Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-14, 12:04   #31291
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Du har för tung vikt för det första. För det andra hade jag börjat med att bana in rörelsen genom att göra good-mornings och allra helst i smithmaskinen. Då lär du dig att stången skall röra sig i en rak bana och att rörelsen din kropp gör är att höften går framåt och tillbaka, sk hip-hinge, med rak rygg genom hela rörelsen. Har du inte koll på hip-hinge är det väldigt många övningar på gymmet som du inte kan göra på rätt sätt. Du skall känna an ökad strech i baksida lår allteftersom du går ner i den negativa fasen.

När good-mornings i smithen funkar så börjar du köra good-mornings med fristång. När detta funkar börjar du köra raka mark men med en rackad stång, d.v.s. du börjar i toppläget och inte i dödläget. Kör med konstant anspänning och vänd rörelsen ungefär när stången passerat knäna. Fokus är att ryggen aldrig krummas; detta avgör rörelselängden.

När detta funkar är du redo att prova raka mark från golvet igen.
Haha jag har kollat Janne Salmelas instruktionsvideo för övningen så många gånger idag, nu när du nämnde det där med höften fram och tillbaka så gick det upp något sorts ljus. Jag har annars lite svårt för att direkt se vad som skiljer två utföranden ifrån varandra. Dåligt lyftaröga.

Tack för svar, jag ska testa igen med det där med höften i åtanke.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 12:20   #31292
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha jag har kollat Janne Salmelas instruktionsvideo för övningen så många gånger idag, nu när du nämnde det där med höften fram och tillbaka så gick det upp något sorts ljus. Jag har annars lite svårt för att direkt se vad som skiljer två utföranden ifrån varandra. Dåligt lyftaröga.

Tack för svar, jag ska testa igen med det där med höften i åtanke.
Kika på denna:



Grunden för egentligen alla övningar där ryggen fälls framåt. En knäböj är på sätt och vis samma rörelse fast med en simultan böjning i knäleden.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 12:33   #31293
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
@Sheo; Det finns ju även varianter med lite böjning i knäleden, t.ex rumänska marklyft, blir det mer fokus på en mix av arsle/hamstrings då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 12:38   #31294
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
För att göra ett rakt marklyft från marken utan krummad rygg måste de allra flesta böja mer i knäet än vad man gör i ett traditionellt rakt marklyft à la byggarutförande. Det blir fortfarande väldigt mycket hamstrings, men de kommer att befinna sig i ett starkare läge så skulle du använda samma vikt som vid ett vanligt rakt marklyft hade de nog arbetat längre ifrån sitt max. Dock: ju mer du börjar närma dig ett vanligt marklyft desto större vikt kommer du att kunna hantera och det kommer ju naturligtvis också att påverka hur mycket hamstrings aktiveras.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 12:40   #31295
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 14:13   #31296
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Tar gärna feedback på min sumo om någon orkar konkretisera lite vad jag skall tänka på, jag ser att det inte det speciellt bra ut :p

200x1

220x0
[/QUOTE]
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 19:54   #31297
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Ut med knäna, hitta en bra startposition. Spänn upp ordentligt. Sen är det TÅLAMOD som gäller. Håll samma position hela tiden. Låt inte röven sticka iväg innan stången. Dom ska lätta från backen samtidigt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 20:14   #31298
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ut med knäna, hitta en bra startposition. Spänn upp ordentligt. Sen är det TÅLAMOD som gäller. Håll samma position hela tiden. Låt inte röven sticka iväg innan stången. Dom ska lätta från backen samtidigt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack!

Måste jobba på detdär med knäna är för orörlig för att få ut dem mer!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2018-12-15 klockan 20:15.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 21:26   #31299
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Hoppas inte mina vingliga knän var upphovet till din artikel om knähälsa

Har jobbat lite på det efter du påpekade det, här är dagens!
Vilken artikel var det?

Hur jobbade du på stabiliteten?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 21:57   #31300
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vilken artikel var det?

