   #1
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Fasta när man är förkyld?

Tänkte ge mig på en 72 h fasta, men har en mindre förkylning i kroppen. Inte så att jag är toksjuk på något sätt, känner mig mest lite småsträv i halsen och lätt snorig.

Finns det några nackdelar med en sån fasta i det läget? Kommer det förlänga sjukdomstiden?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 14:25   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Kan förlänga eller förvärra möjligtvis. Kroppen behöver ju näring för att fungera och processerna kring immunförsvaret är nog inte undantaget från detta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 15:01   #3
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Tror inte det är någon fara. Man har väl energireserver för två dygn. Tror jag kört två dygn under förkylning med par frukter och kaffe totalt. Gick fint. Lila bra att utnyttja träningsfri tid
Ska tilläggas att detta är maximal nivå av anekdotiskt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 16:14   #4
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Kan förlänga eller förvärra möjligtvis. Kroppen behöver ju näring för att fungera och processerna kring immunförsvaret är nog inte undantaget från detta.
Hittade faktiskt en artikel om en studie på möss som visar på att huruvida mat eller fasta (eller rättare sagt pratar dom om ketos) är att föredra under sjukdom beror på om det är virus eller bakterier man dragit på sig (https://illvet.se/medicin/sjukdomar/...nar-du-ar-sjuk). Men sen hur överförbara resultaten är till människor är ju en annan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tror inte det är någon fara. Man har väl energireserver för två dygn. Tror jag kört två dygn under förkylning med par frukter och kaffe totalt. Gick fint. Lila bra att utnyttja träningsfri tid
Ska tilläggas att detta är maximal nivå av anekdotiskt.
Det är just det där med att utnyttja träningsfri tid som tilltalar mig, kan jag ändå inte träna så är det ju trevligt om man åtminstone kan använda tiden till att kanske förbättra allmänhälsan och bränna av sig några hekto fläsk istället. Samtidigt vill jag ju inte förlänga sjukdomstiden i onödan då jag ska besöka min flickvän på onsdag och gärna vill kunna "anstränga" mig fysiskt då vi inte setts på två veckor
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 17:22   #5
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Hittade faktiskt en artikel om en studie på möss som visar på att huruvida mat eller fasta (eller rättare sagt pratar dom om ketos) är att föredra under sjukdom beror på om det är virus eller bakterier man dragit på sig (https://illvet.se/medicin/sjukdomar/...nar-du-ar-sjuk). Men sen hur överförbara resultaten är till människor är ju en annan fråga.



Det är just det där med att utnyttja träningsfri tid som tilltalar mig, kan jag ändå inte träna så är det ju trevligt om man åtminstone kan använda tiden till att kanske förbättra allmänhälsan och bränna av sig några hekto fläsk istället. Samtidigt vill jag ju inte förlänga sjukdomstiden i onödan då jag ska besöka min flickvän på onsdag och gärna vill kunna "anstränga" mig fysiskt då vi inte setts på två veckor
Är du inte van vid att fasta/extremt väl förberedd är sannolikheten stor att du dukar under kroppens matbehov innan dess att 72h har gått ändå så... Just go 4 it! Är det döende-dåligt så säger nog kroppen säkert till & förstör/övervinner din fasta-moral skall du se.

Förövrigt så gillar vi även här på brädan att korttidsförstärka immunförsvaret/behandla förkylningssymptom med 1-5 gram askorbinsyra(C-vitamin) _varje_ timme tills det att förkylningen har gått över.

C-vitamin är likt(/likväl) B-vitaminer vattenlösliga & kan säkert utan problem godtyckligt upprätthålla immunförsvar under din korta fasta utan att bryta den(energilöst?). Kombinera med svart kaffe för att riktigt sätta fart på kistan!

/Killgissarn
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 17:29   #6
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Är du inte van vid att fasta/extremt väl förberedd är sannolikheten stor att du dukar under kroppens matbehov innan dess att 72h har gått ändå så... Just go 4 it! Är det döende-dåligt så säger nog kroppen säkert till & förstör/övervinner din fasta-moral skall du se.

Förövrigt så gillar vi även här på brädan att korttidsförstärka immunförsvaret/behandla förkylningssymptom med 1-5 gram askorbinsyra(C-vitamin) _varje_ timme tills det att förkylningen har gått över.

C-vitamin är likt(/likväl) B-vitaminer vattenlösliga & kan säkert utan problem godtyckligt upprätthålla immunförsvar under din korta fasta utan att bryta den(energilöst?). Kombinera med svart kaffe för att riktigt sätta fart på kistan!

/Killgissarn
Har kört 48 h tidigare utan problem, att palla med 72 h vet jag att jag klarar om jag så vill.

Det där med C-vitamin, finns det någon forskning kring det? Såg någon studie för några år sen som Grub postade om att 8 g C-vitamin om dagen potentiellt kunde förkorta längden på förkylningar, men då krävdes det att man påbörjade kuren vid första känningarna, innan förkylningen hunnit bryta ut. Har det kommit några mer studier sen dess? Skulle ju vara guld om det verkligen fanns konkreta åtgärder man kunde göra för att snabba på tillfrisknandet mer än bara "näring och vila"

Spelar det någon roll förresten om man kör askorbinsyra eller C-vitamin brus?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 18:07   #7
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Har kört 48 h tidigare utan problem, att palla med 72 h vet jag att jag klarar om jag så vill.

Det där med C-vitamin, finns det någon forskning kring det? Såg någon studie för några år sen som Grub postade om att 8 g C-vitamin om dagen potentiellt kunde förkorta längden på förkylningar, men då krävdes det att man påbörjade kuren vid första känningarna, innan förkylningen hunnit bryta ut. Har det kommit några mer studier sen dess? Skulle ju vara guld om det verkligen fanns konkreta åtgärder man kunde göra för att snabba på tillfrisknandet mer än bara "näring och vila"

Spelar det någon roll förresten om man kör askorbinsyra eller C-vitamin brus?
Askorbinsyra är energifritt, C-vitamin brus är i regel inte det. Spar ditt c-vitamin brus rör till måltider du istället. Skulle du vilja inta c-vitamin under fasta så kör på rent askorbinsyra pulver.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 22:37   #8
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 040
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tror inte det är någon fara. Man har väl energireserver för två dygn. Tror jag kört två dygn under förkylning med par frukter och kaffe totalt. Gick fint. Lila bra att utnyttja träningsfri tid
Ska tilläggas att detta är maximal nivå av anekdotiskt.
Glykogen i Knappa 2 dygn beroende på aktivitet men fettreserver för 30 dagar +.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 08:18   #9
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Jompi Visa inlägg
Glykogen i Knappa 2 dygn beroende på aktivitet men fettreserver för 30 dagar +.
Oj. Vi har lite att gå på alltså
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 08:34   #10
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Det där med C-vitamin, finns det någon forskning kring det? Såg någon studie för några år sen som Grub postade om att 8 g C-vitamin om dagen potentiellt kunde förkorta längden på förkylningar, men då krävdes det att man påbörjade kuren vid första känningarna, innan förkylningen hunnit bryta ut. Har det kommit några mer studier sen dess? Skulle ju vara guld om det verkligen fanns konkreta åtgärder man kunde göra för att snabba på tillfrisknandet mer än bara "näring och vila"
Det står lite mer om C-vitaminläget i tråden du startade för två dagar sedan.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 10:15   #11
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Men Moseley snackade ju om extra zink i ett av BBC horizon-avsnitten. Så fort man får känningar. Jag kör det emellanåt och trivs med det.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)