Hur jobbade du på stabiliteten?
https://www.styrkelabbet.se/knasmarta/

För mig som vanligtvis alltid varit stabil var det bara en fråga om att korrigera stancen samt ändra lite stångplacering på ryggen så löste det sig själv! + att tänka på att ha stabila knän.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 15:02   #31301
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag har precis börjat knega mot att få en acceptabel marklyftsform, är bara ett par pass in så särskilt mycket har inte hunnit hända. Gårdagen handlade väldigt mycket om att hitta ett rimligt höjdläge på höften vid starten. Försökte tänka på att röven inte ska röra sig före stången gör det - vilket den gjorde i vilket fall, men åtminstone något mindre än lyften innan.

Lyftet nedan tycker jag ger en bra bild av mitt marklyftande. Vikten är relativt tung och under lyftet så tyckte jag att det kändes bra, kanske t.o.m. kanon. Jag var nöjd liksom, innan jag kollade på videon. Så det är så här det borde se ut för mig när jag känner att marklyftandet klaffar.

Det är fritt fram att slakta mig! Har uppnått tillräckligt mogen ålder för att kunna ta det



Fotnoter:

1) Jag vet att 220 kg inte är någon teknikvikt för mig. Igår experimenterade jag för fulla muggar och gick p.g.a. anledningar upp på den vikten. Det är ingen vikt jag planerar att fördriva all min teknikträning på.

2) Lennix påpekade att jag kanske inte låste ut helt. Stämmer säkert, inget jag ens tänkte på igår då jag bara fokuserade på starten.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2018-12-20 klockan 15:06.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 15:27   #31302
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Otroligt ont om videos på mig från sidan. Men även den här kan vara ett bra exempel på hur jag markar. Här hade jag ett av mitt livs bästa dagar marklyftsstyrkemässigt och levererade två pb:n, varav det ena är det nedan. Prestationen är även inte supergammal, är från februari.

__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 15:45   #31303
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Provade nya max i styrkelyften idag.

I knäböjen föll jag framåt på tyngsta pb-försöket och missade sedan vikten under det pga. trötthet antar jag.
Har problem att hålla ryggen i marklyftet vilket gör utlåsningen problematisk.

Om någon har tips på vad jag ska fokusera på framöver för att råda bot på dessa problem är jag väldigt tacksam

Filmer på alla tyngre lyft
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 23:35   #31304
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Röling thönder
https://www.instagram.com/p/Br5m7jxo09J/
98,3 eller 98,8kg
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-28, 17:19   #31305
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har precis börjat knega mot att få en acceptabel marklyftsform, är bara ett par pass in så särskilt mycket har inte hunnit hända. Gårdagen handlade väldigt mycket om att hitta ett rimligt höjdläge på höften vid starten. Försökte tänka på att röven inte ska röra sig före stången gör det - vilket den gjorde i vilket fall, men åtminstone något mindre än lyften innan.

Lyftet nedan tycker jag ger en bra bild av mitt marklyftande. Vikten är relativt tung och under lyftet så tyckte jag att det kändes bra, kanske t.o.m. kanon. Jag var nöjd liksom, innan jag kollade på videon. Så det är så här det borde se ut för mig när jag känner att marklyftandet klaffar.

Det är fritt fram att slakta mig! Har uppnått tillräckligt mogen ålder för att kunna ta det



Fotnoter:

1) Jag vet att 220 kg inte är någon teknikvikt för mig. Igår experimenterade jag för fulla muggar och gick p.g.a. anledningar upp på den vikten. Det är ingen vikt jag planerar att fördriva all min teknikträning på.

2) Lennix påpekade att jag kanske inte låste ut helt. Stämmer säkert, inget jag ens tänkte på igår då jag bara fokuserade på starten.
Du är starkare än mig men kan det inte tänkas, när det är såpass lite skillnad mellan "rövlyft-till-stånglyft" att du kanske helt enkelt startar någon centimeter eller två för långt ned med röven?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)